חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

Displaying 1 – 20 of 1650123456

שאלות אחרונות

תרופה חלבית

קניתי תרופה המכילה לקטוז, האם זה אומר שהתרופה חלבית? האם צריך המתנה אחר בשר?

פניני הלכה כשרות פרק ל הערה 8 – תרופה שנועדה לבליעה ואחד ממרכיביה הוא לקטוז או חלבוני חלב אינה נחשבת לחלבית, ואין איסור ליטול אותה לאחר אכילת בשר (אג"מ ב יו"ד כו; שבט הלוי ז, קיח).

אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-10 16:14:00

2 שאלות

כבוד הרב, 1. ברוך השם השעה נולד לאישתי ילד רביעי. עכשיו שיש 4 ילדים אני מוצא את עצמי מטפל בילדים יותר ויותר. השאלה אם הפטור לנשים מתפילה של עוסק במצווה פטור מן המצוות תופס גם לחיוב של גברים לתפילה וגם לשאר חיובים כמו ברכת המזון או נטילת ידיים על לחם. 2. בנושא של טהרת המשפחה, למדנו בפניני הלכה של טהרת המשפחה שבמקרה של הווסת של אישה ארוך יותר מ32 ימים שהאישה לא תהי חייבת בדינים של וסת החודש ובווסת העונה וישאר לה רק וסת הפלגה. אישתי לא חושבת שזה נכון לאחר שלימדו אותה אחרת השאלה אם אפשר להגיד לה לנהוג כך לכתחילה לפי רוב פוסקים של ימינו?

  1. לא. הקולא לנשים היא רק בתפילה והיא בנויה על כך שמעיקר הדין הן יכולות להסתפק בברכות השחר וברכות התורה. על גבי זה צרפו את שאר הסברות להקל עליהן.

2. בעבר היה ברור שהבעל קובע בענייני הלכה. אבל כיום שנשים ב"ה יותר חכמניות, מי שיודעת יפה הלכה, ובמיוחד בהלכות נידה שהתורה וחכמים נתנו להן את האחריות, יש מקום לתת להן את הכבוד להחליט, ובלבד שהיא הולכת על פי רב אחד, ויודעת היטב את כל ההלכות, כך ששיקול הדעת שלה יותר מדוייק. אני מציע שתלמדו יחד את הסוגיה ותחליטו. כך הוא מהלך הסוגיה בקצרה:

וסת חצי קבוע.

בסימן קפו,ג מבואר שאישה שרגילה לראות דוקא בזמנים מסויימים, כגון בין 25 ל 30 יום, יש לה וסת קבוע לגבי הימים (לפני ואחרי) שלא רגילה לראות בהם. ולכן בימים אלו אינה צריכה לעשות בדיקות של לפני ואחרי התשמיש כדי לוודא שאינה רואה מחמת תשמיש.

ונחלקו הפוסקים האם אפשר להשליך את הדברים גם לגבי פרישה, האם אישה שרגילה לראות אחר ל' יום צריכה לחוש לעונ"ב ויום החודש:

ריטב"א,מהרי"ל– כיון שהוחזקה שלא תראה ביום השלושים, אינה צריכה לחוש לעונ"ב. וכ"מ ברשב"א ובלבוש. וכ"פ טהר"י,מלבו"ט,אג"מ,טה"ב לגבי עונ"ב. וכ"פ דרכ"ט (דוקא שרגילה לראות אחר 31 יום), והוסיף שה"ה ליום החודש.

בי"ו – חוששת ליום השלושים מדין עונ"ב, משום שחמור דין זה מדין בדיקת רואה מחמת תשמיש שרבים הראשונים שסוברים שא"צ כלל לבדוק. וכ"פ חוו"ד,סד"ט,ערוה"ש,שועה"ר ועוד. וכ"פ המנחת יצחק,הרב בן ציון אבא שאול,שבט הלוי.

למעשה – לפי כללי הפסיקה שספק דרבנן לקולא, וכיון שכיום נשים רבות כלל לא רואות בימים שהן פורשות בהן (שלושים, חודש, הפלגה), יד המקלים על העליונה, ולכן אישה שרגילה לראות לאחר 31 ימים מראייתה הקודמת, אינה צריכה לחשוש כלל שתראה בעונ"ב או ביום החודש, שכן על פי דיני קביעת ווסת יש לאישה זו ווסת קבוע לגבי אותם ימים שיודעת שלא תראה בהם.

מזל טוב. שתזכו לגדל את כל ילדיכם בנחת ובשמחה. אל תשכח לתת לאשתך הרבה מאוד זמן לישון בחודשיים הראשונים כדי להתאושש (פניני הלכה).

בברכה

אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-07 23:04:48

שביעית

יש לי עץ לימון בגינה שגדל בצורה לא יפה כך שרק בצד אחד גדלו ענפים ובצד השני הוא ישר. השאלה היא האם מותר לי לסדר את העץ כך שיהיה יפה וכמובן שכל כוונתי זה לנוי ואין לי כוונת השבחה. ועוד בעיה היא שיש על העץ לימונים שהם עדיין לא בשלו האם מותר לקצוץ את העץ אע"פ שע"י כך מפסיד את הלימונים ? תודה רבה

קציצת עץ לשם יופי ללא כל רצון להשבחתו – מותרת. ואם נעשית על ידי אדם שיודע לקצוץ באופן מקצועי, הוא צריך לקצוץ בשינוי כדי שיהיה ברור שאין המטרה להשבחה.

לגבי הפירות – מותר לחתוך ענפי פירות רק לפני שהתחילו לצמוח עליהם פירות, או לאחר שנעשו הפירות ראויים לאכילה, שאם לא כן נמצא שהוא מפסיד את הפרי שהתחיל לגדול. אמנם יש לציין שקדושת שביעית בפירות העץ נקבעת לפי שליש גידולם, כלומר רק פירות שהגיעו בראש השנה של תחילת השנה השביעית לשליש הבשלתם, יש בהם קדושת שביעית, אף שהמשיכו לגדול בשנה השמינית. ואם הגיעו לשליש הבשלתם בשנה השישית, לא חלה עליהם קדושה אף שהמשיכו לגדול בשנה השביעית, ומותר לקטוף אותם ולסחור בהם כבכל השנים. אמנם משנכנסה השנה השביעית, אסור לבצע מלאכות שמשביחות את העץ או את גידול הפירות.

התשובות נתנו מתוך ספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א – פניני הלכה שביעית ויובל. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-05 12:40:47

שימוש במסיר איפור בשבת

היי, רציתי לדעת האם מותר להשתמש בשבת במסיר איפור שבא בתצורת מגבונים. אציין שהמטרה היא כמובן לא לסחוט את המגבון, אבל יוצא שנעשה איתו שיפשוף די חזק, ושבסוף המגבון כבר לא כל כך לח. תודה רבה

פניני הלכה שבת יד, ד – אמנם האיסור הוא להתאפר, אבל להסיר את האיפור מותר על ידי מים או צמר גפן, אבל אין להשתמש בצמר גפן שספוג במים, משום איסור סחיטה.

פניני הלכה שבת יד, ו – מותר להשתמש במגבונים לחים קטנים וגדולים לצורך ניקוי תינוק ומקומות מלוכלכים שבגוף ולצורך ניקוי שולחן ומרצפות. אמנם יש מחמירים, משום שלדעתם השימוש במגבון כרוך בסחיטה, שבעת הניגוב לוחצים על המגבון והלחות נסחטת ויוצאת מתוכו, ויש מזה תועלת לצורך הניקוי. אולם העיקר כדעת המתירים, שכן המגמה בשימוש במגבונים, להסתייע בלחות שעל פניהם כדי לנקות היטב, אבל אין מעוניינים לסחוט את המגבון כדי להרטיב את המקום שמנגבים, שאם היו רוצים להרטיבו היה אפשר לשוטפו במים. וכל זמן שהלחות נשארת על המגבון אין היא נסחטת ונפרדת ממנו, ואין בזה איסור. ואם במקרה יצאו מעט טיפות מן המגבון, כיוון שאין מתכוונים לזה, אין בזה איסור.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-03 10:29:12

הלכות שבת

שלום וברכה קראתי בפניני הלכה שמותר להתקלח במים פושרים בשבת. האם מותר להשתמש בסבון נוזלי לגוף? האם מותר לחפוף את הראש עם שמפו?

אכן כאשר אדם מצטער בשבת מהחום וכד', מותר לו להתקלח בשבת בסבון נוזלי, ואם אין לו שיער ארוך מותר לו גם לחפוף שיער בשמפו כי אין חשש סחיטה. אבל בלא צער אין להתקלח בשבת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-30 22:57:30

קשירת ציציות

שלום וברכה, רציתי לדעת האם מותר לי / אישה לעבוד בקשירת ציציות/ טליתות לילדים ומבוגרים? תודה.

לכתחילה עדיף להחמיר על פי המבואר ברמ"א סימן יד, א ובמשנה ברורה שם, וכן הוא בבן איש חי. ואם אין לך עבודה יותר טובה, אפשר להקל. ואם את מחליטה לעבוד בזה, יש עדיפות לעשות ציציות לילדים ולא למבוגרים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-30 07:16:42

ישיבה בסוכה בשמחת תורה

שלום הרב. עקב הקרונה אנחנו מעדיפים לאכול בחוץ מחר בערב. האם יש בעיה לאכול בסוכה בשמחת תורה?

כדי לדעת דברים כאלו צריך לקרוא מתוך פניני הלכה סוכות. אם אין לך את הספר, ניתן לקרוא ממנו דרך האתר של פניני הלכה. התשובה נמצאת בפרק ו סעיף ה:

אסור לאכול בסוכה ביום השמיני, וכל מי שאוכל בסוכה לשם מצווה ביום שאינו אחד משבעת ימי חג הסוכות, עובר באיסור תורה, שנאמר (דברים יג, א): "אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ". וגם אם אינו מכוון לקיים מצוות סוכה, אסור מדברי חכמים לאכול בסוכה ביום השמיני, מפני שהוא נראה כמי שמתכוון להוסיף על המצווה. ומי שאין לו מקום אחר לאכול, כדי שלא יֵראה כמי שמתכוון להוסיף על המצווה, צריך לפני היום השמיני להסיר מסכך הסוכה מקום של ארבעה טפחים על ארבעה טפחים (כ-32 ס"מ), ובכך יַראה שאינו מעוניין בסכך. וכל החשש שמא יֵראה כמי שמתכוון להוסיף על המצווה הוא ביום השמיני, אבל מי שרוצה לאכול בסוכה לאחר היום השמיני, אינו צריך לפחות מהסכך, מפני שאין לחשוש שהרואים יחשבו שהוא מתכוון להוסיף על המצווה (רמ"א תרסו, א).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-26 13:25:58

שמיני עצרת

האם יש חובה לשבת בסוכה בשמיני עצרת בחוץ לארץ? מה הפרטים של החיוב הזה? מה המקור המנהג לא לשבת בסוכה בשמיני עצרת בחוץ לארץ?

כדי לדעת דברים כאלו צריך לקרוא מתוך פניני הלכה סוכות. אם אין לך את הספר, ניתן לקרוא ממנו דרך האתר של פניני הלכה. התשובה נמצאת בפרק ו סעיף ה:

בחוץ לארץ אוכלים בסוכה גם ביום השמיני, כי הוא נחשב אצלם ספק שביעי, אבל אין מברכים על הישיבה בסוכה, הואיל ונוהגים בו יום טוב של שמיני עצרת, ואם יברכו על הסוכה נמצאת סתירה במנהגם (סוכה מז, א; שו"ע תרסח, א; עיין פניני הלכה מועדים ט, 4).

אבל ביום התשיעי שנקרא בחוץ לארץ 'שמחת תורה', אסור לאכול בסוכה, מפני שהאוכל אז בסוכה נראה כמי שרוצה להוסיף על המצווה. ומי שאין לו מקום אחר לאכול, אינו יכול להסיר חלק מהסכך לפני היום התשיעי, משום איסור סותר בחג. וכדי שלא יֵראה כעובר באיסור 'בל תוסיף', יכניס לתוך הסוכה קדרות וצלחות מלוכלכות, שזה דבר שאסור לעשות בסוכה, ועל ידי כך יהיה ניכר שאינו מתכוון לשבת שם לשם מצוות סוכה (שו"ע תרסו, א).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-26 12:30:51

צניעות

שלום הרב! ראשית רציתי לומר תודה רבה על כל הספרים! אני בעלת תשובה ומאוד התקשתי למצוא ספר הלכה שיכוון אותי, המליצו לי על המון עד שהמליצו לי על ה״פניני הלכה״ ואני נהנת מהספרים ואף מהאתר מאוד והרבה יותר קל לי להתנהל ביום יום, אם אני נתקלת בקושי או שאלה אני פונה לאתר ומבררת ומקבלת תשובה, כל המידע מאוד נגיש נוח ומזמין ועל כך אני מוכרחה להודות!!! יצא לי להיתקל בשאלה שלא מצאתי לה תשובה, בנושא הצניעות: מה הדין לגבי שיער פזור? מותר לפזר את השיער? אסור? מותר מתחת לאורך מסויים? הנושא של השיער מאוד מבלבל אותי כי אם צריך כיסוי ראש לאחר החתונה מטעמי צניעות למה גם לא לפני כן… או לפחות למה לא לאסוף אותו… ממש אשמח לתשובה! תודה רבה!!!

פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק ו (פסקה שלישית)

טו – כללי הלכות כיסוי הראש

מהתלמוד (כתובות עב, א) משמע, שהמקור לכיסוי הראש לאשה נשואה הוא מן התורה, שנאמר לגבי אשה סוטה שחטאה ונתייחדה עם גבר זר, שבשעה שהיא באה להקריב את קרבנה, כחלק מהעונש שהתורה הטילה עליה, הכהן פורע את שיער ראשה כדי שתתבייש, שנאמר (במדבר ה, יח): "וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה", מכאן שעל פי התורה שיערה של אשה נשואה צריך להיות אסוף תמיד (מאירי, רשב"ץ וריא"ז, ועי' יחו"ד ה, סב). כך היא דעת רוב הפוסקים, שיסוד דין כיסוי ראש מהתורה, אלא שמהתורה מספיק שהשיער יהיה אסוף בתוך רשת או כיס קטן, וחכמים הוסיפו וקבעו שצריך לכסות את כל השיער במטפחת שאינה שקופה. ויש אומרים שכל דין אסיפת השיער וכיסויו מדברי חכמים (תרומת הדשן רמ"ב בדעת הרמב"ם).

דין כיסוי הראש אינו תלוי במנהג, ולכן גם במקום שבו כל הנשים אינן מקפידות לכסות את ראשן, מנהגן אינו משנה את הדין, וחובת כיסוי הראש נשארת בתוקפה (מ"ב עה, י).

חובת כיסוי הראש חלה על אשה נשואה, אבל רווקה אינה צריכה לכסות את ראשה. ויש אומרים שמצד מידת הצניעות רווקות צריכות להקפיד שלא ללכת ברחוב בשיער פזור (מ"א עה, ג). ואכן כך נוהגות חלק מן הבנות הדתיות, שאוספות את שיער ראשן בסרט או שקולעות משערן צמות, כדי שלא יהיה פזור. אולם רבים סוברים שאין בזה איסור (מחצית השקל ומגן גיבורים שם). ומאחר שיסוד המחלוקת בדברי חכמים, הרוצות להקל רשאיות, כפי הכלל שבכל ספק בדברי חכמים הלכה כמיקל.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-19 13:50:37

תנור אפיה שהיה דלוק בבין השמשות

לכבוד הרב שלום. מופיע בפניני הלכה בפרק של מוקצה בשבת . שבת: כג . ז- כלים שמלאכתם לאיסור. בכותרת המשנה מכשירי חשמל : … אבל מכשירי חשמל שיש להם חוט להט או גוף חימום.. השאלה שלנו היא כזאת – תנור אפיה שהיה דלוק בבין השמשות- נחשב כמוקצה מחמת גופו ואסור בטלטול גם לצורך גופו ומקומו. (כך קראתי) אם כך איך מותר לפתוח את דלת התנור לאחר שהתנור כבה כדי להוציא את המאכל? תודה רבה

עיין בפניני הלכה סוף הערה 14 שטלטול מקצת המוקצה מותר לצורך דבר המותר. לכן מותר לפתוח את דלת מקרר, מכונת כביסה ומכונת ייבוש ותנור ומיחם של שבת, וכן מותר להזיז ידנית את תריסי המזגן, ולפתוח את ברז המיחם של שבת (שביתת השבת (מלאכת קוצר,בבאר רחובות לז), אול"צ (ב,כו,ד), אשמרה שבת (ח"ב עמ' קפו), שש"כ (כח,הערה נה).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-19 06:14:14

שהחיינו על אוזניות airpod

האם אפשר לברך שהחיינו על אוזניות airpod ?

על אוזניות שאינן פשוטות וזולות רגילים לשמוח, ולכן יש לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-14 09:11:10

שביעית

שלום הרב קראתי בספר פניני הלכה – שביעית ויובל בפרק ה הלכה י״א – דין פירות הגדלים בשדה של גוי. בהלכה זו מדובר על המצב שיהודי קונה את הפירות שגדלו על הקרקע של גוי ואוסף אותם מהשדה בעצמו. המקראה המתואר בהלכה הוא וודאי חשוב אבל בדרך כלל זה לא המצב כיום. גויים מוכרים את הפירות שלהם בחנויות. לכן, במידה ואני קונה פירות מגוי בחנות שלו, שגידל אותם בשביעית על הקרע ששייכת לו – האם אני צריך להפריש תרומות ומעשרות מהפירות האלו?

על פי מה שכתוב בסעיף שהזכרת, וכן כתוב בפרק ט סוף סעיף ב – בדיעבד, כאשר יש צורך לטרוח בהשגת פירות של 'היתר המכירה' או שהם יקרים יותר, אפשר לקנות פירות של גוים. אין לנהוג בהם קדושת שביעית, ואם הם נמכרו ליהודי בעודם בשדה, וגמר אסיפת הפירות נעשה על ידי יהודי, יש להפריש מהם תרומות ומעשרות. ואם נאספו על ידי גויים – אין להפריש מהם תרו"מ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-10 13:16:53

ברכת הגומל

כאשר חולה מתרפא מקורונה, האם יש לברך הגומל גם אם לא היו לו תסמינים חמורים (בפרט כאשר מדובר בבחור בשנות העשרים)?

לא. הגומל מברך רק מי שהיה בתוך הצרה וניצל. לכן רק מי שבפועל היה חולה באופן כזה מסוכן שמצדיק חילול שבת, צריך לברך 'הגומל'. עי' פניני הלכה ברכות פרק טז (נית לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-05 18:51:53

שלום,

שלום, הציעו לי עבודה בחברה בשמפתחת ומייצרת בשר מתורבת. הם טוענים שהתאים נלקחו מחיות שעברו שחיטה כשרה אך יש להם גם קו של חזיר והם עובדים בשבת בתורנות ניתן לעבוד ביום שישי במקום שישי. האם אתה מותר לי לעבוד במקום הזה?

כיון שלפי דעת הרב מלמד דין המאכל שעושים מבשר כזה כדין הבשר שממנו נלקח, מותר לעבוד רק בקו הכשר, אם החלוקה בינו לבין הקו של החזיר ברורה, כך שאין מי שיטעה לחשוב שאתה עובד בקו לא כשר.

מביא לך מתוך פניני הלכה כשרות ב פרק לז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

יא – בשר מלאכותי

בשנים האחרונות מדענים הצליחו לפתח בשר באופן מלאכותי באמצעות שכפול של תאי גזע (תאים שלא סיימו להתמיין) שנלקחו מבשר בעלי חיים. אם פיתוח זה יצליח באופן מסחרי, עשויה להתחולל מהפכה בשוק הבשר: יפסיקו לגדל מיליארדי פרות ותרנגולים ולשוחטם, מחיר הבשר ירד, והזיהום הכרוך בגידול בעלי החיים ייפסק.

יש אומרים שדין בשר שכזה יהיה זהה לדין תא הגזע שממנו התפתח, הואיל והכל נמשך ממנו. שאם הוא יילקח מבשר חזיר – דינו יהיה כבשר חזיר. ואם יילקח מבשר בהמה או עוף שנשחט כדין – דינו יהיה כבשר כשר שמותר לאוכלו אך אסור לערבו עם חלב. ויש אומרים, שהואיל והתא הראשוני הוא זעיר וחסר חשיבות, הוא בטל למיליארדי התאים שהתפתחו ממנו, והם נחשבים כ'פנים חדשות' לחלוטין, ולכן גם אם התא הראשון היה מחזיר הוא כשר, וגם אם היה מעגל דינו כמאכל פרווה. ונראה כדעה הראשונה, שמהות המאכל נקבעת לפי התא הראשון שחולל אותו.

בין המקילים: הרב רייזמן תחומין לד; הרב דב ליאור, הרב זאב וייטמן תחומין לו. בין המחמירים: הרב יהודה שפיץ תחומין לה; הרב יעקב אריאל תחומין לו; הרב ד"ר חנוך קאהן המעין טבת תשע"ו. ויתכן שגם לסברת המקילים, כל עוד הבשר הטבעי מבעלי חיים יהיה נפוץ והבשר המלאכותי יידמה לו, יש מקום לאוסרו עם חלב משום מראית עין (עי' שו"ע סו, ט-י; פז, ד).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-29 20:01:33

התקן

שלום, מה דעת הרב מלמד שליט"א בנושא התקן נחושת והתקן מירנה ?

הלכתית אין זה משנה, הדבר נתון לשיקולכם. גם לגבי דיני כתמים בעקבות ההתקן, לדעת הרב מלמד אין הבדל. עיין בנושא בפניני הלכה טהרת המשפחה. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-29 17:40:43

מאלו כספים לתת מעשר

אני מתכוון לגבי הסכום האם להוריד את כל ההוצאות שלי כגון חשמל ארנונה מים טלפון משכנתא וכו ורק אחרי מה שנשאר לחשב את המעשר

אם מדובר על הוצאות הבית הפרטי שלך – לא מתחשבים בזה, אלא נותנים מעשר מההכנסה החודשית בלי קשר להוצאות אלו. אבל אם אתה לא שכיר אלא עצמאי ומדובר על הוצאות הקשורות לעבודה, כגון הוצאות המשרד, מורידים את ההוצאות הללו.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-08-29 07:01:57

Displaying 1 – 20 of 1650123456

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן