Search
לוגו ישיבת הר ברכה
Search
Close this search box.


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

בס״ד שלום כבוד הרב, ישבנו בשבת כמה חברים למפגש רגיל במהלך המפגש דובר על מחנה לילדים עם צרכים מיוחדים שמשתתפי המפגש הולכים להתנדב בו וחלק לארגן אותו, כמובן שהפגישה לא נעשתה לצורך זה, אבל שאלתי האם מותר בשבת להציע רעיונות למארגני המחנה לדברים שכדאי להם לעשות? או שזה תכנון מקודש לחול? ושאלה נוספת, אם אני לא יודעת בשבת האם דבר מסוים הוא דיבור חול או לא האם מותר להגיד בכל זאת? תודה ושבת שלום.

זה מותר משתי סיבות: א. מכיוון שמדובר על שיחה של הצעות ולא על תכנון מעשי בדיוק מה נעשה ומה לא.

ב. אם לא מזכירים מילים שאסור לעשותם בשבת, אין איסור הכנה.

לנוחותך אביא לך את קיצור דינים דיבור בשבת כפי שהם מופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

דיבור בענייני מלאכה

כד. אסור לומר דברים שאסור לעשות בשבת ומתכוון לעשותם בעתיד, כגון "מחר אסע לירושלים", "אדבר עם פלוני בטלפון". אבל מותר לומר דברים אלו בלא להזכיר את המילה המראה על מלאכה, כגון "מחר אלך לירושלים", "אדבר עם פלוני". וכאשר מספר על דברים שעשה בעבר, מותר להזכיר דברים אסורים, ובלבד שאין בכוונתו להדריך את חברו כיצד לעשותם.

כה. הרוצה לנסוע במוצאי שבת, רשאי לשאול את חברו שיש לו מונית "האם נראה לך שתוכל לבוא אליי בצאת השבת", אבל לא יאמר לו בלשון ציווי "בבקשה תבוא אליי במוצאי שבת", אף שלא מזכיר את המילה 'נסיעה'. וכן הרוצה לשכור פועל, רשאי לומר לו בשבת "אני מקווה לפגוש אותך ביום ראשון", אבל לא יאמר לו "בבקשה תבוא אליי ביום ראשון".

דיבור בענייני חשבונות

כו. אסור לדבר בשבת על חשבונות שיש בהם תועלת עסקית, ומותר לדבר מעט על חשבונות שאין בהם שום תועלת. לפיכך, אסור לדבר על התשלום שצריכים לשלם לפועלים, ומותר לדבר על מה שכבר שולם. וכן אסור לספר בכמה מכרו בית למי שמתעניין בקניית בית דומה. ובמקום צורך גדול, כגון שפגש אדם שאם לא ידבר עמו בשבת יהיה לו הפסד מרובה, מותר לדבר בשינוי, כגון במקום לומר "מאה שקלים" יאמר "מאה חלות".

הליכה ודיבור לצורך מצווה

כז. לצורך מצווה, כאשר הדבר נצרך דווקא בשבת, מותר לדבר בענייני מלאכה, או ללכת לראות דברים שצריך לעשות בהם מלאכה, או לחשב חשבונות כספיים. לפיכך, מותר ללכת להתבונן בבית כנסת שנמצא בתהליך בנייה, או ללכת סמוך לחשיכה למקום שייסעו משם לניחום אבלים.

וכן מותר לחשב את העלויות של סעודת חתונה, שכירת התזמורת והכנת בגדי הכלה, אבל אסור לסכם את העסקה בפועל. אסור לדבר על שכירת הצלם לחתונה ועל קניית בגדים להורים ולאחים, מפני שאינם מכלל צורכי המצווה.

כח. במקום הצורך מותר לערוך מגבית שבה מתחייבים לתת סכום לצדקה או לבית כנסת, או להכריז על אבדה גם אם היא מוקצה. וכן מותר לדבר על צורכי ציבור, כמו סלילת כביש וקביעת מיסים. וכן מותר להורים לחשב את הסכום הנדרש עבור חינוך ילדיהם לתורה, מדע ומקצוע.

וכן מותר במקום הצורך לעוסקים בחינוך לדון בתקציב בית הספר, ומותר למנהל לשאול מורה אם הוא מוכן ללמד אצלו, ואף לספר לו כמה יוכל להרוויח, בלא לסכם עמו את שכרו. וכן במקום שקשה למצוא מצות לפסח או ארבעה מינים לסוכות, מותר להודיע בשבת היכן ניתן לקנותם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 20:00:08

ברכת המזון

אני עובדת בגן ילדים בחופש ושם אוכלת את ארוחת הבוקר, מה עדיף, לאכול את הלחם ולברך ברכת המזון שלא לפי כללי ההלכה, כגון-בישיבה, מפאת טיפול בילדים, ואם לא זה,אז אני שוכחת לברך בישיבה…תודה!

כיוון שמדובר בסך הכל על שתיים שלוש דקות (אמירת 'הרחמנים' קלה יותר), צריך למצוא את הדרך לומר את ברכת המזון בכבוד הראוי, כגון לתאם עם אישה אחרת שעובדת איתך (אם יש כזו) שכל אחת תיתן לשנייה את כמה דקות לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 23:19:16

הדלקת נערות שבת

אישתי אחות בבית רפואה ולפעמים עובדת ליל שבת היא מדליקה נרות, שומעת קידוש ואוכלת בעבודה אם אני אוכל לבד בבית האם אני צריך להדליק נרות בברכה ? אם אני מוזמן לבית אחר לאכול האם אני צריך להדליק בברכה? במידה ואני אוכל בבית עם הבנים והכלות האם אני צריך להדליק ברכה? תודה

אם אתה אוכל בבית בין אם אתה לבד או אם אחרים, אתה צריך להדליק נרות בברכה. ואם אתה רוצה, אתה יכול לצאת ידי חובה בהדלקת כלותיך.

אם אתה מוזמן בסעודת הלילה לבית אחר, אתה יכול לעשות אחת משניים או לבקש מבעלת הבית שתוציא אותך בהדלקתה, או להדליק בביתך נרות שידלקו עד שתחזור לאחר הסעודה.

לנוחותך אביא לך את קיצור הלכות הדלקת נרות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ד – הדלקת נרות שבת

מצוות ההדלקה

א. מצווה מדברי חכמים להדליק נר לכבוד שבת, כדי שיהיה אפשר לענג את השבת כראוי. עיקר המצווה להדליק נרות במקום הסעודה, ולכן על נרות אלו מברכים "להדליק נר של שבת". אמנם מצווה שיהיה אור חשמל מסוים גם בשאר המקומות בבית שמשתמשים בהם בליל שבת.

ב. כל נר שאורו יציב כשר למצווה, כיוון שאין חשש שיבוא להיטיבו ויעבור באיסור מבעיר, ואמרו חכמים שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, שאורו צלול וזך. וכיום רוב הנשים מדליקות נרות פרפין שאורם חזק ויציב יותר.

ג. כאשר האישה אינה יכולה להדליק, ידליק האיש את הנרות בברכה, ואם ירצה יוכל לבקש מבתו הגדולה שתדליק במקומו.

מספר הנרות

ד. מצד הדין מספיק להדליק נר אחד, ונהגו להדליק שני נרות, ויש נוהגות להדליק יותר, אך כיום שמשתמשים באור חשמל, אין בזה כל כך הידור. ומכל מקום כאשר מתארחים בבית אחרים, המנהג להדליק שני נרות בלבד.

ה. נהגו שאישה ששכחה להדליק שבת אחת, תקנוס את עצמה ותדליק מכאן ואילך בכל השבתות נר אחד נוסף, ודווקא אם לא היה שם אור כלל, אבל אם היה אור חשמל לא צריכה לקנוס עצמה.

ברכת ההדלקה

ו. חלק מיוצאות ספרד נוהגות לברך לפני הדלקת הנרות, כשם שבכל המצוות מברכים לפני קיום המצווה (שו"ע), וכיוון שקיבלו שבת בהדלקה, יקפידו שלא לכבות את הגפרור, אלא יניחוהו שיכבה מאליו. ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (חיד"א, בא"ח) נוהגות לברך לאחר ההדלקה, וכדי שהברכה תחשב לפני המצווה, מכסות את עיניהן בעת הברכה, ולאחר הברכה נהנות מאור הנרות. ונכון לכל אישה לנהוג כמנהג משפחת אמה.

ז. כאשר גבר מדליק נרות, יברך לפני ההדלקה, ויכול לכבות את הגפרור, מפני שמנהג הגברים לקבל את השבת לאחר תפילת מנחה ולא בהדלקת הנרות.

האם אפשר לצאת בתאורה חשמלית

ח. בשעת הצורך אפשר לקיים את המצווה בברכה בהדלקת נורה חשמלית שיש לה חוט להט, שכן חוט המתכת הוא כפתילה, והחשמל כשמן. וכאשר אין לאישה נר או נורת להט, תברך על נורת ניאון או לד.

ט. כאשר מדליקים נרות רגילים, עדיף לכבות את תאורת החשמל לפני הדלקת הנרות ולהדליקה מחדש לשם שבת ומיד להדליק את הנרות, כדי שהברכה תחול גם על התאורה המרכזית של השבת.

דין הדלקת שתי משפחות שאוכלות יחד

י. רוב יוצאות ספרד נוהגות שכאשר משפחה מתארחת אצל חברתה והנשים מדליקות באותו מקום, רק בעלת הבית מדליקה בברכה (שו"ע). ולמנהג יוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (מרוקו), גם האורחת מברכת על הדלקת נרותיה. ויותר טוב שהאורחת תדליק במקום אחר בבית, וכך לכל המנהגים תדליק בברכה.

יא. כאשר סידרו דירה ריקה לאורחים, טוב שהאורחת תדליק נרות באותה דירה בברכה, וכדי שברכתה לא תהיה לבטלה, צריכה להקפיד ליהנות מאור הנרות, ולכן תדליק נרות גדולים שיישארו דולקים עד לאחר שיחזרו מסעודת ליל שבת, או שתישאר לידם עד שיתחיל להחשיך, או שאחד מבני המשפחה ילך לפני הסעודה לראותם.

יב. בבתי מלון מכינים שולחן בחדר האוכל לנרות של כל הנשים. רוב יוצאות ספרד לא מברכות אם יש שם כבר נרות דולקים, ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד מברכות. והרוצה להדר, תברך בחדר על נורת להט המתחברת לשעון שבת שיכבה אותה בשעה שירצו לישון.

גבר נשוי או רווק השובתים מחוץ לביתם

יג. הישן וסועד סעודת ליל שבת בחדר משלו, אפילו הוא נשוי או רווק שסמוך על שולחן הוריו, צריך להדליק שם נרות בברכה. וכן חיילים, בין נשואים בין רווקים, צריכים לדאוג שאחד מהם ידליק נרות בברכה בחדר האוכל עבור כולם, ושיהיה אור מסוים בחדרים שבהם הם ישנים. וכן דין חולים בבית חולים ובחורי ישיבה המתגוררים כל השבוע בפנימייה ואוכלים יחד בחדר האוכל.

יד. גבר נשוי או רווק שמתארח בסעודת ליל שבת אצל משפחה אחרת, יוצא בהדלקת בעלת הבית. ואם הקצו עבורו דירה שתהיה במשך השבת רק שלו, טוב שיבקש מבעלת הבית שאוכל אצלה שתכוון להוציאו. ואם הרווק רגיל בכל שבת להדליק נרות בדירתו, אזי כאשר הוא מתארח והקצו עבורו דירה, לכתחילה ידליק שם נרות בברכה.

אישה נשואה או רווקה השובתת מחוץ לביתה

טו. אישה נשואה או רווקה שרגילה להדליק נרות בכל שבת, גם כאשר היא מתארחת המנהג שמכוונת לא לצאת בהדלקת בעלת הבית כדי שתוכל לקיים את המצווה בעצמה. וכן בפנימייה של בנות, בנוסף לנרות שאחת מהן צריכה להדליק בחדר האוכל עבור כולן, רשאיות שאר הבנות להדליק נרות בחדרים בברכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 18:38:45

שמיעת שירים בשלושת השבועות

שלום וברכה, לאחרונה גדלה התופעה של יצירת שירים ע"י בינה מלאכותית (הכל קורה על ידה – המילים,המנגינה והשירה). שאלתי היא האם אפשר להקשיב לשיר שנוצר ע"י בינה מלאכותית בשלושת השבועות וספירת העומר.

אין זה משנה איך נוצר השיר. אם הוא שיר שמח אסור לשמוע אותו בימים אלו. אביא לך את ההלכה בזה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 07:46:03

בין חמה לצל

שלום הרב, לפי מו"ר הרב מלמד, האם יש לחשוש בימינו לדין של לא לעמוד בין חמה לצל בשלושת השבועות ?

אם היתה בזה בעיה זה היה כתוב בפנה"ל כשרות בפרק לו העוסק בסכנות. עיי"ש שאין צורך לחשוש לכל הדברים הללו, וכמנהג העולם שלא לחשוש לעניין זה כלל. ובאמת גם לחוששים, כמעט ואין זה מעשי – 1. מדובר דווקא על הליכה בשביל שהוא בין חמה לצל. כמו כן כתב ערוך השולחן שעניין זה מתייחס רק להליכה מחוץ לישוב ולא בתוך העיר, וכפי שכתב הא"א (בסי' הנ"ל) שדברי המחבר אינם שייכים במקום שמצוייים אנשים ובמקום ישוב, והוסיף שנראה שהוא הדין לעיבורה של עיר. וכן דעת החזו"א (דינים והנהגות כ' ה').

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-24 15:46:23

יש לך שאלה?

פרשת אחרי-מות – העניינים המרכזיים של חג הפסח

השבת נקרא את פרשת אחרי-מות העוסקת בתחילתה בעבודת יום הכיפורים של הכהן הגדול, שכותרתה "בזאת יבוא אהרון אל הקודש". הפרשה באה לאחר מותם של בני אהרן בקורבתם לפני ה', דהיינו בכניסתם הלא מסודרת והפתאומית אל קודש הקודשים, ומראה על הסדר הנכון והמתוקן שיש לעשות בכדי להיכנס אל הקודש.

מאידך, אף על פי שפרשת השבוע היא מופלאה מאוד, ראשנו ורובנו נתונים לחג הפסח הקרב ובא, ובייחוד לפסגתו, לליל הסדר.

וגם חז"ל בטאו את התחושה שאופפת אותנו בכך שכינו את השבת שלפני פסח בשם "שבת הגדול" ושינו מההפטרה הרגילה וקבעו הפטרה מיוחדת שקשורה לחג הקרב ובא. ועל שם הפטרה זו כינו, ע"פ המהרש"ל, את השבת 'שבת הגדול' שכן בסופה כתוב "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא, והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם..".

ולכן ננסה לקשור בין שתי האהבות ובין הפרשה לחג. ננסה תחילה להבין מה הקשר בין ההפטרה לחג הפסח, ומדוע בחרו חז"ל מכל התנ"ך דווקא את הפרק הזה כהכנה שכל ישראל מתכוננים אליה בפסח?

ההפטרה

אם נתבונן בהפטרה נראה כי תחילתה במשפט שישפוט ה' את עם ישראל, משפט שתכליתו להגיעה לגאולה השלמה עליה נאמר "וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות", אולם בכדי להגיע לכך יש צורך לצרף את עם ישראל ולזקק אותם (כפי שמובא בפסוקים שלפני כן), ולכן שופט הקב"ה את עם ישראל. והמשפט המרכזי שם הוא על ענייני הצדקה, החסד והתרומות לבית ה', שעליהם מחד מזהיר הקב"ה באזהרות חמורות, ומאידך מבטיח הבטחות מופלגות- "ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאות אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די… ואישרו אתכם כל הגויים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צבאות".

והקב"ה מבטיח שאף על פי שהיה נראה שהרשעים מצליחים והצדיקים התלוננו ואמרו "שווא עבוד אלוקים" כיוון שאין בכך תועלת שהרי "דרך רשעים צלחה", הקב"ה מבטיח שיבוא היום וההבדל בין הצדיק לרשע יהיה ברור ובולט, "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו". וכל כך ניכר יהיה ההבדל בין הצדיקים לרשעים עד שיהיו הרשעים כאפר תחת כפות רגלי הצדיקים, "ועסותם (תרמסו) רשעים כי יהיו אפר תחת כפות רגליכם ביום אשר אני עושה אמר ה' צבאות".

ולאחר העיסוק בצדקה, בחסד ובתרומות לבית ה' אומר הנביא דברים כוללים יותר, שלא די בתיקון עניין זה אלא "זכרו תורת משה עבדי" ובזכות כך הקב"ה ישלח את אליהו הנביא שישיב "לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".

הדברים המרכזיים בפסח

ונראה שחז"ל רצו ללמדנו שאלה הם גם העניינים המרכזיים של חג הפסח:

  1. ראשית לכל אמונת הגאולה השלמה והציפייה אליה. ההבטחה שאף על פי שכרגע אולי נראה כי מעשינו לא מועילים, וחס ושלום "שווא עבוד אלוקים", עוד יבוא "יום ה' הגדול והנורא".

    בליל הסדר אנו מצפים לגאולה, כפי שהיה בליל הסדר הראשון עת ישבנו במצרים כשמותננו חגורים, נעלינו ברגלינו ומקלנו בידנו, ומצפים בכל רגע ורגע לאמירה האלוקית מפי משה רבנו שהגיע זמן הגאולה, הגיע זמן היציאה. כך גם בליל הסדר שבכל שנה ושנה, אנו בצפייה דרוכה להתקדמות הגאולה (וכפי שהארכנו בכך רבות בשבוע שעבר).

  2. הדבר הראשון שכותב הרמ"א בהלכות הפסח הוא המנהג לקנות חיטים לצורך חלוקתם לעניים לצרכי הפסח. וכפי שאנו מכירים את הדברים בביטוי 'קמחא דפסחא'.

    גם בתחילת ה'מגיד' בליל הסדר, אנו אומרים "כל דצריך יתי ויכול, כל דצריך יתי ויפסח", כלומר אנו פותחים בחסד. ואכן מופיע בספרים ששלושת הרגלים הם כנגד שלושת האבות, וממילא יוצא שחג הפסח הוא כנגד אברהם אבינו שמידתו חסד. והדבר הפשוט הוא שכיוון שיש הבטחה אלוקית שהקב"ה יזקק, יטהר ויצרוף אותנו כדי שנהיה מוכנים לגאולה, בלא קשר למעשינו, כפי שהייתה הבטחה אלוקית לאברהם אבינו שעם ישראל יגאל ממצרים.

    וכפי שמבאר הרמב"ם (הלכות עבודת כוכבים א,ג) "עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהם ולעבוד עבודת כוכבים כמותם, חוץ משבט לוי שעמד במצוות אבות… וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרים בני אהרון לטעות העולם ותעיותם, ומאהבת ה' אותנו ומשומרו את השבועה (חסד גמור) לאברהם אבינו, עשה משה רבנו, רבם של כל הנביאים,

    הצד הנוסף שאנו יכולים ללמוד מהעיסוק בחסד הוא שחלק חשוב מאוד מן הגאולה הוא היכולת להיפתח למגוון הדרכים והדעות שישנם בעם ישראל. ומכאן אנו מגיעים לדבר השלישי.

  3. העיסוק בבנים, בילדים, בדור ההמשך וחיבורו לדור הקודם ולדורות הקודמים, הינו גם כן חלק יסודי מאוד מליל הסדר, הוא המצווה המרכזית שאנו מקיימים בלילה זה- "והגדת לבינך ביום ההוא".

    גם הנביא מדבר על חיבור האבות והבנים, ואפשר לומר שיסוד זה נובע משני היסודות הקודמים, מתוך אמונת הגאולה אנו בטוחים שכל דור ודור הולך וצועד קדימה, הולך וחושף עוד שלב ועוד רובד בגאולתנו, ולכן תקוותנו העצומה היא על בנינו. ובטוחים אנו שהם יזכו לשלב נוסף בגאולה אליו לא זכינו. ומתוך ההיפתחות והאהבה שתשרור בין הדורות, בין דור האבות לדור הבנים, יופיע אותו השלב, שהרי כל הגאולה העתידה נובעת ונמשכת מתוך הבניין שכבר נבנה, ולכן ממילא יש צורך לחבר בין הדורות, בין העבר ההווה לעתיד, בין דור הבנים לדור האבות. מתוך האבות יזכו הבנים להופיע את מדרגתם החדשה, ומתוך הבנים יזכו גם האבות להיחשף אליה.

החיבור הבין דורי, שהוא הפסוק הבולט והידוע ביותר בהפטרה, הוא העומד ביסוד ליל הסדר.

לכן בליל הסדר יש מקום לכולם, לכל הבנים על ארבעת סוגיהם השונים, וכמובן לאבות. אלא שללא שני היסודות שאמרנו, שהם:

  • ביטחון הגאולה שמקרין על הביטחון ביכולת בנינו לגדול ולצמוח אפילו יותר מאיתנו.
  • החסד והאהבה ללא תנאי, והיכולת להיפתח, להעניק ולקבל.

לא נוכל לקיים כראוי את תפקידנו בהעברת הלפיד שתחילתו במצרים והמשכו בשמירת התורה ובשורת גאולת העולם במהלך כל הדורות "עד בוא יום ה' הגדול והנורא".

יהי רצון שנזכה להתכונן בשבת זו ולבנות בעצמנו את המוכנות לזכות הגדולה של השותפות במהלך הגאולה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן