לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

עליה לקבר בהריון

שלום כבוד הרב, האם מותר לאישה בהריון לעלות לקבר אמה, שלא בזמן היארצייט? תודה רבה ושנה טובה!

אין בספרות התורנית מנהג שנשים בהריון לא הולכות לבית הקברות. יש מנהג של חלק מהנשים כלל לא ללכת לבית הקברות, ושל חלק אחר שלא ללכת רק בזמן הווסת, אבל אישה בהריון טהורה כך שאם היא מהנוהגות ללכת לבית הקברות, אין שום בעיה שתלך בזמן ההריון. מאיפה בכל זאת צץ המנהג דווקא בהריון? מההתרגשות היתירה שיש סביב ההריון ושלום העובר. כלומר מכיוון שיש נשים שכלל לא הולכות לבית הקברות מחשש סכנה, אזי נשים שכן נוהגות ללכת, נהיה מנהג חדש בזמן ההריון, מנהג שנסמך על מנהגן של אלו שלא הולכות כלל.

למעשה, אם האישה רוצה לעלות לקבר, ואין מנהג ברור במשפחתכם לא ללכת, אין שום בעיה ללכת.

כך מובא בפניני הלכה תפילת נשים ט, ז – יש אומרים שראוי לנשים שלא לילך לבית הקברות כלל, ויש אומרים שנשים נידות שלא נטהרו מטומאתן לא ילכו לבית הקברות, ויש אומרים שרק בשעת הווסת לא ילכו לבית הקברות, ויש מקילים לגמרי. ויש שנמנעות בימי עיבורן מלהיכנס לבית הקברות, ויש שאינן נמנעות. וכל אשה תנהג כפי שנהגו במשפחתה או במשפחת בעלה. וגם הנוהגות להחמיר, בשעת הצורך רשאיות להקל. לדוגמא, מי שתצטער אם לא תלך ביום השלושים או ביום השנה לקבר הוריה, או שחוששת שיקפידו עליה אם לא תבוא, או שחוששת שיבינו מזה שהיא בימי ווסתה – רשאית להקל. ואם אפשר, תשתדל שלא להתקרב לקברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-27 04:03:00

תו"מ

ב"ה אני עובד ביקב אם מותר לי לשתות יין וזה עדיין לא מעשר זה נקרא ארעי גם זה בלי לבקש רשות כי זה מגיע לי מצד לא תחסום

נתחיל מהסוף – זה לא מגיע לך מצד לא תחסום, פסוק שנאמר על בעלי חיים. אלא אמרו חכמים שאם מדובר על מאכל מיוחד שמעלה ריח חזק שגורם לתאווה גדולה לאוכלו, בעל הבית צריך לתת למשרתיו לאכול ממנו, אבל גם להם אין היתר לקחת בלי רשות. יין אינו מאכל כזה.

הלכה זו מובאת בפניני הלכה. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

יג – דרך ארץ

האורח והמארח

ג. מי שיש לו משרתים, צריך לשים לב שלאחר שיגישו את המאכלים, אף הם יאכלו מהמאכלים המשובחים. ואם הם מגישים מאכל שיש לו ריח שמעורר תאווה לאוכלו, צריך לתת להם מיד לטעום ממנו, כדי שלא יצטערו.

 

לגבי דין מעשר, אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

אכילת ארעי לפני ההפרשה

כד. מרגע קטיפת הפירות מהשדה ועד השלב הסופי של גמר מלאכתם, מותר לאכול מהם אכילת ארעי חטופה בלא הפרשת תרו"מ, אבל אסור להתיישב ולאכול פירות דרך קבע.

פירות שמיועדים למכירה, השלב הסופי שלהם הוא כשיגיעו למקום שבו יימכרו, או כשיגיעו למצב שבו אם יבוא אדם לקנותם ימכרו לו. כל עוד לא הגיעו הפירות לשלב זה, אף שהסתיימה מלאכת איסופם, מותר לאכול מהם אכילת ארעי.

פירות שאינם מיועדים למכירה אלא לאכילת בעל הפירות בביתו, השלב הסופי שלהם הוא באחד משישה דברים: א – יכניסם לביתו או לחצר שמורה. ב – ימכרם. ג – יבשלם. ד – ימלח אותם או יכבשם. ה – יפריש מהם תרומה גדולה. ו – אם הפירות מיועדים לאכילה בשבת, בכניסת השבת אסור לאוכלם אפילו דרך ארעי בלא הפרשת תרו"מ.

כה. המסתפק אם אכילתו היא דרך קבע או ארעי, או אם הפירות הגיעו לשלב הסופי של גמר מלאכתם, יפריש מהם תרו"מ בברכה ויצא מהספק.

כז. חצר שמורה: פירות הגדלים בחצר שאין אדם זר רשאי להיכנס אליה, מותר לקטוף ולאכול בכל פעם רק פרי אחד שנאכל בבת אחת, כגון ענב אחד או תאנה אחת. אבל אם יקטוף שני ענבים, או פרי שאין אוכלים אותו בבת אחת, כתפוח או תאנה גדולה, אסור לאכול מהם לפני הפרשת תרו"מ. אבל אם עלה לעץ, כל עוד הוא עליו יכול לאכול פירות רבים בלא להפריש מהם תרו"מ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-26 10:29:55

פרגולה לסוכות

שלום הרב, יש לי על המרפסת פרגולה מעץ. הקרשים אינם ברוחב של 3 טפחים אבל מעליהם יש קורות בטון שגם הם לא ברוחב של 3 טפחים. האם הסכך הכשר (הקרש בלי מסמרים) מצטרף לבטון להיות סכך פסול?

לא מצטרף. הסוכה כשרה.

רק נדייק את הדברים – מעיקר הדין סכך פסול אינו פוסל בשלושה טפחים אלא בארבעה, אלא שלכתחילה מחמירים, כפי שמובא בפניני הלכה ובספר ההרחבות לפניני הלכה סוכות פרק ב סעיף ד.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ישיבה תחת אוויר או דבר הפסול לסכך

כא. היושב תחת דבר שאינו כשר לסכך שרוחבו ד' טפחים (30.4), כגון פלסטיק, ברזל או קורת בטון, אינו מקיים מצוות סוכה. ואם רוחבו ג' טפחים (22.8 ס"מ), לכתחילה לא ישב תחתיו, ובשעת הצורך מותר. וכן הדין לגבי קישוטי נייר הרחוקים מהסכך ד' טפחים ויותר. אבל מותר לתלות קישוטים בתוך ד' טפחים לסכך, אפילו אם יכסו את כולו.

כב. אם יש בסכך חלל אוויר ברוחב ג' טפחים ומעלה, המקום שתחתיו פסול. ואם הוא קטן מג' טפחים, מותר לשבת ולישון תחתיו, ובתנאי שלא יהיה רוב ראשו או רוב גופו תחת האוויר.

כג. אם יש בסכך מקום של ז' על ז' טפחים (53.2 ס"מ) שבו החמה מרובה מהצל, לכתחילה לא ישב תחתיו, ובדיעבד מקום זה כשר לברכה (ועי' לעיל, ח).

כד. אם חלל אוויר ברוחב ג' טפחים או סכך פסול ברוחב ד' טפחים חוצה את הסוכה, הרי שיש שם שתי סוכות, וצריך לוודא שיש לכל סוכה שלוש דפנות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-23 19:38:10

יש לך שאלה?

חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

דילוג לתוכן