חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

ענייני ציבור

הרב אליעזר מלמד

הוגנות ומוסר במקצוע העיתונות

⬅️ באיזו מציאות אין צורך בפעילותה של התקשורת?
⬅️ מדוע חשוב שיהיו עיתונאים יראי שמים?
⬅️ מהם 8 העקרונות התורניים לעבודת העיתונאי?
⬅️ מהי אחריותו הגדולה של העיתונאי ההגון?
⬅️ כיצד יגבר עיתונאי הגון על גופים רשעים בעלי שליטה?

הרב אליעזר מלמד

תקשורת חופשית ולשון הרע לתועלת

⬅️ 7 הכללים לספר לשון הרע והאם עיתונאי יכול לעמוד בהם?
⬅️ האם מותר להזהיר מאדם שחשוד כנוכל למרות שאין ודאות בכך?
⬅️ המעבר ממסגרת קהילה למדינה יוצר הבדל בדיני לשון הרע?
⬅️ האם בחברה הדתית פנייה לרבנים יכולה להחליף את התקשורת?
⬅️ מדוע דתיים ושמרנים מוצגים רע בתקשורת החופשית בעולם?

הרב אליעזר מלמד

התקשורת ועבודת העיתונאים בהלכה

⬅️ מהן השאלות העקרוניות בקיום תקשורת על פי ההלכה?
⬅️ האם יש היתר לעבוד בתקשורת?
⬅️ כיצד מסייעת תקשורת חופשית לקיום החברה?
⬅️ האם תועלת ציבורית מתירה מעבר על התנאים הכתובים 'בחפץ חיים'?
⬅️ מהם העקרונות לביקורת עיתונאית על פי ההלכה?

הרב אליעזר מלמד

מצוות היובל – זכות קניין לצד שוויון הזדמנויות

⬅️ מהו היסוד לזכות הקניין של האדם על רכושו?
⬅️ כיצד בא לידי ביטוי ערך השיוויון בחלוקת הארץ?
⬅️ כיצד מסייעת מצוות היובל לצאת ממעגל העוני?
⬅️ כיצד ראוי לתרגם את מצוות היובל לימינו?
⬅️ מהו הצדק שבצדקה?
⬅️ מהי האחריות הציבורית לצדקה ועזרה לזולת?

הזדמנות בימי הסתגרות

⬅ מה נוכל לקחת מימי ההסתגרות לעתיד? ⬅ כיצד ראוי להתנהל בשבתות בהן אין לצאת מהבית? ⬅ מדוע אין לחשוש ללכת לטבילה במקווה לנשים, כשמקומות אחרים סגורים? ⬅ מהי הסיבה לקריאה שלא להגיע למניין עוד לפני שהרשויות אסרו? ⬅ מה עושים השנה עם תענית בכורות?

מחשבות בצל קורונה

⬅ האם כדאי לחזור להנהגות חז"ל ביחס לנימוסי שולחן? ⬅ התבוננות מחודשת על לחיצת היד ⬅ על תפילה במניין בזמן הזה ⬅ האם יש בתורה 'בידוד' לצורך שמירה על הציבור? ⬅ כיצד מקיימים טקסי נישואין כיום? ? הוספנו בסוף: הנחיות חדשות ביחס לתפילות

כפייה דתית ומדינת הלכה

⬅ כיצד תיראה מדינה המונהגת בידי מפלגות דתיות? ⬅ מדוע הרצי"ה זצ"ל שנא כפייה דתית? ⬅ האם כפייה דתית מתנגשת עם הבחירה החופשית?

תפקידו של הרב

⬅ מהם תפקידיו של הרב? ⬅ סיפור מרגש מאח רפואי בן הקהילה ⬅ מהן המלחמות שרב צריך להיכנס אליהן? ⬅ האם לאפשר לנשים לקרוא מגילה ולרקוד עם ספר תורה? ⬅ כיצד ניתן לחזק את לימוד התורה בקהילה?

התקפות על מצוות השירות בצבא

⬅ מכתב נוקב ובו 18 בעיות שנתקלים בהן תוך כדי שירות בצה"ל. ⬅ מי התיר להתגייס עם פקודות מטכ"ל הסותרות את התורה? ⬅ האם מותר לעלות לארץ ישראל כאשר עלולים לעזוב את התורה? ⬅ מה יש לעשות כדי להתמודד עם בעיות צניעות בצבא?

שש שעות תורה בשבת

⬅ כיצד שומרי התורה המצוות יכולים לרומם את חייהם ולשמש דוגמה לעם ישראל? ⬅ האם ניתן לעסוק במקצועות חול בלי להיקרע מהקודש? ⬅ מה המינימום של קביעת עתים לתורה, מהי התועלת של עתים אלו? ⬅ מהו ההבדל בין 'עולם הבא' ל'עולם הנשמות' ומדוע השבת היא מעין עולם הבא? ⬅ מדוע נסגר ה"כולל" של משה במדבר ונכנסו לארץ? ⬅ מדוע בעבר לא נקבו במספר שעות?

המקדש – מודל לציונות הדתית

⬅ האם הציונות הדתית לא מגזימה עם המקום שתופסת בה הלאומיות? ⬅ מה עדיף, ללמוד תורה בכולל כל החיים או להתפרנס מעבודה? ⬅ לימודי המדעים בציבור הדתי כתוצאה מחולשה רוחנית או שיש בלימוד זה ערך? ⬅ מה היסוד לשיטה החרדית ובאיזה תחום רצוי ללמוד ממנה?

בשרי וחלבי – כיצד מפרידים?

⬅ האם נכון לתמוך באחדות במפלגות 'הציונות הדתית'? ⬅ מפני מה במטבחים שומרי כשרות יש שני כיורים לבשרי וחלבי? ⬅ האם יש צורך להפריד במדיח הכלים בין כלי חלב לכלי בשר? ⬅ לרכוש כירת גז חלבית וכירת גז נוספת בשרית? ומה עם תנור אפייה? ⬅ כיצד משתמשים במיקרוגל מבחינת בשר וחלב וכיצד מכשירים?

דילוג לתוכן