חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
בדיקה לאחר וסתות
שלום בדיקה שלא נעשתה מיד בסוף העונה של וסת הפלגה ווסת חודש עד מתי ניתן לעשות את הבדיקה?
בדיקת וסת החודש והפלגה שלא נעשתה בזמנה, כלומר בעונה שהיתה צריכה לבדוק, יום או לילה, אינה צריכה השלמה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-16 15:41:02
הלכות שבת
שלום, לאחר בישול מאכלים יבשים שנועדו לשבת בבוקר אני מכסה את הסיר כדי למנוע כניסת יתושים. הבעיה שמצטברים אדים מהבישול וכשאני פותחת את המכסה הם נוזלים חזרה לתבשיל. האם יש בזה בעיה מבחינת הנחת האוכל על הפלטה בשבת? אני מניחה שהנוזלים האלו נספגים חזרה במאכל. תודה רבה מראש
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-13 09:43:54
שימוש בתנור ביום טוב
הרב, שלום. ברשותי תנור שאין מצב "שבת", דהיינו הוא עובד על תרמוסטט. האם מותר להשתמש בתנור ביום טוב ?
מותר להשתמש בו על ידי שעון שבת, ומותר לפתוח אותו כדי לראות את מצב התבשיל רק כאשר נורת החימום דולקת. יש להכינו מראש על רמת החום הנדרשת מבלי לגעת בכך בחג.
הלכות יום טוב מובאות באופן קצר ובהיר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-11 06:09:29
טרף כלים
יה שמן חם(לא בטוח רותח) במחבת אחרי טיגון שניצלים, ולקחו בקבוק פלסטיק של משקה חלב שהיה מלוכלך ושפכו לשם את השמן מעל הכיור הבשרי עם כלים בשריים… השמן כמובן זלג ונשפך מהבקבוק הקטן בכמויות לכיור ולכלים מה הדין עם הכלים הבשריים והכיור?
להכשיר את הבקבוק החלבי והכלים הבשריים והכיור על ידי שפיכת מים רותחים מהקומקום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-10 15:31:57
לבישת ביגוד קצר בציבור
היי, לעיתים אני לובש ביגוד קצר (מכנס קצר וחולצת שרוול קצר) בציבור, למשל, כשאני יוצא מחדר כושר ובדרך הביתה לפעמים עובר בסופר. האם יש בכך משהו בעייתי מבחינה הלכתית? דוגמא נוספת – בטיול מטעם העבודה, שנערך בקיץ, שבו יש סביבה מעורבת (נשים וגברים, סביבה שברובה חילונית) האם מותר להגיע בלבוש מכנס וחולצה קצרים? יש לציין כי בשני המקרים מדובר במכנסיים שמגיעים עד לברך, או קרוב אליו, ולא קצרים "מדי"… תודה.
מותר לגברים ללכת עם מכנסיים וחולצה קצרים בציבור, וגם רבים מהמהדרים לא מקפידים על הידורם כשהם עושים כושר או מטיילים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-09 19:01:21
כלי זכוכית מחוסמת
שלום, אני פונה אליך בשאלה שקשורה יותר להלכות כלים, בתקווה שתוכל לסייע. אני עובדת בשגרירות ישראל בפינלנד. קולגה בעבודה, ששומרת כשרות באופן בסיסי, ביקשה להבין אם תוכל לרכוש סט כלים "קורנינג קורל" (להבנתה הם זכוכית מחוסמת) כך שתוכל להשתמש בהם גם לחלבי וגם לבשרי, וגם בפסח? אם כן, אשמח לדעת כיצד להנחות אותה, ואת הלכות שימוש בכלי זכוכית. תודה ושבוע מבורך.
כלי זכוכית שנקנו מגוי ועברו טבילה במקווה טהרה כדי להעבירם לקדושת ישראל, מותר להשתמש בהם רק למין אחד – בשרי או חלבי, לא גם וגם, ולא בפסח. לכן צריך לקנות סט לחלבי וסט לבשרי, ולפני פסח צריך להכשירם בהגעלה במים רותחים, או לקנות סט לפסח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-09 06:41:01
סיכון חיים למען הצלת גופת שבוי
האם מותר לחייל לסכן את חייו ולהיכנס לתוך איזור תחת אש ועם מטענים רבים על מנת לחלץ גופת ישראל מהשבי? (בהנחה שלאותה משימה שהוא נשלח אליה ודאי שיש שם רק גופות ולא אנשים חיים). בהסתכלות הלכתית נטו, האם זה מותר? (כי הרי ודאי שחייל הוא חלק ממערכת שלמה ויש לו פקודות והוא חייב לבצע אותן ויש פה גם ערך מדינתי וחיזוק הרוח וכו'… אין לי ספק שיש פה עוד שיקולים גדולים ביותר… אך אני שואל בבחינת ההלכה נטו)
כן. שהרי במצב מלחמה השיקולים אינם פרטיים – אדם מול אדם, אלא השיקול הוא ניצחון המלחמה, כאשר כל הצלחה שלנו היא כשלון לצד השני, ובנוסף לכך הדבר מגביר את מורל החיילים והעם.
פניני הלכה שבת כז, יב: "…נפילת הגופות פוגעת במורל החיילים, והחברה הישראלית מוכנה לשחרר מחבלים עבור החזרתם, הרי שיש בהצלת גופות משום פיקוח נפש."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:41:18
שחרור שבויים במחיר של שחרור מחבלים
האם מותר לשחרר פדויים במחיר של שחרור מחבלים? בשורש השאלה, טמונות שתי שאלות עומק. מה עדיף – פיקוח נפש ודאי של מעטים (האם הם נחשבים כפיקוח נפש של יחיד או של רבים? כי הרי אל מול כלל ישראל הם מיעוט ואולי יחשבו כיחיד אך בפני עצמם הם לא יחיד אלא רבים..) אל מול פיקוח נפש עתידי (כמעט ודאי, כי הוכח ש42% ממשוחררי עסקת שליט חזרו לפגע.. ופה נשאלת עוד שאלה – מאיזה אחוז זה נחשב ספק פיקוח נפש ומאיזה אחוז זה נחשב ודאי??). ושאלת עומק שניה – איך מודדים פה את הדין "אין פודין יתר מכדי דמיהן" – האם ביחס של אחד לאחד או שמא פרט הדין הזה נאמר רק על דמים ולא על נפשות?
דין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ז (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור:
כאשר מחבלים ערבים דורשים עבור חטוף יהודי אחד שחרור של יותר ממחבל אחד שברשותנו, אין להיענות לבקשתם גם במחיר חיי החטוף, מפני שבמלחמה אסור להיכנע לשום סחטנות, כדי שלא להעלות את מורל האויב להמשיך לפגוע בנו. מה גם שהמציאות הוכיחה שמבין המחבלים ששוחררו, רבים המשיכו לעסוק בטרור, עד שמספר הנהרגים על ידם היה רב ממספר השבויים שלנו ששוחררו. במקרה כזה, צריך הצבא לפתוח במלחמה כדי להציל את השבוי (עי' במדבר כא, א, ושמואל א, ל).
אמנם כאשר מדובר במלחמה שהסתיימה, מותר להחליף את כל השבויים שבידינו תמורת כל השבויים שבידם, למרות שיש בידינו הרבה יותר שבויים. משום שזהו הנוהג המקובל בהסכמי הפסקת אש, ולכן אין חשש שהחזרת השבויים תעלה את מורל אויבנו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:38:51
לחלל שבת עבור פיקוח נפש של מחלל שבת
האם מותר ליהודי לחלל שבת בגלל פיקוח נפש של אדם אחר שמחלל שבת? אנסה לתת דוגמא. למשל, הגשר בכביש 1 במחלף ענבה שהוא עובר מעל כביש ראשי. נניח תיאורטית שהיו מנסים לסיימו במהלך ימי החול עד ממש כניסת השבת ולא מספיקים לסיימו לחלוטין בזמן ועכשיו הוא מהווה סכנה בטיחותית לעוברים מתחתיו. אך העוברים מתחתיו הם רק אלו שנוסעים בשבת, כי הרי במוצאי השבת מיד ימשיכו בעבודות ויסיימו אותו! מה הדין במקרה כזה? האם מותר לחברה לחלל שבת ולסיימו בשבת על מנת למנוע פיקוח נפש מהנוסעים מתחת הגשר בשבת או לא? האם מותר למישהו לחלל שבת משום פיקוח נפש על מנת להציל מחלל שבת? (בהנחה שפה זה לא ספק פיקוח נפש אלא ודאי פיקוח נפש). ומה הדין במקרה של ספק פיקוח נפש של מחלל שבת (כשלא בטוח שכשיקרוס הגשר יהיה מישהו מתחתיו…)?
כן, פיקוח נפש דוחה גם חילול שבת שלא ניתן למונעו, כפי שמובא בפניני הלכה כז, יב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:
"יצאו אנשים לטייל בשבת במקום שצריך אבטחה, ואין דרך למנוע מהם את הטיול, חובה על החיילים לשמור עליהם גם כשהדבר כרוך בחילול שבת. אבל אסור לסייע להם בחילול השבת, כגון לפתוח מחסום כדי שיוכלו לנסוע, או לתת להם אישור לנסוע, או לעלות על האוטובוס שלהם כדי שיוכלו לנסוע, אלא רק לאחר שהם כבר נוסעים, מותר לאבטח אותם ברכב הצבאי."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:36:20
תנור לשימוש בשרי וחלבי – המשך
שלום, בהמשך לשאלה מאתמול – האם אני יכול להשתמש באותו תנור ובאותה תבנית לבשרי וחלבי אם אני מדליק את התנור ל-30 דקות בין בשרי לחלבי ובין חלבי לבשרי והתבנית בתוך התנור במהלך ה-30 דקות? תודה רבה
אפשר להשתמש באותו תנור אבל בתבנית לכל מין. כך מובא בפניני הלכה כשרות פרק כה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
תנור אפייה
כז. רבים נוהגים שלא להשתמש בתנור אחד לבשרי ולחלבי, אמנם הרוצה להשתמש בתנור אחד לשני המינים, רשאי, ובתנאי שתהיה תבנית לכל מין, ויקפיד להכשיר את התנור בין האפיות על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה מרגע הפעלתו, ונוהגים גם לנקותו לפני כן.
כח. לא הכשיר את התנור לפני האפייה של המין השני – המאכל כשר, והתנור צריך הכשרה. וגם אם בטעות אפה בשר על התבנית החלבית, אם היתה נקיה לגמרי – המאכל כשר, והתבנית צריכה הכשרה על ידי הפעלת התנור. וכן אם אפה בבת אחת מאכל בשרי ומאכל חלבי בתבניות שונות – המאכלים כשרים, והתנור והתבניות צריכים הכשרה.
כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:17:54
תנור לשימוש בשרי וחלבי
שלום, קראתי בפניני הלכה: והרוצה להשתמש באותו תא, פעם לבשרי ופעם לחלבי, רשאי, ובתנאי שתהיה לו תבנית מיוחדת לבשרי ותבנית מיוחדת לחלבי, ויקפיד להכשיר אותו במעבר שבין שני המינים על ידי חימום התנור למשך כחצי שעה על החום הגבוה ביותר, ונוהגים גם לנקותו לפני כן. ואף המהדרים שלא להשתמש באותו תא שבתנור פעם לבשרי ופעם לחלבי, רשאים בשעת הצורך לעשות כן. השאלה שלי היא – אם אני רואה שאין ממשות אוכל על התבנית, ואני גם משתמש בנייר אפיה, האם זה בסדר להשתמש באותה תבנית לבשרי וחלבי? תודה רבה
אסור להשתמש באותה תבנית, אפילו נקיה לגמרי ואפילו אם נייר אפייה, גם לחלב ולגם לבשר. ומי שעשה זאת, צריך להכשיר את התבנית. ולכן כתוב כאן שההיתר להשתמש למין השני הוא רק לאחר הכשרת התבנית.
דינים אלו מובאים בצורה יותר קצרה הלכה למעשה, בספר הקיצור לפניני הלכה שהוצאנו כעת – 'קיצור הלכה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 00:51:22
הרודף אחרי אישה לאונסה
קראתי בפניני הלכה ליקוטים ב׳ דין רודף, לפיו מצווה להציל אשת איש שיש אדם הרודף אחריה לאונסה מדוע מדובר כאן רק על אשת איש ולא על כל אשה? האם אין חובה להציל אישה רווקה שמנסים לאנוס אותה?
דין זה לא שייך רק באשת איש אלא בכל איסורי העריות, כמובא בשולחן ערוך חושן משפט תכה, ג-ד :
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-05 20:47:19
ברכות
לגבי ברכת משחלק מחוכמתו לראייו, האם מברכים אותה בימנו ואם לא אז למה?
כפי שמובא בפניני הלכה ברכות, ברכה זו, כמו כל הברכות שתקנו חז"ל, שייכת גם כיום. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:
חכמים גדולים
לח. הרואה אחד מגדולי חכמי ישראל בתורה, יברך "ברוך… שֶחָלַק מחכמתו ליראיו". והרואה אחד מגדולי חכמי הגויים בשאר חכמות, יברך "ברוך… שנתן מחכמתו לבשר ודם". ועל יהודי החכם בשאר חכמות, אם הוא ידוע כירא שמיים שעוסק בתורה, יברך את הברכה שנתקנה על חכמי ישראל, כיוון שחכמתו נמשכת מהתורה ומחוברת אליה. ואם אינו כזה, יברך את הברכה שנתקנה על חכמי אומות העולם. לא ראה את אותו חכם יותר משלושים יום – יברך שוב, ועל חכם אחר יברך אפילו בתוך שלושים יום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-05 20:41:48
הלכות קריאת שמע
שלום, בגלל החובה לקרוא קריאת שמע בלילה אחר צאת הכוכבים….האם מותר ללכת לישון אי פעם לפני צאת הכוכבים? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
דין זה מבואר בפניני הלכה תפילה פרק כה, אביא לך את פסיקת ההלכה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
משהגיע חצי שעה לפני צאת הכוכבים, אסור לאדם לישון שינת קבע על מיטתו. ורק בשעת הדחק יכול לישון בתחילת הערב, בשעה שעדיין הכל רגילים להישאר ערים, ובלבד שידאג לשעון מעורר או אדם שיעירנו לתפילה. ואם רוצה ללכת לישון יותר מחצי שעה לפני צאת הכוכבים, יכול לעשות זאת לכתחילה, ובלבד שידאג להתעורר לתפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 23:42:48
סידור
איזה סידור עדיף? קורן? רינת ישראל? איזה סידור אתם משתמשים בו בישיבת הר ברכה?
שניהם טובים. בישיבה שלנו משתמשים בשניהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 23:38:12
ברכות
אם אני שותה מים לפני תפילת שחרית ומבורך "שהכל" עליו האם זה פוטר קפה (עם חלב) שאני שותה באותו מקום מיד אחרי תפילת שחרית?
מכיוון שהזמן שיעבור משתיית המים לשתיית הקפה הוא יותר מחצי שעה, לכתחילה יש לברך על המים ברכה אחרונה, כמבואר בפניני הלכה ברכות פרק י. אביא לך את פסיקת ההלכה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
האוכל ושותה בהפסקות
כה. היושב במקום אחד ומתכוון לאכול במשך השעות הקרובות פירות או מיני מזונות, או לשתות כמה כוסות; אם יודע מראש שלא תהיה הפסקה של יותר מחצי שעה בין אכילתו או שתייתו, נכון שיברך בתחילה ברכה ראשונה על כל מה שיאכל וישתה, וכשמסיים לאכול ולשתות יברך ברכה אחרונה.
כו. הניח לפניו צלחת מאכלים או קנקן שתייה כדי לטעום מהם מדי פעם, הרי שכל מה שהוא אוכל ושותה נחשב כהמשך אחד, ולכן גם אם יודע שלפעמים יפסיק יותר מחצי שעה, יברך ברכה אחת בתחילה וברכה אחת בסוף. אבל אם הוא יודע שיפסיק יותר מ-72 דקות, יברך ברכה ראשונה ואחרונה על כל אכילה ושתייה.
יש להוסיף שבמקרה של שאלתך, מכיוון שלמעשה המנהג הוא שלא מברכים ברכה אחרונה על קפה כאשר לא שותים ממנו רביעית ברציפות, כדאי לשתות או לאכול בסמוך אליו דבר שברכתו בורא נפשות כדי לפטור אותו, שכן יש ספק גדול האם צריך לברך על קפה ותה ברכה אחרונה, כמבואר בהערה שבפניני הלכה שם. ואם אינך מעוניין לשתות או לאכול דבר נוסף שברכתו בורא נפשות, יש מקום לכוון לפטור בברכת שהכל על המים גם את הקפה שלאחר התפילה, ובברכת בורא נפשות שעל הקפה תפטור גם את המים, ובלבד שלא יעברו יותר משבעים ושתיים דקות משתיים המים עד שתיים הקפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 22:18:17
טהרת המשפחה
שלום כבוד הרב. אני עם התקן הורמונלי (שאמור להפסיק את הווסת) כבר 10 חוד'. ועכשיו ראיתי כתם על לבנים צבעוניים בקוטר של 5 ש"ח ואני שבועים אחרי טבילה. האם אני טמאה??
את לא אסורה לבעלך. כתם בגודל כזה על תחתון שאינו לבן אינו אוסר את האישה.
ויותר מכך – מכיוון שיש לך התקן, אז גם אם היית רואה את הכתם על תחתון לבן, לא היית אסורה לבעלך, כיוון שיתכן שכתם זה הוא מפציעה קלה של ההתקן את הרחם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 21:36:11
טעות במקור "וכדעתו נפסק בשו"ע יו"ד קצו"
וכדעתו נפסק בשו"ע יו"ד קצו בהלכות שבועות סעיף ד בהערות המקור לא נכון
זו לא טעות, סוגיית ההמתנה של הנידה לפני טהרתה קשורה לימי הפרישה שהיו צריכים ישראל לפרוש לפני מעמד הר סיני
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 14:29:34
שבת
שלום, אני הולך על פי הרב מלמד ורוצה לדעת, אם אני אכלתי אורז בערב שבת ושמתי את הסיר במקרר האם מותר לי לשים אותו על הפלטה שוב פעם בבוקר?(העניין של ההנחה וההחזרה בילבל אותי).
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
הנחה: מותר לחמם בשבת רק מאכל מבושל שמוכן לאכילה, ורק על אש מכוסה באופן שניכר שאין פעולתו דומה לפעולת בישול. לכתחילה טוב להחמיר ולהניח על הפלטה או על טס המתכת שעל אש הגז, חוצץ נוסף עם חלל מועט, כצלחת הפוכה, ועליו יניח את התבשיל. והרוצה להקל, רשאי להניח את התבשיל ישירות על הפלטה, כיוון שאין הדרך לבשל עליה, ויש נוהגים להקל גם בטס מתכת במקום שאין רגילים לבשל עליו בימות החול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 09:14:38