חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הלכות תפילה
שלום למו'ר. ברצוני לברר ההלכה למעשה מה מותר ומה ראוי להימנע. במקלחת עם שירותים נקיים ומכוסים האם ניתן לשמוע שיעור קודש או שירי קודש בזמן המקלחת? ב. אם שומעים שיעור מחוץ למקום המטונף מה עושים? ג. האם צריך לברך ברכת התורה על שמיעת שיעור ללא הוצאה בפה רק שמיעה? תודה לרב
במקלחת מותר מצד הדין לחשוב מחשבות קודש, אבל לא להכניס פנימה דיבורי קודש – לא שיעור ולא שירים. אמנם מי שבעל כורחו שומע דברי קודש מחוץ למקלחת – מותר. ענייני מוסר ודרך ארץ, מותרים במחשבה אפילו בשעת עשיית צרכים, כל שלא חושב על פסוקים או דברי חז"ל.
הרוצה לשמוע שיעור תורה או לחשוב מחשבות קודש לפני שברך ברכת התורה בבוקר, עליו קודם כל לברך ולומר פסוק בפיו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-31 03:25:05
בשר בחלב
מזגתי בטעות לפני שבוע וחצי שוקולד חלבי חם אך לא רותח לזכרוני לצלחת שככל הנראה הייתה בשרית, ואיני זוכרת איזו צלחת זו הייתה… האם אפשר לא להכשיר את כל הצלחות? אגב גם הסיר היה בשרי ולא זכרתי איזה סיר זה היה והכשרתי את כל הסירים במטבח, האם הייתי חייבת בכך מן הדין?
אם התערב כלי שבלע טעם איסור בכלים של היתר, אין חובה להכשיר את כל הכלים, אמנם יש להמתין שתעבור יממה על הכלי שבלע איסור לפני שישתמש בכלים שבתערובת. ואם בקלות אפשר להגעילם, טוב להגעילם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-30 14:13:24
גילוח בצומות הקלים
אני אשכנזי הנוהג לגלח כל יום ובתקופת שלושת השבועות כל ערב שבת עד ר"ח אב, האם לי מותר לגלח בצומות הקלים? תודה
מצד הדין אין איסור גילוח בצומות הקלים. אמנם יש מקום להדר ולא להתגלח. עיין בפניני הלכה זמנים פרק ז סוף סעיף ב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-30 09:59:51
קריאת שמו"ת
בשבת ה,י מובא שאפשר לכתחילה לקרוא פרשיה שלמה מקרא ואז פסוק פסוק עם רש"י, וכן להשלים את קריאתו השלישית של פסוק ללא פירוש בזמן הקריאה בתורה. מה מיוחד בדרכים אלו דווקא? אם יש דרך אחרת שיותר נוחה לי, אני יכול לנהוג בה לכתחילה?
אפשר. העיקר שבסוף תקרא פעמיים מקרא ופעם אחת פירוש של המקרא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-28 06:27:40
מעשר כספים לאמא
אימי פנתה אלי בבקשה להעביר לה מעשר כספים. לצערנו היא "לא מצליחה לגמור את החודש", בגלל הוצאות שונות והתחייבויות שונות. האם ניתן להעביר לה מעשר כספים.
פניני הלכה ליקוטים ב פרק ו (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
טו – צדקה להורים
שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-28 05:50:18
הפרשת חלה
כבוד הרב, האם צריך להפריש חלה מעוגה שיש בה הרכיבים הבאים? 1 קילו קמח חיטה 1 קילו קמח תירס cornmeal (צהוב – לא cornstarch) 1 קילו חלב 1 קילו סוכר 16 ביצים כחצי קילו שמן האם התירס מצטרף עם החיטה להיות שיעור חלה כי טעם כעיקר? או האם רק קמח אורז מצטרף עם החיטה? תודה רבה
מתחשבים רק בקמח מחמשת מיני דגן לפני עירוב עם מים או דברים אחרים, ולכן אין צורך להפריש, כמבואר בפניני הלכה כשרות פרק יא. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-24 14:25:47
אמירה לגוי ואמריה למחשב
במה שונה אמירה לגוי (למשל בשבת, אבל גם לגבי שליחות) לאמירה למחשב?
כיון ששאלתך כללית מאוד, אענה באופן כללי מאוד: בדברים ששיניהם דומים – אין שוני. ובדברים שהם שונים – יש שוני, כגון במקרים בהם חששו חכמים לקרבה או לכך שבעקבות האמירה יעשה הגוי עבור היהודי דברים אסורים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-23 03:21:50
הרהורי כלה לקראת חתונה -איסור אוננות?
האם מותר לבחורה לחשוב המון על החתן העתידי שלה לאחר שכבר החליטו להתחתן? הכוונה כאשר הוא לא לידה והם שניהם שומרים נגיעה ועל כן משתדלים להימנע מפגישות עד הנישואין ולכן מדברים בטלפון. ראוי שסתם כך תשב ותחשוב עליו גם על קיום חיי אישות עימו? שסך הכל מהרהרת במה שתעשה בהיתר? ונניח כן אולי יצא לה רטיבות? אשמח למקורות
"האם מותר לבחורה לחשוב המון על החתן העתידי שלה לאחר שכבר החליטו להתחתן?" כן.
"האם ראוי שסתם כך תשב ותחשוב עליו גם על קיום חיי אישות עימו? שסך הכל מהרהרת במה שתעשה בהיתר? כיון שכעת הדבר אסור – אסור, בלי קשר לרטיבות, שכן ברטיבות זו של האישה אין כל איסור.
פירוט:
שני סוגי הרהורים אסורים לגברים:
א – אסור לאיש לדמיין את עצמו חוטא עם אישה שאינה אשתו. לפיכך, אסור לאיש גם להתבונן להנאתו בנשים או בבגדיהן, אף שאין הדבר מביאו לקישוי האיבר, כיון שהדבר עלול להביאו להרהורי חטא באישה זרה.
ב – גם כאשר אינו מדמיין את עצמו חוטא עם אישה מסוימת, אסור לאיש להרהר או לקרוא או לצפות בדברים שמגרים את היצר וגורמים לקישוי האיבר, וממילא עלולים לגרום לו להוצאת זרע לבטלה במתכוון או תוך כדי שנתו.
איסור הרהור לנשים:
סוג ההרהור הראשון שלמדנו אסור גם לנשים, לכן אסור לאישה לדמיין עצמה חוטאת עם גבר זר. אמנם מותר לנשים להתבונן להנאתן בגברים שלא לשם תאווה.
סוג ההרהור השני שאוסר על האיש להרהר בדברים שעלולים לגרום לו להוצאת זרע לבטלה, אינו שייך בנשים. לכן מותר לאישה להרהר בענייני החיבור, וכן מותר לה להרהר בבעלה בעת נידתה.
מקורות – פניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-22 22:52:27
ליל שבועות
פניני הלכה שבועות – מכל מקום אין חובה לקיים מנהג זה, ומי שקשה לו להישאר ער ולעסוק בתורה כל הלילה, רשאי לישון. ויש מגדולי הרבנים שהעדיפו לישון בליל חג השבועות, כי שיערו בעצמם שאם יישארו ערים כל הלילה, לא יוכלו לכוון כראוי בתפילת שחרית ומוסף, או שלא יוכלו ללמוד בלילה בערנות מספקת, או שיאלצו לעסוק בהשלמת שעות שינה עד שהדבר יגרום לביטול תורה, או שלא יוכלו לשמוח כראוי בחג בהיותם עייפים. . רשאי לישון : מי מתיר ?
מי מתיר? אין מי שאוסר!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-21 12:33:10
העתקה במבחן
העתקתי במבחן נוסחאה מסוימת שהייתי יכול להגיע אליה לבד, מה הדין? תודה רבה
צריך לעשות תשובה שחלק ממנה זה לומר למורה שהעתקת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-21 09:18:00
תפילה
הלך לישון אדם בשעה מאורחת בלילה כמו 2 3 לפנות בוקר וקם מאוחר בשעה 12 בצהריים או יותר ופספס זמן תפילת שחרית האם יוכל לעשות תשלומין במנחה או שהדבר לא אפשרי דבר נוסף האם לפי הרב מלמד אומרים ביום העצמאות הלל גמור עם ברכה?
תלוי למה הוא קם מאוחר – אם מתוך בחירה – הוא מזיד, ולכן לא יכול לעשות תשלומין. אבל אם שם שעון וכיבה אותו כדי באמת לקום עוד כמה דקות ונרדם, או שביקש מחבר שיעיר אותו והחבר שכח או העיר מעט – יכול להשלים. כל אחד צריך להחליט בעצמו האם הוא שוגג או מזיד.
הלל שלם עם ברכה ביום העצמאות וביום ירושלים – כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-18 13:58:34
ברכת כהנים
האם לפי מנהג אשכנז לוי חייב לטול ידו במוסף לפני נטילת ידי הכהנים תודה
לא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-18 04:37:39
הלכות קריירה נשית
האם מותר לאישה מתוקף תפקידה ובמסגרת עבודתה לגעת בגבר? לדוג': שוטרת, מנתחת, תופרת (על מנת לבדוק את מידותיו של האדם), מורה שמלמדת בבית ספר יסודי, וכו'
כן. כאשר הנגיעה טכנית לשם עבודה וטיפול, היא מותרת לפי מידת הצורך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-16 20:50:43
תכלית הבריאה
למה הקב"ה היה צריך לברוא עולם? את מה אנחנו צריכים לתקן? האם התיקון שלנו קשור לחטא אדם הראשון או שכבר לפני החטא היה צריך לתקן משהוא?
הקב"ה ברא את העולם כדי להרעיף עליו מטובו העליון, כפי שמבאר זאת הרמח"ל.
מה אנחנו צריכים לתקן? את העולם. הקב"ה בחר בעם ישראל ונתן לו נשמה עליונה כדי שדרכו תתגלה האמונה בה' והדרך לחיות חיים מבורכים מלאי משמעות לאור ערכי האמת והטוב האלוקיים, וכך בתהליך הדרגתי יתוקן העולם על ידי גילוי אור האמונה, האמת והטוב.
המושג 'תיקון' יסודו בחטא אדם הראשון. לפני החטא לא היה צריך לתקן כלום, כי לא היה פגם בכלום, וכך יהיה לעתיד לבוא לאחר שיתוקן חטא אדם הראשון, ואז העולם ילך ויתעלה מעלה מעלה בלי סוף, כשם שלבורא עולם אין סוף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-16 14:09:03
כשרות בדירת למבוגרים עם צרכים מיוחדים (דירת שק"ל)
שלום, אני עובד כמדריך בדירה למבוגרים עם צרכים מיוחדים בתפקוד גבוה (בבקרים הם עובדים במקומות עבודה שמשלבים אנשים עם צרכים מיוחדים, נוסעים לבד באוטובוס ומתנהלים לרוב בעצמם). רציתי לשאול האם יש עליהם חובה הלכתית לאכול כשר? כי בסוף על אף העצמאות שלהם הם לא מצליחים לשמור על סדר בכלים בארוחות והמודעות שלהם לא במאת האחוזים וכנראה שאי אפשר באמת לפקח על הכשרות שם עד הסוף.
יש עליהם חובה כפי יכולתם, ולכן צריך להשתדל ללמד אותם לשמור מה שאפשר. לגבי מה שאינם מצליחים לשמור, הם אנוסים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-15 17:53:04
ברכות השחר בבית
האם מותר בזמן הזה לברך ברכות השחר בבית, כשיטת הרמב"ם ומנהג קצת תימנים, אם זה יועיל מאוד לכוונה?
אפשר בהחלט לברך ברכות השחר בבית לאחר עשיית צרכים ונטילת ידיים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-15 13:35:13
מקווה טהרה
מעוניינת לקבל הקלה בטבילה עם צמות בשיער האם ניתן? וכן האם ניתן לטבול בים במקום מקווה?
- טבילה עם צמות: פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ה סעיף טז – צמות עבות ואף דקיקות, אינן חוצצות, הואיל וקליעת הצמה אינה הדוקה, ובלבד שתקפיד שלא לאגוד את הצמה בגומי הדוק.
- טבילה בים: ים כשר לטבילה במקום מקווה. כאשר אשה נאלצת לטבול בים, וחוששת להסיר את בגדיה, תוכל לטבול עם בגד רפוי שהמים נכנסים תחתיו. ואם יש לה בגד ים צמוד, לאחר שתיכנס לים, תגביה כל חלק שבו כדי שהמקום שתחתיו יירטב, ואזי גם לאחר שהבגד יחזור למקומו, תוכל לטבול איתו, הואיל ומי הים יתחברו לרטיבות שתחת הבגד ויקיפו את כל גופה כאחד.
- בלנית: פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ה סעיף ח:כיוון שהאשה אינה רואה את עצמה בטבילתה, יש לחשוש שאולי שערה אחת משערות ראשה נשארה לצוף על פני המים וטבילתה פסולה. לפיכך, צריך שאשה אחראית תעמוד ותראה שכל גופה ושערותיה של הטובלת נכנסו לתוך המים (שו"ע קצח, מ). כיוון שכך, היו שנהגו לבקש מאותה אשה שגם תסייע להן לבדוק שאין דבר חוצץ על גופן במקומות שאינן יכולות לראות. מתוך כך נוסד המנהג, שבכל מקווה ישנה בלנית שמדריכה טובלות חדשות ומסייעת לוותיקות לטבול כהלכה בלא חציצה.בפועל יש מקוואות שבהם מקובל שלפני הטבילה הבלנית חוזרת עם הטובלת על פרטי ההכנות הנדרשות כדי לוודא שלא שכחה דבר, ויש מקוואות שבהם הבלנית אף מסייעת בבדיקת הגוף והציפורניים מכל שמץ חציצה. ויש מקוואות שבהם הבלנית רק רואה שכל השערות נכנסו למים. והנכון, שבעת כניסתה של הטובלת למקווה, בעודה לבושה, הבלנית תשאל באיזה סיוע היא מעוניינת, ולא תכפה עליה סיוע שאינה מעוניינת בו, מפני שיש נשים שנפגעות מאוד מהתערבות שאינה לרצונן. בנוסף, על הבלניות להימנע מלכפות על הטובלות חומרות ומנהגי חסידות, כדוגמת הסרת איפור טוב או צבע שאין בו ממש (להלן הלכה יב), או גזיזת ציפורניים שעשויות היטב או הסרת עור קשה שברגליים וכדומה (להלן הלכה יג).
אשה שנמצאת במקום שאין בו אשה שיכולה ללוות את טבילתה, אם שערה קצר, תטבול לבדה. ואם שערה ארוך, תבקש מבעלה שיראה שבטבילתה כל שערותיה נכנסו למים (מהר"ם מרוטנבורג, נו"ב תנינא יו"ד קכב). אפשרות נוספת, שתעטוף את שערה בבד או תכרוך אותו בסרט, ותקפיד שיהיו רפויים, וכך תבטיח שכל שערותיה יהיו בתוך המים (שו"ע קצח, מ).
יש למנהג הבלנית חשיבות מרובה, שכן הניסיון מראה, שבלא נוכחות של בלנית טובה בטבילה, יש טובלות שטועות בהלכה ואין מי שיעמיד אותן על טעותן. אמנם אשה שמתביישת שבלנית תראה אותה או שמסיבה אחרת אינה רוצה להיעזר בבלנית, אינה חייבת לקיים את המנהג, ותוכל לטבול לבדה תוך הקפדה שכל שערהּ יהיה בתוך המים. ראשית, מפני שיש ראשונים שלא כתבו שצריך שאשה אחרת תפקח על טבילתה (רי"ף, רמב"ם ועוד). שנית, גם הסוברים שיש להיעזר באשה, מסכימים שאם הטובלת דאגה לכך בעצמה, עלתה לה טבילתה. אמנם במקום שבו הציבור מקפיד על מנהג הבלנית ורוצה לחזקו כנורמה, ניתן לקבוע שבמקווה שלהם טובלים רק עם בלנית כמקובל, ובלבד שיש פתרון סביר למי שאינה מעוניינת לטבול עם בלנית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-14 15:34:08
חתונה אחרי גירושין
כמה זמן צריך גבר לחכות להתחתן בשנית אחרי הגט?
לגבר אין הגבלת זמן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-14 08:22:04
ספק ווסת בהת"ח
שלום, התקנתי הת"ר הורמנלי וכתוצאה ממנו ישנם יחסית הרבה מצבים שהם ספק ווסת ספק כתם ואני יפרט, בעצם ישנם דימומים רבים קטנים ומדי פעם באופן לא סדיר ישנם כתמים גדולים יותר שנראים כמו התחלת מחזור רגיל ( כתם בגודל כרטיס אשראי עם תחושה ברורה של נזילה בשונה מהדימומים הרגילים) האם ומתי בדיוק צריך להתייחס לאותם דימומים כאל ווסת שהתקטן כתוצאה מהת"ר? או שעדיין אפשר להתייחס אליו ככתם? ואולי זה ייחשב כבר מצב של מסולקת דמים מכיוון שהווסת כבר לא במתכונתו הרגילה? אשמח לתשובתכם תודה
אם הכתמים הגדולים לא מגיעים כחודש לאחר הווסת הקודם, כל עוד ניתן לתלות שלא מדובר על ווסת של ממש, אלא מדובר על פולסים של כתמים מדי פעם – ניתן לתלות זאת בפציעת הרחם על ידי ההתקן.
פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
אשה שיש ברחמה 'התקן תוך רחמי' למניעת היריון, ולאחר סיום וסתה מצאה כתמים על לבניה – טהורה. שכן ידוע שהתקנים אלו לעיתים פוצעים את הרחם וגורמים לדימומים, ובדיני כתמים תולים להקל. ואם הדם נמצא בבדיקה פנימית, יש מחמירים, מפני החשש שמא דימומים אלו נגרמים כתגובה דלקתית למציאות ההתקן ברחם, שגורמת להתפרקות הרירית כדוגמת מה שקורה בווסת, ולכן אין דינם כדין דם פצע. אולם להלכה, לאחר שהווסת הסתיים ופסקה בטהרה, גם אם הדם נמצא בבדיקה פנימית, כל זמן שאינו מרובה כדרך וסת, ניתן לתלות שהוא דם שיצא מפצע שנגרם על ידי ההתקן. אמנם כדי לצאת מהספק, נכון שאשה שיש לה התקן שגורם לדימומים, תימָנע מקיום בדיקות פנימיות שאינן הכרחיות לטהרתה, ומלבישת תחתונים לבנים (להלן ד, 10).[1]
[1]. פעמים רבות קיומו של התקן תוך רחמי ברחם גורם להארכת הווסת בכמה ימים, ולעיתים אף גורם לדימום ברוב החודש. לא ברור מה הסיבה המדויקת לכך. יש אומרים שקיום ההתקן ברחם גורם לתגובה דלקתית שנועדה להוציא את הגוף הזר וגורמת לדימום או להתפרקות הרירית שהיא מעין מה שקורה בווסת, ולכן יש לאסור דימומים אלה (נשמת אברהם קצד, ה, 6 בשם ריש"א והרב נויבירט; באהלה של תורה א, כד; הרב יונתן בלס תחומין לא). מנגד, יש סוברים שמדובר בדם פצע, ולכן הדימומים שאינם במסגרת הווסת שאותה אשה היתה רגילה בו לפני הכנסת ההתקן, אינם מטמאים (טה"ב ח"א עמ' רסז; הרב ד"ר הלפרין 'רפואה מציאות והלכה' כא). למעשה, כאשר מדובר בכתם, בוודאי יש לטהר, שבכתמים הלכה כמיקל. אולם נראה שגם בבדיקה פנימית אפשר להקל שלא בעונת וסתה, שהואיל ויש מחלוקת בין הרופאים אם הדם יצא מפצע או מתגובה דלקתית, וגם אם הוא מתגובה דלקתית, לא ברור שדינו כדם וסת ולא כדם פצע. לפיכך, כיוון שהדם יצא בלא הרגשה, יש לתלות שאולי יצא מפצע ואינו מטמא (כמובא לעיל הערה 14, ובמיוחד לשיטת הרשב"א). אמנם אפשר להקל בכך בתנאי שברור שמדובר בדימום שנגרם בעקבות ההתקן. כגון, שלפני שהיה לה התקן הווסת נמשך ששה ימים בלבד, וגם עתה הצליחה לפסוק בטהרה בסוף היום השישי ולצאת בכך מחזקת טומאה, אולם שלא כפי שהיתה רגילה, מצאה במשך שבעת הנקיים דם בבדיקה הפנימית, ויש להניח שהגיע מחמת ההתקן. אמנם אם בעקבות התארכות הווסת לא הצליחה לבצע הפסק טהרה, הרי שמדובר בדימום רב יחסית ויש להחשיבו כהמשך הווסת, ורק לאחר שתפסוק בטהרה, אם תמצא דם בבדיקה הפנימית מעבר לימים שהיתה רגילה לראות, תוכל לתלות שהוא מפצע שנגרם מההתקן. כמו כן, אם לאחר שתפסוק בטהרה, תראה כמות גדולה של דם, כדוגמת הדם שמוצאים לקראת סיום הווסת, יש להחמיר, שכן לעיתים רוב דם הווסת יוצא ברציפות, ואח"כ פוסק ושוב חוזר לצאת עד סיומו.
לגבי התקן שיש עמו הורמונים, יש סוברים שצריך להחמיר, כי אולי ההורמונים גרמו להמשך הדימום, שכן ההורמונים הללו גורמים לרירית הרחם שתיעשה דקה וממילא היא נוטה יותר להתפרק, והחומר הדמי שיוצא הוא מרירית הרחם כדוגמת החומר שיוצא בווסת (הרב ד"ר הלפרין שם, ועי' שמחת הבית וברכתו ה, 18). אולם נלענ"ד שגם בו אפשר להקל בבדיקה פנימית ולתלות שהדימום מחמת מכה, שכן למרות שבעקבות ההורמונים הרירית נעשית דקה ונוטה לדמם, עדיין ישנה אפשרות שההתקן פצע את הרחם או עורר תגובה דלקתית שגרמה לדימום מחמת פצע, וממילא דינה כדין אשה שיש לה מכה שיכולה להוציא דם, שאם זו לא שעת וסתה יכולה להקל. (ראו לעיל הערה 8 לגבי כתמים מחמת נטילת כדורים הורמונליים). בכל אופן, אשה שרואה כתמים מחמת התקן או גלולות הורמונליות, ראוי שתמעט ככל האפשר בבדיקות פנימיות, וכפי שכתבתי להלן ד, 10.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-12 13:52:16
תפילת שחרית במנין.
פעמיים בשבוע אני עובד במשמרת לפנות בוקר, ואין אפשרות להתפלל במנין, האם אני עובר על איסור? האם אני צריך להיתפטר מעבודה זו שאני מצאתי שם את מקומי? יש לציין שאני משתדל תמיד להתפלל במנין,בשאר הימים. תודה
כאשר אין אפשרות להתפלל במניין – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-11 12:52:34