חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

Displaying 61 – 80 of 1641123456789

שאלות אחרונות

ברכה על לימונים

שלום, אני אוכל לימונים חיים באופן רגיל כי אני אוהב את זה. האם אני גם מברך עליהם שהכל או האץ?

יש אומרים שמברכים עץ ויש אומרים שמברכים שהכל. לעניות דעתי כיון שאתה אוהב לימונים, ויש אנשים רבים שאוהבים לימונים למרות שהם חמוצים, עדיף לברך העץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-06-07 07:22:13

גניזה

שלום, יש לי הזמנה לחתונה שבה כתוב מאחורה "אני לדודי ודודי לי הרועה בשושנים". האם טעונה גניזה?אם לא- כיצד לנהוג בהזמנה בעת זריקתה לפח?

לקשור בשקית ולהניח בפח שבבית. עיין פניני הלכה ליקוטים א' פרק ו סעיף יד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-06-06 17:41:52

החזרה לפלטה

ולדעת האוסרים להניח מאכלים מבושלים על הפלטה, כי הנחה זו נראית כבישול, דין החזרה שונה. שהואיל והמאכל כבר היה מונח על הפלטה מערב שבת, אין החזרתו אליה נראית כבישול, ולכן אם ברור שמדובר בפעולה של החזרה מותר להניח שוב את הקדירה על הפלטה עצמה. *וכדי שיהיה ברור שזו החזרה ולא הנחה חדשה צריכים לקיים שלושה תנאים: א) שלא יניח את הסיר על גבי הרצפה. ב) שתהיה דעתו של לוקח הסיר להחזירו על הפלטה. ג) שידו תמשיך לאחוז בסיר עד שיניח אותו בחזרה על הפלטה. וכל זה לכתחילה, אבל בדיעבד כשיש צורך גדול להחזיר את התבשיל ולהניחו דווקא על הפלטה, כי רק כך התבשיל יהיה חם לסעודה, אזי גם אם לא התקיימו שלושת התנאים הללו, הואיל ובפועל זו החזרה ולא הנחה חדשה, מותר להחזיר את התבשיל על הפלטה.* שלום הרב, מה שהדגשתי זה דעת לדעת המחמירים או גם המקילים?

לדעת הרב מלמד גם הנוהגים כדעת המחמירים יכולים להקל במקרה הזה. לדעת המקלים לא רק המקרה הזה מותר, אלא מותר אף להוציא מהמקרר מאכל מבושל ולשים אותו על הפלטה בשבת בבוקר.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-06-04 14:57:13

ברכות

האם ברכת הריח על לימון ואתרוג 'מיני בשמים' כמו קפה כתוש?

על פרי הלימון והאתרוג מברכים – שנתן ריח טוב בפירות. ואמנם גם על קפה היה צריך לברך כך, וכפי שכתבו פרח שושן א, יג, מ"ב רטז, טז, וחזו"ע עמ' שכט. אבל למעשה כיון שמדובר על תבלין וכיום אין אוכלים את הקפה בנפרד (בעבר אכלוהו גם בנפרד עם סוכר), ברכתו 'מיני בשמים' (ברכ"ה ח"ג יב, יט. וזאת הברכה עמ' 381-קמד). כך מבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה ברכות פרק יח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-06-03 04:11:34

ברכת שחלק מחכמתו

אם אני רואה את אחד מגדולי הדור כל כמה ימים, מתי לברך שחלק מחכמתו? כל 30 יום? תודה רבה.

רק אם אינך רואה אותו שלושים יום, אתה יכול לברך עליו, כמובא בפניני הלכה ברכות טו, יח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-29 22:45:24

תפילות חזקות

מהן התפילות הכי חזקות שיהודי יכול להתפלל לרצונותיו?

תפילת שמונה עשרה על כלל ישראל, ולהכניס את הרצונות האישיים במקום המתאים לפי נושא הברכות, או באופן כללי בברכת שומע תפילה. ואם רוצה להאריך בבקשות, אז באלוקי נצור.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-28 10:54:51

השהיית תבשיל בערב שבת

שלום! משפחתי מניחה בערב שבת (כשעה- שעתיים לפני שבת..) סיר תפוחי אדמה (לא מבושלים) על האש, ע"מ להכין ממנו פירה לפני סעודת ערב שבת. (בכניסת שבת, אנחנו מעבירים את הסיר לפלטה). ובנוסף, כחצי שנה לפני כניסת שבת אנו מכניסים לתנור דג (לא מבושל..), בשביל סעודת ערב שבת, ואבי מכבה את התנור לפני יציאתו לבית הכנסת. האם יש בכך בעייתיות מבחינת השהיית תבשיל בערב שבת? ואם כן, מה ניתן לעשות?? (משהו שאני אוכל להגיד להורים בלי שהם יתעצבנו עליי חח) תודה רבה!

מצד דיני השהייה אין שום בעיה. התפוחי אדמה ודאי מבושלים בשעה על האש, וממילא כאשר מניחים אותם על הפלטה לפני שבת הם מבושלים לגמרי. וכן לגבי הדגים, כיון שהתנור מכובה מכניסת השבת, אין שום בעיה.

אבל לגבי מעיכת התפוחי אדמה יש לציין שמותר רק למועכם במזלג ולא בכלי עם חורים שמיוחד למעיכה, כמובא בפניני הלכה יב, ב פסקה שניה (אמנם אין לריב על כך, שכן בדיעבד מותר לאכול גם אם מעכו בכלי מיוחד). כמו כן, לאחר המעיכה, כאשר שמים שמן, יש לערבב בנחת ולא בכוח, כמובא בפניני הלכה שם הערה 10 (גם על כך אין לריב, כיון שיש מי שמתיר גם בכוח).

אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-26 14:33:49

ברכות

שלום! מה ברכתו של מרק ירקות (הירקות הם רב לגמרי), אם טעם המים נוצר על ידי הירקות וגם התבלינים שונים)? תודה רבה! נ.ב. שלחתי פה לפני כמה שבועות שאלה בנוגע להשהיית תבשיל בערב שבת, אשמח למענה… תודה!

אם יש הרבה ירקות במרק, ברכתו אדמה ופוטרים את המרק עצמו. נא לעיין בפניני הלכה ברכות בפרק עיקר וטפל בדין של מרק. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

עניתי על השאלה השניה ביום שבו נשאלה. זו טרחה גדולה לחפש אותה בין כל השאלות שנשאלו מאז, היה אפשר פשוט לשאול שוב.

אולי זו היתה השאלה:
1) לפי דעת הרב מלמד כאשר מניחים מרק/מאכל עם רוטב על הפלטה מערב שבת, מותר לעשות את זה ישירות על הפלטה או צריך כלי שני על הפלטה? ובדיעבד?
2) לפי דעת הרב מלמד בשבת יש איזה שהיא סיטואציה שבה צריך לשים על הפלטה בשבת כלי ואז מעל זה את הכלי שיש בתוכו את האוכל[כאשר מוציאים אוכל מהמקרר בשבת בבוקר?](כלי שני)?

תשובתי היתה:

  1. לפני שבת אפשר לשים ישירות.
  2. בשבת עצמה לכתחילה עדיף לשים על חוצץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-25 21:28:44

ברכת ירקות מצופים

האם ירקות שמצופים בציפוי דגן, ברכתם שהכל כמו שניצל?

כפי שמבואר בפניני הלכה, הכל תלוי האם הציפוי מועט או מרובה. אם מועט, מברכים על המאכל עצמו, אם זה עוף – שהכל, ואם ירק – אדמה, כדוגמת חצילים מטוגנים. ואם הציפוי עבה מברכים מזונות, כדוגמת קבוקים וקובה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-23 05:53:54

לחכות 24 בין חלי לבשרי בתנור?

שלום הרב, הרב מלמד לא כתב שעם מכינים חלבי/בשרי בתנור יש לחכות 24 שעות עד לאפית הצד השני (בשרי/חלבי) אלא רק להפעיל 30 דק'. האם אכן מספיק להפעיל 30 דק' ללא לחכות יום?

אתה בעצם שואל האם אני מסכים עם הרב מלמד. התשובה היא – כן. וכפי שכתב לקראת סוף הערה 15 – קשה על סיבת ההמתנה עשרים וארבע שעות, שכן הכשרה בחימום התנור על החום הגבוה דינה כליבון קל, שלא רק מפליט את הטעמים כהגעלה אלא גם שורף אותם, ועל כן אין צורך להמתין עשרים וארבע שעות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-21 07:40:35

ברכות

שלום כבוד הרב שליט"א כתוב בפניני הלכה https://ph.yhb.org.il/10-06-07/ "לעומתם, הרבה פוסקים כתבו, שהואיל והמצה משמשת כלחם בפסח, במשך כל השנה דינה כלחם. ובנוסף לכך, יש שוני בין ייעודה של המצה לייעודם של קרקרים ומציות, שעל המצה רגילים לקבוע סעודה, ואילו מציות וקרקרים נאכלים לקינוח וטעימה. לפיכך, גם כאשר אוכלים מצה דרך ארעי, מברכים עליה ‘המוציא’ וברכת המזון. וכך הוא מנהג יוצאי אשכנז." לפי זה לכאורה הברכה על מצה עשירה (של ביצים) לאשכנזים תהיה המוציא אבל כתוב כאן https://ph.yhb.org.il/04-14-01/ שהברכה מזונות "אלא שכדי לצאת ידי חובת סעודת שבת, צריכים לקבוע על המצה העשירה את הסעודה, היינו לאכול ממנה כנפח ארבע ביצים, ויחד עם שאר הסעודה להגיע לשביעה גמורה, ועל ידי כך תשתנה ברכתה מ’מזונות’ ו’על המחיה’ – ל’המוציא’ וברכת המזון." למעשה מהברכה על מצה עשירה לאשכנזים ולמה? תודה מראש.

מצה זה קמח שנילוש במים, ואילו מצה עשירה זה קמח שנילוש במי פירות, כמו עוגיות הפפושדו המוכרות, לכן ברור שברכתה מזונות כל שלא קובע עליה סעודה. אולי המינוח 'מצה' עשירה הטעה אותך – בפועל זו אינה מצה כלל, אלא בעצם עוגיות רגילות שעשויות מקמח מצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-21 00:07:47

אפיית לחם פרווה שנילוש במיקסר חלבי

שלום. ברשותי מיקסר אחד, וקערה אחת. לעיתים עושים בו בצק חלבי, או מוצרים אחרים חלביים. האם יש בעיה ללוש בו בצק לחלות לשבת, שיאכלו בארוחה בשרית ? מפניני הלכה, פסח, פרק יא אות ט, אני מבין שחמיצות הבצק מבליעה, גם בקר. אך ראיתי תשובות של כמה רבנים (למשל הרב דב ליאור), שכותב שכל מה שנעשה בקר אינו הופך את המיקסר להיות חלבי. האם הבנתי נכון מפניני הלכה ? האם זו מחלוקת ? תודה רבה.

הרב מלמד סובר כמו הרב ליאור. לכן אם המיקסר נקי לגמרי, מותר לאכול את המתערבב בו בסעודה בשרית. בפסח מדובר על איסור חמץ, אבל כאן אין קשר בין החלב הכשר שאולי בלוע בכלי לבין הבשר הכשר שאוכלים בסעודה, ואין בלחם הכשר שכעת אוכלים טעם ממשי של חלב. מה גם שפעמים רבות הכלי אינו בן יומו מטעם שאולי בלע מבצק חלבי.

יש לציין שבהדורה החדשה של פניני הלכה פסח, הרב כותב שאם כלי הלישה מזכוכית או מתכת ויש קושי בהגעלתם, אפשר להכשירם בניקוי טוב בלבד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-20 15:53:53

הלכות לש – המשך

סליחה, הדוגמה שנתתי לא היתה טובה. אשאל מחדש: אני מבין שבהכנת סלט עם מיונז צריך לשים קודם את המיונז ועליו את שאר הדברים. מה הדין אם בסוף מגיעים למסקנה שיש מעט מדי מיונז, ורוצים להוסיף עוד על גבי שאר הדברים?

רק אם חתיכות הסלט חתוכות דק דק, המיונז מדביקם, אך כיון שאינו הופכם לעיסה גמורה (גוש אחד), הוי ספק עיסה עבה, ולכן מותר ליתן את המיונז על הסלט ולערבבו בשינוי סמוך לסעודה. השינוי הוא הולכת הכף בקווים ישרים או ערבוב באצבע. וכן אם רוצה להוסיף מיונז, מותר להוסיף ולערבב בשינוי. כך יעשה הרוצה להכין סלט ביצים עם כבד או עם טונה ומיונז, והרוצה להוסיף טחינה לאורז או קוסקוס, אף שלפעמים נוצרת בהם עיסה גושית.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-20 04:42:35

" חוזר לתחילת התפילה"

שלום הרב שליט"א. 1) בכל מקום שהרב כתב בפניני הלכה: " חוזר לתחילת התפילה", הכוונה היא שצריך לחכות הילוך 4 אמות ואז להתחיל את מהתחלה שוב? 2) אם כן, דבר זה של לחכות הילוך 4 אמות – מעכב?

כאשר אדם טעם בתפילה באופן שצריך לחזור לתחילה, אינו צריך להמתין שיעור ד' אמות.

כמו כן, גם אשר צריך להמתין שיעור ד' אמות, כמו למשל כאשר אדם מגיע באיחור לתפילת מנחה או ערבית והקהל בדיוק מתחיל את תפילת עמידה, או כאשר מתפלל פעם נוספת לתשלומין – אם לא המתין ד' אמות, אינו מעכב.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-19 17:37:05

חימום מרק על נפלטה בשבצ לפני שהפלטה נכנסת לעבודה על ידי השעון שבת

שלום הרב, כמדומני שכתוב ב"חזון עובדיה" שמותר לשים מרק ישירות על הפלטה לפני שהפלטה תידלק מהשעון שבת(כך שאני חושב שזה נחשב גרמא). מה דעת הרב מלמד בנושא? הרב יכול לכתוב לי איפה זה נמצא בפניני הלכה?

אסור. אם אין הדבר מובא בסעיף העוסק בחימום נוזל בשבת, ואף לא בסעיף יז העוסק בבישול על ידי שעון שבת, ואף לא בספר ההרחבות, זה אומר שאין הרב סובר קולא זו. והסיבה, שאמנם ביבי"א י, כו, התיר זאת, אך באור לציון ח"ב ל, יח, אסר זאת, שהואיל ולשו"ע חימום תבשיל נוזלי אסור מהתורה, אין להתחשב בדעת המקילים. וכך השיב גם הרב ליאור למנהג האשכנזים, כמובא בהרחבות לסעיף יז.

ניתן לקרוא מספרי הרב דרך האתר של פניני הלכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-05-19 17:32:10

Displaying 61 – 80 of 1641123456789

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן