לוח אירועים


יש לך שאלה?

חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

Displaying 101 – 120 of 17921234567891011

שאלות אחרונות

תגובה לתשובה

להלן שאלה ששאלתי אתכם, תשובתכם, ואח"כ שאלתי בעקבות תשובתכם. שלום וברכה, עובדא הווה בקהילתנו בשבת האחרונה, אחד מהמתפללים המבוגרים, בד"כ מגיע במכונית לתפילת מנחה בערב שבת ומניח את מפתח המכונית במקום מסוים בבית הכנסת, במוצאי שבת לאחר מעריב חוזר במכונית לביתו. בשבת האחרונה שכח להניח ונזכר רק לאחר שחזר לביתו בליל שבת, אז הוציא את מפתח המכונית מבגדו בגלל מוקצה ככלי שמלאכתו לאיסור. השאלה היא האם במוצאי שבת (כדי להמנע מהכנה מקודש לחול בלקיחת המפתח בשבת לצורך מוצאי שבת) יכול לומר ברוך המבדיל 5 דקות לפני זמן צאת שבת על פי הלוח (לוח עיתים לבינה של הרב סופר) ולקחת את מפתח המכונית לבית הכנסת לתפילת מעריב של צאת השבת (מתפללים מעריב בזמן הלוח של צאת שבת). כן. חמש דקות לפני הזמן שמופיע בלוח כבר יצאה השבת. תודה על המענה. ברצוני להוסיף לשאול, 1. אם בדרך כלל נהוג להוסיף על השבת כפי הזמן המופיע בלוח האם אין לראות זאת כקבלה בנדר שזו תוספת השבת שאני מקבל, מעיין מנהג של מצווה? 2. כיצד לפי חשבונכם בזמן שבין שקיעת השמש (17:15) לבין צאת השבת (17:49 לפי אותו לוח) יצאנו גם ידי חובת וודאי לילה וגם ידי חובת תוספת שבת?

  1. גם אם יש מקום לומר שזה כמעשה טוב שעושה ג' פעמים, הקבלה לעתיד שאנו עושים לפני ראש השנה ויום יום בהתרת הנדרים, מועילה בדיוק לסוג כזה של נדרים, שם אנו אומרים שלא יהיו כנדרים, כמובא בפניני הלכה ימים נוראים סוף פרק ה. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אמנם נלע"ד יותר שמקרה זה אינו נחשב כלל כנדר, כיון שהאדם לא מתכוון להדר בכך שמוציא את השבת 15 דקות אחרי צאת הכוכבים ולא חמש דקות, אלא עושה מה שכולם עושים, וכולם עושים מה שכתוב בלוח.
  2. יש אומרים שצאת הכוכבים לאחר כ 20 דקות מהשקיעה (כשהשמש 4.8 מעלות מתחת לאופק), ויש אומרים שלאחר כ 28 דקות מהשקיעה (כשהשמש 6.2 מעלות מתחת לאופק). הזמן המדוייק לכל מוצ"ש, מופיע באתר 'חזון שמים'. לכן אם השקיעה בחמש ורבע, בוודאי שלאחר חצי שעה, גם לשיטות המחמירות הגיע צאת הכוכבים כולל תוספת שבת. להרחבה עיין בפניני הלכה שבת ג,הערה 1, ובספר ההרחבות פרק ג א,יג-יד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-30 16:06:13

בדיקת קורונה

שלום כבוד הרב, האם מותר לבצע בדיקת קורונה בשבת? אם כבר אשאל גם לגביי בדיקת ביוץ. אם כן, מה התנאים? תודה רבה.

פניני הלכה שבת כח, יא – "נחלקו הפוסקים אם מותר לערוך בדיקות רפואיות שגורמות להופעת צבע. יש אוסרים משום מלאכת 'צובע', ויש מתירים הואיל ואין מעוניינים שהצבע ישאר אלא רק לדעת את התוצאה. לכתחילה יש להחמיר ובשעת הצורך אפשר להקל, הואיל והספק בדברי חכמים". וכן הדין לגבי בדיקת ביוץ.

יש לציין שהבדיקות הבייתיות לקורונה מועילות רק לאחר כשלושה ימים מרגע ההחשפות לחולה הקורונה, כיון שאינן רגישות כמו בדיקות הפי סי אר. לכן אם ההחשפות היתה ביום שישי או בשבת עצמה ואין תסמינים, אין לבדוק בהן, ובינתיים להיזהר מהדבקת אחרים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-27 15:04:52

גניבת דעת – מבחנים

שלום רב, רציתי לשאול לגבי איסור גניבת דעת שיש במקרה שמעתיקים במבחנים. בתקופת האחרונה עם הקורונה, הרבה מבחנים נעשו באופנים אחרים מהרגיל. לדוגמא, היו מבחנים שהמרצים נתנו את המבחן (שאמור לקחת 3 שעות) לסטודנטים באינטרנט וכל סטודנט היה עושה את זה בביתו בלי שום השגחה ונתנו להם לפעמים 6-7 שעות לעשות את המבחן. השאלה שלי היא: האם יש בכל זאת גניבת דעת מצד הסטודנט שיעתיק כי הרי כל האיסור הוא להטעות את האנשים שהם יחשבו שכוונתי הייתה A (לעשות את המבחן בלי להעתיק) ובאמת שכוונתי הייתה B (כן להעתיק) ובמקרה שלנו המרצים יודעים שכמעט 70 או 80% מהאנשים יעתיקו במבחן שלהם, האם בכל זאת האיסור עדיין קיים ? תודה רבה.

כל עוד המרצה לא מרשה להעתיק, גם לא ברמז, אסור להעתיק. זה שמעתיקים והוא יודע זאת ואין לו דרך לאכוף את העניין, לא מתיר להעתיק. יחד עם זאת, אם תקבל ציון נמוך מכולם בגלל שהם העתיקו, או ציון גבוה באופן שהמרצה אולי ייקח אותו בערבון מוגבל כי אולי העתקת, בהחלט כדאי לומר לו שאתה מקפיד לא להעתיק כיון שלפי התורה אסור להעתיק.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-25 10:37:10

פנסי רחוב שנדלקים עם מעבר אנשים

שלום לכובד הרב אני גר בישוב שגובל בחורש, וישנה טיילת יפיפיה שסללו בסמוך לחורש. אני אוהב לטייל שם כל יום, בשעות היום ולרוב בשעות הערב לאחרונה העיירה החליפה את התאורה בטיילת, והתקינה פנסים שנלדקים עם התקרבות אדם אליהם, בעזרת חיישן. הפנסים נטענים משמש במהלך היום כך נראה, יש עליהם קולטן שמש. בעבר היו פנסים רגילים שדולקים עד שעה מאוחרת ברציפות. האם מותר לי לטייל בטיילת הזו בשבת ? כרגע התחלתי להגביל את עצמי מלטייל בטיילת הזו בשבת , אני לא יודע אם בצדק. אני אוהב מאד את המקום, וההמנעות ממנו בשבת , בהחלט גורמת לי לעוגמת נפש. – הטיילת היא לא בדרך מאיפשהו לאיפשהו, זוהי מטרה בפני עצמה, אני בא אליה בשביל לטייל *בה*. יש בה יופי ונעימות שאין במקומות אחרים. – מבחינתי הייתי בשמחה מוכן לטייל גם גם בחושך, אם החלופה היא להמנע ממנה בכלל. אבל זו לא אפשרות במציאות, כי … הפנסים נדלקים ולא שואלים לדעתי. – התאורה כן מוסיפה משהו, אבל כאמור הייתי בשמחה מטייל בטיילת גם בחושך יחסי, והייתי עושה את זה בפועל בעבר כשהתאורה היתה קבועה , והיתה נכבת בשעה מסוימת באופן כליל , לפעמים לפני שעת הטיול שלי. תודה על המענה

תשובה לשאלתך נמצאת בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה שבת פרק יז סעיף יד (אביא לך את הדברים, ואפשר לקרוא אותם מהמקור דרך האתר של פניני הלכה). סיכום הדברים הוא שמצד הדין מותר לך ללכת שם, שכן אין אתה "אשם" בכך שנדלק אור שלא להנאתך. עם זאת, כיון שהדבר בולט שהאור נדלק בגללך, נכון להחמיר כאשר אין בדבר צורך חשוב. לשיקול דעתך מהו צורך חשוב. כמובן שאם תמצא דרך ללכת שם באופן שלא בטוח שיידלק האור, הדבר מותר לכתחילה.

יד – פעילות חיישנים ברשות הרבים ובבית

מותר לעבור במקום שמותקנת בו מצלמה שמצלמת את העוברים ושבים, מפני שההולך שם אינו מעוניין להצטלם, ועל כן הוא אינו אחראי על כך שדמותו נקלטת במצלמה. וכן מותר להיכנס בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, הואיל והנכנס שם אינו מעוניין בפעילות החשמלית הזו. וכן מותר ללכת ברחוב שהתקינו בו חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ושבים. וכן מותר ללכת במקום שהותקנה בו מערכת שמירה חשמלית שמדליקה פנס בעת שעוברים בסביבתה, מפני שהעוברים שם לתומם אינם מעוניינים להדליק אור. אבל אם אין בזה טורח, עדיף ללכת בדרך אחרת, שאין זה מכבוד השבת לגרום בעקיפין להפעלת תאורה חשמלית.

בית שמערכת האזעקה שלו מושבתת אבל החיישנים ממשיכים לפעול, וכל אימת שעוברים במקומות מסוימים נדלקות נורות לד או שתמונת העובר שם נקלטת על מסך. יש אוסרים ללכת בבית זה, הואיל וההליכה בו מחוללת פעילויות חשמליות. ורק אם כיבו לחלוטין את כל המערכת או כיסו את כל החיישנים מותר ללכת (עי' שו"ת הרב הראשי לרב אליהו תשנ-תשנג עמ' 174).

ויש מתירים מפני שהאדם מתכוון ללכת לפי תומו ואין לו שום תועלת מכך שדמותו תיקלט בחיישנים השונים, וכל מה שאין מפסיקים את פעולתם הוא רק מפני הטורח הגדול שבדבר (שיח נחום כה). וכן הלכה. אלא שאם אפשר, עדיף לנתק את החיישנים שלא יפעלו.

חובה לנתק את הפנס שנדלק בעקבות המעבר בשביל הגישה לבית, מפני שיש לעובר שם תועלת מן האור שנדלק. וגם אם אין לו תועלת ממנו, אין זה מכבוד השבת לגרום להדלקת פנס. ובשעת הדחק, כאשר המערכת מופעלת ואין שום דרך אחרת להיכנס לבית, אפשר לעבור שם בזחילה או בכפיפה עמוקה, באופן שאולי לא יגרום להפעלת הפנס, וגם אם קרוב לוודאי שיפעיל בזחילתו את הפנס יהיה זה בשינוי. בנוסף לכך, יעצום את עיניו, כדי שלא יהנה כלל מהאור שנדלק, ורק יפתחם מעט כדי שלא יכשל בדרכו.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-22 15:59:28

עציץ נענע בשנת שמיטה

שלום אשתי קנתה עציץ נענע ולא ידוע לנו מאיזו משתלה זה הגיע ואם המשתלה שומרת שמיטה האם זה בסדר שהעציץ יהיה בבית? האם ניתן להנות ממנו , להשתמש בנענע לתה או לבשמים בהבדלה?

לא טוב עשתה אשתך שלא שאלה האם יש להם כשרות, אבל בדיעבד שהעציץ כבר בבית שלכם, מותר לכם לגדל אותו, כיון שאין איסור שמיטה בתוך הבית, שכן יש חציצה בין העציץ לאדמה על ידי הרצפה, ויש חציצה בינו לשמים על ידי התקרה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-21 08:10:41

חומצה פולית בשבת

האם מותר לאשה בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית בשבת או גלולת מולטי-ויטמינים לנשים הרות? תודה

מותר. פניני הלכה שבת כח, ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-17 19:44:32

פרווה וחלבי

שלום הרב, יש לנו כף עץ פרווה, בעלי טוען שאפשר לערבב איתה מאכל חלבי קר. אני לא מכירה את זה, זה לא היה אצל ההורים שלי. אני מעדיפה שלא להתבלבל.. מה אני אמורה לעשות במקרה כזה? באיזה סקווטש לשטוף את הכף? תודה רבה

