חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

Displaying 101 – 120 of 16411234567891011

שאלות אחרונות

בגריות

שלום כבוד הרב אני לומד בישיבה תיכונית וחשקה נפשי ללמוד תורה . האם לעבור לישיבה קדושה? אני מפחד שלא העשה בגרות לא יהיה לי פרסה לכשהיה גדול. אם הרב אומר לעשות אז כמה?

הדבר הנכון הוא למצות כל שלב בחיים עד הסוף – אתה כעת בישיבה תיכונית ובה צריך לשלב קודש וחול. חשקה נפשך בתורה – אז תלמד הרבה תורה – תשקיע בלימוד הגמרא שגם כך אתה צריך ללמוד, וכן בלימוד תנ"ך וכו'. אבל כדאי מאוד להשקיע גם בלימודי החול כמה שאתה יכול כדי להגיע להישגים טובים, לא רק כדי שתהיה לך פרנסה, שזו סיבה חשובה מאוד, אלא גם כי הלימודים הללו מועילים מאוד ללימוד התורה, אלו חוכמות העולם שברא הקב"ה ואינם מנותקים ממנו יתברך, כמבואר בפניני הלכה ליקוטים א' א, טו והילך (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-19 20:58:19

תחנון

1. האם הרב מלמד אומר היום תחנון במנחה ? (ב' באייר תשפ"א) 2.האם יש מקום להבין את אלו שאומרים תחנון היום במנחה ?

  1. לא
  2. להבין אחרים תמיד כדאי גם אם הם טועים

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-14 11:42:05

גילוח

שאלה דומה. מה הדין אם האירוסין שבוע הבא? האם יהיה מותר לאדם שמתארס להתגלח?

אם הוא חושב שאין זה מכובד שיראה כך ורוצה להקל, הוא יכול, אלא אם כן רק הוא יהיה שם מגולח ואביו וחמיו יהיו עם זיפים של ספירת העומר.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-13 17:20:59

גילוח

שלום וברכה אדם שיש לו אירוסין מחר בערב. יכול להתגלח לקראת האירוסין מחר כיוון שזה גם ערב יום העצמאות(שמותר להתגלח לקראתו)?

גם בלי האירוסין היה יכול להתגלח לכבוד יום העצמאות

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-13 17:19:27

שמיעת שירים

שלום הרב האם מותר לשמוע שירים שמחים תוך כדי ספורט ע"מ להמריץ? (והאם הדין שונה במי שלא יכול בלי?)

פניני הלכה זמנים ג, ח – אפשר לקיים חוג אירובי שעיקרו לצורך התעמלות, אבל ישתדלו להחליש את המוזיקה, כדי שיהיה ניכר שהיא לצורך התעמלות ולא לשמחה.

אם כן התשובה לשאלתך היא שמותר, אך אם אפשר למצוא מנגינה (ללא זמר) שאינה שמחה אלא ממריצה, עדיף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-12 14:12:52

השרית ירק עלים בשבת משום בורר

שלום וברכה, ראיתי שמותר להשרות ירק עלים בשבת כי התולעים לא נחשבות נפרדות מהירק. השאלה האם מצד שיש גם חול על הירק והוא נברר כך מהחסה מותר להשרות?

אם כוונתך בשריית הירק לברור את החול, אכן הדבר אסור. אך כיון שבפועל בכל מקרה תצטרך לשטוף את הירק היטב לאחר שרייתו, אין כל כך משמעות לברירת חלק מהחול בשעת השרייה, וממילא רבים אינם מכוונים לכך כלל, ומותר הדבר כפי שמותר להוציא שקית תה מעל הכוס, למרות שטיפה אחת לפחות תצא ממנה לתוך הכוס. וכפי שמותר למי שאין לו כף אחרת, להוציא מאכל מתוך מרק בעזרת כף מחוררת, כל שאינו מתכוון לברור את המאכל מהנוזלים. יסוד דין זה בשו"ע סעיף ח ובמ"ב ובה"ל שם, ובהרחבות לפניני הלכה על סעיף יג, ה (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-08 06:35:57

עבודה בחול המועד

האם מותר לעבוד בחול המועד בסוג עבודה שמחלצים אנשים שתקועים מחוץ לביתם ופותחים להם את הבית, או שננעלו מחוץ לרכב ואני פותח להם את הרכב, בשכר. מה שנקרא כאן locksmith האם זה נקרא דבר האבד, או צורך הרבים?

מותר – מלאכת אומן הותרה לצורך גוף האדם במקום צורך חשוב, כגון תיקון המקלחת, השירותים, המזגן ומשקפיים שנשברו, וקל וחומר המקרה שאתה מציין. וכל מלאכת אומן שהותרה במועד, הותרה גם בשכר. פניני הלכה מועדים פרק יא סעיפים ה-ו, ט-י. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-07 21:13:15

ילדים בספירת העומר

שלום לרב. משפחה שלא שומעת שירים ממכשיר חשמלי בספירת העומר, כיצד תנהג לגבי הילדים? הילדים שלנו (גילאי ארבע ושנתיים וחצי) מאד קשורים לשירים ומוזיקה, והשאלה האם גם להם אסור לשמוע שירים בספירת העומר. אם מותר להם, כיצד ננהג אנחנו, שהרי השירים מושמעים בחלל הבית. שאלה נוספת לגבי ברכה על ספירת העומר לילדים – האם לספור ספירת העומר עם הילדים עם ברכה גם אם פספסו ימים כדי להרגיל אותם בברכה, או לנהוג לפי הדין שמי שפספס ימים סופר ללא ברכה? בתודה רבה. (בנוסף – האם אפשר להתייחס לכל התשובות שנענות כאן באתר כאל פסיקת הרב אליעזר מלמד?)

  1. מותר לילדים לשמוע שירים שאינם שמחים באופן שגם אתם תשמעו אותם בדרך אגב. ואם הם שומעים אותם בשקט, אפשר בגיל שלהם גם שירים שמחים.
  2. אין צורך בגיל שלהם להרגיל אותם לספור ספירת העומר, שכן כל מצווה שאינם יכולים לקיים בעצמם, אין בכך דין חינוך.
  3. אפשר להתייחס לתשובות כאל תשובות ממני הקטן – אורן מצא, רב בישיבת הר ברכה, ותלמידו של הרב מלמד מזה כ – 23 שנים. אני משתדל מאוד להקפיד שלא לומר כאן דבר שאני חושב שהרב מלמד לא היה מסכים לו. אמנם אם איני מביא מקור מפניני הלכה, ולחלק מהשאלות אין מקור מפורש מפניני הלכה, לא ניתן לומר שזו פסיקתו הישירה של הרב. אבל אם הרב סומך עלי, גם אתה יכול לסמוך עלי (כאן צריך לבוא חיוך עם קריצה 🙂

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-07 15:29:50

עיסה חלבית

כבוד הרב, האם מותר לערבב חלב באורז וכדומה שלפעמים אוכלים את האורז עם חלבי ולפעמים עם בשרי – ומדובר כמובן בכמות כזאת שלא יאכלנו בסעודה הקרובה ובלי סימן היכר. תודה רבה ותודה על כל השיעורים באתר.

בוודאי שאסור בלי סימן, שכן כפי שציינת אין סיבה שלא יאכלו את האורז עם בשר. אלא שלא צריך לעשותו לפי הכללים הנוקשים של לחם, רק לכתוב על הקופסא שלו – "אורז חלבי" וכד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-06 08:55:29

כיבוס בחוהמ

האם מותר לכבס בחול המועד חולצה כאשר אין לי עוד חולצה ומה קורה אם המדובר הוא עכשיו לכבוד ערב שבת אין לי עוד חולצות מכובסות?

מותר לכבס רק אם החולצה התלכלכה באופן שמרוב בושה תעדיף שלא לצאת כך מהבית.

פניני הלכה מועדים פרק יא סעיף יב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה)

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-02 13:09:52

מזוזות

אני גר בדירת שותפים וקבעתי שם מזוזה מהודרת מכספי על תנאי שאוכל לקחת אותה כשאעזוב שם, עכשיו אני עובר לגור לבד, ורציתי לדעת אם אני יכול להסיר את המזוזה ולקחת אותה לדירה החדשה, או שמא אף על פי שהתניתי אסור, כי יש חשש שהשותפים שנשארים לא יתקינו מזוזה אפילו שהם יהודים, כי לא חשוב להם כל כך? ואם תמצא לומר שאסור, האם אני יכול לשים להם מזוזה פחות מהודרת ולקחת את מה שקבעתי אני? תודה.

אסור לך להוציא את המזוזה, אלא רק להחליפה כמה ימים לפני שאתה עוזב.

פניני הלכה ליקוטים א פרק יא סעיף יז (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –

יז – עקירת מזוזות בעת מעבר דירה

אדם שעובר דירה ולוקח עימו את כל חפציו, אסור לו להסיר את המזוזות ממקומן. אמרו חכמים, מעשה באחד שנטלה ויצא, וקבר את אשתו ושני בניו (ב"מ קב, א; שו"ע יו"ד רצא, ב). משום שבנטילת המזוזה הוא מאפשר למזיקים להיכנס לבית, ואם אינו חס על הבאים לגור אחריו בבית, לא חסים עליו (תוס' שם). ולא רק לבעל הבית עצמו שמתכונן לעבור דירה ולמוכרה או להשכירה למישהו אחר אסור לקחת את המזוזות, אלא גם לשוכר ששכר מיהודי דירה שלא היו בה מזוזות, והשוכר הוא זה שקנה את המזוזות וקבען, גם לו אסור לקחת את המזוזות בשעה שהוא מפסיק את שכירותו ויוצא מן הבית.

וכל זה דווקא כאשר הבית שייך ליהודי, אבל אם בעל הבית הוא גוי, אדרבה צריך לקחת את המזוזות בשעה שעוזבים את הבית. וכן כאשר עומדים להרוס את הבית, צריך לקחת לפני כן את המזוזות.

לפעמים יש לאדם מזוזות יקרות מאוד, שנכתבו על ידי סופר מומחה, ורצונו לקחת את המזוזות איתו. וההצעה לגביו היא, שכמה ימים לפני שיעבור דירה, יחליף את המזוזות המהודרות במזוזות כשרות רגילות, את המהודרות יקח איתו, ואת הכשרות ישאיר בבית הישן.

צריך להוסיף, שאף על פי שההלכה היא שאסור ליוצא מהבית לקחת את המזוזות, מכל מקום אפשר לבקש בעבורן תשלום מהדייר החדש שיבוא אחריו. אבל גם אם הדייר החדש אינו שומר תורה וטוען שאינו מעוניין במזוזות ולכן גם לא רוצה לשלם עבורן – אסור ליוצא לקחת את המזוזות.[1]

[1]. כתבתי למעלה, לפי הפירוש העיקרי, שהטעם שאסור ליטול את המזוזות שלא ליתן למזיקים מקום (תוס'). ויש מבארים, שהואיל וכבר חלה בבית קדושה מהמזוזה – אין לבטלה. לפי"ז גם כאשר אין לאדם מזוזות לביתו החדש, לא יטול את המזוזות מהבית שהוא עוזב. אולם לדעת רב אחאי גאון ורב האי גאון (הובאו בחידושי הריטב"א ב"מ קב, א), האיסור מפני ביזוי המזוזה, אבל אם יקחנה ויקבענה במקום אחר, אין לה ביזיון. ולמעשה אין סומכים על דעה זו, אבל בשעת הדחק כאשר אין לו מזוזה לביתו החדש, וקשה לו מאוד להשיגה, כתבו האחרונים שאפשר לסמוך על דעת הגאונים ליטול את המזוזות מהבית הישן ולהעבירן לחדש (ברכי יוסף רצא, ב, פת"ש ז, פמ"ג משב"ז או"ח טו, ב). עוד הוסיף בברכ"י, והובא בפת"ש רצא, ז, שגם אם היוצא והנכנס מוכנים, זה להוציא את מזוזותיו וזה לקבוע את שלו, אין לחלק ולהתיר זאת. אמנם לשוכר שנכנס, אחר שיכנס מותר להסיר את מזוזות חבירו ולקבוע את שלו. וכמובן יחזיר לחבירו את המזוזות שהוציא (שכל טוב רצא, כז, בשם מור ואהלות).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-04-02 03:47:33

Displaying 101 – 120 of 16411234567891011

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן