חיפוש

לוח אירועים

  • מחנה קיץ תורני תשפ"ד
    05/08/2024 – 11/08/2024 |

  • שאל את הרב

    שאלות ששלחתם

    שאלות אחרונות

    אבטחת גוי בשבת

    שלום הרב רציתי לשאול האם מותר לאבטח גוי חשוב (הכוונה לשר או נשיא גוי) בשבת, האבטחה נעשית כחלק מצוות של ישראלים כך שבמקרה של אירוע יש שמירה אחד על השני. תודה הרב

    ההיתר לחלל שבת עבור גוי הוא רק במקום שאין שם גוי אחר שיעשה זאת.

    עיין בדברים בפניני הלכה כאן: https://ph.yhb.org.il/01-27-03/#_te01ftn27_2

    ובספר הקיצור לפניני הלכה מובא כך: "מחללים שבת עבור גוי, שהואיל ואנו רוצים שגויים יצילו יהודים, גם אנו צריכים להציל אותם. אבל כשיש שם גוי אחר עדיף שהוא יציל, ולכן בבתי חולים עדיף לקבוע בשבת תורנות לרופאים ואחיות גויים שיטפלו בגויים."

     

    מחבר התשובה: הרב אורן מצא

    2024-06-19 08:43:39

    בשר וחלב

    שלום אשמח לקבל מידרג של גיל ושעות לילדים לשמירת בשר וחלב לדוג' עד גיל 6 שומרים כך שעות עד גיל 9 שומרים כך שעות

    עניין זה מובא בפניני הלכה כאן: https://ph.yhb.org.il/17-26-07/

    ובתמצות בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/) כך:

    קטנים

    ט. אסור להאכיל אפילו תינוק מאכלים אסורים, ובכלל זה נתינת המאכל בידו. ומשהגיע לגיל שלוש, על ההורים להתחיל לחנכו שלא לאכול מאכלים אסורים, כיוון שמגיל זה הוא מסוגל להתרגל לכך שהדבר אסור תמיד (ועי' הלכות שבת כד, א-ג). לפיכך אסור להאכיל תינוק בבשר וחלב יחד. אבל לגבי שהיית הזמן, הדבר תלוי בהבנתו ובמצבו הגופני והנפשי:

    עד גיל שלוש בערך, הקטן לא מבין את ההבדל בין בשר לחלב, ולכן מותר להאכילו חלב אפילו מיד אחרי בשר, ובלבד שפיו וידיו נקיים משאריות בשר. מגיל שלוש עד חמש בערך, הקטן מבין את ההבדל שבין בשר לחלב, אבל עדיין לא מסוגל להבחין בין זמנים ארוכים לקצרים, ולכן נכון כשאפשר שימתין כשעה בין בשר לחלב. וכאשר יש צורך מיוחד לתת לו מאכל חלבי, אפשר לעשות זאת לאחר ניקוי פיו וידיו בלא להמתין שעה.

    מגיל חמש עד תשע בערך, הילד מתחיל להבחין מעט בזמנים, ולכן מתחילים להרגילו להפסיק כשלוש שעות בין בשר לחלב. ומגיל תשע, הוא כבר יודע לחשב את השעות ומסוגל להמתין יותר זמן, ולכן נכון כשאפשר להרגילו להמתין כשש שעות. ובשעת הצורך, כגון כאשר הוא אוכל עם אחיו הקטנים, וקשה לתת לו אוכל אחר כך, אפשר שימתין רק שלוש שעות בין הסעודות. וכשנה לפני שיגיע למצוות, יתרגל להמתין שש שעות.

    מחבר התשובה: הרב אורן מצא

    2024-06-19 09:40:21

    דיבור או הרהור?

    1) האם האזנה לשיעור מוקלט עם אוזניות נחשבת דיבור בתורה או הרהור בתורה? 2) האם מותר להאזין לשיעור מוקלט עם אוזניות אם הוא רואה נשים לבושות לא צנוע? 3) האם מותר להאזין לשיעור מוקלט עם אוזניות בחדר רחצה שאין בו אסלה?

    1. מצב ביניים.
    2. לא. אמנם אם הוא עושה ריצה, ובדרכו הוא חולף על פני נשים לא צנועות, זה מסדר, משום שאינו מסתכל בהן, אלא רק רואה אותן וממשיך בדרכו.
    3. בזמן הרחצה עצמה נכון להחמיר בזה מפני כבוד התורה, אבל אם הוא רק עובר שם, כגון שהוא צריך משם משהו לרגע או שנכנס לשם תוך כדי שטיפת הבית, אינו צריך לסגור את השיעור בזמן שנכנס לחדר הרחצה.

    מחבר התשובה: הרב אורן מצא

    2024-06-19 06:44:30

    נטילת ידיים אחר תרומת דם

    האם יש דין של חובת נטילת ידיים אחר תרומת דם כמו הדין של נטילת ידיים אחר הקזת דם?

    כיוון שנטילת הידיים היא פעולה פשוטה , נכון להחמיר, ואם שם נטלה, יסתפק בשטיפת הידיים. אין צורך להמנע מלשתות ולאכול לפני הנטילה, כל עוד הוא שוכב על המיטה כדי להחזיר לעצמו את הכוחות.

    מחבר התשובה: הרב אורן מצא

    2024-06-18 18:42:20

    נופש וטיול מישפחתי בימי בין המיצרים

    אנחנו רוצים לעשות נופש מישפחתי, קשה לנו למצוא תאריך שמתאים לכולם. האם בסדר לצאת לנופש מישפחתי ( במיוחד השנה נחוץ כי רובינו היו מגוייסים ללחימה) בימים שבין יז תמוז לא' אב? האם יש דינים מיוחדים?

    במקרה שלא מוצאים זמן אחר, אפשר להקל. דינים מיוחדים – הדינים הרגילים של שלושת השבועות, כגון לא לשמוע מוזיקה שמחה.

    אביא לך את עקרי הדינים הנוגעים לעניין זה מתוך מפניני הלכה, כפי שהם מופיעים בספר הקיצור שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה' (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)

    ח – מנהגי שלושת השבועות

    ימי בין המצרים

    א. שלושת השבועות שמתחילים מליל י"ז בתמוז ונמשכים עד ט' באב, הם ימים של צער, שעליהם נאמר (איכה א, ג): "כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים". לכן נהגו ישראל להימנע בימים אלו מדברים משמחים, ושלוש מדרגות ישנן: מי"ז בתמוז עד ראש חודש אב, נמנעים מדברים חגיגיים ומשמחים במיוחד. מראש חודש אב, ממעטים בכל דבר שיש בו שמחה. ובשבוע שחל בו תשעה באב, ממעטים יותר בשמחה.

    בילוי ונופש

    ב. עד סוף חודש תמוז מותר לטייל ולנפוש במלון וללכת לבריכה. אבל טיול שיש בו משתתפים רבים, לכתחילה אם אפשר עדיף שלא לקיימו בימים אלו, כי יש בו שמחה יתרה.

    ומשנכנס אב, יש להימנע מטיולים ובילויים שעיקרם לתענוג ושמחה, אמנם מותר לצאת לטיול או לנופש שנועדו בעיקר לצורך לימודי או בריאותי. וכן מי שמסיבות בריאותיות הורו לו לשחות, מותר לשחות בתשעת הימים. ומי ששוחה כחלק מאורח חיים בריא, או מי שנמצא באמצע לימוד שחייה, נכון שיעשה הפסקה בשבוע שחל בו תשעה באב.

    שמחה של רשות

    ג. בכל שלושת השבועות אסור לנגן ולשמוע כלי נגינה, ואסור לערוך אירועים שיש בהם שמחה יתרה. לפיכך אסור להשתתף במסיבות, ערבי שירה וחוגי ריקוד. וכן אסור להשתתף בקונצרט אפילו שמנגנים בו מוזיקה עצובה.

    ד. כאשר מקיימים אירוע תרבותי, מותר להשמיע בו נגינה עצובה לזכר ירושלים אפילו בתשעת הימים. וכן מותר ללמוד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב, הואיל ואין בזה שמחה, וטוב שילמדו ניגונים עצובים. וכן מותר לקיים חוג אירובי עד סוף חודש תמוז, מפני שעיקרו לצורך התעמלות, וישתדלו להתאים מוזיקה שאינה שמחה.

    ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.

    מחבר התשובה: הרב אורן מצא

    2024-06-18 20:17:59

    יש לך שאלה?

    מאמרים אחרונים:

    מאמרים

    יום דין ושמחה

    לבוש חג וסעודות חג בראש השנה, למרות אימת הדין ● כיצד אפשר להיות בטוחים שייגזר דיננו לטובה? ● אכילת הסימנים בליל ראש השנה – המשך של התפילה ● מתי אוכלים את הסימנים, ועל איזה מהפירות יש לברך קודם.

    מורשתו הרוחנית של ר' צדוק

    התמדתו בלימוד תורה גם בעת כהונתו כאדמו"ר ● סיום מסכת בכל יום ושתי מסכתות בשבת ● מקצוע מומלץ: מלמד תינוקות ● ארון מיוחד לספרי חול ● דואט עם חסיד זייפן במיוחד.

    אדמו"ר בעל כורחו

    ר' צדוק הכהן מלובלין שקוד על התורה ובורח מן הרבנות ● מדוע סירב ר' צדוק לפלפל עם הרוגוצ'ובר בדברי תורה ● התמנותו לאדמו"ר בלחץ החסידים לאחר פטירת ר' לייבלה אייגר.

    הגאון הליטאי שהיה לאדמו"ר

    הגאון המופלא רבי צדוק הכהן מלובלין ● מעלתם של ספרי החסידות שכתב, שכעת הושלמה ההדרתם מחדש ● חשיבותו בעיני הרצי"ה קוק זצ"ל ● גאונותו מילדות, התייתמותו, והפרשה העגומה של נישואיו הראשונים.

    על הנהגה ומאבק

    בגלל חולשתה של הנהגת המדינה, אין מנוס ממאבק על ההתיישבות ועל הביטחון ● מדוע מועצת יש"ע אינה מתאימה להנהגת המאבק ● עצה שנתתי לנוער בעמונה לנהוג הפוך מהוראות מועצת יש"ע.

    שירות בחיל ההתיישבות

    מדוע מעודדים רבנים את הצעירים להתייצב להגנת היישובים למרות הסכנה שבדבר ● המאבק להצלת היישובים מסוכן פחות ותורם לא פחות משירות ביחידות קרביות ● המחיר הביטחוני הכבד של חורבן ההתיישבות בחבל עזה.

    תשעה באב שחל במוצ"ש

    כיצד מתרחצים ערב שבת חזון ● כשערב תשעה באב חל בשבת לא נוהגות ההגבלות של סעודה מפסקת ● דיני תשעה באב בזמן בין השמשות ובזמן תוספת שבת ● דיני הבדלה כשחל תשעה באב במוצאי שבת.

    אבלים על החורבן ומצפים לבניין

    כיצד ממעטים בשמחה בתשעת הימים ● האם מותר לטייל ולקיים ימי עיון בימים אלו, ומה דינו של מי שחייב בשחייה בהוראת הרופאים ● האם ניתן לערוך מסיבת גיוס לחבר ומה לגבי מעבר לדירה חדשה בתשעת הימים.

    איך משחררים שבויים

    שאלה: אם לא נשחרר מחבלים, איך ישוחררו חיילינו השבויים? ● תשובה: דרך התורה היא להגיב על חטיפת שבויים במלחמה עד לניצחון מוחלט ● לכל הפחות היה על הממשלה להגיב בהפצצת האויב, כפי שהבטיחה לפני הנסיגה מעזה.

    לראות בטוב ה'

    ברכות הראייה על נופים מרשימים – תוכן ערכי לטיולי הקיץ ● אין מברכים 'עושה מעשה בראשית' על נופים שהם מעשה ידי אדם ● מהו נהר גדול שעליו מברכים ● הרים גבוהים וגבעות שצורתן מיוחדת בארץ ישראל.

    השומר שבת הבן עם הבת

    שאלה: כיצד יש לנהוג עם בן שמעשן בשבת? ● תשובה: בשום אופן אין להוציא אותו מן הבית, אבל יש לתבוע ממנו להפסיק את חילול השבת ● להסביר לבן את ערכה של השבת ושמירתה בדרכים שונות.

    בדרכו של הרמב"ם

    האם רוב המתגיירים אינם שומרים שבת? ● ספר שו"ת 'שיח נחום' מאת הרב רבינוביץ', מגדולי רבני הדור, פרשן הרמב"ם שהולך בדרכו ● סיוע לדבר עבירה בהזמנת חילוני לסעודת שבת, ובהשתתפות בתכנית טלוויזיה שתשודר בשבת.

    דילוג לתוכן