חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

ענייני ציבור

רביבים 1085 - ישראל מקור הברכה

ישראל מקור הברכה

⬅️ מדוע יש איסור לקבל צדקה מנוכרים?
⬅️ באילו מקרים רשאי יהודי לקבל צדקה מנוכרי?
⬅️ מה עושים כאשר גוי נכבד תורם לצדקה ויפגע אם לא יקחו ממנו את התרומה?
⬅️ האם תקציבי הסיוע שמדינת ישראל מקבלת מארצות הברית הם צדקה מנוכרים?
⬅️ האם מצבנו היום מחייב חשיבה מחדש על קבלת הסיוע הזה?

רביבים 1056 - על מחלוקת, אחדות וענייני ט"ו באב

על מחלוקת, אחדות וענייני ט"ו באב

⬅️ האם התורה דורשת מאנשים לוותר על דעתם עבור אהבת חינם ושלום?
⬅️ מהו הסימן לזיהוי האם המחלוקת היא לשם שמים?
⬅️ כיצד מחלוקת לשם שמים מאפשרת פשרה טובה לשני הצדדים?
⬅️ האם עם ישראל התיר לבני בנימין לחטוף נערות לנישואים ללא הסכמה?
⬅️ מה המשותף בין יום הכיפורים לטו באב?

רביבים 1055 - דיני עשירי באב והמשך חקיקת הרפורמה המשפטית

דיני עשירי באב והמשך חקיקת הרפורמה המשפטית

⬅️ ממתי אפשר לאכול בשר ולשתות יין?
⬅️ האם ב-י' באב שחל בערב שבת מותר להקדים ולהסתפר ולכבס מהבוקר?
⬅️ מהו הזמן הנכון לברכת הלבנה אחרי תשעה באב?
⬅️ האם ראוי לוותר ולהתפשר על חלק מהרפומה המשפטית עבור הסכמה רחבה?
⬅️ האם תפקידם של רבנים לפעול עבור האחדות בעם ישראל?

הצורך בתיקון מערכת המשפט

⬅️ מדוע אין לחכמי ישראל מענה לשאלות משפטיות בכל תחום?
⬅️ כיצד פוגע בית המשפט העליון בזהותה של המדינה?
⬅️ מהו הנזק שגרם בית המשפט העליון ליישוב הארץ?
⬅️ במה מתבטאת המעורבות המזיקה של בג"ץ בנושאים תורניים מובהקים?
⬅️ כיצד פגע בית המשפט העליון בבטחון ישראל?

השיח על נושאים שבצנעה

⬅️ האם ראוי לדון בנושאים שהצנעה־יפה־להם בפומבי?
⬅️ 'לא תגורו' – על איומים ופסיקת הלכה
⬅️ מהי ההדרכה הנכונה לחינוך בצניעות?
⬅️ כיצד מתקיים כיום דיון בין רבנים בנושאים שבמחלוקת?
⬅️ למה לא ספרו את הנשים?

פרעות תשפא

המאבק בלאומנות הערבית

הציבור סולד מההשוואה המזויפת שיוצרים הפרשנים באולפנים בין אלימות יהודית לאלימות ערבית, אבל לא מצליח להעמיד אלטרנטיבה מוסרית־חברתית טובה יותר • כל ניסיון לפגוע בריבונותנו על הארץ צריך להיענות בצעד נוסף להגברתה • התגובה לאלימות לאומנית בקרב אזרחי ישראלי הערבים – שלילת אזרחות • מול החברה הערבית צריך לפעול בדרך של תגמול למי שמכבדים את ריבונותנו ויד קשה נגד הלאומנים

הלקח מהפגנות השבת בפתח תקווה

אחרי שסחפו את הציבור הספרדי והדתי־לאומי בעיר, התגלו ההפגנות בעיר פתח תקווה כגורם לחילול שבת אפילו יותר מפתיחת הקולנוע בעצמה • הלקח מאותן הפגנות: הסכמות פוליטיות שנעשות במסגרת ציבורית רחבה מועילות לשמירת השבת יותר מהפגנות • על אף שהנחרצות החרדית בנושא השבת נראית משכנעת וסוחפת יותר, הדרך הנכונה שמרבה אהבה בישראל היא שיח והסכמות • דברים שכתב הרב משה מלכה זצ"ל לאחר שהחליט לפרוש מההפגנות

תרבות המחלוקות הרעות

⬅️ מדוע דברי בדבר תרבות המחלוקת ושנאת אחים בציבור החרדי אינה השמצה?
⬅️ כיצד סיפור מעלליו של עמרם בלוי ממחיש את הטענה?
⬅️ כיצד ניתן להישמר מתרבות המחלוקת ושנאת החינם?
⬅️ האם בני הציבור החרדי צריכים לחסום בגופם את המרשיעים?
⬅️ כיצד ניתן להבחין בין מחלוקת לשם שמים ולבין מחלוקת הרסנית?

תרבות המחלוקת והלקח עבורנו

⬅️ מדוע התניתי את הסכמתי למפגש עם רבנים חרדים שלא כמו עם נציגי הרפורמים?
⬅️ מה אני אוהב בציבור החרדי?
⬅️ האם תופעת המחלוקות בציבור החרדי היא מקרית?
⬅️ מדוע ביטול ערך סגולת ישראל מעקמת את החשיבה?
⬅️ מהו הלקח שיש ללמוד מתרבות המחלוקת בציבור החרדי?

לדון את היריב לכף זכות

⬅️ כיצד ניתן לדון לכף זכות אנשי שמאל ביחס להסכמתם למסירת שטחי ארץ ישראל?
⬅️ מדוע בפניני הלכה הדוגמא למצווה "לדון אדם לכף זכות" היא על אנשי שמאל?
⬅️ האם יש הלכה לאנשי ימין והלכה לאנשי שמאל?
⬅️ האם התנהגות אלימה על ידי ציבור שומר מצוות כלפי המשטרה בזמן הקורונה מותרת על פי ההלכה?
⬅️ כיצד מצופה מהנהגת הציבור להדריך אותו במצב כזה?
⬅️ מדוע תפקידה של המשטרה כה חשוב עד שגם בתקופת בית המקדש יש מצווה להעמידה?

מה אומרת לנו המגפה?

⬅️ כיצד עלינו לנהוג לאור משבר הקורונה?
⬅️ כיצד השפיע תהליך הגלובליזציה על תודעתנו החברתית?
⬅️ מהו החסרון המשמעותי שנגרם כתוצאה מתהליך זה?
⬅️ מהם הלקחים שעלינו להפיק מהמשבר בהיבט הרוחני והחינוכי?

הרב אליעזר מלמד

חזון לימוד התורה לנשים

⬅️ האם יש מקום לנשים בתפקיד מנהיגות רוחנית ופסיקה הלכתית?
⬅️ מהם ההבדלים בחובת לימוד התורה בין גברים לנשים ומה הסיבה להם?
⬅️ מהו חזון לימוד התורה לנשים לפי הרמב"ם?
⬅️ מהם הקשיים בדרך למימוש החזון?
⬅️ מה ניתן לעשות היום על מנת להתקדם אל החזון?

דילוג לתוכן