חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת פנחס – קנאות טהורה

שכר קנאתו של פנחס
שכרו וגודל מעלתו של פנחס, על שמו נקראת הפרשה, הם הפותחים את פרשתנו, וכך אומר הקב"ה למשה בנבואה מיוחדת על עניין זה:

פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם, ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי. לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום, והייתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם תחת אשר קינא לאלוקיו ויכפר על בני ישראל.
כלומר, הקב"ה אומר למשה שבשל הקנאה שהתעוררה על ידי פנחס מלמטה – נעצרה הקנאה האלוקית מלמעלה.
תמיד התקשתי בשאלה מדוע מעשהו של פנחס ושכרו מופרדים, לשתי פרשיות? מדוע המעשה מופיע בפרשת בלק, ואילו השכר בפרשתנו? – שביניהם פרשה פתוחה?
ונראה לבאר בשני אופנים, שמתחברים לרעיון אחד יסודי ביותר בכל עניין הקנאות:

הדבר הראשון הוא, לעולם אין ממהרים לשלם לקנאי, אף כאשר קינא לאלוקיו, כל מעשה קנאות צריך בדיקה, יש לבדוק את המניעים למעשיו, שכן אם מעורבת בקנאות איזושהי נגיעה אישית או רצון אישי-אגואיסטי, בקשת כבוד או מעמד, אזי הקנאות הופכת ממעשה עליון ונשגב לחטא ופשע. ולכן, צריך בדיקה יסודית ומעמיקה של הכוונות והפניות במעשה.

הדבר השני הוא שהתורה רוצה להדגיש שהקנאי לא עושה את מה שעושה עבור השכר אלוקי לו הוא צפוי לזכות, אלא לשם שמים בלבד.

קנאותם של שמעון ולוי
וכדי להתבונן בדבר זה ננסה להסתכל מעט במעשה הקנאות הראשון שמוזכר בתורה, מעשה הקנאות של שמעון ולוי.
יעקב אבינו רואה במעשיהם של שמעון ולוי (שאחר שדינה אחותם נאנסה על ידי שכם בן חמור הם מבצעים חיסול לא ממוקד ביושבי שכם) – מעשה שגוי. וכך הוא אומר להם:

עכרתם אותי להבאישני ביושב הארץ… ואני מתי מספר ונאספו עליי והיכוני ונשמדתי אני וביתי.
נראה מדברי הפסוק שליעקב אבינו אין שום טענה אידיאולוגית או טענה מוסרית נגד שמעון ולוי אלא רק טענה טכנית, מציאותית, שכעת בית ישראל נתון בסכנה.
לעומת זאת בפרשת ויחי, שם מברך יעקב את השבטים, הוא מתבטא בחריפות גדולה כנגד שמעון ולוי ונמנע מלברך אותם. שמעון ולוי אחים כלי חמס מכרותיהם, בסודם אל תבוא נפשי, בקהלם אל תחד כבודי, כי באפם הרגו איש וברצונם עקרו שור, ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה. אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל.

כאן כבר נשמעת טענה יסודית על עצם המעשה, על כעסם ואפם, על עצם הפעולה של ההרג, כפי שמפרש רש"י, שהם חמסו את אמנתו של עשיו שהיא ה'חרב'. ויש לשאול מדוע יעקב שינה את התייחסותו למעשם של שמעון ולוי?
קנאה טהורה

אפשר לפרש באופן פשוט שאחר עבור זמן מאותו מעשה התגלה שלא הייתה כוונתם של שמעון ולוי לשם שמים בלבד, והראיה לכך היא שקנאה זו באה לידי ביטוי לא רק כלפי אנשי שכם אלא גם כנגד יוסף אחיהם – מה שמעיד שזוהי גם תכונה קשה ולא רק קנאות לשם שמים.
עוד אפשר לומר כי יעקב ראה זאת גם בתשובה השיבו לו שמעון ולוי על טענתו שמעשיהם גרמו סכנה לכל בית ישראל, שכן הם עונים ליעקב:

ויאמרו הכזונה יעשה את אחותנו.

אין ספק כי באמירה זו מתגלה כי הדברים נעשו גם בשל מניעים אישיים, שהרי אם מעשה הזנות הינו מעשה שלא תואם את רצון ה' ואת המוסר האלוקי שצריך להופיע בארץ אזי אין זה משנה אם זו אחותם או אישה אחרת. וממילא נחשף בדבריהם שיש למעשיהם גם מניעים פרטיים ואישיים.
יסודה של הקנאות הטובה הוא בטהרתה, שהרי עניינה של הקנאות היא פעולה מליבו ומרגשותיו של האדם. ולכן גם זוהי פעולה שאין מורים עליה, אין דנים לפניה, אלא אדם מליבו, ולא משכלו, נדחף לקנא.
זאת אולי גם הסיבה בגינה משה רבנו לא עשה את מעשה הקנאה, שכן זמרי תקף את משה באופן אישי על המדיינית שמשה נשא, ולכן משה חש שהוא איננו טהור מכל סיג של נגיעה אישית.
קנאה היא תולדה של אהבה
הקנאה, כפי שכותב המסילת ישרים, היא תולדה של אהבה: "וזה פשוט כי מי שאוהב את חברו אי אפשר לו לסבול שיראה מכים את חברו או מחרפים אותו, ובודאי שיצא לעזרתו. גם מי שאוהב שמו יתברך, לא יוכל לסבול ולראות שיחללו אותו חס וחלילה ושיעברו על מצוותיו".
קנאה זו, כיוון שהיא באה מן הרגש והלב הרי שהיא מחייבת טהרה ונקיות מוחלטת. כאשר הדברים מגיעים מן השכל ניתן לדון עליהם, לנקות את הסיגים, ואין אדם דן יחידי. אך כאשר הדבר מגיע מהלב אזי אין סינון ובקרה ולכן הדבר מחויב לבוא מלב שאין לו אלא רצונו יתברך.
כאשר ישראל נותנים לקב"ה את ליבם, כאשר השמירה על כבוד ה' הופכת להיות הרגש הטבעי והבריא של ישראל, אין הקב"ה צריך לקנא לכבודו, שהרי ישראל עושים זאת, ולכן המגפה נעצרת.
קנאתו של רב אדא
בכוחו של לב טהור הדבק באלוקיו לעצור מגיפות ולחולל פלאות גדולות בעולם. וכך אנו למשל מוצאים במעשה הידוע שמובא בגמרא בברכות כדוגמא למסירות נפש שבזכותה זכו התנאים הראשונים שהקב"ה יעשה להם ניסים, בו מסופר על רב אדא בר אהבה שהלך בשוק וראה אישה הלבושה בבגד אדום המושך את עין הבריות (ועל כן איננו בגד צנוע ואיננו ראוי לבת ישראל) וקרע ממנה בגדה בקנאתו. אלא שלאחר מכן התברר שאישה זו הינה גויה ולכן נאלץ רב אדא לשלם לה ארבע מאות זוז.
ולכאורה, מעשה זה, כפי שאומר רב אדא בר אהבה על עצמו, הוא מעשה פזיז, ולו היה מתון היה מברר ושואל בטרם מתפרץ בקנאה כלפי אותה אישה.
אלא ששוב, כפי שאמרנו, כדי לזכות לדברים שהם מעל לשכל ומעל לטבע, האדם צריך לפעול מהלב ולא רק מהשכל, ופעולה זו הייתה פעולה מתוך ליבו של רב אדא שיסודו מתוך אהבה, כשמו – בר אהבה.
יהי רצון שנזכה לטהר את ליבנו לעובדו באמת ונזכה לקיים את דברי הפסוק "תנה בני ליבך לי" ומתוך שנמסור את נפשנו רק לה' לבדו נזכה לגילוי אהבה אלוקית העליונה, ולגילוי כבודו יתברך בעולם.

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן