חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הורדת כביסה מהחבל ביום שבת.
האם מותר להוריד כביסה שהתייבשה כבר ביום שבת.
אם זו כביסה שהיה ברור במאה אחוז שתהיה יבשה במהלך השבת – מותר להורידה לצורך השבת. ואם לא היה ברור – אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-20 11:23:23
כשרות
שלום רב, עוגיות עם חמאה ושוקולד חלבי נאפו בתנור חלבי על תבנית אפיה בשרית על נייר אפיה. התבנית היתה נקייה ולא בת יומה. התנור לא היה בן יומו וחומם בחום של 200 מעלות זמן רב ריק לפני האפיה. מה דין העוגיות התבנית והתנור?
העוגיות כשרות והתנור החלבי כשר, רק צריך להכשיר את התבנית הבשרית על ידי חימומה בתנור לחום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-19 09:29:19
מסעדות
שלום כבוד הרב רציתי לשאול אני אוכל מידי יום במסעדה ויש להם מגבונים אישיים שאפשר לקחת השאלה שלי כמה כאלה מותר לקחת בלי שזה יחשב גזל תודה מראש
צריך להחליט לפי ההגיון, או לשאול את עובדי המסעדה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-17 13:30:42
לשון הרע
האם מותר לספר למישהו דברים לא רעים על מישהו אחר, וגם לא יכול להשתמע מהם דברים רעים, והם לא יגרמו שנאה לשומע כלפי הבן אדם שעליו מסופר הדברים?
אם לא אכפת לאדם שמספרים עליו שידעו את הדברים, ולא מדובר על דברים רעים – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-16 17:10:41
ביזה
מה עמדת ההלכה לגבי לקיחת רכוש מבתים בעזה(שטיחים מנורות וכ'ו) שלא לצורך הלחימה
גזל הגוי אסור מדאורייתא (רמב"ם בתחילת הלכות גזלה, שו"ע חו"מ שמ"ח, ב). אנשים אלו יחזרו לביתם לקחת את החפצים שלהם, לכן לא ניתן לומר שהוא הפקר. וגם אם הם לא היו חוזרים, הדבר אסור על פי החוק (להלן), וממילא זהו איסור תורה על פי הכלל דינא דמלכותא דינא (פניני הלכה העם והארץ פרק ו).
בנוסף לזה, יש כאן גם חילול ה', שאם גוזלים, המלחמה כבר אינה לשם שמיים בלבד למען הצדק והאמת ומפני פיקוח נפש. אני כבר רואה את התקשורת העולמית חוגגת על כך… כך מובא בתוספתא בבא קמא פרק י הלכה טו, שיש צד שגזל הגוי חמור מגזל ישראל מפני חילול ה'.
החוק:
סעיף 74 לחוק השיפוט הצבאי, על פי כללי המשפט הבינלאומי ואמנת ז'נבה, את העונש על ביזה בלשון זו: "חייל שבז ביזה, או שפרץ לבית או למקום אחר כדי לבוז ביזה, דינו – מאסר עשר שנים".
ועי' עוד כאן – https://www.idf.il/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA/%D7%90%D7%AA%D7%A8-%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA/%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%98%D7%9B-%D7%9C/%D7%90%D7%A4%D7%A1%D7%A0%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A1%D7%A0%D7%99%D7%94-50/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%A1%D7%AA-%D7%A9%D7%9C%D7%9C-%D7%90%D7%A4%D7%A1%D7%A0%D7%99%D7%94-%D7%A0%D7%98%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%90%D7%95-%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%A9-%D7%90%D7%95%D7%99%D7%91-03/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%A1%D7%AA-%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%A9-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%99%D7%91-%D7%91%D7%A9%D7%98%D7%97-%D7%9B%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A9-50-0303/
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-16 08:25:39
פצוע דכא להלכה
שלום הרב, קרה לי משהו באשך ואני מפחד שזה נחשב סריס לפי ההלכה. אבקש שהרב ישפוך קצת אור על הנושא מבחינה הילכתית ?
כמובן שאם יש בעיה צריך ללכת לרופא (משום מה לא הזכרת זאת).
דין זה מובא בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ז. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה, וזהו קיצור הדברים מתוך הספר שלי קיצור פניני הלכה (הדגשתי את המשפט הרלוונטי לשאלתך):
ז – סריס והשחתה
איסור סירוס
א. אסרה התורה כל פעולה שפוגעת באיבר ההולדה הזכרי של אדם או בעל חיים, עד שאינו יכול להוליד. ואף אם כבר נפגע איבר ההולדה עד שאינו יכול להוליד, אסור מהתורה לעשות פעולה נוספת שפוגעת ביכולת ההולדה, כגון לכרות ביצים שכבר נמעכו.
ב. נחלקו הפוסקים האם שתיית סם שגורם לסירוס הזכר אסורה מהתורה או מדברי חכמים. אבל סירוס זמני על ידי תרופה או הזרקה כימית, אסור רק מדברי חכמים, ולכן לכל הדעות הדבר מותר לצורך מניעת אונס וניאוף גם כאשר אין סכנת נפשות.
ג. איסור סירוס אישה הוא מדברי חכמים, ולא אסרו לעשות זאת בדרך עקיפה, כגון על ידי שתיית סם, ובתנאי שבעלה מסכים לכך ויש לה בכך צורך מיוחד, כגון שהיא סובלת מאוד בלידתה, או שבניה הולכים בדרך לא טובה והיא חוששת להרבות ילדים כאלה, והאפשרויות למנוע היריון בדרכים המקובלות אינן פתוחות לפניה.
יש אומרים שגם סירוס על ידי ניתוק החצוצרות מהרחם דינו כשתיית סם, ובשעת הדחק ניתן להקל. ואם יסתמו את החצוצרות בדרך עקיפה של 'גרמא', אפשר יותר להקל. (דין סירוס בעלי חיים, מובא בהלכות כשרות טו, כא).
איסור נישואין
ד. אסרה התורה לגבר שנעשה סריס בעקבות חבלה באיבר ההולדה שלו לשאת בת ישראל, ואף אם היה נשוי ועבר סירוס, צריך לגרש את אשתו. אבל מותר לו לשאת גיורת ושפחה משוחררת, ואפילו כהן סריס יכול לשאת גיורת שאינה גרושה. אישה שעברה סירוס, רשאית להינשא לבן ישראל (ועי' לעיל ה, ג).
ה. נעשה האיש סריס בעקבות שתיית סם וללא כל פגיעה באיבר ההולדה, מותר בבת ישראל. וכן כאשר נפגע האיש באיבר ההולדה, אך על פי הרופאים הוא עדיין יכול להוליד, כגון שנכרתה לו ביצה אחת, מותר לו להתחתן עם בת ישראל. ונראה שכן הדין בסריס שניתן להוציא מהביצים שלו זרע ולעבר את אשתו.
ו. גם מי שנעשה סריס בידי שמיים, כגון שנולד כך או שנעשה סריס בעקבות מחלה, רשאי להתחתן עם בת ישראל. לכן מי שכדי להציל את חייו או להצילו ממכאוביו, נצרך לעבור כריתה של בלוטת הערמונית שדרכה עובר צינור הזרע, או שנצרך לעבור כריתה של הביצים, או הקרנות שהרסו את היכולת שלו לייצר זרע, מותר בבת ישראל ואינו צריך לגרש את אשתו, אף שאינו יכול לעבר אותה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-15 17:07:58
מעשר כספים
האם מותר לתת מעשר כספים לצורכי ציבור ? מה נחשב צורכי ציבור ? האם מותר להחשיב למעשר כספים את הדברים הבאים: 1. שווי של בגדים שברצוני לתת לעניים ? אם כן, מה שווים ? 2. כיבוד לציבור לשיעור תורה או למטרה חיובית 3. כסף למכירות לעליות לתורה בבית כנסת
שלוש מדרגות למעשר לפי סדר החשיבות: 1. לטובת עמלי תורה שאין להם יכולת לכלכל את עצמם (= ישיבות שאתה מזדהה עם דרכן, כפי שכתוב בפניני הלכה). 2. לצרכים בסיסיים של עניים. 3. לצורך מצוות שאין אדם חייב בהם. בתוך כל מדרגה יש גם מדרגות.
- האם ניתן להמיר שווי של מוצר בכסף – כן. לפי השווי הנמוך שהיית יכול למכור זאת (עי' פניני הלכה ליקוטים ב פרק ו, יב). אם בפועל לא היית מוצא מי שיקנה זאת ממך, לא ניתן להחשיב זאת כמעשר. כמו כן, אם נותנים בגדים לחנות יד שניה, לא ניתן להחשיב זאת כמעשר, כיון שרוב האנשים שקונים שם אינם עניים.
- כיבוד לשיעור תורה – כיון שבפועל בזכות זה באים אנשים, אפשר להחשיב זאת כמדרגה 3 לעיל. למטרה חיובית – אם מדובר על מצווה, זה שייך למדרגה 3 לעיל.
- בדרך כלל אפשר להחשיב זאת כמדרגה 3 לעיל, כיון שנועד לתחזק את בית הכנסת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-14 19:13:35
תפילות לאור המצב
שלום כבוד הרב, האם תוכל לייעץ לי לגבי תפילות נוכח המצב? אין לי שאלה לגבי אמירת תהילים בשעות 13.30 ו-19.30 שפסקו הרבנים הראשיים, והוספת אבינו מלכנו ותהילים בתפילות שחרית ומנחה ושני פרקי תהילים במעריב, כפי שמקובל בבתי-כנסת רבים. וודאי שאין לי שאלה לגבי לימוד הפנינה היומית להצלחת כוחות הביטחון. שאלתי קשורה לתפילות ובקשות שונות שמצאתי במקומות שונים (אפרט בסוף השאלה את רשימת התפילות למקורותיהן). מתי נכון לאומרם? האם כל הזמן במשך שעות הערות שלי? האם פעמיים במרוכז ביום ובלילה? האם פשוט כשאני חש תחושת מצוקה ופחד ביחס לניצחוננו במלחמה? או אולי במרוכז בשעות 13.30 ו-19.30? בכלל, לומר תמיד את כ-ל התפילות, או רק חלק מהן בהתאם להרגשתי באותו רגע. מצאתי בסידור ישן שהעורך כלל בו מנהגים ופסקים של הגר"א, וטען שהגר"א נהג ללמוד מעט תורה ואז לשאול שאלה ולפתוח תנ"ך כדי למצוא את התשובה רמוזה בפסוק בו יפתח הספר. האם לנהוג כך מדי יום כדי לפסוק ביחס לאילו תפילות להתפלל על המצב, ומתי להתפלל? רשימת התפילות שמצאתי: תפילת רבי ישמעאל כהן גדול בספר "תפילה למשה" חלק א' תפילה להינצל מאויב ושתי תפילות למלחמה מהספר "אוצר תפילות ישראל" חלק א'. תפילה להצלחת צה"ל ותפילה להינצל מצרה בספר "תפילה למשה" חלק ג'. תפילת הרב אליהו שליט"א לניצחון במלחמה גירסאות שונות למי שברך לחיילי צה"ל שמצאתי ברשת, למן הנוסח המקורי שתיקן הגר"ש גורן זצוק"ל ועד לגירסאות מי שברך שתיקנו הרבנות וגופים שונים והנוסח המקובל כיום בסידור קורן. גירסאות שונות לתפילה לשלום המדינה, למן תפילות שתיקנו רבנים שונים ערב כ"ט בנובמבר, דרך הגירסה המקורית של הגר"י הרצוג זצוק"ל, דרך התפילה שתוקנה בבית הכנסת הרמב"ן ועד לנוסח הרבנות הראשית היום (שנמצא בסידור קורן). בנוסף שילובי פרקי תהילים שונים, שעוברים ברשתות החברתיות. תודה רבה!!!
מעבר לתפילות הקבועות שיש לנו בכל יום, ומעבר לתהילים שאתה אומר בכל יום, הכי חשוב זה להוסיף במעשים טובים ובעיקר בלימוד תורה. כמה שיותר. כמה שאתה יכול. ללמוד הרבה תורה להצלחת עם ישראל. כאשר אתה נצרך לעשות הפוגה בלימוד כדי להתאוורר וכד', תחפש מעשה טוב שאתה יכול לעשות. ואם לא מצאת או שאתה חושק מאוד להתפלל מעט, תאמר את התפילה שאתה הכי מתחבר אליה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-13 08:14:14
הנהגה
שלום לרב רציתי לשאול. א. יש לי אפשרות לצאת לחופשה של 48 שעות האם אני חייב לצאת ביום שבת כדי למנוע חילול שבת או אפשר גם יום חול. ב.בשבת עשיתי קידוש לכל החברים שלי יש ביד בקבוק קטן של יין.רק אני שתיתי.האם כולם יצאו ידי חובה ג. האם אפשר לעשות קידוש בזמן בדיקת קשר בנגמ"ש והאם כל מי ששומע יוצא ידי חובה? ג. יוצא לי לשמוע בקשר תפילה בשידור חי. האם אני מצטרף לתפילה הזאת? ד. שאין אפשרות ליטול ידים ללחם האם להימנע מלאכול או ניתן לעטוף הלחם? ה.אנו רואים ניסים כל יום מתי לברך הגומל?? בחופשה או כל יום או בסיום המלחמה. תודה לרב. מאיר
א. אפשר לכתחילה לצאת ביום חול. כל מה שאתה עושה שם בשבת לצורך הלחימה, לא נחשב חילול שבת.
ב. בקידוש מספיק שהמקדש ישתה לפחות כמות של 50 מיליליטר כדי שכולם יצאו ידי חובה.
ג. מי שלא נמצא בתוך הנגמ"ש או מחוץ לו ורואה ושומע את המקדש, לא יוצא ידי חובת קידוש. הפתרון היחיד למי שנמצא בנגמ"ש אחר או במקום אחר, הוא להיות גם הוא עם כוס יין ולומר יחד עם המקדש מילה במילה. ואם אין לו יין, יקדש על הפת.
ג. אמנם אתה יכול לענות 'אמן' וקדושה, אבל אין זה נחשב כתפילה במניין. אמנם אם תתפלל עמידה בשעה שהם מתפללים, ייחשב לך כמי שמתפלל בשעה שהציבור מתפללים, שיש בזה מעלה.
ד. הרוצה לאכול לחם ואין לו מים לנטילת ידיים, חייב ללכת עד למרחק 18 דקות הליכה כדי לקיים את מצוות הנטילה. ואם הולך בדרכו ויודע שיש מים במרחק של פחות מ-72 דקות הליכה בהמשך דרכו, ייטול ידיו ויאכל כשיגיע למים. אבל אם המים רחוקים יותר והוא רעב (או במקרה שלך – אם הדבר יפגע בכשירותו), מותר לו לעטוף את ידיו (לא את הלחם) בבגד או שקית, ולאכול בלא נטילה. ואם אין לו דבר לעטוף את ידיו, יאכל על ידי מזלג או כף, כדי שלא לנגוע בידיו בלחם.
ה. מי שהשתתף בקרב או בפעולה מסוכנת, יברך מיד לאחר שיחזור בשלום, ובסיום המלחמה יברך שוב על הפעילות הביטחונית שנמשכה לאחר מכן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-13 05:47:04
תפילה
שלום וברכה אם מתפלל לאחר זמן תפילה עד חצות שאז לא מברך ברכות ק.שמע. מה הוא עושה כשהוא מגיע אליהם? מהרהר שם ומלכות בליבו ואומר כסדר? מדלג? ואם מדלג מהלגבי הברכה שלאחר ק.שמע ששם יש סמיכה גאולה לתפילה?
מדלג מישתבח ישר לתפילת עמידה. אדם כזה הפסיד את האפשרות לסמוך גאולה לתפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-13 01:45:34
תינוק וצעצוע בשבת
הבן שלי בן השנה וחצי לקח צעצוע בשבת שהשמיע מוזיקה . האם עליי להפרישו מכך עקב ההנאה שלי מהמוזיקה ?
לא, שהרי הוא עשה זאת עבור עצמו, ואתה נהנה ממעשה שנעשה בהיתר. אמנם יש להיזהר לא ליהנות באופן שבו הקטן יעשה את מעשה האיסור שוב בגלל שרואה שהגדולים נהנו ממנו.
אין הדבר דומה לצפייה בטלוויזה שהודלקה בהיתר לפני שבת, שכן עצם הצפייה בשבת אסורה משום עובדין דחול. וכן הדין לגבי מי שיושב כדי לשמוע מוזיקה. ההיתר המדובר הוא דוקא לגבי צעצוע שמשמיע מוזיקה שאנשים בוגרים לא רגילים להפעיל כדי לשמוע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-12 20:15:52
עילוי נשמה
שלום מספר ישיבות מציעות אופציות שונות לעילוי נשמה, ורציתי לוודא אם הם באמת אפקטיביים: 1. האם מגיע נ"ר לנפטרים אם משלמים עבור הקדשת שיעור לעילוי נשמתם? 2. אפשרות אחרת היא תשלום עבור יום לימוד. במקרה כזה, שם הנפטר מוקרן על מסך בבית המדרש כל אותו יום, אך סביר להניח שהאברכים אינם מתכוונים ספציפית ללמוד לעילוי נשמתו (ואולי גם לא שמים לב לשלט?). האם הקדשת יום לימוד לנפטר גורמת לו נ"ר? 3. תרומה לישיבה לעילוי נשמה, מבלי לבקש לייחד לימוד מיוחד או הנצחה מיוחדת לנפטר. האם עצם התרומה לעילוי נשמתו גורמת לו נ"ר? 4. לבסוף, שאלה שאינה קשורה לנושא הקודם: בהתאם להערה שמופיעה בפנינה היומית, אני משתדל בל"נ בימים אלה ללמוד תורה להצלחת חיילי צה"ל, המשטרה, השב"כ והמוסד. האם כשתסתיים המלחמה בניצחון גדול לישראל בעזרת ה' ית', מותר יהיה לי ללמוד להצלחתי-שלי? תודה רבה!
כדי שתהיה תועלת משמעותית לנפטר, צריך שבזכותך יהיה משהו חדש. לכן אם בזכותך יהיה שיעור, או שבזכותך יבואו יותר לשיעור כי התשלום על האוכל וכשיש אוכל באים אנשים – ודאי שיש בזה תועלת. אלו דברים בולטים. בדרך כלל התועלת עקיפה יותר – התשלום מגיע לישיבה, ובזכות התשלום ניתן לשלם לרבנים מעבירי השיעורים, ובזכות זה יש שיעורים. ממילא גם בזה יש תועלת לנפטר. לכן אין הבדל בין יום לימוד לבין שיעור, אלא ככל שאתה נותן תרומה יותר גדולה, אתה יותר עוזר להחזקת הישיבה, וממילא יש מזה יותר תועלת לנפטר. אלא שבפועל הישיבות מבינות שאנשים רוצים להרגיש משהו מוחשי, לכן הן עושות את זה בצורה של הקדשת שיעור או יום, וזה בסדר גמור. אבל אין משמעות לתועלת הנפטר בכך שמקרינים את שמו על המסך. התועלת היא לתורמים, שבזכות זה הם מרגישים יותר טוב בתרומה שלהם. תשובה זו עונה לשלושת השאלות הראשונות.
מסקנה – מה שחשוב זה לא האופציות השונות שכתבת, אלא ההזדהות שלך עם תורתה וחינוכה של הישיבה שאתה תורם אליה, וכמובן הסכום שאתה תורם.
האם מותר ללמוד להצלחה האישית? מותר, אבל השאלה היא מה הכי משתלם לך. והתשובה היא שככל שתשקיע יותר באחרים ובעם ישראל, אתה תרוויח יותר. שכן הקב"ה הכי שמח במי שרוצה בטובת אחרים ולא במי שרוצה בטובת עצמו. וכפי שאמר בנו של ר' חיים מוואלוז'ין – "וכה היה דברו אלי תמיד, שזה כל האדם, לא לעצמו נברא – רק להועיל לאחריני ככל אשר ימצא בכחו לעשות".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-10 10:32:15
האם מותר לאב לחבק את בתו הגדולה
האם מותר לאב לחבק ו/או לנשק את בתו הגדולה כשהיא נשואה? ואם מותר האם יש מקום להחמיר שלא לעשות את זה לפני בעלה (אם לא ידוע אם הוא מקפיד או לא) או שאין צורך או מטרה לחומרא זו? תודה רבה!
