חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

Displaying 181 – 200 of 165056789101112131415

שאלות אחרונות

מעשר והלוואה

האם במקרה ואין להפריש גם מעשר כספים וגם ליתן הלוואה. האם כדאי לקבץ את כספי המעשר וליתן מהמעשר הלוואות?

אלו שתי מצוות שונות. מעשר כספים נועד לצרכי עניים ולומדי תורה, ואילו מצוות ההלוואה נועדה לכל נצרך. לכן אם יש ביכולתך לקיים את שתיהם לחוד, תבוא עליך ברכה. אנשים שרוצים לקיים מצוות הצדקה למהדרין, מפרישים עשרים אחוז, וכפי שמביא השו"ע שמעשר הוא מידה בינונית, ומידה מן המובחר לתת חומש. ואם כן אתה יכול לתת מעשר אחד לצדקה ומעשר שני להלוואות. אבל אם אתה רוצה שקופת ההלוואה תהיה מכספי מעשר ולא חומש, אתה צריך להקפיד שהכסף יינתן רק למטרות נצרכות מאוד, כגון עזרה בחתונת ילדים או קניית בית.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-03-03 12:47:42

כמה נושאים

שלום וברכה בהקשר לחיסון. למה מחייבים אנשים להתחסן ומאיימים שאם לא יעשו כך אז יפוטרו וכו. אין בחירה חופשית יותר? בתורה עצמה יש בחירה לאדם מה לעשות. 2. הרב כתב שלא לאכל אפילו פירות לפני בדיקת חמץ. מה ההבדל בין זה לבין לפני המגילה שמותר אכילת ארעי, לפני תקיעת שופר, לפני נר חנוכה שמותר

  1. יש בחירה חופשית, ויש השלכות לבחירה החופשית. ולכן כל אדם יכול לבחור שלא להתחסן, אבל יש השלכות לבחירתו. כמו אדם שמחליט מבחירתו החופשית לגנוב, ולכן פיטרו אותו מהעבודה. בנד"ד הוא החליט לסכן את גופם ופרנסתם של אנשים אחרים, ולכן מובן מאוד אם מחליטים לפטרו.
  2. במגילה וכד' יש רק חשש שמא ישכח, אבל בבדיקת חמץ רוב הפוסקים אומרים שחייב לבדוק דוקא בתחילת הלילה כפי שכתב בהערה 1.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-03-02 10:48:34

התחזקות באמונה

לפני שנתיים חזרתי בתשובה ובזמן האחרון האמונה שלי פחתה לגמרי,אני יודע שלחוזר בתשובה יש ירידה אחרי תקופה מסויימת אבל עדיין יש לי ירידה יותר מידי חזקה,אני יודע שיש שכר ועונש ושיש עולם הבא,אני יודע שאת הכל יצר אלוקים,אבל אני לא מצליח לחזור לאמונה שהייתה לי (שחזרתי בתשובה),אני מרגיש שכל יום אני חוזר עוד קצת ועוד קצת בשאלה-ואני לא רוצה שהדבר הזה יקרה,אני מאמין שחלק גדול מזה שזה קורה זה שיש לי עומס בחיי היום יום בגלל התפילות ואין לי אפילו זמן לעצמי או לאישתי או לדברי תורה. סדר היום שלי הוא כזה:תפילה בבוקר(נץ)-עבודה-מנחה-עבודה-ערבית-בית-עזרה בטיפול הילדים-מקלחת אוכל-כבר השעה פה 22-23 -כבר מאוחר ואני הולך לישון. יש לכם המלצה בשבילי איך לפעול?

בוודאי שיש לי פתרון. הפתרון הוא לימוד שעות רבות של התורה המחייה והמשמחת בשבת. זהו שאמרו חכמים שכיון שאין לאדם זמן ללמוד תורה בימות החול, ברא הקב"ה את השבת שאם מקיימים אותה כראוי היא מקרינה ברכה לכל השבוע. עיין בפניני הלכה שבת בפרק העוסק בתורה ותפילה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

בנוסף לכך, יש חובה ללמוד מעט תורה כל יום בבוקר ובערב. לכן נוהגים אחרי תפילת שחרית ללמוד הלכה אחת או שתיים, ובלילה לומדים לפחות חצי שעה עם חברותא שמאוד לא נעים לאחר לו. איך עושים את זה? פשוט מאוד. ברגע שמגיעים הביתה בערב קשה מאוד לצאת מהבית, ולכן צריך תירוץ טוב. אתה צריך להגיע לבית מיד אחרי העבודה ולהתפלל ערבית בשעה יותר מאוחרת, כך שיהיה לך תירוץ מספיק טוב לעצמך ולאשתך לצאת מהבית – לתפילת ערבית, ותקבע חברותא עם מישהו חצי שעה אחרי ערבית. זה פתרון ידוע ומעולה לכל אנשי העבודה. כך עושים רבים אצלנו ביישוב בהר ברכה ורואים ברכה גדולה. פתאום כיון שיש יעד, מספיקים כל מה שצריך עד תפילת ערבית. ופתאום כיון שלומדים את התורה המחייה, מגיעים שמחים הביתה, מחייכים יותר לאישה, ואז היא אומרת "אם כך, אולי תלמד ארבעים דקות, תגיע יותר שמח"…

בהצלחה

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-03-01 12:59:59

ברכת הכובאנה

שלום הרב. הרב כתב שברכת הכובאנה היא מזונות משום שיש בה הרבה שמן. מה נקרא הרבה שמן? בדרך כלל בהכנה שלה דרוש שמן רק למריחה על משטח העבודה ואולי עוד 2-3 כפות יש בתוך המתכון עצמו. תודה רבה

העקרון הוא שכאשר יש הרבה שמן, העיסה מתוקה מאוד ולכן יש שאוכלים אותה בין הסעודות, ויש שאוכלים אותה בנוסף ללחם, וממילא אין דינה כלחם. אבל אם שמו מעט שמן באופן שכולם מתייחסים לעיסה כזו כלחם, דינה כלחם, וכדין לחמניות 'מזונות' שדינם כלחם. לכן הרב הדגיש שמדובר על עיסה שיש בה הרבה שמן.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-28 11:16:33

שבת

האם מותר לחתוך מלפפון לעיגולים ולשים עליו רק מלח

פניני הלכה שבת פרק יב:

ט – איסור כבישה ומליחה במאכלים

אסרו חכמים לכבוש מלפפונים וזיתים וכיוצא בהם במי מלח או חומץ, מפני שפעולת הכבישה דומה לבישול. וכן אסרו חכמים למלוח מאכלים שהמלח גורם להם לשנות את טבעם, כדוגמת צנון, בצל, שום, לפת ומלפפונים. שעל ידי המלח הם מזיעים ומרירותם יוצאת, והם נעשים רכים או קשים וטעמם משתבח. והרי זה דומה למלאכת עיבוד עורות (להלן יח, ו), והשפעתה על המאכלים דומה להשפעת הבישול (שו"ע שכא, ב-ו, מ"ב טו).

מותר לטבול חתיכה אחת במלח ולאוכלה, שבאופן זה הוא אינו נראה כמתכוון לכבוש. ולדעת רבים אף מותר למלוח כמה חתיכות ולהניח אותן לפניו כדי לאוכלן מיד זו אחר זו (שו"ע שכא, ד), אבל המנהג להחמיר ולאכול מיד כל חתיכה שטבלוה במלח, מפני שאם ישהה את החתיכה הטבולה במלח עד שיטבול עוד חתיכות, יֵראה בינתיים ככובש מאכל (מ"ב שכא, כ; כה"ח כו).

כאשר מוסיפים שמן, מותר למלוח כמה חתיכות יחד, שהשמן מפיג את המליחות, ואין זה דרך כבישה אלא דרך הטעמת המאכל (מ"ב שכא, יד). וכן מותר לתת מלח בסלט מלפפונים וצנון שמכינים לארוחה סמוכה, שהואיל ומוסיפים להם שמן ותבלינים שמחלישים את כוח המלח, ניכר שאין כובשים אותם (ט"ז שכא, א; מ"ב יד). וכן מותר לתת מלח בלא הגבלה על ירקות שאין רגילים לכבוש במלח, כדוגמת עגבניות (שש"כ יא, ב).

גם דברים שנראים כמו כבישת מאכלים אסרו חכמים לעשות. לפיכך אסרו להכין כמות גדולה של מי מלח או שאר משקים שרגילים לכבוש בהם מאכלים. אבל מותר להכין כמות שנועדה לצורך טיבול מאכלים של סעודה אחת. מי מלח מרוכזים, שאחוז המלח בהם הוא שני שליש, אסור להכין אפילו בכמות מעטה, משום שהוא נראה כמכין ציר לכבישת דגים (שו"ע שכא, ב).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-25 08:29:21

פסח

האם צריך לקנות לכלב אוכל מיוחד לפסח? פניני הלכה פרק ב הלכה ו – חמץ שנפסל ממאכל כלב: אם מתחילתו לא היה ראוי למאכל אדם כלל, אף שהיה ראוי למאכל כלב – לא חל עליו איסור חמץ. אמנם מאכלים שמכינים לכלבים וחתולים, החמץ שבהם ראוי מתחילתו למאכל אדם, ולכן חובה לבערם. איך מאכל של כלב רואי לכתחילה למאכל אדם?

  1. כן.
  2. לא צריך שהוא יהיה ראוי לכתחילה אלא ראוי בשעת הדחק. וכיון שחמץ המצוי במאכלים שמכינים לכלבים וחתולים ראוי מתחילתו למאכל אדם בשעת הדחק, חובה לבערם לפני פסח. שכן בשני מצבים בלבד אין בעיה של חמץ: א) חמץ שהיה ראוי בתחילה למאכל אדם והתקלקל עד שאינו ראוי אפילו למאכל כלב – אינו נחשב לאוכל, ומותר להשהותו וליהנות ממנו בפסח. ב) חמץ שכבר מתחילה לא היה ראוי למאכל אדם 'כלל' (אף לא בשעת הדחק), אף שראוי למאכל כלב, לא חל עליו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-25 04:33:53

תענית אסתר

ערב טוב האם מותר לחולה שאין בו סכנה לאכול צ'ולנט בתענית אסתר?

מה שכתוב בהלכה זה שהפטור מהצום מחמת חוליו, יכול לאכול ולשתות כהרגלו, אבל לא יתענג במאכלי מותרות (פניני הלכה זמנים ז, ז). אם החולה מרגיש שצ'ולנט עבורו הוא מאכל מותרות ולא ארוחת צהריים רגילה, שיימנע. ואם מסופק בדבר, יכול להקל, שכן תענית אסתר קלה במעט משאר תעניות, כיון שיסודה מחמת המנהג (פניני הלכה זמנים יד, ט).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-24 16:59:05

צירוף נשים לזימון

שלום וברכה במהלך לימודי בסוגיית זימון נתקלתי בשני טעמים בגינם לא מצרפים נשים לזימון. הטעם הראשון והפשוט הוא שיש מחלוקת אם הן חייבות בברכת המזון ולכן יש בעיה בצירופן לזימון. אך הטעם השני ועליו הרב מלמד בחר להתבסס בפניני הלכה והוא "משום צניעות". לא הצלחתי להבין מה הבעיה בזימון בצירוף נשים מבחינה זו! הרי גם כך הם אוכלים ביחד, אז הבעיה של הצניעות עולה בזימון דווקא?! ועוד יותר, אם הסיבה היא צניעות מדוע הן כן מצטרפות כאשר יש שלושה גברים? ועוד, מדוע הן אינן מצטרפות גם בסעודה משפחתית גרעינית בה לכאורה אין חשש צניעות? או גם בסעודות רגילות בהן אין חשש כגון סעודת ברית מילה ושמחות? תודה רבה!

  1. אם שמרו על כללי הצניעות, אזי הגברים ישבו ודיברו עם הגברים והנשים עם הנשים אף שאכלו על שולחן אחד, וממילא לא היה קשר שמחייב זימון בין הגברים לנשים, ועוד שאם כעת יצטרפו את הנשים לזימון, יראה כאילו היתה קירבה שאינה ראויה. אכן היום בציבור הדתי לאומי רבים לא מבינים זאת, כיון שלא תמיד שומרים על כללי הצניעות הראויים. אך בציבור החרדי וכן הדוסים הכבדים של הדתי לאומי מבינים זאת היטב.
  2. כאשר יש שלושה גברים, הן אינן 'מצטרפות' אלא 'עונות' לזימון, כמו כל אחד אחר שאכל שלא עם שלושת המזמנים, שעונה לזימון שלהם אף שלא אכל איתם. וכיון שאין הגברים זקוקים להן כדי לזמן, אין בעיה של צניעות.
  3. גם במשפחה גרעינית לא מצטרפות, כיון שלא חילקו חכמים בגזרתם, כדרכם במצוות רבות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-23 09:37:01

נטילת ידיים

האם חובה ליטול ידיים אחרי נגיעה בשערות והאם צריך לעשות זאת מיד

רק אם השערות לא נקיות צריך לשטוף ידיים לפני אמירת דברים שבקדושה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-17 14:06:05

שבת

האם אפשר לשפוך שמן מקופסת טונה ולשפוך עם השמן טונה

כן. אפשר לשפוך את כל תכולת הקופסא על משטח חלק כמו למשל משטח לחיתוך ירקות, ואז לאסוף רק את הטונה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-17 13:57:58

שבת

האם מותר לפצח אגוזים גם אם אני לא אוכל אותם מיד

לא. פניני הלכה שבת יא, סעיפים ו, יח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-16 19:35:07

אכילה לפני מוסף

האם מותר לאכול לפני מוסף גם יותר מכביצה מזונות, כל עוד לא קובעים סעודה?

פניני הלכה ימים נוראים ד, ח –

לכתחילה יאכל בקידוש שלפני התקיעות כביצה מזונות ולא יותר, כדי שלא יחשב כקובע סעודה, והמיקל לאכול מעט יותר יש לו על מה לסמוך. [1]

[1]. בתרומת הדשן קט, אסר אפילו לטעום מעט לפני קריאת המגילה. ולכן כתבו כמה אחרונים, שרק לצורך מותר לטעום לפני נטילת לולב (מ"א תרצב, ז; מ"ב תרנב, ז). וכיוצא בזה לגבי אכילה לפני תקיעת שופר (מטה אפרים תקפח, ב; שואל ומשיב תליתאה א, קכ). ויש אומרים שגם בלא צורך מותר, מפני שיסוד האיסור שמא ייגרר בסעודתו וישכח, אבל כאן שהכל מזכירים זה לזה ורגילים לחזור לתפילה, אין חשש (צי"א ו, ז).

רבים אסרו לאכול יותר מכביצה, מפני שהיא נחשבת אכילת קבע לחיוב סוכה (הליכות שלמה ב, א; הרב אליהו; חוט שני עמ' נד). ומו"ר הרב שפירא התיר עד שיעור קביעות סעודה, שהוא כג' ביצים (מקראי קודש הררי ז, הערה כו). ולפי הסברות שהבאנו למעלה, אין חשש שייגרר אחר סעודתו באכילה של פחות מג' ביצים מזונות. אלא שמצד השמירה על כובד הראש יש להיזהר שלא להרבות באכילה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-15 05:19:42

מקרר בשבת

שלום, למדתי שבשעת הדחק כששכחתי לכבות את המנורה של המקרר לפני השבת, אז אפשר לבקש מקטן לפתוח את הדלת כשאינו יודע שהנורה תדלק. וזאת ע"פ הרשב"א שהתיר לומר לקטן לעשות איסור דרבנן לצורך עצמו. (למדתי על כך בפניני הלכה בהרחבות ט, ב, קישור: https://ph.yhb.org.il/plus/01-17-09/) מה שלא הצלחתי להבין הוא מדוע האיסור עבור הקטן נחשב לדרבנן בלבד אם הוא ידליק מנורה שאסורה מהתורה? נרשם שם שזה מאחר שהוא אינו יודע שהנורה תידלק אז הוא אינו מתכוון לכך, אבל קשה לי להבין, כי אם תאמר שזה דבר שאינו מתכוון, הרי זה מותר לכתחילה, אז לא הבנתי את הכלל ההלכתי שדובר עליו כאן.

דבר שאינו מתכוון שמותר לכתחילה הוא דוקא כאשר לא בטוח שיהיה איסור בעקבות הפעולה, אבל כאשר אדם עושה פעולה מותרת שבעקבותיה תיעשה בטוח פעולה אסורה, זהו פסיק רישא שאסור, אך כיון שכאן הילד לא יודע שהאור ידלק הוי פס"ר דלא ניחא ליה, שאיסורו מדרבנן, כמבואר בפרק ט בפניני הלכה.

אמנם באמת נראה שהיה אפשר להקל גם אם הילד יודע שיש אור במקרר, שהרי הוא פותח אותו כעת עבור ההורים שלו, וממילא לא אכפת לו בפתיחה זו מעצם הדלקת האור, ואם כן יש לנו תרי דרבנן שהותר במקום צורך גדול. וגם למי שיאמר דהוי שפיר ניחא ליה, ניתן לבקש ממנו לפתוח את הדלת בשינוי

יש לציין שסביר שבמקררים של היום הנורות אינן נורות להט, לכן ניתן במקרה שלנו לסמוך על הפוסקים שסוברים שהדלקתה מדרבנן.

עוד יש לציין שאם אין ילד או גוי שיפתח, מותר גם לאדם עצמו לפתוח בדרך של תרי דרבנן שהותר במקום צורך גדול. בנורת להט – יפתחו שניים יחד ובשינוי. ואם אינה נורת להט יכול אחד לפתוח בשינוי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-13 23:02:58

שיעור תורה לבנות

אני מעביר שיעור תורה לבנים ביסודי כיתות ג ד . יש דרישה גם להעביר שיעור לבנות באותם הגילאים לצערי לא מוצאים אישה שתעביר. האם נכון וראוי להעביר שיעור קבוע לבנות כדי שילמדו תורה?

בוודאי. מותר לגבר להעביר שיעור לנשים בכל גיל שהוא אם אין לו באופן אישי בעיה עם זה, לכן רבנים רבים נותנים שיעורי נשים. ובגיל של כיתות ג ד ודאי שלא אמורה להיות לאף גבר בעיה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-09 19:06:51

מוזיקה בראש חדש אייר

שלום לביתנו תהיה בע"ה בת מצווה בחול המועד פסח. חשבנו לחגוג לה בת מצווה ביום ראש חודש אייר עצמו(להקדים לא נוח מפאת ההכנות לחג הפסח, בתוך חוה"מ פחות מתאים כך שנשאר רק לאחר את האירוע לתוך ימי הספירה). האם מותר לשמוע מוזיקה באירוע כזה ? בברכה אופיר

הדבר הנכון והמתאים ביותר הוא לעשות את האירוע ביום ההולדת בחול המועד, שכן אז הוא היום המיוחד והשמח, ואז הסעודה היא סעודת מצווה, ולא לאחר מכן. במקרה שלכם גם לא נכון לדחות לאחר הפסח בגלל ספירת העומר. אמנם אם לא שכנעתי אתכם, אז בדיעבד ניתן לעשות את המסיבה בספירת העומר עם מוזיקה כמקובל על ידי שהאבא יעשה סיום מסכת או סדר משניות או תנ"ך. ואם אינו יכול, יעשה זאת האח של בת המצווה או הסבא או מישהו אחר מהקרובים. לכתחילה נכון שבנוסף לכך גם נערת בת המצווה תעשה סיום על ספר קודש כדי לכבד את האירוע שנחשב לסעודת מצווה בזכות התורה שנלמדה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-08 09:50:13

כלי פרווה במדיח

האם אני יכולה להכניס סירים שהם פרווה למדיח הכלים יחד עם צלחות וסכום בשרי- בהנחה שהם בלי חתיכות בשר.

פניני הלכה כשרות ב' כה, י – "מותר להדיח במדיח או בכיור את כלי הפרווה עם כלים בשריים או חלביים, והם נותרים פרווה. אמנם כאשר מדובר במדיח גרוע שנותרות בו שאריות שומנים ומאכלים, אין להדיח בו כלי פרווה עם כלים בשריים או חלביים."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-07 06:23:54

שאלות בהלכה

שלום וברכה זכיתי ללדת לפני שבועיים ורציתי לשאול את הרב מספר שאלות שעלו לי האם בזמן ההנקה ( שיוצא שאני נוגעת באזור מכוסה) אני יכולה להגיד דברים שבקדושה- ברכות, דברי תורה או להקשלדברי תורה ( שיעור מוקלט, או שמישהו אחר אומר ואני מקשיבה) האם זה עוזר לשפשף את הידיים בבגד? האם אחרי שאני מחליפה לו טיטול אני צריכה ליטול נטילת ידיים? האם מותר להתפלל או ללמוד בחדר כשהתינוק עם טיטול מלוכלך? בנוסף רציתי לשאול לגבי טבעות, אם אני לשה איתם בצק אבל מורידה אותם בלילה ובמקלחת, האם הן נחשבות חציצה בזמן נטילת ידיים? תודה רבה! ובשורות טובות

מזל טוב! שתזכו לגדלו/ה בנחת ובשמחה לתורה למצוות ולמעשים טובים.

  1. מותר. אין צורך לשפשף את הידיים בבגד, שכן כיום בדרך כלל הגוף נקי וללא זיעה.
  2. לא. כדי לומר ברכות וללמוד תורה צריך שהידיים יהיו נקיות, ואם הן נקיות לאחר ההחלפה אין צורך לנקותם, ואין צורך ליטול ידיים. אמנם כאשר את קמה בשביל להניק או להחליף באמצע הלילה, אזי אם הדבר אפשרי, עדיף ליטול ידיים לפני כן כדי להסיר את הרוח הרעה השורה על הידיים, כיון שאתה נוגעת בפתחי הגוף של התינוק – בפה ובמקום עשיית הצרכים והשתן. ואחרי קימת הלילה – בבוקר, יש להקפיד ליטול לפני כן, או להקפיד לא לגעת במקום מכוסה, כיון שבמקרה זה לכל הפוסקים רוח רעה שורה על הידיים.
  3. אם לא מגיע ממנו ריח לאפך – מותר כיון שהצואה מכוסה בטיטול.
  4. כן. רק אישה שלא מסירה את הטבעת בשום מצב, אין הטבעת חוצצת. אבל אם מקפידה להסירה בזמנים מסוימים, כגון במקלחת – חוצצת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-03 16:24:34

שמירת נגיעה

שלום כבוד הרב, מה שלומך? לפי ההלכה צריך לשמור נגיעה. אשמח להבין מה מטרתו של האיסור, מה הם יתרונותיו ולמה אני לא יכולה לתת לילד מהשבט שלי "כיף" אם זה ממקום חברי בלבד ואין קשר של אהבה מעבר. תודה רבה ויום טוב:)

אכן יש איסור מוחלט לתת 'כיף' לבן המין השני. ניתן לקרוא את טעם הדבר דרך האתר של פניני הלכה בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק ז.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-02-02 10:11:22

Displaying 181 – 200 of 165056789101112131415

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן