חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

Displaying 21 – 40 of 16411234567

שאלות אחרונות

שמיטה

שלום וברכה. אני רב בית ספר יסודי. לקראת שנת השמיטה אנו רוצים ליצור מקום עם מצע מנותק וגג בכדי שהתלמידים יכלו לעבוד שם בגינה הטיפולית. השאלה אם צריך חוץ מחציצה של פלריג על האדמה ובנית גג מעל גם לבנות קירות או שמספק פלריג וגג? תודה רבה

לדעת הרב מלמד אסור לעבוד בשמיטה בחממה, כמבואר בפניני הלכה שביעית ויובל פרק ב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אם בית הספר מתעקש ובכל מקרה יעשה חממה, יש לעשות היתר מכירה כדי שיהיה אפשר לעבוד בה.

סיכום דין חממה מתוך פניני הלכה – חממה נועדה לגידולים שונים, ולכן דינה כשדה שכל דיני השמיטה חלים בה. אמנם בשעת הדחק ניתן לסמוך על הסוברים שדינה כבית, ולהקל בגידולים שבעציצים שאין להם נקב, או בעציצים עם נקב שמונחים על גבי יריעת פלסטיק עבה ששום שורש לא יכול לחדור דרכה ('מצע מנותק'). ובלבד שגובה החממה לפחות י' טפחים (76 ס"מ), ורוחבה לפחות ד' אמות (1.82 מטר), ולדעת רבים צריך גם שיהיו לה רוב מחיצות. ואם הגג שלה עשוי רשת, צריך שצפיפותה תהיה מעל חמישים אחוז צל.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-15 12:39:41

הלכות שבת

האם מותר להניח דג לא מבושל על פלטה מערב שבת?

מותר. אמנם לכתחילה הטוב ביותר שכל המאכלים שמניחים על הפלטה לפני שבת יהיו מבושלים לגמרי, כדי שאם יהיה צורך יוכל להזיז את הסיר למקום יותר חם על הפלטה, או שאם יפתח את הסיר יוכל לסוגרו. 

דין זה מובא בפניני הלכה שבת פרק י סעיף טז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-14 21:21:11

הכלות גזל/גניבה

שבוע טוב הרב! אשמח לשאול אותך שאלה אישית בהלכות גזל/גניבה. אני גר בדירת שותפים. אנחנו 15 איש. דירה מאוד מבולגנת ומצב של המקרר המשותף שלנו חמור עוד יותר. כל הזמן יש פירות/ירקות מקולקלים כי הם נשכחים מרוב הדברים שיש במקרר. קרה בערב אחד שהייתי רעב, פתחתי את המקרר ומצאתי בתא מאחור שקית עם תפוח אחד. מצד אחד התפוח היה יבש והתחיל להתקלקל מעט לכן אמרתי לעצמי שבטח בעל התפוח כבר שכח עליו ואני יכול לאכול אותו. אחרי שאכלתי את התפוח הרגשתי שלא עשיתי את הדבר הישר והנכון. לכן אני אשמח שתאמר לי אם המעשה שלי מותר/אסור. אולי תוכל להסביר לי איך הייתי צריך לפעול לפני נטילת התפוח? מקרה הבא: ראיתי שיש לנו שקית קטנה במקרר עם אגוזים שאף אחד לא נוגע בה במשך שבועיים. בוקר אחד רציתי לאכול את התמרים שיש לי עם האגוזים שלא שייכים לי ועצרתי את עצמי. צילמתי את שקית האגוזים ושלחתי את התמונה בקבוצת ווטסאפ שיש בה את כל הדיירים. כל הדיירים ראו את התמונה שלי ואף אחד לא הגיב ששקית האגוזים שייכת לו. האם במצב הזה מותר לי לקחת ולאכול את האגוזים? תודה מראש!

  1. תפוח – רק אם אתה בטוח במאה אחוז שניתן לקחת דבר מהמקרר שאינו שלך, מותר לקחתו. לכן לא היית יכול לאכול את התפוח לפני ששאלת את כל דיירי הבית האם זה שלהם.
  2. זה בדיוק מה שצריך לעשות. אמנם יש לציין שלא תמיד מגיבים מיד, לכן צריך להמתין זמן הגיוני עד שאוכלים דבר שאינו שלך. הכי טוב שתקבעו ביניכם שאם רואים את ההודעה ולא עונים תוך זמן מסוים, זה אומר שהמאכל מופקר.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-14 20:00:08

הלכה, ברכות

כשאני קונה מאכל "פריקסה" שברכתו מזונות, שמים לי בתוכו גם נתחי לימון כבוש [הפריקסה בצורת פיתה עם כיס].האם עלי לברך על הלימון בורא פרי העץ ? או שברכת מזונות פוטרת את כל תכולת ה"פריקסה"?

בכל מקרה ברכת הפריקסה פוטרת את מה שיש בתוכו. ברכת פריקסה שמטוגן בשמן עמוק – מזונות. וברכת פריקסה אפוי – המוציא.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-12 14:43:05

דימום לאחר היסטוסקופיה נתוחית

שלום רב, אשתי, שהינה מסולקת דמים, אמורה לעבור היסטוסוקופיה להוצאת מיומה מהרחם. כיצד יש להתייחס לדימום שצפוי להיות לאחר הניתוח? כ

תולים את הדימום בזה דימום שנוצר בעקבות פצע ולכן אינו אוסר, כפי שמובא בפניני הלכה טהרת המשפחה פרק ז סעיף ז (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

זהו סיכום הדברים:

א) הטיפול הרפואי היחיד כיום שמטמא את האישה בוודאות, הוא גרידה סביב הפלה, שבה מסירים את רירית הרחם שנועדה לקיים את העובר, והדם יוצא כדם וסת שגם בו רירית הרחם מתפרקת ויוצאת (בפרק ט סעיף י יבואר דין הפלה). גרידה שנעשית לצורך הסרת גידול, לפעמים אינה אוסרת, וצריך במקרה כזה לשאול חכם שמכיר את התחום היטב.

ב) שאר הבדיקות והטיפולים בנרתיק או ברחם, אינם מטמאים גם אם יצא דם, משום שניתן לתלותו בפצע שנוצר בעקבות הטיפול. אבל אם הבדיקה התבצעה בעונת הווסת ויצא דם, תהיה טהורה רק אם תדע בוודאות מתוך הרגשתה או על פי עדות הרופא, שהדם שראתה הוא מחמת הבדיקה ולא מהווסת.

ג) דוגמאות לטיפולים כאלו: הכנסת והוצאת 'התקן תוך רחמי', טיפול שנועד להסרת גידול, בדיקה עם ספקולום (מפסק), ובכלל זה גם הבדיקה שלאחר הלידה, הכנסת מתמר אולטרה סאונד, ביתוק בתולים, התאמת דיאפרגמה, בדיקת משטח בנרתיק או בצוואר הרחם (פאפ), צריבת פצעים בצוואר הרחם, לייזר בנרתיק, תפיסת צוואר הרחם על ידי מצבט רפואי (קוגלצנגר, טנקולום) לצורך הכנסת התקן תוך רחמי או בדיקות, תפירת צוואר הרחם בהיריון למניעת הפלה, צילום רחם, היסטרוסקופיה, שאיבת ביציות, הזרעה, החזרת עוּברים בהפריה חוץ גופית, גרידת פיפל.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-12 13:30:29

אורז שלא נבדק/נברר בדיעבד

שלום הרב, האם מותר לאכול אורז שלא נבדק/נברר?

בדרך כלל מותר. עיין פניני הלכה כשרות ב' פרק כג סעיף יד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-10 11:48:00

לשתול צמחי תבלין עכשיו

עד מתי מותר לשתול צמחי תבלין לפני שנת השמיטה

מותר לשתול אותם עד סמוך לכניסת השנה השביעית, הואיל ואין בהם דין ערלה. אמנם לכתחילה טוב לחוש לדעת המחמירים שמצריכים שהשורשים ייקלטו באדמה לפני כניסת השמיטה. לכן עץ או שיח חשוף שורש, טוב לשתול עד סוף יום ט"ו באלול, וזרעים טוב לשתול עד ג' ימים לפני ראש השנה. אבל שתילים שנמצאים בגוש, מותר לכתחילה לשתול עד כניסת השביעית, מפני שאינם צריכים זמן להשרשה.

עי' פניני הלכה שביעית ויובל ב, טז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-09 10:12:13

קדושה ראשונה ושנייה

שלום לכבוד הרב. הייתי שמח לדעת מה המושג "קדושה ראשונה" "קדושה שנייה", ואיך קשורים עולי מצרים ועולי בבל, מה ההבדל ביינהם? תודה רבה.

הדברים מבוארים בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות א פרק יב. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-04 10:32:54

תנור בשרי?

שלום הרב, אם הכנתי בצהרים מלאווח בתנור על מגש בשרי שהוא שומני וקצת מלוכלך אבל שמתי עליו נייר אפיה, האם צריך לחכות אחריו 6 שעות? צדדי השאלה: בפניני הלכה כו- דיני הפסקה; ה הרב אומר שרק אם יש בו טעם בשר יש להמתין ולפי זכרוני לא היה טעם בשר (אומנם אני לא כל כך זוכר). אבל אולי המלאווח נגע בשומניות שעל המגש ואז זה יותר בעייתי. לעומת זאת הרב כתב שגם כדורי פלאפל שטוגנו בשמן לאחר בשר אינם נחשבים תבשיל בשרי, אך כתב שיש מקום להחמיר כאשר שיירי הבשר נותנים טעם בפלאפל, אך אם אינם נותנים טעם ברור של בשר – אין להחמיר(בנוגע לזה כתבתי למעלה). ועוד הרב כתב שאין מקום להחמיר בזה משום שמדובר באיסור חכמים, ועוד שיש הסוברים שאפשר לאכול ישר חלב אחר בשר (ולהיפך) לאחר קינוח הפה או לחכות שעה. ושגם לדעת רוב הראשונים הסוברים שצריך להמתין שש שעות, לאחר תבשיל בשרי למרות שטעם הבשר ניכר בו מאוד – אין צורך להמתין כלל.

אכן כדבריך, אם אוין טעם בשר לא צריך להמתין שש שעות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-03 20:27:07

ציצית | בושם | שבת | מכנסים קצרים

שלום רב, 1) ישנם ציציות שהם כמו ציצית גופיה רק בחולצה ובצדדי הבגד הם מחוברים עם כפתורים/קליפסים כדי שזה יהיה סגור מהצדדים, האם זה קשר וזה נחשב שיש 4 כנפות? 2) מותר לגברים לשים בושם? ובשבת? (כי ראיתי שבפניני הלכה שהרב התיר בושם בשבת כתוב נשים). 3) במלונות הכשרים, איך מכינים את האוכל בשבת?(מבחינת איסור בישול וכל מיני איבורים אחרים) והאם זה מותר? 4) מותר ללבוש מכנסיים קצרים? (בבית,בכדורגל,בכדרוסל,בספורט) תודה רבה הרב טשבת שלום!

  1. זה בסדר.
  2. הנמצא בחברה שבה הדבר רווח, יכול לשים, אבל אם אין הדבר רווח, עדיף שלא, אלא ישתמש בדברים שמונעים ריח רע בלבד. שבת – אם הדבר נוזלי, מותר לשים על העור ולא על הבגד. ואם אינו נוזלי, אסור.
  3. אם יש למלון כשרות, ממילא יש לו משגיח, והוא אחראי על כך. האורח רק צריך לבדוק שיש כשרות ויש משגיח.
  4. מותר. בתפילה עדיף ארוך, ואדם שלא ילך לפגישת עבודה עם מכנס קצר, חייב לשים בתפילה בגד ארוך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-07-30 08:26:07

שמיטה

ברשותי שלושה עצי פרי בגושים בעציצים שאינם נקובים, האם יש אפשרות להקל בצורה כלשהיא לשותלם בקרקע אחרי כט אב (כל החצר בשיפוץ ולא אצליח לשתול לפני)

נא לעיין היטב בפניני הלכה שביעית ויובל פרק ב סעיף יז. אין לי מה להוסיף מעבר למובא שם. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

סיכום הדין:

א. אסור לנטוע עצי פרי חשופי שורש לאחר ט"ו באב שלפני השמיטה. שכן רק הנוטע עד ט"ו באב, נחשבת השנה השישית כשנה הראשונה למניין שנות ערלה (עי' פנה"ל כשרות פרק ב, ד), אבל אם ייטע את האילן מט"ז באב ואילך, השנה הראשונה שלו תהיה השנה השביעית, ויראה הדבר כאילו נטע את העץ באיסור שביעית.

ב. שתיל עץ פרי השתול בעציץ שיש לו נקב בקוטר 2.5 ס"מ, אם היה העציץ מונח על האדמה לפחות שלושים יום – כבר מעת שתילת העץ בעציץ מונים לו שנות ערלה, וכיוון שיש לשורשיו גוש, מותר לנטעו באדמה אפילו ביום האחרון לשנה השישית. ואם היה השתיל בעציץ שאינו נקוב, מותר לנטעו באדמה עד סוף כ"ט באב, שרק כך השנה השישית תחשב לשנתו הראשונה למניין ערלה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-07-29 04:58:46

הפרשת חלה

אכל מן החלה כשיעור והתברר לו לאחר האכילה שלא הופרשה חלה מעיסתה. האם חייב לברך ברכת המזון?

פניני הלכה ברכות פרק יב סעיף י (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה)

"אין מברכים על אכילת מאכל שאסור לאוכלו, לא ברכה ראשונה ולא ברכה אחרונה, שהיאך יודה לה' על הנאה שבאה לידו באיסור. ואם יברך, לא יהיה בברכתו שבח אלא ניאוץ ופגיעה בכבוד שמיים. ואין הפרש בין אם המאכל אסור מהתורה, כגון בשר שלא נשחט כהלכה, או אסור מדברי חכמים, כגון פירות שלא הופרשו מהם תרומות ומעשרות בזמן שרוב ישראל בחוץ לארץ, בכל אופן אין מברכים עליהם".

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-07-15 08:34:07

רחצה בברכה בתשעת הימים

בס"ד האם ניתן לשלוח ילד ללמוד שחי-ה בברכה ,בימי תשעת הימים בברכה שאול

כן. עיין פניני הלכה זמנים פרק ח פסקה אחרונה של הסעיף ופסקה אחרונה של ההערה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-07-11 05:53:42

דיני בין המצרים

בס"ד האם במקום שאסור לבנות בתשעת הימים מותר לתכנן בני-ה מול אדריכל או מהנדס בברכה שאול

מותר לתכנן.

אביא לך תקציר של המובא בפניני הלכה זמנים ח, טז (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה): מותר בתשעת הימים לבנות בתים, אבל אסור להרחיב דירה או מרפסת בלא שיהיה בכך צורך חיוני. וכן אסור לסייד ולצבוע את קירות הבית, שהרי אפשר לחיות בבית בלעדיהם. וכן אסור לעשות שיפוצים שנועדו לנוי או מותרות שאין בהם צורך הכרחי, כמו החלפת ארונות, וילונות ותריסים, אלא אם כן עיקר המטרה לצניעות. וכאשר דחיית עשייתם לאחר תשעת הימים עלולה לגרום להפסד גדול, מותר לעשותם.

 

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-07-08 08:51:42

Displaying 21 – 40 of 16411234567

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן