חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

חגים וזמנים

נר חנוכה ושלום בית

זמן הדלקת נר חנוכה לכתחילה ● בשעת הצורך, כגון שחוזר מאוחר מעבודתו, אפשר לאחר ההדלקה עד תשע בערב ● כאשר אחד מבני הזוג מאחר, האם ידליק השני בלעדיו? ● המתנה לאחד מבני הבית שמאחר, לפי מנהג אשכנזי וספרדי.

תשבו כעין תדורו

גדרי מצוות ישיבה בסוכה והאכילה בה●דין אכילת בשר, דגים ויין בתוך הסוכה●מתי אסור אפילו לשתות מים מחוץ לסוכה●המנהגים השונים בדין ברכת 'לישב בסוכה'● היכן ראוי לשחק בימי חג הסוכות.

דין ומנהג ביום הכיפורים

מעיקר הדין מותר לנעול נעליים נוחות שאינן עשויות עור. ומי שיכול, טוב שיסתפק בנעלי בית או נעלי בד ● דינם של מדרסים המצופים בעור ● האם מותר לחיילים לנעול את נעלי העור שלהם.

לשוב ולעמוד לפני ה'

המשמעות הרוחנית של המחזוריות בחיים ●קורבן התמיד והתפילות שכנגדו נותנים משמעות למחזוריות היומית ● המחזוריות השבועית ויום השבת ●מחזוריות החודש והשנה ומעורבותו של עם ישראל בקביעתה.

סדקים באמונה מביאים לחורבן

חכמינו לא חששו להודות ב"קלקול חשבונות" שחל בקביעת הצום בחודש תמוז * חמשת המאורעות שאירעו בי"ז בתמוז מלמדים כי פגיעה רוחנית שלא תתוקן, תביא לחורבן גמור

הרב אליעזר מלמד

אבלות בספירת העומר

מיתתם של תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו כבוד זה לזה ● להרבות כבוד בין תלמידי חכמים בימים אלו ● האם מנהגי הספירה נוהגים גם בל"ג בעומר?

בהלל ובהודאה

מצווה לקבוע יום טוב ביום שנעשית ישועה לישראל * מנהג קהילות ישראל לקבוע ימי שמחה בימים שנעשו ניסים לאותה קהילה * לא הציונות אלא תנועת ההשכלה היא שהרסה את הדת, ואילו הציונות הצילה אותנו בחומריות וברוחניות * מצבם הרוחני של מי שעלו לארץ טוב לאין ערוך משל הנשארים בגולה * ההתעוררות הנרחבת לעלות לארץ היא נס אלוקי * ההלל נאמר לכבוד ה', לא לכבוד הממשלה * תספורת וגילוח ביום העצמאות

עבודת הכלל והפרט

האכזבה מתוצאות הבחירות יכולה להביא לתיקון ● להמשיך לבנות היישובים תוך ערנות לסכנת החורבן ● חלוקת המאמץ בין צורכי הכלל והפרט לפי תכונות אישיות ומצבים משתנים

פוליטיקה כמצווה

מצווה לפעול למען הצלחת הכוחות החיוביים בבחירות ● מלאכת השכנוע קלה מהצפוי ● לפתוח לילדי ישראל את שערי החינוך היהודי

כיצד משתכרים

מצווה להרבות בשתייה בפורים ● מתי מצוות משתה ושמחה, בסעודה או במשך של היום? ● זמן הסעודה ודין אכילת בשר בסעודה ● מחלוקת הפוסקים אם מצווה להשתכר ממש

עשרה בטבת ומשמעויותיו

מדוע נקבע תאריך הצום לפי המצור בימי הבית הראשון? ● מות עזרא הסופר – מנהיג, אחרון הנביאים, והמגשר בין תורה שבכתב לתורה שבעל-פה

אור גם בחשכת הכלא

גם במצבים הקשים, יוסף אינו מאבד את אמונתו וחיוניותו ● היחס הבוגדני אליו אינו גורם ליוסף להיות ציני וממורמר ● בכל מצב יוסף פועל ככל יכולתו כדי להרבות אור וטוב

דילוג לתוכן