לוח אירועים


יש לך שאלה?

חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

Displaying 101 – 120 of 17891234567891011

שאלות אחרונות

עציץ נענע בשנת שמיטה

שלום אשתי קנתה עציץ נענע ולא ידוע לנו מאיזו משתלה זה הגיע ואם המשתלה שומרת שמיטה האם זה בסדר שהעציץ יהיה בבית? האם ניתן להנות ממנו , להשתמש בנענע לתה או לבשמים בהבדלה?

לא טוב עשתה אשתך שלא שאלה האם יש להם כשרות, אבל בדיעבד שהעציץ כבר בבית שלכם, מותר לכם לגדל אותו, כיון שאין איסור שמיטה בתוך הבית, שכן יש חציצה בין העציץ לאדמה על ידי הרצפה, ויש חציצה בינו לשמים על ידי התקרה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-21 08:10:41

חומצה פולית בשבת

האם מותר לאשה בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית בשבת או גלולת מולטי-ויטמינים לנשים הרות? תודה

מותר. פניני הלכה שבת כח, ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-17 19:44:32

פרווה וחלבי

שלום הרב, יש לנו כף עץ פרווה, בעלי טוען שאפשר לערבב איתה מאכל חלבי קר. אני לא מכירה את זה, זה לא היה אצל ההורים שלי. אני מעדיפה שלא להתבלבל.. מה אני אמורה לעשות במקרה כזה? באיזה סקווטש לשטוף את הכף? תודה רבה

אכן לפי ההלכה ניתן כיום מצד הדין לערבב כף עץ פרווה עם חלב, כיון שהנקיון שמנקים אותה אחר כך עם סקוטצ' וסבון כלים, מסיר את כל שאריות החלב שאולי נותרו בין הסדקים של העץ. אבל את צודקת שעדיף לא לערבב כדי למנוע טעויות במטבח, ואם מחליטים שהכף פרווה אז משתמשים בה רק לפרווה, אלא אם כן נוצר צורך חד פעמי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-17 19:27:04

שלוקים בשבת

אני עושה עבודה לשיעור תושב"ע, ואני צריכה לשאול רב את השאלה שלי, האם ואיך מותר לאכול שלוקים בשבת. חשבנו שאולי זה אסור כי יש בזה שבירה וריסוק קרח. תודה מראש

מותר לחתוך את השלוק בסכין ולאכול אותו כדרכו על ידי מציצה. אבל אסור לרסק אותו כדי לאוכלו כברד או כמיץ.

אביא לך את כל דין ריסוק בשבת על פי המובא בספר פניני הלכה שבת פרק יב סעיף יב:

הפיכת מוצק לנוזל

א) לרסק קרח: אסור לרסק שלג, ברד וקרח כדי לעשות מהם מים. ולכתחילה אין ליטול ידיים או להטיל מימיו על שלג, מפני שממיס אותו. אבל מותר לתת קרח בתוך מים שיימס מאליו. וכן מותר לשבור קרח כדי להניחו בכוס או קנקן, למרות שתוך שבירתו יצאו מים. וכן מותר ללכת על שלג, למרות שתוך כדי ההליכה, מעט מן השלג יימס.

ב) לרסק קרח בתוך מים: לכתחילה טוב שלא לרסק קרח בתוך מים, כגון לנער בקבוק שיש בו קרח ומים כדי להמיסו. אבל מותר לערבב את המים עם הקרח שבכוס כדי שהקור יגיע לכל המשקה. וכן מותר לתת קפה נמס, מלח וסוכר בתוך מים ולערבבו בכפית.

ג) ליתן קרח בכלי ריק: למנהג יוצאי ספרד, מותר ליתן קרח בכוס ריקה ולחמם מאכל קרוש אף שיהפכו לנוזל, כיון שלא עושה זאת בידיים. ולמנהג יוצאי אשכנז, כיון שהופך מוצק לנוזל, רק בשעת הצורך אפשר להקל. אך מותר ליתן קוביות קרח בקערה לפני האורחים, אף שבמשך הזמן יזובו מהם מים שלא ברצונו. וכן מותר להקפיא נוזל, משום שאינו עתיד להתקיים באופן עצמאי כמוצק.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-28 16:06:03

לא ילבש

שלום הרב האם יש בלבישת חלוק אמבטיה לגבר משום לא ילבש. תודה רבה

לא. יש חלוקים גם של גברים. רק אם ילבש בגד מובהק של אישה, יהיה בו משום לא ילבש.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-28 09:02:29

חמין בשבת

שלום הרב! בישיבה אנחנו מכינים חמין לפני שבת. לפני כניסת השבת אנחנו מבשלים את החמין ככה שהוא מבושל לגמרי וראוי לאכילה עוד לפני שבת, אמנם אנחנו מוסיפים לקדירה מים כדי שבמהלך השבת (כמובן שהיא על אש מכוסה) לא תישרף הקדירה. בערב שבת אנחננו רוצים לאכול מהקדירה מה שכמובן דורש לערבב את הקדירה מעט (מגיס – כך נראה). האם יש איסור מגיס בקדירה כזו או שאין כי מצד אחד הקדירה מבושלת כל צרכה ואין בישול אחר בישול. אמנם מהצד השני יש עניין שזה אולי יראה כמו מבשל (למרות שהכפתורים מכוסים) וכן התבשיל עם מהלך השבת רק הולך ומשתבח כי זה טבעו של תבשיל ואז יש לומר שיהיה אסור לקחת מתוך התבשיל לעולם שכן לעולם לא נגמר בישולו עד שיחליטו להורידו מן האש? תודה רבה!

התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה פרק י סעיף יב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

  1. מרגע שהמאכל מוכן לאכילה, אין בו יותר איסור בישול גם אם בישול נוסף משביחו.
  2. גם כאשר רוצים רק לטעום מסיר החמין בלי לערבב כלל את האוכל, לכתחילה יש להורידו ממקור החום ושוב להחזירו על פי כללי החזרה (כך הוא מנהג אשכנז וחלק מספרד). אך אם הדבר קשה לביצוע, או שחוששים שחומו ירד מחום שהיד סולדת בו, ושוב לא יוכלו להחזיור, מותר לטעום ממנו בעודו על מקור החום, ויזהרו מלערבבו. אם רוצים לערבב, חייבים להוריד ממקור החום.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-21 10:35:02

ארץ ישראל

בס"ד שלום כבוד הרב האם מותר לצאת מארץ ישראל? ולמה? והאם מותר לצאת מארץ ישראל לצורך שליחות?

התשובה נמצאת בספרו של הרב מלמד פניני הלכה העם והארץ פרק ג סעיף ט. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וזהו קיצור הדברים: כל אדם צריך לקבוע את מקום מגוריו בארץ ישראל. לצורך גדול כדוגמת לימוד תורה (ובכלל זה לצורך שליחות), נישואין, פרנסה, רפואה וכיבוד הורים, מותר לצאת לחוץ לארץ לזמן מוגבל תוך כוונה לחזור כשתסתיים מטרת נסיעתו. ולשם טיול מותר לצאת רק לזמן קצר, וטוב שיהיה פחות משלושים יום, ובתנאי שקונה לעצמו 'כרטיס הלוך-חזור'. אמנם בכל רגע שיהודי נמצא בארץ ישראל הוא מקיים מצווה, וכן עיקר מעלת המצוות כשמקיימים אותן בארץ, וממילא היוצא מהארץ מאבד חלק משמעותי ממעלת המצוות ושכרן, ועל כן טוב להיות תמיד בארץ.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-20 19:52:38

תוכן תפילת נשים

לכבוד הרב שלום מה תוכן התפילה שנשים חייבות להתפלל? האם יש חלקים מסויימים בתפילה שהן לא חייבות לומר? תודה רבה

התשובה נמצאת בפניני הלכה תפילת נשים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וזה סיכום הדברים:

א) תפילת עמידה: טוב שאישה תתפלל כל יום תפילת עמידה של שחרית ומנחה כדעת רוב הפוסקים. והרוצה להקל, יכולה להסתפק בתפילה אחת, ועדיף שתהיה זו תפילת שחרית כדי לפתוח את היום בתפילה. ומי שלא הספיקה להתפלל שחרית תתפלל מנחה, ובדיעבד אם לא הספיקה להתפלל מנחה, תתפלל ערבית. אישה שאינה יכולה למצוא זמן להתפלל בעמידה, ורוצה להקל ולהתפלל בקביעות בישיבה בדרך לעבודתה, רשאית.

ב) ברכות השחר: בשעת הדחק או אישה שטרודה בטיפול בילדיה ובענייני הבית, ואין לה פנאי להתפלל עמידה, יכולה להסתפק בשנים אלו בברכות השחר וברכות התורה, אותן כל אישה חייבת לומר. הדבר שונה מאישה לאישה, ותלוי במספר הילדים, גילם ואופיים, האם היא שולחת אותם למעון, והאם היא עובדת לפרנסת המשפחה. אמנם צריכה כל אישה לשים לב שאחר שילדיה יגדלו ועול הבית יפחת, או בימים בהם היא פחות טרודה, כגון בשבתות, תתפלל תפילת עמידה.

ג) שאר חלקי התפילה: ראוי שכל אישה תאמר בכל יום את שני הפסוקים הראשונים של קריאת שמע – 'שמע ישראל' ו'ברוך שם', כדי שתקבל על עצמה עול מלכות שמים. משאר חלקי התפילה נשים פטורות, והרוצה להדר ולאמרם, זהו סדר החשיבות: הזכרת יציאת מצרים בפסוק האחרון של פרשת 'ויאמר', ויותר מהודר שתאמר את ברכת 'אמת ויציב'; פסוקי דזמרה – ברוך שאמר, אשרי, חמשת מזמורי ההללויות, ישתבח; שלושת פרקי ק"ש וברכותיה; פרשת התמיד והקטורת שלפני פסוקי דזמרה; שאר מזמורי פסד"ז והמזמורים המובאים בסוף התפילה. (טוב שתאמר את הפסוק של יציאת מצרים ואת פסוקי הקורבנות מיד לאחר ברכת התורה).

ד) במוסדות החינוך, יש מקום לחנך את הנערות לומר את כל סדר התפילה עד אחר תפילת עמידה, ולאחר שיכירו ויתרגלו לכל התפילה, אם המחנכות יראו שהתפילה הארוכה פוגעת בכוונה, ראוי לאפשר לבנות הרוצות לקצר – לומר את עיקר התפילה בלא תוספות.

ה) מוסף והלל: מצד הדין נשים פטורות ממוסף והלל, אך טוב שיתפללו מוסף, ובמיוחד בראש השנה ויום כיפור. והאומרת גם הלל תבוא עליה ברכה, ולמנהג הרווח של יוצאות ספרד לא תברך עליו (דיני מוסף והלל הובאו בהלכות זמנים פרק א, סעיפים ה-ו).

ו) קריאת התורה: נשים פטורות משמיעת קריאת התורה, משום שהיא מצווה שהזמן גרמא. אמנם אישה שיכולה, טוב שתשמע את הקריאה בשבת (גם בעת נידתה).

ז) קריאת שמע שעל המיטה: נשים חייבות לומר לפחות את פרשת 'שמע' וברכת 'המפיל' לפני השינה בלילה. וטוב שיכוונו לשם מצוות ק"ש של לילה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-12 19:58:15

ברכת המזון

שלום, בבוקר אני ממהר לעבודה ואין לי זמן לשבת לאכול. אז אני נוטל ידיים בבית, אוכל ביס מהלחם ולוקח לדרך. כאשר אני מגיע לעבודה- אני ממשיך את הסעודה. אני מתכנן זאת מראש כאשר אני מברך. האם זה בסדר הלכתית ומה התנאים עליהם עליי להקפיד?

זה בסדר, רק תיתן בתחילה שני ביסים או אחד גדול באופן שתאכל מיד לאחר ברכת המוציא כזית (חצי ביצה של ימינו). דין זה מובא בפניני הלכה ברכות ג, יא.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-12 07:19:10

תפילת הדרך בלילה

שלום! אם יוצאים לדרך באור יום, וחוזרים בלילה- האם צריך להגיד שוב תפילת הדרך?

לא. תפילת הדרך מועילה עד הבוקר הבא, כפי שמובא בפניני הלכה ברכות פרק יח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה – הנוסע כמה נסיעות ביום, יאמר את תפילת הדרך בפעם הראשונה, ויכוון על כל הנסיעות שיעשה באותו היום. אבל אם תכנן רק נסיעה אחת, ולאחר מכן נמלך בדעתו והחליט לנסוע פעם נוספת, עליו לאומרה שוב. וכאשר הדרך נמשכת כמה ימים, בכל בוקר צריך לומר את תפילת הדרך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-11 18:18:09

שבת

שלום, התינוק שלנו בן שנה ו5 חודשים. הוא סובל מעצירויות וצינון לעיתים קרובות. הוא מטופל בדיקור סיני- הוא צריך שנמרח עליו שמן מיוחד לפני השינה וכן להדביק לו מדבקות מיוחדות על הרגל. האם מותר לעשות לו את זה בשבת?

