חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ביאה דרך איברים
מה יכולים לעשות זוג טרי כדי לא להיאסר בתשמיש שמיד אחרי החתונה?
התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה טהרת המשפחה פרק ח סעיף יד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-15 18:09:12
קבלת תוספת שבת
שלום וברכה: אני מתפלל ומקבל שבת מבעוד יום, האם מותר לי להכין את המיחם בטרם אלך לבית הכנסת על שעון שבת כדי שיפעיל כחצי שעה לפני השקיעה? האם קבלת תוספת שבת תחול עלי ועל הכלים שלי? האם מלאכות דרבנן מותרות לי עד השקיעה?
ברגע שאתה מקבל שבת, כל דיני שבת חלים עליך. בפועל במניינים המקודמים מקבלים שבת בסוף 'לכה דודי' בבית האחרון שמיוחד לכך. אמנם מותר לך להפעיל מכשירי חשמל על שעון שבת שיפעלו בשבת, בדיוק כמו שאנו מפעילים את המזגן על שעון שבת, שכן אין איסור על כליו של אדם לעשות פעולות בשבת אם האדם לא עושה כלום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-14 20:01:23
צביעת רצועות תפילין
צבעתי את רצועות תפילין של יד, באיזור של המעברתא וקצת הלאה, איפה שירד הצבע. לא אמרתי 'לשם קדושת תפילין'. מה הדין? (הבנתי שיש הבדל בדין בין העדות, אני אשכנזי) תודה!
השו"ע בסימן לג, ד סובר שבדיעבד גם אם לא צבע כלל לשמה או אפילו על ידי גוי, זה בסדר. ואילו לדעת הרמ"א הכוונה לשמה מעכבת ברצועות. אמנם כוונה נסתרת גם נחשבת כוונה בדיעבד, ולכן מי שצבע את רצועות התפילין מתוך ידיעה שכך צריך לעשות לפי ההלכה, כוונה זו מועילה גם אם לא אמר לשם קדושת תפילין. ואף שיש שהחמירו בזה, ברוב המקרים שאנשים צובעים קצת במקומות שיורד הצבע, אין המצב שהיה לפני הצביעה פוסל את הרצועות, כך שבוודאי גם אם לא היתה כלל כוונה לשם מצוות תפילין, זה היה בסדר אף שהיינו אומרים לו שיש הידור לצבוע שוב באותו מקום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-14 13:31:39
ענייני אישות
אשמח לפירוט הקולות שיש לגבי הוצאת זרע ביחסי אישות. וכן לגבי ראיית גופו של בן הזוג.
התשובה לכך נמצאת בספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א – פניני הלכה שמחת הבית וברכתו – אפשר וכדאי מאוד לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. במיוחד כדאי לקרוא את שני הפרקים הראשונים.
- אם בטעות יוצא לגבר זרע בחוץ תוך כדי השמחה שבין בני הזוג, זה בסדר. אמנם פעמים שהגבר יכול לדעת מראש את גבול יכולתו לעצור את הזרע, ולכן חובתו להיות חכם הרואה את הנולד. אלא שאם עשה כמיטב יכולתו ובכל זאת יצא זרע שלא בכוונה, זה בסדר, ובמיוחד עם הזרע יצא על גופה של האישה גם אם לא בתוכו.
- כאשר אחד מבני הזוג חש צורך לקיים את החיבור בפי הטבעת תוך הוצאת הזרע, אם השני מסכים לכך, רשאים להקל באקראי, אך לא באופן קבוע כדי למנוע הריון.
- הלכות נוספות שמובאותו שם באותו עניין: כאשר בני הזוג אינם יכולים לקיים ביאה בנרתיק או בפי הטבעת, יכול הבעל להוציא את זרעו על גוף האישה או בחיבור עם קונדום באקראי, אך לא באופן קבוע כדי למנוע הריון. יש אומרים שגם כאשר החיבור נעשה בנרתיק, נכון שייעשה באופן שהאיש למעלה והאישה למטה ופניהם זה אל זה. אמנם מצד הדין כל התנוחות מותרות, ובתנאי שהדבר ייעשה ברצון שניהם. ובחיבור שמקווים שממנו יהיה הריון, עדיף שיתחברו באופן המובחר. וכן כאשר אין רצון מצד אחד מבני הזוג לשנות, עדיף שלא לשנות.
- מותר לאיש ולאישה לראות ולנשק כל מקום בגופו של השני. כאשר דבר מסוים משמח באופן מיוחד אחד מהם, אף שהשני אינו מעוניין בו כל כך, כל זמן שאינו דוחה אותו, הרי הוא בכלל מצוות עונה ומצוות וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. אמנם לגבי הסתכלות ונישוק הבעל בפתח הנרתיק של האישה, מצד הצניעות והקדושה נכון להחמיר, אלא אם כן הדבר משמח מאוד אחד מהם, עד שבלא זה שמחתו פגומה. ואם ירצו להחמיר, יימנעו מכך בחיבור שיכול להיות ממנו הריון. וכאשר אחד מבני הזוג חש מזה דחייה, נכון שלא לעשות זאת. לאישה אין הגבלות ביחס לנישוק וראיית האיבר של בעלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-14 11:16:17
מאכלי שומרונים
שלום. האם מאכלי השומרונים בבתיהם / בחתונה (לא מוצרמסחרי בעל תעודה), מותרים באכילה, או שנחשבים למאכלי גויים? השתתפות בחתונה או בהזמנה לארוח בבית. תודה
השומרונים נחשבים כגויים. עי' פניני הלכה גיור פרק ג סעיף י.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-12 12:45:41
מעשר כספים
יש לי דודים חרדים שנמצאים מתחת לקו העוני. יש כל כך הרבה מקומות נפלאים שהייתי רוצה לתרום להם(הישיבה שלמדתי בה, מכון הר ברכה, ארגונים שונים וכו) למרות שהמצווה זה להקדים את בני משפחתך, אולי כאן זה שונה כי הם הכניסו את עצמם למצב הזה?
אם הם יכולים לעבוד ולהוציא עצמם מהעוני ואינם עושים זאת, אלא הם מסתמכים על אנשים אחרים שיעבדו ויתנו להם מתנות, הם נחשבים עניים שאינם הגונים, ואין להביא להם מכספי מעשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-09 06:23:54
כשרות יין ומשקאות גויים
בפניני הלכה כשרות פרק כ"ט הלכה י"א בפיסקא האחרונה: לגבי שתיית קפה ותה עם גוי נחלקו הפוסקים. שם כותב הרב שלמעשה, כדרך חברות – נכון להחמיר – השאלה שלי הוא לגבי להתיישב בתוך בית קפה של גוים לשתות שם קפה כשר – אני שואל ספציפי לגבי בית קפה של רשת גדולה פה בניו יורק שאנשים הולכים לשתות קפה שם, עושים את זה בעיקר כיחידים לא בצוותא או בחברות עם שאר האנשים שם, ואדרבה בעיקר כל אחד שותה לעצמו עם ספר או מחשב – חבר שלי עבד שם כל יום למשך 2 שנים ולא דיבר עם אנשים כלל, הוא רק היה שותה ושקוע בתוך הלפטופ שלו, כי ככה הוא הסדר פה שאנשים עובדים במסגרת כזו, ואני רוצה לדעת מה סברת מו"ר הרב מלמד על שתייה כזה אם יש מקום להחמיר בבית קפה שעובד בסגנון כזה. תודה רבה!
מותר, שכן אין זו דרך חברות עם הגוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-08 16:11:16
מפני שיבה תקום זקן
כיצד יש לקיים את מצוות מפני שיבה תקום?
לקום כאשר אדם מעל גיל שבעים עובר בד' אמותיך באופן שברור לו שאתה קם כדי לכבדו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-08 05:49:44
תפילה בבי"כ קבוע
עד כמה צריך להקפיד להתפלל בבי"כ קבוע? למשל מה הדין במקרים הבאים: א. אדם שעדיין לא הגיעה שעת התפילה בבי"כ שלו, והוא רוצה להקדים ולהתפלל במקום אחר, האם חייב להמתין? ב. אדם שאין לו סדר יום קבוע בשעות הערב, ונוח לו להתפלל ערבית כל פעם במקום אחר כפי המזדמן.
קביעת המקום היא מצווה ולא חובה, ויכול אדם לקבוע מקום בכמה בתי כנסת. כלומר יש לו שלושה בתי כנסת קבועים שהוא מתפלל בהם במקום קבוע בתוך בית הכנסת, ומדי פעם כשיותר נוח לו להתפלל בבית כנסת אחר, אין בזה שום בעיה. גם קביעות המקום לתשעים אחוז מהתפילות, נחשבת לקביעות מקום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-08 04:26:13
בישול בשבת לפי הרמב"ם
שלום כבוד הרב, לא מסתדר לי מה שנכתב בפניני הלכה שבת פרק י הלכה ו לגבי הרמב"ם, שאפשר להוציא מרק מהמקרר ולשים אותו במקום שיוכל להתחמם עד שירתח, הרי הרמב"ם כתב בהלכות שבת פרק ד הלכה ו – "אבל אין מניחין כלי שיש בו דבר צונן על גבי כלי חם בשבת שהרי מוליך בו חום בשבת" לכאורה מכאן מובן שהרמב"ם מחמיר יותר ואפילו על גבי כלי חם הוא כותב שזה מוליך חום משמע שברור שלקחתי מרק קר מהמקרר ולשים אותו במקום שירתח זה אסור לפי דבריו.
הרמב"ם עוסק שם בהלכות הטמנה בשבת, לא בהלכות בישול. לדעת הרמב"ם אין בישול אחר בישול בנוזל, ולכן כאשר אין בעיות אחרות של דיני הנחה-החזרה-הטמנה, מותר לחמם מרק בשבת. כך פרש הרב קאפח סעיף זה ברמב"ם שאוסר דוקא בדרך של הטמנה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-06 21:02:02
כיבוד הורים
שלום וברכה. לפני כמה שנים הוריי התגרשו,שהייתי ילד. הקשר עם אבי התנתק,ובמהלך השנים הוא מאוד פגע בי והיום אני לא מסוגל להיפגש ולדבר איתו.. עד כמה הגבול של כיבוד הורים?
נא לעיין בפניני הלכה ליקוטים משפחה פרק א. יש שם כמה וכמה סעיפים הנוגעים לגבול של כיבוד הורים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-06 12:16:32
הכנת תה בשבת
שלום וברכה, בפניני הלכה שבת פרק י' סוף הערה 6 מובא שאין להחמיר בעירוי מכלי שני אלא במה שידוע שהוא מקלי הבישול. אך בהערה 7 מובא שאסור לערות על עלי תה שמא הם קלי הבישול. ב. בנוסף מובא שמותר לערות מכלי שני על עלים השקית. האם ההיתר גם בתיונים המצויים, או שחוששים לנקבים שיש בהם? ג. בעניין קצת אחר, האם המלח והסוכר המצויים עברו בישול, או שיש לאסור לתת אותם בכלי שני? תודה רבה.
הערה זו תוקנה בהוצאה הבאה שמותר לערות מכלי שני גם על עלי תה, ק"ו לעלים בשקית.
סוכר עובר בישול אבל יתכן שגם סוג של ייבוש בתנור כמלח ואזי נחשב כאפיה, ולכן יש להחמיר ורק לערות עליו מכלי שני.
לגבי מלח הדין יותר קל, וזו הסוגיה בקצרה:
שבת מב: ל"ק – מלח מקלי הבישול, ואפילו בכ"ש מתבשל. ל"ב– מלח כ"כ קשה לבישול, שאפילו בכ"ר אינו מתבשל.
שו"ע,ט ע"פ רי"ף,רמב"ם,רא"ש – הלכה כל"ב, ולכן מותר לשים מלח שאינו מבושל בכ"ר שאינו על האש.
רמ"א ע"פ תס' – המחמיר להתייחס אליו כקלי הבישול תע"ב.
מ"ב,עא – במלח מבושל א"צ להחמיר כלל, שאין בישול אחר בישול, אך טוב ליזהר מליתנו בכ"ר, שנראה כמבשל.
בארח"ש א,הערה קכג כותב שכיום יש מפעלים שמבשלים את המלח,ורוב המלח בישראל מיובש בתנור ודינו כאפוי. וא"כ יש יותר מקום לדעת המ"ב הנ"ל להחמיר ולא ליתנו בכ"ר, היינו במאכל שבתוך הסיר שעמד על האש.
ולמעשה אסור ליתן מלח בכ"ר שעל האש (פלטה), ומדינא אין איסור ליתנו בכ"ר שאינו על האש, וק"ו כיום
שהמלח אפוי ומצטרפים הפוסקים שסוברים שאין בישול אחר אפיה. ולכת' טוב שלא לתיתו בכ"ר (מפני דברי
הרמ"א, ומפני חשש המ"ב הנ"ל ע"פ הא"ר, שנראה כמבשל. וכ"כ הבא"ח. ומה שמבואר בסוגיית 'מחזי כמבשל' שאין בעיה בתבלינים, זהו דוקא במחזי של כלי שני).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-06 09:02:50
האם נקרא פצוע דכא לפי תיאור זה?
אם השמש אינו מתקשה (והסימנים הם שמידי שמים), ואין זרע בכיס האשכים (שהפסיקו לייצר זרע), האם על כזה נקרא פצוע דכא?
זה מה שקורה לכל אדם שמגיע לגיל הזקנה, ובוודאי שאינו פצוע דכא, שכן ההגדרה של פצוע דכא היא פגיעה ישירה באיבר ההולדה עד שאינו יכול להוליד. ואם דבר זה נעשה כדי להצילו ממחלה, גם אינו נחשב פצוע דכא. כמבואר בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-06 05:08:45
לימוד תורה
שלום רב, תודה על כל מה שאתה עושה עבורנו. השאלה שלי היא על איך ללמוד תורה בכלל וגם את הספר שלך. קראתי בספר של רבי נחמן (שיחות הר״ן, עו) שהוא ממליץ ללמוד מהר ולסיים את הספר בבת אחת ואז להתחיל אותו שוב בפעם אחרת. השאלה שלי היא : איך עלינו ללמוד? האם צריך לחזור על כל חלק בספר כדי לדעת מיד או שעדיף לעשות את הספר בבת אחת מספר פעמים ? יתרה מכך, הפניני הלכה קל להבנה, ולכן עדיף ללמוד אותו לבד ולנוע מהר או ללמוד אותו בחברותא ולחזור על כל חלק עם החברות מה שיגרום בהכרח ללכת הרבה יותר לאט.
כל האפשרויות שהצעת טובות. כל אחד צריך להתאים לעצמו את הלימוד הנוח והיעיל ביותר עבורו. ובכל זאת נראה שכדאי קודם כל ללמוד כל ספר מהר בלי ההערות, וכשמסיימים – ללמוד אותו שוב עם ההערות, ואז לעבור לספר הבא. לאחר לימוד של כמה ספרים, לעשות חזרה על כולם.
לגבי חברותא, יש בהחלט יתרון בחברותא, שכן אף שהלימוד איטי יותר, פעמים רבות הוא יסודי יותר. אך אין זה סותר את הלימוד האישי. אפשר ספר אחד בחברותא וספר אחר לבד, ואפשר אף את אותו הספר לבד מהר ובחברותא לאט יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-05 19:09:20
ברכות השחר
שלום הרב, למדתי חברותא עם חבר את פרק ברכות השחר בפניני הלכה תפילה. בסעיף הראשון, מסביר הרב שמטרת ברכות השחר להוציא את האדם משגרת חיים השוחקת על מנת שישים לב ויודה על הדברים הקטנים כל יום. שאלתנו כזאת, כיצד בימינו ברכות השחר מוציאות את האדם משגרת יום יומו, אם זה גבר נעשה כחלק משגרת התפילה שהיא גם נעשתה חלק משגרת החיים השוחקת. תודה רבה.
אכן עיקר עבודת התפילה בימינו זה לכוון. סידרו לנו את כל הברכות והתפילות הכי מושלמות ומדוייקות שיש, מה שנותר לנו זה לכוון. בזה צריך להשקיע מאוד, ורק כך תהיה תשובה לשאלתך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-05 06:08:02
הכשרת כלי שמחממים איתו במיקרוגל
שלום, רציתי לדעת איך מכשירים קופסת זכוכית עם מכסה פלסטיק (קופסת אוכל) שמכניסים בתוכה אוכל ומחממים איתה את האוכל במיקרוגל. תודה.
על ידי הכנסתם למים רותחים שבתוך סיר שעל הגז, למשך שלוש שניות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-04 09:26:45
קידושין אישות
1. האם מותר לקנות טבעת קידושין מכסף של ההורים? צריך מעשה קניין? 2. האם מותר להשתמש בספריי השהייה בשעת התשמיש על מנת לקיים מצוות אישות כראוי? ואם כן, האם הוא מותר בשימוש בשבת? אופן השימוש הוא מריחה על האיבר זמן מה לפני קיום היחסים. אולי יש ממרח?אולי מצד רפואה בשבת?התרסיס הזה בעצם מעין מרדים את האיבר..מחילה מכבוד הרבנים.
טבעת – אין צורך במעשה קניין מיוחד, ההורים פשוט נותנים לו את הכסף במתנה והוא קונה את הטבעת.
ספריי השהייה – מותר בשימוש לכתחילה. בשבת – אם מדובר על ספריי שכלל לא עוסקים במריחתו, או שמדובר אפילו על משחה אבל היא נספגת לגמרי בגוף, או שהמשחה נוזלית – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-06-04 00:46:34
לגבי שאלה ששאלתי היום בעניין מרק עוף בשרי
שלום וברכה, השבתם לי היום שקוסקס שתובל במרק עוף בשרי נחשב בשר ומצריך המתנה כרגיל. רציתי לשאול על כך, לפי הכתוב בפנה"ל כשרות כו ה 6: "שכל אימת שהבשר אינו מעיקר התבשיל, אין התבשיל נחשב בשרי. ואמנם יש מקום להחמיר כאשר שיירי הבשר שבשמן נותנים טעם ברור… אבל כאשר אין מרגישים… טעם ברור של בשר אין להחמיר…". כפי שכתבתי, אין טעם ברור בקוסקוס של בשר (ולא ברור אם המשפרי טעם הופכים את האבקת בשר לדין של תבלין שלא בטל בשישים).. מחילה על הטורח במענה פעמיים, תודה רבה וישר כח!
אם תעיין בב"ח ובש"ך שהרב ציין שם תראה שההיתר הוא רק כאשר הבשר שולי לגמרי, שכן מדובר על אדם שבישל בקדירה בשרית ללא שטיפתה משאריות בשר. אבל תבלין שאדם שם במטרה להטעים את תבשילו אינו שולי בתבשיל, וכיון שבכל כף שאוכל, הוא בעצם אוכל מממשות התבלין הבשרי שרצה בו, הרי שהוא בשרי.
יחד עם זאת, איני דוחה את סברת הקולא מכל וכל, ויתכן שניתן למצוא כמה ספקות ולומר בזכותם שלמקל יש על מי לסמוך, או להקל במקום צורך גדול. אבל להלכה נלע"ד שלא ניתן לומר לכל ישראל שמי ששם תבלין בשרי במאכל, המאכל לא בשרי, וממילא הוא יכול לכתחילה לשים תבלין זה ולאכול מיד אחר כך מאכל חלבי. כמו כן, לא שייך לחלק בין אם הוא מרגיש את טעם הבשר שבתבלין, שכן כל מטרתו של התבלין הזה הוא לתת טעם בשרי במאכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-31 17:55:47
הרחקות בין בשר וחלב
שלום וברכה, תיבלתי קוסקוס באבקת מרק עוף בשרית (3.2% אבקת בשר עוף). האם לאחר אכילת הקוסקוס יש צורך להמתין לפני אכילת חלב? יש לציין שלא הבחנתי בטעם בשר, כלומר זה דומה למרק עוף פרוה.
אם לא כתוב על האריזה שהיא פרווה – הקוסקוס בשרי וצריך להמתין.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-31 11:10:34
גבול אלמנה
שלום רב האם לאחר נטיעת כרם גדול בארץ ישראל באיזור שהיה שומם /ערבים עד היום -אפשר לבדך מציב גבול אלמה וברכת שהחיינו
מציב גבול אלמנה – נוטע הכרם לא יכול לברך, שכן הוא כל הזמן היה יחד עם הכרם, כך שאין הדבר חדש עבורו. אבל המגיע ליישוב שנטעו בו כרם חדש לאחר שלא היה בו שלושים יום – יברך על היישוב ועל הכרם, שכן הברכה היא על הרואה 'בתי' ישראל ביישובן, והכרם נלווה לבתים.
שהחיינו – בנטיעת הכרם עדיין אין דבר חדש שאפשר להשתמש בו כמו בפרי חדש או אפילו עץ שקנה אדם לגינתו לשם יופי. אמנם כאשר יברך שהחיינו בפעם הראשונה על הענבים של הכרם, יכוון להודות לה' לא רק על הפרי אלא על כל הכרם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-05-31 04:56:08