מותר ואין צורך להחמיר אם אין הדבר גורם אי נעימות לאב או לבת. אין שום סיבה שבעלה יקפיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-09 22:37:40
הלכות תפילה
כנגד מה תיקנו החכמים את התפילות
עניין זה מובא בפניני הלכה תפילה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-09 21:07:02
עטיפה בטלית לפני ברכת כהנים
שלום רב, אני חוזר בתשובה, ומכיוון שאיני נשוי ונוהג לפי מנהג אשכנז, איני עוטה תלית בתפילה. אני כהן, ורציתי לשאול אם בעטיית התלית לפני ברכת הכהנים האם צריך לברך עליה או שלא? תודה מראש
הכי טוב שתקנה טלית שתהיה לך עבור ברכת כהנים ואז תוכל להתעטף בה בברכה בלי ספקות. תתעטף בה כמה ברכות לפני ברכת כהנים, ותשאר איתה עד סוף התפילה. בינתיים המנהג הוא שמי שלוקח טלית לזמן קצר מאוד רק מפני כבוד הציבור, כגון לברכת כהנים או לעלייה לתורה – יכוון שלובש אותה לכבוד בלבד ולא לשם מצוות ציצית, ולא יברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-09 19:56:58
כשרות
שלום הרב קנו חברים קופסא עם פטל קפוא מצופה בשוקולד זה סוג של ממתק המוצר מיוצר בספרד ואין לו כשרות אבל משום מה הכל רשום בעברית האם המוצר כשר למרות שאין כשרות
בוודאי שלא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-09 19:33:06
לימוד תורה בשבת
שלום, אני הולך על פי הפסקים של הרב אליעזר מלמד ויש לי שאלה: האם זו חובה ללמוד 6 שעות? אני בדכ בשבת לומד באזור ה3 וחצי שעות ואני מרגיש שזו היכולת המקסימלית שלי (כמובן לא כולל תפילות) וזה כולל בוקר וערב( שעה בערב, שעתיים בוקר ועוד שלושת רבעי שעה שיעור של הרב בבית הכנסת)
החובה היא על כל אחד לעשות כלל יכולתו כדי להגיע לשש שעות. מי שלא יכול – אנוס. פעמים רבות הקושי נובע מפני שלומדים לבד, אבל אם יקבעו חברותא עם חבר, או יבקשו מבחור ישיבה או רב לקיים חבורת לימוד, או יימצאו שיעור נוסף ללכת אליו – יוכלו להוסיף עוד לימוד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-09 08:06:08
שעון דיגיטלי בשבת
בפניני הלכה שבת ב פרק יז הלכה יז כתוב שאם השעון הדיגיטלי מודד טמפרטורה יש בעיה ללכת עם זה כי הוא מודד את הטמפרטורה בכל צעד שהוא עושה, אבל אם צריך ללחוץ כדי לראות מותר. אבל לעניין מדידת צעדים אומרים שכל זמן שבעל השעון מעוניין לצפות בזה אחר השבת אסור. השאלה שחי היא האם יש הבדל בין מד טמפרטורה לבין מד צעדים? הרי שניהם מודדים בכל רגע נתון את הדברים. תודה.
אין הבדל, אלא שבטמפרטורה לא סביר שתהיה לו מזה הנאה במוצאי שבת אלא אם כן מדובר על שעון שזוכר את הטמפרטורות שהיו במשך היום והדבר מעניין אותו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-08 19:01:53
איסור והיתר
בישלנו מרק עוף, ואחד העופות במרק לאט לאט נפתח עם הבישול, והתגלה בבשר אזור אדום שהיה נראה פצוע והיה בו נוזל אדום שזיהינו כדם. האם המרק ושאר העופות שבו נאסרו לאכילה? הנוזל האדום בוודאות בא במגע עם המרק בעת הבישול.
סביר להניח שהעוף עבר מליחה כהלכה, ומדובר על 'מראה דם' בלבד שמותר. וגם אם יש מקום לחשוש, מן הסתם בכלל מרכיבי המרק יש פי שישים כנגד הדם, ולכן הכל מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-08 15:00:35
עניית בריך הוא
שלום הרב יש הנוהגים לענות בריך הוא במקום עניית אמן באחד המקומות בקדיש. וראיתי שהגר"ח קנייבסקי כתב שעדיף שלא לענות כך בקדיש שלפני ערבית, וכך כתב הרב יעקב קמנצקי. וגם הרב שטיינמן כתב שאין לענות כך לפני ערבית ולפני ישתבח, משום הפסק. מהי דעת הרב בכך?
האשכנזים שנוהגים לענות כך מדורי דורות, יכולים להמשיך לכתחילה במנהגם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-08 11:34:46