חיפוש

לוח אירועים

  • מחנה קיץ תורני תשפ"ד
    05/08/2024 – 11/08/2024 |

  • שאל את הרב

    שאלות ששלחתם

    שאלות אחרונות

    הלכות שבת

    שלום וברכה, לפני כמה שבתות הלכתי ברחוב ונתקע לי בחצאית ענף גדול. לא ידעתי מה לעשות והסרתי אותו, אך איני יודעת אם הדבר מותר בשבת. מצד אחד לא נראה לי הגיוני להמשיך להסתובב איתו והוא גם יכול לשרוט אותי, ומצד שני להבנתי יש בעיית מוקצה וגם הוא היה עלול לקרוע לי את החצאית. אשמח לדעת א'- אם אכן היה מותר לי להסיר אותו וב'- אם לא, האם יש בעיה שאלבש מכאן והלאה את חצאית כי אולי יש כאן סוג של הנאה מחילול שבת? וג'- במקרים אחרים קרה לי שסנדלי שורש נתקעו גם הם בבגדי (סנדלים של אנשים אחרים שהיו על הרצפה, כך שבעייתי להסתובב איתם כל השבת..), השאלה מה הדין גם במקרה כזה מבחינת חשש לקריעה? תודה רבה מראש

    א. אמנם ענף כזה הוא מוקצה מחמת גופו שאין בו ההיתר של צורך גופו ומקומו כשם שיש בכלי שמלאכתו לאיסור, אבל יש כלל שאומר שמוקצה שאין לו חשיבות שדבוק לבגד, כמו למשל שערה שנפלה על הבגד, הוא טפל לבגד, ולכן אף שהוא מוקצה מותר להסירו, וכל עוד הוא בידו, כיוון שהגיע לידו בהיתר, יכול להניחו במקום שצריך, כגון בפח, ולא צריך לזורקו ברחוב על הרצפה וכד'.

    כלל זה מובא בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. ספר זה מביא את כל הפסקים שמובאים בספרי פניני הלכה בספר אחד:

    הלכות שבת פרק כג סעיף יב – מוקצה שאין לו חשיבות, שמונח באופן הטפל לחפץ של היתר, מותר לסלקו מעליו. כגון להסיר זבוב או גרעין לימון מהכוס או הקערה (באופן שאין איסור בורר), וכגון להסיר חוט או שערה שנפלו על הבגד, או לגרד חתיכת בוץ שדבוקה לכיסא (עי' בפרק יג, ט).

    ב. גם אם היה אסור להסיר את הענף, הבגד לא נאסר בשימוש, שכן הבגד היה בר שימוש גם עם הענף. דומה הדבר למי שפתח את המקרר באיסור למרות שידע שהנורה שבו עובדת, שאמנם אסור לו להנות מאור המנורה, אבל אין עליו איסור להנות מתכולת המקרר.

    דין זה מובא בספר הקיצור פרק כו סעיף ז – כאשר על ידי המלאכה האסורה נעשתה פעולה אחרת מותרת, מותר ליהנות ממנה. כגון שתיקנו באיסור כלי לפיצוח אגוזים, ועברו ופיצחו בו אגוזים – מותר לאוכלם, כיוון שבפעולת הפיצוח עצמה אין איסור. וכן כאשר הביאו מפתח באיסור ופתחו את הדלת, מותר להיכנס בה. וכן כאשר פתחו באיסור דלת של מקרר שהנורה שלו עובדת, מותר להוציא מהמקרר מאכלים (ולגבי סגירתה עי' בפרק יז, יא).

    ג. אני מבין שאת מתכוונת לכך שבעת שמסירים את הסקוטצ מהבגד, הוא עלול לתלוש חלק זעיר מהבד. דבר זה מותר כדין 'אינו מתכוון', או כדין פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן.

    אביא לך את הדברים מספר הקיצור פרק ט:

    דבר שאינו מתכוון ופסיק רישא

    ז. המתכוון לעשות דבר מותר, אך ייתכן שתיעשה מלאכה אסורה שאין כוונתו לעשותה וגם אין ודאות שתיעשה – מותר לו לעשות את הדבר המותר. לפיכך, מותר לגרור בשבת ספסל על קרקע קשה כדי להעבירו ממקום למקום, למרות שרוב הסיכויים שרגלי הספסל יעשו חריץ בקרקע. וכן מותר לרוץ על גבי עשבים גם במקום שרוב הסיכויים שיגרום לעקירתם. כלל זה נקרא 'דבר שאינו מתכוון', והוא מותר בכל התורה כולה ולא רק בהלכות שבת.

    ח. כאשר ברור שתוך כדי גרירת הספסל יֵעשה חריץ בקרקע, אסור לגרור את הספסל. וכן אם ברור שתוך כדי ריצתו יֵעקרו עשבים, אסור לרוץ שם. כלל זה נקרא 'פסיק רישא' (פס"ר), והוא אסור בכל התורה כולה. אם נוח לו בתוצאה האסורה (פס"ר 'דניחא ליה') והיא אסורה מהתורה – עבר על איסור תורה. ואם אין לו עניין בתוצאה האסורה (פס"ר 'דלא ניחא ליה'), כיוון שלא התכוון לעשותה, עבר על איסור מדברי חכמים. וכאשר גם האיסור שיֵעשה אסור רק מדברי חכמים וגם אין לו עניין בו (פס"ר דלא ניחא ליה בדרבנן), אפשר להקל במקום הצורך.

    מחבר התשובה: הרב אורן מצא

    2024-05-21 14:20:52

    פאת הראש

    שלום האם מותר לגלח את השערות שכנגד מקום הפאות אבל לא במקום עיקר הפאה כגון שערות אחדות הגדלות על הלחי?

    כן. מותר להתגלח במכונת גילוח בכל מקום בפנים.

    מחבר התשובה: הרב אורן מצא

    2024-05-17 11:40:27

    יש לך שאלה?

    מאמרים אחרונים:

    מאמרים

    אכילה בקדושה כיצד

    הבעיה המוסרית באכילה גסה – היגררות אחר הגשמיות ● לדברי הרמב"ן, המצווה "קדושים תהיו" אוסרת אכילה תאוותנית משולחת רסן ● אין להינזר ממאכלים טובים ולצער את עצמו ● דיאטה חריפה אינה מטפלת בשורשי הבעיה.

    תאכלו לבריאות

    שמירת הבריאות – מצווה ● הנזק הבריאותי שגורמת אכילה מרובה ● עצה מעשית למיעוט אכילה ● האם הלכות הבריאות בגמרא וברמב"ם נוהגות בימינו? ● כללים לאכילה בריאה על פי רפואת זמננו.

    מן החירות אל העצמאות

    האם ראוי להימנע מאכילת חמץ שנמכר ב'מכירת חמץ' ● להודות לשם קודשו על שקיבצנו מן הגויים ● הקדמת יום העצמאות כדי למנוע חילול שבת ● השפעתה השלילית של התקשורת העוינת לקודשי ישראל.

    ונתתי אותה לכם מורשה

    מצוות ביעור מעשרות, ומשמעותה בימינו לעניין מעשר שני ● חילול מעשר שני לאורך זמן באמצעות שתי מטבעות ● זמן 'ביעור מעשרות' בשנה רביעית ושביעית, וכיצד לבער את המעשר-שני שחולל על מטבע.

    להוציא את החמץ מהמצה

    מחלוקת הפוסקים לגבי כשרות מצות מכונה, והאם הן עדיפות על מצות עבודת יד ● בעקבות שכלול המכונות, בטל חשש חימוץ במצות מכונה ● בימינו כבר אין לחשוש לחימוץ במצות יד ● עדיפות מצות יד בליל הסדר.

    פורים בכל יום

    להמשיך את שמחת פורים לכל השנה * עוד על הצורך לחקור לפני שסומכים על כשרות שאינה 'מהדרין' ● מעשה באולם חתונות שהמשגיח שלו מוכן לערוב רק לכשרות החומוס והחצילים.

    רוח חדשה

    ספרו של הרב חיים סבתו, 'בואי הרוח', מחזק את ערך הכבוד לדברים החיוביים במציאות ● מעשה התחפושת בתלמוד תורה בירושלים, מתוך הספר ● רגישותו של המלמד למצבו של הילד נטול האמצעים.

    נשמות ישראל הקדושות

    תרומת מחצית השקל כביטוי לסגולת ישראל ● נשמות הנרצחים על קידוש ה' עולות אל מתחת כסא הכבוד ● זכר עמלק אבד, אך מורשתו עדיין קיימת ● מנהיגות המדינה שוכחת את ייעודו של עם ישראל.

    על הלחם ועל הלחימה

    צה"ל מפסיד לוחמים בגלל שילוב חיילות ● דתיים 'מתונים' מכשילים את בכירי הצבא בהחלטות שגויות ומזיקות ● המאבק על טוהר המחנה קדם בהרבה ל'התנתקות' ● תגובה לדברי הרבנות הראשית על בד"צים בעייתיים.

    תעודת כשרות אמיתית

    מדוע יש להקפיד על כשרות 'מהדרין' במסעדות ● עדות מהשטח על עבודת השגחה לקויה במסעדה ירושלמית עם הכשר לא מוכר ● בד"צים חדשים שהשגחתם רשלנית מחלקים הכשר 'מהדרין'.

    עגל הזהב של ימינו

    הסגידה לבג"ץ היא עבודת עגל הזהב של ימינו ● בג"ץ פוגע בתמריצים להתיישבות יהודית בפריפריה ● הצדקות להענקת תמריצים ליהודים דווקא ● בג"ץ מחייב את צה"ל לשלב חיילות במגוון תפקידים ופוגע בצניעות.

    מדריכות, מפקדות וקדושת המחנה

    בירורים בעקבות סירובם של חיילי הסדר להשתתף בקורס בהדרכת חיילות ● יש שואלים: מה ההבדל בין הדרכה ע"י חיילות לבין לימוד באוניברסיטה? ● הצורך בדעת ובמידתיות בכל תחום בחיים כדי לאזן בין ערכים.

    דילוג לתוכן