כן. בשמן אין בעיה של ממרח, ובמדבקות על הגוף במקום הצורך אפשר להקל שאין בעיה של תופר, קל וחומר בתינוק. כמו כן, אין בעיה של שחיקת סממנים בטיפול בתינוקות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-08 14:23:58

מלאכה לאחר הדלקת נרות חנוכה

כשאבא מתעכב לחזור הביתה ולהדליק ואני מדליק כחצי שעה לפניו, האם אחותי שמשתתפת בשתי ההדלקות תבטל ממלאכה פעמיים (מלאכה=לכתוב שיעורי בית במקצוע של קודש)?

קודם כל נראה שנכון יותר לך להמתין לאביך ולהדליק איתו ועם אחותך ביחד, ואם יש לכם עוד בני משפחה אז עם כולם יחד. כך זה יותר מכובד, גם מצד כיבוד הורים וגם מצד כבוד המצווה שנעשית בצורה יותר יפה.

הנשים אינן עושות מלאכה בהדלקה שבה הן יוצאות ידי חובה. אין דבר כזה לצאת בשתי הדלקות, וממילא לא תבטל מלאכה פעמיים. הנכון הוא שתדליק יחד עם אביך או תכוון לצאת בהדלקתו.

המלאכות האסורות הן מלאכות האסורות בחול המועד. כתיבה רגילה נחשבת מלאכת הדיוט המותרת בחול המועד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-01 15:52:59

פתילות חנוכה

כך כתוב בפניני הלכה: "ואת הפתילות שנותרו יניח בפח". מהי סברת הרב מלמד שניתן להניח בפח ?

משום שהפח הביתי אינו מטונף. והרוצים להדר ישימו בתוך שקית נוספת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-11-30 09:24:12

אורח בסעודה

האם יש חובה לאורח לעזור בכיבוד הבית לאחר הסעודה ? (אני חושב שלמדתי זאת ברמב"ם . האם זה נכון ? יש מקור? )

אין צורך במקור מפורש לדברים כאלו, וכי אם אין מקור לא צריך לעזור?

במקום שבו אין זה דרך ארץ לא לעזור לאחר הסעודה, חובת דרך ארץ לעזור, שנאמר "והלכת בדרכיו" – אנו מצווים ללכת בדרכי השם, וכל מידה טוב ומעשה טוב הרי הם מדרכי השם. כמו כן, כל העניינים הקשורים לבין אדם לחברו הרי הם בכלל החיוב – "ואהבת לרעך כמוך". ואילו במקום שבו אין המארחים מעוניינים בעזרת האורח, ואף מתכבדים בכך שאינו עוזר – לא יעזור. ופעמים שיפה אם יעזור, אך לא תהיה תרעומת עליו אם לא יעזור – בזה יפה לעזור אך אין חובת דרך ארץ.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-11-29 20:44:56

תפילה בסוף זמנה

לכבוד הרב, אדם שקם קרוב לארבע שעות ויודע שם יניח תפילון ויאמר פסוקי דזמרא וברכות קריאת שמע יעבור זמן תפילת השחר ואם יתפלל בלי תפילין ובלי הקדמות יתחיל (ואולי אפילו יסיים) תפילתו בזמן, כדת מה יעשה? יתפלל בלי תפילין והקדמות או יתפלל בין ארבע שעות וחצות היום או אולי מוטב שלא יתפלל בכלל ובמקום תפילת שחרית יתפלל מנחה פעמיים? תודה, משה

לעומת זמן תפילת שחרית שבדיעבד ניתן להתפלל עד חצות (ואם התאחר במזיד, כגון שהתעורר ולא רצה לקום, או שמראש זלזל ולא שם שעון מעורר – טוב שיכוון שהוא בתורת נדבה), זמן ברכות ק"ש עד 4 שעות, ובזה רק לחלק מיוצאי אשכנז אם לא אמרן באונס יכול לאומרן עד חצות, אבל לדעת רבים אין לאומרן. לכן במקרה שהצגת עליו להספיקן עד סוף 4 שעות גם אם יצטרך לדלג על כל פסוקי דזמרה. ואם יש לו יותר מכמה דקות עד סוף הזמן, יאמר גם את כל ברכות השחר, ואם יש לו עוד כמה דקות, יאמר גם ברוך שאמר, אשרי וישתבח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-11-29 13:08:07

מעשרות כספים

בחודשים האחרונים התחלתי לתת מעשרות כספים מסך כלל ההכנסות שלנו. יש לי ב"ה בן מתמיד ששוקד על לימודו בישיבה גבוהה מתוך צמצום כלכלי (מחשב שקל לשקל לרכישת ספרי לימוד). בקרוב בע"ה הוא ירצה להתחתן ולהשאר ללמוד בכולל. ככל הנראה הוא לא יוכל לקבל מלגה מלאה מהישיבה מכיון שהוא יתחתן צעיר. האם מותר לי לקחת חלק מכספי המעשרות שלי ולשמור אותם בצד כדי לסייע לו במחיה לאחר החתונה? חשוב לציין שללא זה לא אוכל לסייע לו לאחר החתונה באופן משמעותי.

תשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה ליקוטים ב' פרק ו. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

יד – האם אפשר לעזור לילדים גדולים ונשואים מהמעשר

שאלה: האם ההורים יכולים לעזור לילדיהם שעברו גיל שמונה עשרה, רווקים או נשואים, מכספי מעשר שלהם? תשובה: אם הילדים נחשבים כעניים באותו זמן, היינו שבלא זאת אין להם כדי צורכיהם הבסיסיים, אפשר להחשיב את מה שנותנים להם כמעשר כספים. אבל אם ההורים מבוססים ונותנים לילדיהם את צורכיהם בשפע, אין ילדיהם נחשבים כעניים, ואין לתת להם מכספי מעשר כספים.

למשל, אם הם קונים בגדים זולים וחוסכים בכל הוצאותיהם, אפשר להחשיב את הילדים כעניים, וממילא אפשר להחשיב את מה שמסייעים להם כצדקה ולתת את הסיוע מכספי המעשר. אבל אם הם חיים ברווחה יחסית, כגון שהם קונים בגדים יקרים, או שהם מוציאים כסף עבור בילויים במסעדות, אין הם נחשבים כעניים, ואין להחשיב את מה שמוציאים עליהם כמעשר כספים.

וכן לגבי ילדים שהתחתנו, אם הם מחזיקים רכב, אין הם נחשבים כעניים, ואין להחשיב את מה שנותנים להם כמעשר כספים. וכן אם הם קנו רהיטים חדשים במחיר ממוצע, אין הם נחשבים כעניים. שאם היו עניים היו קונים רהיטים מיד שנייה או חדשים אבל זולים. וכן אם ההורים קנו להם דירה, או שהם שוכרים דירה יקרה יחסית, כגון בעיר ולא ביישוב, אי אפשר להחשיבם כעניים.

כללו של דבר ההורים יכולים להחשיב את הסיוע לילדים שעברו גיל שמונה עשרה רק בתנאי שהם חיים בחסכנות. ואז התשלום עבור האוכל, הבגדים והנסיעות שלהם יכולים להיחשב כמעשר כספים. וכן התשלום עבור לימודי המקצוע שלהם באוניברסיטה יכול להיחשב כמעשר כספים, מפני שעל ידי כך יוכלו אח"כ לפרנס את עצמם בכבוד, וכבר למדנו (בהלכה א) שהצדקה הגדולה ביותר היא לסייע לנזקק לעזרה לעמוד על רגליו בכוחות עצמו. וכן מה שמשלמים לישיבה גבוהה, שעיקר התשלום הוא עבור הפנימייה, יכול להיחשב כמעשר כספים. אבל אם הילדים אינם חיים בחסכנות אלא כפי שמקובל בחברה, הרי שמעמדם כמו האנשים הרגילים פחות או יותר, וממילא הם אינם נחשבים עניים, ואין להחשיב את מה שנותנים להם כמעשר כספים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-11-28 06:27:12

שינוי מנהגי קהילה

בפניני הלכה תפילה פרק ו הלכה ג מובאת הפסקה הבאה: כאשר קהילה שלמה נדדה למקום אחר, כיוון שהיא קהילה בפני עצמה, אין היא נגררת אחר שאר בני המקום, ואינה צריכה לשנות את מנהגיה (באו”ה תסח, ד). ואפילו אם בני המקום הוותיקים הם הרוב, כל זמן שהחדשים מאוגדים כקהילה עצמאית, עליהם להמשיך במנהגיהם הראשונים. וכן הדין בארץ ישראל, שבחסדי ה’ זכינו לקיבוץ גלויות, ומכל עדה עלו רבים וביניהם תלמידי חכמים, וכל עדה ועדה הקימה לעצמה בתי כנסת משלה – אין עדה אחת מתבטלת כלפי חברתה, ועל כל עדה לשמור את מנהגיה. פסקה זו אמורה לכאורה לסגור את האפשרות של קהילה שהיא 'לא ספרדית ולא אשכנזית' (בצרוף הפסקאות הקודמות על הצטרפות לקהילה). אבל זה רחוק מהמציאות של הציבור הדת"ל בימינו, בו יש כבר הרבה קהילות שאינן ספרדיות או אשכנזיות, ולאט לאט גם בתי כנסת שאינם כאלה או כאלה. מה נוהגים במקרים כאלה?

התשובה לשאלתך נמצאת בסוף הפרק בסעיף ט

ט – בני עדות שונות המתפללים ביחד

במקומות רבים מתפללים בני כל העדות ביחד. כך מקובל בישיבות רבות, כדי שלא ליצור פירוד יום-יומי בין התלמידים. וכך מקובל בישובים קטנים, שאין בהם מספיק אנשים כדי להקים לכל עדה מניין גדול המקיים תפילות ושיעורי תורה. במצב שכזה היו נוהגים בעבר לקבוע נוסח אחד לפי הרוב, כדי שלא לשבש את סדרי התפילה, ולא ליצור מנהגים חלוקים בתוך אותו בית כנסת (עי' אג"מ או"ח ד, לד). אולם כיום בציבור הדתי שרגיל ומכיר את המנהגים השונים, על פי הוראת הרבנים, נוהגים לתת לכל עדה ביטוי בסדרי התפילה. ובדרך כלל הולכים אחר החזן. אם החזן ספרדי, יתפלל בנוסח ספרדי. ואם אשכנזי, יתפלל בנוסח אשכנז. ויש מקומות שאפילו אם החזן תימני, למרות שהגייתו שונה מאוד מהמקובל, הוא מתפלל כדרכו בהגייה תימנית. וכיוון שכל המנהגים כשרים ומוכרים לכל, אין בזה חשש 'לא תתגודדו', ואין הדבר עלול לגרום למחלוקת.

וכך נוהגים אצלנו במניין המרכזי בהר-ברכה ובישיבה. וכשיש הבדלים גדולים בין המנהגים, מנהגינו לילך אחר המקצרים. למשל, בימי צומות בה"ב, שהאשכנזים נוהגים לומר בהם סליחות, אין אומרים סליחות בציבור. וכן אין אומרים בקול את שיר-השירים לפני קבלת שבת, כפי שנוהגים רבים מהספרדים. וכן אין אומרים את סדר הקורבנות בציבור, והרוצים לאומרם מקדימים לאומרם לפני התפילה. אמנם כאשר אין מדובר באריכות מכבידה, כמו בסיום התפילה, שהספרדים מאריכים בשיר של יום ופיטום הקטורת, או בתחנונים של שני וחמישי – הולכים אחר החזן, והחזן מזדרז מעט כדי להתחשב באשכנזים שהנוסח שלפניהם קצר.

ולמרות שהמנהג הספרדי הוא, שהחזן אומר בקול רם את כל המזמורים וברכות קריאת שמע, כדי להוציא את מי שאינו יודע לקרוא. המנהג הרווח שגם החזנים הספרדים אומרים בקול רם את סיום המזמורים והברכות בלבד. וזאת מפני שהכל יודעים לקרוא, והאמירה בקול מאריכה את משך התפילה, ומפריעה לכוונת חלק מהמתפללים.

וההוראה הכללית היא, שבכל מה שאומרים בקול הקהל הולך אחר מנהג החזן, ובדברים שאומרים בשקט כל אחד מתפלל כמנהגו. ואין מדקדקים בזה, והרוצה להתפלל בנוסח החזן רשאי, שכן דעת חלק מהפוסקים. והרוצה לומר גם את החלקים הנאמרים בקול כנוסח עדתו – רשאי, ובתנאי שיאמרם בשקט, כדי שלא יפריע לציבור ולא יבליט את ההבדלים בינו לחזן.

כאשר נוסח החזן כנוסח משפחת אמו, למרות שאין זה נוסחו הקבוע של המתפלל, נכון שיתפלל כל התפילה בנוסח החזן, מפני שהוא חייב בכבוד מסורת משפחת אמו.

כאשר חזן ספרדי אומר בתחנונים של שני וחמישי שלוש פעמים י"ג מידות רחמים, ראוי שגם האשכנזים יפסיקו ויצטרפו לענות אחריו י"ג מידות רחמים.

ובכל העניינים הללו, שבהם נשקלת טובת הקהילה וסידור התפילה מול שמירת הנוסחים, צריך רב המקום לפסוק.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-11-25 20:33:01

Displaying 101 – 120 of 17891234567891011

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן