לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

בס״ד שלום כבוד הרב, ברצוני לשאול 2 שאלות 1 בשבת אחת טיילתי עם אבי בלילה ובמהלך הטיול נדלקו אוטומטית אורות ברחוב אפילו בשבילים, לא נהנתי מאורות אלו וזה אפילו הפריע לי, האם מותר לעבור שוב במקומות אלו? כי בהתחלה לא ידעתי שילדק אך הבנתי שבהמשך השביל זה עלול לקרות שוב, אבל בכל מקרה לא היה לי צורך באורות אלו. 2 אם שערה מראשי נתקעת בטעות בכיסא או חפץ מותר לתלוש אותה כדי להזיז את הראש משם? לפעמים זה קורה מתוך אינסטינקט, השאלה אם מותר לעשות זאת בשינוי? תודה רבה ומועדים לשמחה

פניני הלכה שבת פרק יז –

פעילות חיישנים ברשות הרבים ובבית

מותר לעבור בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, וכן במקום שמותקנת בו מצלמה או חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ואף נדלקת נורה קטנה, מפני שההולך שם לא מתכוון לגרום לפעילות החשמלית ואין לו הנאה ממנה. אמנם כאשר הדבר בולט, כגון כשעובר במקום שנדלק פנס, אף שאין לו כל עניין באור זה, מפני כבוד השבת עדיף ללכת בדרך אחרת. ואם הפנס מותקן בשביל הגישה לביתו, אם אין אפשרות אחרת להיכנס לבית, יעבור שם בזחילה, ואם האור נדלק, יעצום את עיניו באופן שרואה מעט רק כדי לא להיכשל בדרכו.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2023-10-01 02:14:25

מוקצה

יהודי אחד שאל אותי מה המקור למה שהרב מלמד כתב בעניין היתר נגיעה במוקצה: "האיסור הוא לטלטל מוקצה, כלומר להזיז אותו בידיים, אבל מותר לנגוע במוקצה בלא להזיז אותו".

נגיעה במוקצה.

 

שבת קנא. משנה– עושין כל צרכי המת, סכין ומדיחין אותו, ובלבד שלא יזיז בו אבר.

 

מהר"ם,ר' ירוחם-מכאן שמותר לנגוע במוקצה.

וכ"פ השו"ע (שח,מב) והרמ"א (שח,ג)-לגעת מותר,ובלבד שלא ינענעו.

 

 

ונחלקו כשהנגיעה היא לצורך המוקצה:

 

ירושלמי ביצה ה,א-ביצה שנולדה ביו"ט: שמואל אמר,כופין עליה כלי. א"ר מנא,ובלבד שלא יהא כלי נוגע בגופה

של ביצה.

והובא להלכה ברא"ש ובראב"ד.

 

וקשה,שלמדנו לעיל שמותר ליגע במוקצה ?  תירוץ:

תה"ד,סז-יש חילוק בין נגיעה לצורך המוקצה שבזה אסור אף שאינו מטלטל את המוקצה,לבין נגיעה שלא לצורך המוקצה

שבזה התירו (לפי"ז צ"ל בדעתו שסיכת והדחת המת אינה לצורך המת,מפני כבודו,אלא צורך כבוד החיים, וכדעת הרמב"ם והראב"ד שם).

מ"מ (שבת כה,כג)-גם נגיעה לצורך המוקצה מותרת,ובירושלמי אסר כי מדובר בביצה שמתנועעת ע"י הנגיעה בה.

 

שו"ע (שי,ו)-מותר לכפות כלי על מוקצה לשומרו,ובלבד שלא יגע בו.

מ"א (תקיג,ב),תו"ש,פמ"ג-דעתו לאסור כתה"ד.

וכ"פ להלכה המ"א והט"ז. ואע"פ שנוגע ע"י כלי והוי טלטול מן הצד,מ"מ אסור לצורך דבר האסור,וכדלקמן.

וכ"פ מנוח"א.

מ"ב (ע"פ הגר"א ובאר הגולה)-דעתו להתיר כמ"מ,אלא שאסר פה כיון שמדובר בביצה שמתנדנדת ע"י הנגיעה.

וכ"פ הרמ"א (תקיג,א. וכ"מ מסתימתו בסימן שח,ג). וכ"פ הגר"א,דה"ח,באר הגולה ומ"ב (שח,יז; שי,כב).

וכ"פ תורת שבת,ילקו"י (ח"ב עמ' שיט),שש"כ (כב,לב) ואורח"ש (יט,קצז).

וכן הלכה!

 

=> ביצה ושאר מוקצה העגולים אין לנגוע בהם וגם אין לכסותם בדבר הנוגע בהם, כיון שפס"ר שיזוזו עי"כ. [1]

אבל מכשירים חשמליים,כגון: טלפון,מחשב וכיוצ"ב,מותר לכסותם (אורח"ש,קצח),וכן מותר לכסות בשבת את מתג

החשמל בכיסוי המיוחד לו (שם,רא).

 

 

שימוש במוקצה ע"י נגיעה.

 

רמב"ן (שבת קכב.)-מותר לשבת על אבן, וזה הטעם שמותר לישראל לרדת בכבש שנוכרי עשה לעצמו בשבת ואין בו משום

מוקצה, משום שהוא רק משתמש בו ולא מטלטלו.  וכ"כ המרדכי,ריב"א ור' שמשון (ודלא כרשב"א שאסר).

וכ"כ המאירי (שבת קכה:)-"ישיבה בלא טלטול אינו כלום,ומעשים בכל יום שיושבים על האבנים,שאין זה טלטול אלא

נגיעה בעלמא כנגיעה בכותל או בקרקע… שאין הנגיעה כלום".

 

 

לסיכוםמותר לנגוע במוקצה.

[1] אף שהוא פס"ר דלא ניח"ל בדרבנן (ואינו תרי דרבנן, שטלטול מן הצד אינו שינוי גמור, כיון שנעשה ע"י ידיו).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2023-09-29 06:04:55

שניים מקרא ואחד תרגום

שלום לרבנים האם מותר לקרוא שניים מקרא ואחד תרגום וזאת הברכה בשבת או שצריך לחכות להודיענו רבה? כל טוב

אפשר לקרוא וזאת הברכה מהשבת שבה קוראים פרשה זו במנחה (שבט הלוי י, עח; חוט שני ד, פז, א; פס"ת רפה, 56, בירור הלכה (זילבר), הרב אלישיב).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2023-09-28 16:20:01

סכך

סכך שמונח על הסוכה משנה לשנה כשרה או חייב להרים כלם (תעשה ולא מן העשוי)?

פניני הלכה סוכות ב, ה – לכתחילה צריך לחדש בה דבר לקראת החג, כגון להוסיף סכך של טפח על טפח (כ-8 ס"מ), או קנה דק על כל אורכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2023-09-27 06:24:14

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

מאמרים

מחלוקת למען השלום

איסור מחלוקת מול ערכה של מחלוקת לשם שמיים * מחלוקת נגד רשעים גורמת תיקון ולא פירוד * בני ישראל נענשו במגפה משום שהאשימו את משה במקום לצאת נגד קורח * ערך האחדות עצום, אך אין להפריז ולהעמידו מעל לכל הערכים

מחנה קדוש

האם להסכים לנסוע למארב ברכב הנהוג בידי חיילת? ● צה"ל לא מקפיד לכבד את הסיכום עם ראשי ישיבות ההסדר ● גוף גדול ומתוקצב כמו צה"ל יכול למצוא פתרון שימנע פגיעה בצניעות

מול הרוב החוטא

יהושע וכלב התקוממו נגד המרגלים למרות הפגיעה באחדות העם * גבורתם ומסירות נפשם עד כדי סכנת נפשות * צדקתו של המיעוט: דור המרגלים מת, ויהושע וכלב הנהיגו את הכניסה לארץ *

שירות לאומי, השכלה ונישואין

לשקול מחדש את ערך השירות הלאומי מול מחירו ● תרומתו של השירות הלאומי לעם ולבנות המתנדבות ● דחיית הלימודים הגבוהים בגלל השירות הלאומי ● נוצרת התנגשות בין נישואין לבין השכלה גבוהה והכשרה מקצועית

אבלות בספירת העומר

מיתתם של תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו כבוד זה לזה ● להרבות כבוד בין תלמידי חכמים בימים אלו ● האם מנהגי הספירה נוהגים גם בל"ג בעומר?

בהלל ובהודאה

מצווה לקבוע יום טוב ביום שנעשית ישועה לישראל * מנהג קהילות ישראל לקבוע ימי שמחה בימים שנעשו ניסים לאותה קהילה * לא הציונות אלא תנועת ההשכלה היא שהרסה את הדת, ואילו הציונות הצילה אותנו בחומריות וברוחניות * מצבם הרוחני של מי שעלו לארץ טוב לאין ערוך משל הנשארים בגולה * ההתעוררות הנרחבת לעלות לארץ היא נס אלוקי * ההלל נאמר לכבוד ה', לא לכבוד הממשלה * תספורת וגילוח ביום העצמאות

עבודת הכלל והפרט

האכזבה מתוצאות הבחירות יכולה להביא לתיקון ● להמשיך לבנות היישובים תוך ערנות לסכנת החורבן ● חלוקת המאמץ בין צורכי הכלל והפרט לפי תכונות אישיות ומצבים משתנים

הרב משאש ומנהגי מרוקו

י' בניסן, יום השנה לפטירת הרב משאש ● ביוזמת הרב עובדיה יוסף עלה הרב משאש לכהן כרב העיר ירושלים ● אבותיו הגדולים וקרובו הרב יוסף משאש רבה של חיפה

לא להתייאש לעשות

לפעול להצלחת מחנה התורה והארץ בבחירות ● פעילות להצלחה בבחירות מועילה יותר מכל ההפגנות ● הייאוש הוא מוות, ומי שדבק בחיים מצליח להתגבר על אכזבות וכישלונות

פוליטיקה כמצווה

מצווה לפעול למען הצלחת הכוחות החיוביים בבחירות ● מלאכת השכנוע קלה מהצפוי ● לפתוח לילדי ישראל את שערי החינוך היהודי

כיצד משתכרים

מצווה להרבות בשתייה בפורים ● מתי מצוות משתה ושמחה, בסעודה או במשך של היום? ● זמן הסעודה ודין אכילת בשר בסעודה ● מחלוקת הפוסקים אם מצווה להשתכר ממש

הרצי"ה כמחנך הדור

כל מה שמעניין את תלמידיי מעניין גם אותי ● הפצת דברי הראי"ה בכתב ובעל-פה ● הרצי"ה מלמד את תלמידיו לנהוג בדרך ארץ

דילוג לתוכן