אכן לפי ההלכה ניתן כיום מצד הדין לערבב כף עץ פרווה עם חלב, כיון שהנקיון שמנקים אותה אחר כך עם סקוטצ' וסבון כלים, מסיר את כל שאריות החלב שאולי נותרו בין הסדקים של העץ. אבל את צודקת שעדיף לא לערבב כדי למנוע טעויות במטבח, ואם מחליטים שהכף פרווה אז משתמשים בה רק לפרווה, אלא אם כן נוצר צורך חד פעמי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-01-17 19:27:04

שלוקים בשבת

אני עושה עבודה לשיעור תושב"ע, ואני צריכה לשאול רב את השאלה שלי, האם ואיך מותר לאכול שלוקים בשבת. חשבנו שאולי זה אסור כי יש בזה שבירה וריסוק קרח. תודה מראש

מותר לחתוך את השלוק בסכין ולאכול אותו כדרכו על ידי מציצה. אבל אסור לרסק אותו כדי לאוכלו כברד או כמיץ.

אביא לך את כל דין ריסוק בשבת על פי המובא בספר פניני הלכה שבת פרק יב סעיף יב:

הפיכת מוצק לנוזל

א) לרסק קרח: אסור לרסק שלג, ברד וקרח כדי לעשות מהם מים. ולכתחילה אין ליטול ידיים או להטיל מימיו על שלג, מפני שממיס אותו. אבל מותר לתת קרח בתוך מים שיימס מאליו. וכן מותר לשבור קרח כדי להניחו בכוס או קנקן, למרות שתוך שבירתו יצאו מים. וכן מותר ללכת על שלג, למרות שתוך כדי ההליכה, מעט מן השלג יימס.

ב) לרסק קרח בתוך מים: לכתחילה טוב שלא לרסק קרח בתוך מים, כגון לנער בקבוק שיש בו קרח ומים כדי להמיסו. אבל מותר לערבב את המים עם הקרח שבכוס כדי שהקור יגיע לכל המשקה. וכן מותר לתת קפה נמס, מלח וסוכר בתוך מים ולערבבו בכפית.

ג) ליתן קרח בכלי ריק: למנהג יוצאי ספרד, מותר ליתן קרח בכוס ריקה ולחמם מאכל קרוש אף שיהפכו לנוזל, כיון שלא עושה זאת בידיים. ולמנהג יוצאי אשכנז, כיון שהופך מוצק לנוזל, רק בשעת הצורך אפשר להקל. אך מותר ליתן קוביות קרח בקערה לפני האורחים, אף שבמשך הזמן יזובו מהם מים שלא ברצונו. וכן מותר להקפיא נוזל, משום שאינו עתיד להתקיים באופן עצמאי כמוצק.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-28 16:06:03

לא ילבש

שלום הרב האם יש בלבישת חלוק אמבטיה לגבר משום לא ילבש. תודה רבה

לא. יש חלוקים גם של גברים. רק אם ילבש בגד מובהק של אישה, יהיה בו משום לא ילבש.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-28 09:02:29

חמין בשבת

שלום הרב! בישיבה אנחנו מכינים חמין לפני שבת. לפני כניסת השבת אנחנו מבשלים את החמין ככה שהוא מבושל לגמרי וראוי לאכילה עוד לפני שבת, אמנם אנחנו מוסיפים לקדירה מים כדי שבמהלך השבת (כמובן שהיא על אש מכוסה) לא תישרף הקדירה. בערב שבת אנחננו רוצים לאכול מהקדירה מה שכמובן דורש לערבב את הקדירה מעט (מגיס – כך נראה). האם יש איסור מגיס בקדירה כזו או שאין כי מצד אחד הקדירה מבושלת כל צרכה ואין בישול אחר בישול. אמנם מהצד השני יש עניין שזה אולי יראה כמו מבשל (למרות שהכפתורים מכוסים) וכן התבשיל עם מהלך השבת רק הולך ומשתבח כי זה טבעו של תבשיל ואז יש לומר שיהיה אסור לקחת מתוך התבשיל לעולם שכן לעולם לא נגמר בישולו עד שיחליטו להורידו מן האש? תודה רבה!

התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה פרק י סעיף יב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

  1. מרגע שהמאכל מוכן לאכילה, אין בו יותר איסור בישול גם אם בישול נוסף משביחו.
  2. גם כאשר רוצים רק לטעום מסיר החמין בלי לערבב כלל את האוכל, לכתחילה יש להורידו ממקור החום ושוב להחזירו על פי כללי החזרה (כך הוא מנהג אשכנז וחלק מספרד). אך אם הדבר קשה לביצוע, או שחוששים שחומו ירד מחום שהיד סולדת בו, ושוב לא יוכלו להחזיור, מותר לטעום ממנו בעודו על מקור החום, ויזהרו מלערבבו. אם רוצים לערבב, חייבים להוריד ממקור החום.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-21 10:35:02

ארץ ישראל

בס"ד שלום כבוד הרב האם מותר לצאת מארץ ישראל? ולמה? והאם מותר לצאת מארץ ישראל לצורך שליחות?

התשובה נמצאת בספרו של הרב מלמד פניני הלכה העם והארץ פרק ג סעיף ט. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וזהו קיצור הדברים: כל אדם צריך לקבוע את מקום מגוריו בארץ ישראל. לצורך גדול כדוגמת לימוד תורה (ובכלל זה לצורך שליחות), נישואין, פרנסה, רפואה וכיבוד הורים, מותר לצאת לחוץ לארץ לזמן מוגבל תוך כוונה לחזור כשתסתיים מטרת נסיעתו. ולשם טיול מותר לצאת רק לזמן קצר, וטוב שיהיה פחות משלושים יום, ובתנאי שקונה לעצמו 'כרטיס הלוך-חזור'. אמנם בכל רגע שיהודי נמצא בארץ ישראל הוא מקיים מצווה, וכן עיקר מעלת המצוות כשמקיימים אותן בארץ, וממילא היוצא מהארץ מאבד חלק משמעותי ממעלת המצוות ושכרן, ועל כן טוב להיות תמיד בארץ.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-20 19:52:38

תוכן תפילת נשים

לכבוד הרב שלום מה תוכן התפילה שנשים חייבות להתפלל? האם יש חלקים מסויימים בתפילה שהן לא חייבות לומר? תודה רבה

התשובה נמצאת בפניני הלכה תפילת נשים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וזה סיכום הדברים:

א) תפילת עמידה: טוב שאישה תתפלל כל יום תפילת עמידה של שחרית ומנחה כדעת רוב הפוסקים. והרוצה להקל, יכולה להסתפק בתפילה אחת, ועדיף שתהיה זו תפילת שחרית כדי לפתוח את היום בתפילה. ומי שלא הספיקה להתפלל שחרית תתפלל מנחה, ובדיעבד אם לא הספיקה להתפלל מנחה, תתפלל ערבית. אישה שאינה יכולה למצוא זמן להתפלל בעמידה, ורוצה להקל ולהתפלל בקביעות בישיבה בדרך לעבודתה, רשאית.

ב) ברכות השחר: בשעת הדחק או אישה שטרודה בטיפול בילדיה ובענייני הבית, ואין לה פנאי להתפלל עמידה, יכולה להסתפק בשנים אלו בברכות השחר וברכות התורה, אותן כל אישה חייבת לומר. הדבר שונה מאישה לאישה, ותלוי במספר הילדים, גילם ואופיים, האם היא שולחת אותם למעון, והאם היא עובדת לפרנסת המשפחה. אמנם צריכה כל אישה לשים לב שאחר שילדיה יגדלו ועול הבית יפחת, או בימים בהם היא פחות טרודה, כגון בשבתות, תתפלל תפילת עמידה.

ג) שאר חלקי התפילה: ראוי שכל אישה תאמר בכל יום את שני הפסוקים הראשונים של קריאת שמע – 'שמע ישראל' ו'ברוך שם', כדי שתקבל על עצמה עול מלכות שמים. משאר חלקי התפילה נשים פטורות, והרוצה להדר ולאמרם, זהו סדר החשיבות: הזכרת יציאת מצרים בפסוק האחרון של פרשת 'ויאמר', ויותר מהודר שתאמר את ברכת 'אמת ויציב'; פסוקי דזמרה – ברוך שאמר, אשרי, חמשת מזמורי ההללויות, ישתבח; שלושת פרקי ק"ש וברכותיה; פרשת התמיד והקטורת שלפני פסוקי דזמרה; שאר מזמורי פסד"ז והמזמורים המובאים בסוף התפילה. (טוב שתאמר את הפסוק של יציאת מצרים ואת פסוקי הקורבנות מיד לאחר ברכת התורה).

ד) במוסדות החינוך, יש מקום לחנך את הנערות לומר את כל סדר התפילה עד אחר תפילת עמידה, ולאחר שיכירו ויתרגלו לכל התפילה, אם המחנכות יראו שהתפילה הארוכה פוגעת בכוונה, ראוי לאפשר לבנות הרוצות לקצר – לומר את עיקר התפילה בלא תוספות.

ה) מוסף והלל: מצד הדין נשים פטורות ממוסף והלל, אך טוב שיתפללו מוסף, ובמיוחד בראש השנה ויום כיפור. והאומרת גם הלל תבוא עליה ברכה, ולמנהג הרווח של יוצאות ספרד לא תברך עליו (דיני מוסף והלל הובאו בהלכות זמנים פרק א, סעיפים ה-ו).

ו) קריאת התורה: נשים פטורות משמיעת קריאת התורה, משום שהיא מצווה שהזמן גרמא. אמנם אישה שיכולה, טוב שתשמע את הקריאה בשבת (גם בעת נידתה).

ז) קריאת שמע שעל המיטה: נשים חייבות לומר לפחות את פרשת 'שמע' וברכת 'המפיל' לפני השינה בלילה. וטוב שיכוונו לשם מצוות ק"ש של לילה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-12 19:58:15

ברכת המזון

שלום, בבוקר אני ממהר לעבודה ואין לי זמן לשבת לאכול. אז אני נוטל ידיים בבית, אוכל ביס מהלחם ולוקח לדרך. כאשר אני מגיע לעבודה- אני ממשיך את הסעודה. אני מתכנן זאת מראש כאשר אני מברך. האם זה בסדר הלכתית ומה התנאים עליהם עליי להקפיד?

זה בסדר, רק תיתן בתחילה שני ביסים או אחד גדול באופן שתאכל מיד לאחר ברכת המוציא כזית (חצי ביצה של ימינו). דין זה מובא בפניני הלכה ברכות ג, יא.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-12 07:19:10

תפילת הדרך בלילה

שלום! אם יוצאים לדרך באור יום, וחוזרים בלילה- האם צריך להגיד שוב תפילת הדרך?

לא. תפילת הדרך מועילה עד הבוקר הבא, כפי שמובא בפניני הלכה ברכות פרק יח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה – הנוסע כמה נסיעות ביום, יאמר את תפילת הדרך בפעם הראשונה, ויכוון על כל הנסיעות שיעשה באותו היום. אבל אם תכנן רק נסיעה אחת, ולאחר מכן נמלך בדעתו והחליט לנסוע פעם נוספת, עליו לאומרה שוב. וכאשר הדרך נמשכת כמה ימים, בכל בוקר צריך לומר את תפילת הדרך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-11 18:18:09

שבת

שלום, התינוק שלנו בן שנה ו5 חודשים. הוא סובל מעצירויות וצינון לעיתים קרובות. הוא מטופל בדיקור סיני- הוא צריך שנמרח עליו שמן מיוחד לפני השינה וכן להדביק לו מדבקות מיוחדות על הרגל. האם מותר לעשות לו את זה בשבת?

כן. בשמן אין בעיה של ממרח, ובמדבקות על הגוף במקום הצורך אפשר להקל שאין בעיה של תופר, קל וחומר בתינוק. כמו כן, אין בעיה של שחיקת סממנים בטיפול בתינוקות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-12-08 14:23:58

Displaying 101 – 120 of 17921234567891011

דילוג לתוכן