Search
לוגו ישיבת הר ברכה
Search
Close this search box.


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

בס״ד שלום כבוד הרב, ישבנו בשבת כמה חברים למפגש רגיל במהלך המפגש דובר על מחנה לילדים עם צרכים מיוחדים שמשתתפי המפגש הולכים להתנדב בו וחלק לארגן אותו, כמובן שהפגישה לא נעשתה לצורך זה, אבל שאלתי האם מותר בשבת להציע רעיונות למארגני המחנה לדברים שכדאי להם לעשות? או שזה תכנון מקודש לחול? ושאלה נוספת, אם אני לא יודעת בשבת האם דבר מסוים הוא דיבור חול או לא האם מותר להגיד בכל זאת? תודה ושבת שלום.

זה מותר משתי סיבות: א. מכיוון שמדובר על שיחה של הצעות ולא על תכנון מעשי בדיוק מה נעשה ומה לא.

ב. אם לא מזכירים מילים שאסור לעשותם בשבת, אין איסור הכנה.

לנוחותך אביא לך את קיצור דינים דיבור בשבת כפי שהם מופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

דיבור בענייני מלאכה

כד. אסור לומר דברים שאסור לעשות בשבת ומתכוון לעשותם בעתיד, כגון "מחר אסע לירושלים", "אדבר עם פלוני בטלפון". אבל מותר לומר דברים אלו בלא להזכיר את המילה המראה על מלאכה, כגון "מחר אלך לירושלים", "אדבר עם פלוני". וכאשר מספר על דברים שעשה בעבר, מותר להזכיר דברים אסורים, ובלבד שאין בכוונתו להדריך את חברו כיצד לעשותם.

כה. הרוצה לנסוע במוצאי שבת, רשאי לשאול את חברו שיש לו מונית "האם נראה לך שתוכל לבוא אליי בצאת השבת", אבל לא יאמר לו בלשון ציווי "בבקשה תבוא אליי במוצאי שבת", אף שלא מזכיר את המילה 'נסיעה'. וכן הרוצה לשכור פועל, רשאי לומר לו בשבת "אני מקווה לפגוש אותך ביום ראשון", אבל לא יאמר לו "בבקשה תבוא אליי ביום ראשון".

דיבור בענייני חשבונות

כו. אסור לדבר בשבת על חשבונות שיש בהם תועלת עסקית, ומותר לדבר מעט על חשבונות שאין בהם שום תועלת. לפיכך, אסור לדבר על התשלום שצריכים לשלם לפועלים, ומותר לדבר על מה שכבר שולם. וכן אסור לספר בכמה מכרו בית למי שמתעניין בקניית בית דומה. ובמקום צורך גדול, כגון שפגש אדם שאם לא ידבר עמו בשבת יהיה לו הפסד מרובה, מותר לדבר בשינוי, כגון במקום לומר "מאה שקלים" יאמר "מאה חלות".

הליכה ודיבור לצורך מצווה

כז. לצורך מצווה, כאשר הדבר נצרך דווקא בשבת, מותר לדבר בענייני מלאכה, או ללכת לראות דברים שצריך לעשות בהם מלאכה, או לחשב חשבונות כספיים. לפיכך, מותר ללכת להתבונן בבית כנסת שנמצא בתהליך בנייה, או ללכת סמוך לחשיכה למקום שייסעו משם לניחום אבלים.

וכן מותר לחשב את העלויות של סעודת חתונה, שכירת התזמורת והכנת בגדי הכלה, אבל אסור לסכם את העסקה בפועל. אסור לדבר על שכירת הצלם לחתונה ועל קניית בגדים להורים ולאחים, מפני שאינם מכלל צורכי המצווה.

כח. במקום הצורך מותר לערוך מגבית שבה מתחייבים לתת סכום לצדקה או לבית כנסת, או להכריז על אבדה גם אם היא מוקצה. וכן מותר לדבר על צורכי ציבור, כמו סלילת כביש וקביעת מיסים. וכן מותר להורים לחשב את הסכום הנדרש עבור חינוך ילדיהם לתורה, מדע ומקצוע.

וכן מותר במקום הצורך לעוסקים בחינוך לדון בתקציב בית הספר, ומותר למנהל לשאול מורה אם הוא מוכן ללמד אצלו, ואף לספר לו כמה יוכל להרוויח, בלא לסכם עמו את שכרו. וכן במקום שקשה למצוא מצות לפסח או ארבעה מינים לסוכות, מותר להודיע בשבת היכן ניתן לקנותם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 20:00:08

ברכת המזון

אני עובדת בגן ילדים בחופש ושם אוכלת את ארוחת הבוקר, מה עדיף, לאכול את הלחם ולברך ברכת המזון שלא לפי כללי ההלכה, כגון-בישיבה, מפאת טיפול בילדים, ואם לא זה,אז אני שוכחת לברך בישיבה…תודה!

כיוון שמדובר בסך הכל על שתיים שלוש דקות (אמירת 'הרחמנים' קלה יותר), צריך למצוא את הדרך לומר את ברכת המזון בכבוד הראוי, כגון לתאם עם אישה אחרת שעובדת איתך (אם יש כזו) שכל אחת תיתן לשנייה את כמה דקות לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 23:19:16

הדלקת נערות שבת

אישתי אחות בבית רפואה ולפעמים עובדת ליל שבת היא מדליקה נרות, שומעת קידוש ואוכלת בעבודה אם אני אוכל לבד בבית האם אני צריך להדליק נרות בברכה ? אם אני מוזמן לבית אחר לאכול האם אני צריך להדליק בברכה? במידה ואני אוכל בבית עם הבנים והכלות האם אני צריך להדליק ברכה? תודה

אם אתה אוכל בבית בין אם אתה לבד או אם אחרים, אתה צריך להדליק נרות בברכה. ואם אתה רוצה, אתה יכול לצאת ידי חובה בהדלקת כלותיך.

אם אתה מוזמן בסעודת הלילה לבית אחר, אתה יכול לעשות אחת משניים או לבקש מבעלת הבית שתוציא אותך בהדלקתה, או להדליק בביתך נרות שידלקו עד שתחזור לאחר הסעודה.

לנוחותך אביא לך את קיצור הלכות הדלקת נרות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ד – הדלקת נרות שבת

מצוות ההדלקה

א. מצווה מדברי חכמים להדליק נר לכבוד שבת, כדי שיהיה אפשר לענג את השבת כראוי. עיקר המצווה להדליק נרות במקום הסעודה, ולכן על נרות אלו מברכים "להדליק נר של שבת". אמנם מצווה שיהיה אור חשמל מסוים גם בשאר המקומות בבית שמשתמשים בהם בליל שבת.

ב. כל נר שאורו יציב כשר למצווה, כיוון שאין חשש שיבוא להיטיבו ויעבור באיסור מבעיר, ואמרו חכמים שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, שאורו צלול וזך. וכיום רוב הנשים מדליקות נרות פרפין שאורם חזק ויציב יותר.

ג. כאשר האישה אינה יכולה להדליק, ידליק האיש את הנרות בברכה, ואם ירצה יוכל לבקש מבתו הגדולה שתדליק במקומו.

מספר הנרות

ד. מצד הדין מספיק להדליק נר אחד, ונהגו להדליק שני נרות, ויש נוהגות להדליק יותר, אך כיום שמשתמשים באור חשמל, אין בזה כל כך הידור. ומכל מקום כאשר מתארחים בבית אחרים, המנהג להדליק שני נרות בלבד.

ה. נהגו שאישה ששכחה להדליק שבת אחת, תקנוס את עצמה ותדליק מכאן ואילך בכל השבתות נר אחד נוסף, ודווקא אם לא היה שם אור כלל, אבל אם היה אור חשמל לא צריכה לקנוס עצמה.

ברכת ההדלקה

ו. חלק מיוצאות ספרד נוהגות לברך לפני הדלקת הנרות, כשם שבכל המצוות מברכים לפני קיום המצווה (שו"ע), וכיוון שקיבלו שבת בהדלקה, יקפידו שלא לכבות את הגפרור, אלא יניחוהו שיכבה מאליו. ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (חיד"א, בא"ח) נוהגות לברך לאחר ההדלקה, וכדי שהברכה תחשב לפני המצווה, מכסות את עיניהן בעת הברכה, ולאחר הברכה נהנות מאור הנרות. ונכון לכל אישה לנהוג כמנהג משפחת אמה.

ז. כאשר גבר מדליק נרות, יברך לפני ההדלקה, ויכול לכבות את הגפרור, מפני שמנהג הגברים לקבל את השבת לאחר תפילת מנחה ולא בהדלקת הנרות.

האם אפשר לצאת בתאורה חשמלית

ח. בשעת הצורך אפשר לקיים את המצווה בברכה בהדלקת נורה חשמלית שיש לה חוט להט, שכן חוט המתכת הוא כפתילה, והחשמל כשמן. וכאשר אין לאישה נר או נורת להט, תברך על נורת ניאון או לד.

ט. כאשר מדליקים נרות רגילים, עדיף לכבות את תאורת החשמל לפני הדלקת הנרות ולהדליקה מחדש לשם שבת ומיד להדליק את הנרות, כדי שהברכה תחול גם על התאורה המרכזית של השבת.

דין הדלקת שתי משפחות שאוכלות יחד

י. רוב יוצאות ספרד נוהגות שכאשר משפחה מתארחת אצל חברתה והנשים מדליקות באותו מקום, רק בעלת הבית מדליקה בברכה (שו"ע). ולמנהג יוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (מרוקו), גם האורחת מברכת על הדלקת נרותיה. ויותר טוב שהאורחת תדליק במקום אחר בבית, וכך לכל המנהגים תדליק בברכה.

יא. כאשר סידרו דירה ריקה לאורחים, טוב שהאורחת תדליק נרות באותה דירה בברכה, וכדי שברכתה לא תהיה לבטלה, צריכה להקפיד ליהנות מאור הנרות, ולכן תדליק נרות גדולים שיישארו דולקים עד לאחר שיחזרו מסעודת ליל שבת, או שתישאר לידם עד שיתחיל להחשיך, או שאחד מבני המשפחה ילך לפני הסעודה לראותם.

יב. בבתי מלון מכינים שולחן בחדר האוכל לנרות של כל הנשים. רוב יוצאות ספרד לא מברכות אם יש שם כבר נרות דולקים, ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד מברכות. והרוצה להדר, תברך בחדר על נורת להט המתחברת לשעון שבת שיכבה אותה בשעה שירצו לישון.

גבר נשוי או רווק השובתים מחוץ לביתם

יג. הישן וסועד סעודת ליל שבת בחדר משלו, אפילו הוא נשוי או רווק שסמוך על שולחן הוריו, צריך להדליק שם נרות בברכה. וכן חיילים, בין נשואים בין רווקים, צריכים לדאוג שאחד מהם ידליק נרות בברכה בחדר האוכל עבור כולם, ושיהיה אור מסוים בחדרים שבהם הם ישנים. וכן דין חולים בבית חולים ובחורי ישיבה המתגוררים כל השבוע בפנימייה ואוכלים יחד בחדר האוכל.

יד. גבר נשוי או רווק שמתארח בסעודת ליל שבת אצל משפחה אחרת, יוצא בהדלקת בעלת הבית. ואם הקצו עבורו דירה שתהיה במשך השבת רק שלו, טוב שיבקש מבעלת הבית שאוכל אצלה שתכוון להוציאו. ואם הרווק רגיל בכל שבת להדליק נרות בדירתו, אזי כאשר הוא מתארח והקצו עבורו דירה, לכתחילה ידליק שם נרות בברכה.

אישה נשואה או רווקה השובתת מחוץ לביתה

טו. אישה נשואה או רווקה שרגילה להדליק נרות בכל שבת, גם כאשר היא מתארחת המנהג שמכוונת לא לצאת בהדלקת בעלת הבית כדי שתוכל לקיים את המצווה בעצמה. וכן בפנימייה של בנות, בנוסף לנרות שאחת מהן צריכה להדליק בחדר האוכל עבור כולן, רשאיות שאר הבנות להדליק נרות בחדרים בברכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 18:38:45

שמיעת שירים בשלושת השבועות

שלום וברכה, לאחרונה גדלה התופעה של יצירת שירים ע"י בינה מלאכותית (הכל קורה על ידה – המילים,המנגינה והשירה). שאלתי היא האם אפשר להקשיב לשיר שנוצר ע"י בינה מלאכותית בשלושת השבועות וספירת העומר.

אין זה משנה איך נוצר השיר. אם הוא שיר שמח אסור לשמוע אותו בימים אלו. אביא לך את ההלכה בזה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 07:46:03

בין חמה לצל

שלום הרב, לפי מו"ר הרב מלמד, האם יש לחשוש בימינו לדין של לא לעמוד בין חמה לצל בשלושת השבועות ?

אם היתה בזה בעיה זה היה כתוב בפנה"ל כשרות בפרק לו העוסק בסכנות. עיי"ש שאין צורך לחשוש לכל הדברים הללו, וכמנהג העולם שלא לחשוש לעניין זה כלל. ובאמת גם לחוששים, כמעט ואין זה מעשי – 1. מדובר דווקא על הליכה בשביל שהוא בין חמה לצל. כמו כן כתב ערוך השולחן שעניין זה מתייחס רק להליכה מחוץ לישוב ולא בתוך העיר, וכפי שכתב הא"א (בסי' הנ"ל) שדברי המחבר אינם שייכים במקום שמצוייים אנשים ובמקום ישוב, והוסיף שנראה שהוא הדין לעיבורה של עיר. וכן דעת החזו"א (דינים והנהגות כ' ה').

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-24 15:46:23

יש לך שאלה?

פרשת כי תצא – עבודת המצוות

מדוע יש כל כך הרבה מצוות?

פרשת כי תצא, הפרשה עם הכי הרבה מצוות בתורה, פותחת במילים "כי תצא למלחמה על אויבך" עליה דרשו חז"ל שהאויבים החיצוניים הינם רמז לאויבים הפנימיים וליצר הרע איתו מתמודד האדם.

ועל כך יש לשאול מדוע ה' יצר את האדם בעולם בו הוא נתון במלחמה תמידית- חיצונית ופנימית? והשאלה נכונה הן ברמה האישית והפרטית- שכן כל אחד מאיתנו מרגיש את ההתמודדויות האין-סופיות אותם הוא פוגש בכל צעד ושעל- והן ברמה הלאומית והכללית בה עם ישראל מתמודד מראשית היווצרו ועד ימינו אנו, במאבקים עם אויביו ועם מבקשי רעתו.

שאלה נוספת שיש לשאול היא מה פשר ריבוי החיובים והמצוות (רמ"ח מצוות עשה ושס"ה מצוות לא תעשה)? הרי כל מצווה ומצווה יוצרת בתוכנו עוד צורך להתאמץ ולהתייגע, להלחם ולהיאבק בכדי לקיימה…

שאלות אלה מתעצמות נוכח אחד ההסברים המרכזיים לגמרא שאומרת ש"גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה" הוא שלאדם המצווה ועושה, דווקא בגלל שיש לו ציווי על הדבר, יש ייצר הרע גדול יותר שרוצה למונעו מלעשות את הציווי. ועל כן חוזרת השאלה ביתר שאת, מדוע לצוות כל כך הרבה ועוד להגדיל על ידי כך את היצר הרע?

נהמא דכיסופא

חז"ל ב'קהלת רבה' מביאים את דרשתו של נחמיה בריה דר' שמואל נחמן על הפסוק "והנה טוב מאוד'- 'והנה טוב' זה יצר טוב, 'מאד' זה יצר הרע.

ריבונו של עולם הוא מקור כל הטוב ומגמת הטוב היא להיטיב. בריאת יצר הרע בעולם שייכת דווקא לעובדה שהקב"ה רצה להיטיב עם הבריאה בדרך המקסימאלית. הקב"ה רצה שהנברא יהיה דומה לו עד כמה שאפשר, שהרי הוא יתברך ודאי הינו הטוב השלם והאמיתי, וככל שנדמה לו כך נזכה יותר לטוב.

וכשם שהטוב האלוקי הינו קניינו העצמי של הקב"ה, כך גם טובו של האדם צריך להיות בקניינו ועבודתו. "יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך"- כאשר האדם עמל ומתייגע בדבר הוא קונה אותו קניין עצמי.

וכפי שכותב המגיד מישרים (פרשת בראשית) "דנשמתין- עד לא אתו לעלמא דמו למאן דאכיל נהמא דמלכא בלא פולחנא, ומשום דא אמרו: 'נוח לו לאדם משנברא' (שהנשמות- עד שהן באות לעולם הזה הן דומות למי שאוכל לחם של המלך בלי עבודה. משום זה אמרו: 'נוח לו לאדם משנברא'). כלומר, דנשמתין מכספן מגרמייהו למיכל נהמא דמלכא בלא פולחנא ומשום הכי מתאוות למייתי לעלמא ונוח להם להבראות כדי למיפק מההוא כיסופא (כלומר, הנשמות מתביישות מעצמן לאכול את לחם המלך בלא עבודה, ומשום כך הן מתאוות לרדת לעולם הזה ונח להן להברא כדי לצאת מאותה בושה). בעי למייתי בהאי עלמא למתעסק בתורה ובמצוות לעובדה ולשומרה ויאכלון נהמא בלא כיסופא (הן רוצות לבוא לעולם הזה לעסוק בתורה ובמצוות לעבור ולשמור על הבריאה ויאכלו לחם בלי בושה)".

וכפי שכותב מרן הרב זצ"ל בעולת ראיה (ח"ב קנד):

'יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך' אינו רק במובן הגשמי (כדברי הגמרא שאדם רוצה בקב שלו מתשעה קבין של חברו (בבא מציעא לח.)), אלא גם במובן הרוחני. "זהו שפע השלמות שהשפיע ההשגחה האלוקית ליתן לו כוח לעשות חיל, שיהיה בידו טובו, כיוון שבחופש פעולותיו ויכולת חריצותו לא יישב בחיבוק ידיים לסמוך על מה שאחרים יעשו לו, וגם על מתת ההשגחה האלוקית לא יסמוך, כי אם במה שאין ידו מגעת להשתדל בעצמו. ובזה יודרך להשתוקק להשתלם בתורה בחכמה ובמעשים טובים, להית גם בהם נהנה מיגיעו ולא מהניזונים בצדקה מנהמא דכיסופא. ובאמת עיקר נועם העולם הבא הוא מצד ההנאה מיגיעו, אשר זה חלק אדם מא-ל, בהכנס הנשמה לסבך כוחות הגוף, להיות נידון על פי מעשיו בבחירתו החופשית, לא מנהמא דכיסופא".

על פי זה מובן מהי מטרת ירידתו של האדם לעולם, בו הוא נתון למלחמה תמידית, שהרי בזכות המלחמה כל הטוב שנעשה על ידי האדם הופך להיות קניינו העצמי. וכן מובן מדוע כשהקב"ה רוצה לזכות את ישראל הוא מרבה להם תורה ומצוות, אף על פי שריבוי התורה והמצוות יוצר גם ריבוי של מאבק והתמודדות, שהרי ככל שהתמודדות גדולה יותר, כך הקניין של הטוב גדול ועצום יותר.

צדקה

'מי השילוח' בפרשתנו מחדש בעניין זה חידוש מופלא מאוד, ואלו הם דבריו: "לא תעשוק שכיר… ביומו תיתן שכר ולא תבוא עליו השמש'- מהמצווה ביומו תיתן שכרו נתראה רצון ה' יתברך שרוצה להטעימנו מפרי מעשינו בעולם הזה, כדי שלא יאכל האדם נהמא דכסיפין, ומכל מקום לא יבוא האדם בחוצפה לקבל מצד חיוב, רק כאדם המקבל עם אהבת הנותן ומכיר טובה לבעליו, ואף שאיתא בגמרא (ברכות יז:) על הצדיקים שניזונין בזרוע, כמו שכתיב (ישעיה מו,יב) 'שמעו אלי אבירי לב הרחוקים מצדקה'- כל העולם כולו נזונין בצדקה והם נזונים בזרוע', מחמת זכותם, מכל מקום המה מכירים טובה ומקבלים את הטובה באהבת הנותן, וזה שנאמר 'ולא תבוא עליו השמש', היינו שיאיר לנו ה' יתברך בכל פרט טובה ויכיר האדם מאיפה פרט מצווה בא לו זו הטובה, ועל ידי זה נקרא אצלו יגיע כפו"

כלומר, כחלק מהרצון האלוקי שהאדם יקנה את טובתו בעצמו, כדי שהנאתו, שמחתו ועינוגו יהיו בשלמות, הקב"ה בעולם הזה כבר נותן לאדם מפרי מעשיו. וכדי שההנאה תהיה שלמה יכול האדם לראות ולהבין איך טובה מסוימת מגיעה בעקבות מעשה מסוים.

אלא ש'מי השילוח' מעיר שהצדיקים, אף על פי שהם היחידים הניזונים בזכות, ולא זו בלבד אלא שכל העולם כולו ניזון בזכותם (כדברי הגמרא שכל העולם ניזון בזכות רבי חנינא), הם חשים תמיד שלא מגיע להם דבר ושכל אשר ניתן להם, בחסד אלוקי ניתן (כפי שמצאנו בתפילתו של משה רבנו 'ואתחנן אל ה"- שביקש מתנת חינם).

הצדקה המשובחת – בעבודה של העני

מיסוד זה יש ללמוד גם את צורת הנתינה הטובה והראויה שעלינו לנהוג בה עם הנזקקים והעניים. ככל שדרך הנתינה תלווה בעמל ובעבודה של העני, כך מחד אנו עושים צדקה עם העני, ומאידך אנו משמרים את כבודו, מעמדו ואת יכולתו לשמוח במה שהוא מקבל.

דין זה מובלט מאוד בדיני לקט, שכחה ופאה, פרט ועוללות. שם אנו רואים שהעני, בכדי לקבל את הצדקה, צריך ללכת לשדה ולהיות שותף למלאכת הקצירה והאסיפה. אין הוא מקבל משלוח של פירות לביתו בלא כל מאמץ, אלא עליו לטרוח ולעבוד כדי לזכות בשאריות התבואה (וכפי שאנו רואים במגילת רות את טרחתה הרבה של רות באסיפת מתנות אלו).

ניתן לומר שיש כאן סיוע אמיתי לעבודת השדה, שהרי זהו טורח גדול לבעל הבית לחזור לשדה עבור הכמות המזערית של התבואה שנופלת או נשכחת. ומאידך, יתכן שיש צורך לנקות את השדה, ופירות ותבואה שיישארו וירקבו או שיהיו מאכל לחיות שיכנסו לשם כך לשדותיו, פוגעות בבעל השדה.

וכך מצוות התורה יוצרת מצב שהעניים והנזקקים עובדים אצל בעל השדה, ודווקא אצלם מובלט הדבר ששכרם הוא פרי עבודתם, שהרי לעיתים דווקא העניים הם הצריכים תזכורת, שכך דרכו של עולם, בניינו ויישובו, שכל אדם מקבל מפרי מעשיו ומפרי מעלליו.

יהי רצון שנזכה לעבוד ולעמול ולקנות את הטוב האלוקי האמיתי.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן