Search
לוגו ישיבת הר ברכה
Search
Close this search box.


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

בס״ד שלום כבוד הרב, ישבנו בשבת כמה חברים למפגש רגיל במהלך המפגש דובר על מחנה לילדים עם צרכים מיוחדים שמשתתפי המפגש הולכים להתנדב בו וחלק לארגן אותו, כמובן שהפגישה לא נעשתה לצורך זה, אבל שאלתי האם מותר בשבת להציע רעיונות למארגני המחנה לדברים שכדאי להם לעשות? או שזה תכנון מקודש לחול? ושאלה נוספת, אם אני לא יודעת בשבת האם דבר מסוים הוא דיבור חול או לא האם מותר להגיד בכל זאת? תודה ושבת שלום.

זה מותר משתי סיבות: א. מכיוון שמדובר על שיחה של הצעות ולא על תכנון מעשי בדיוק מה נעשה ומה לא.

ב. אם לא מזכירים מילים שאסור לעשותם בשבת, אין איסור הכנה.

לנוחותך אביא לך את קיצור דינים דיבור בשבת כפי שהם מופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

דיבור בענייני מלאכה

כד. אסור לומר דברים שאסור לעשות בשבת ומתכוון לעשותם בעתיד, כגון "מחר אסע לירושלים", "אדבר עם פלוני בטלפון". אבל מותר לומר דברים אלו בלא להזכיר את המילה המראה על מלאכה, כגון "מחר אלך לירושלים", "אדבר עם פלוני". וכאשר מספר על דברים שעשה בעבר, מותר להזכיר דברים אסורים, ובלבד שאין בכוונתו להדריך את חברו כיצד לעשותם.

כה. הרוצה לנסוע במוצאי שבת, רשאי לשאול את חברו שיש לו מונית "האם נראה לך שתוכל לבוא אליי בצאת השבת", אבל לא יאמר לו בלשון ציווי "בבקשה תבוא אליי במוצאי שבת", אף שלא מזכיר את המילה 'נסיעה'. וכן הרוצה לשכור פועל, רשאי לומר לו בשבת "אני מקווה לפגוש אותך ביום ראשון", אבל לא יאמר לו "בבקשה תבוא אליי ביום ראשון".

דיבור בענייני חשבונות

כו. אסור לדבר בשבת על חשבונות שיש בהם תועלת עסקית, ומותר לדבר מעט על חשבונות שאין בהם שום תועלת. לפיכך, אסור לדבר על התשלום שצריכים לשלם לפועלים, ומותר לדבר על מה שכבר שולם. וכן אסור לספר בכמה מכרו בית למי שמתעניין בקניית בית דומה. ובמקום צורך גדול, כגון שפגש אדם שאם לא ידבר עמו בשבת יהיה לו הפסד מרובה, מותר לדבר בשינוי, כגון במקום לומר "מאה שקלים" יאמר "מאה חלות".

הליכה ודיבור לצורך מצווה

כז. לצורך מצווה, כאשר הדבר נצרך דווקא בשבת, מותר לדבר בענייני מלאכה, או ללכת לראות דברים שצריך לעשות בהם מלאכה, או לחשב חשבונות כספיים. לפיכך, מותר ללכת להתבונן בבית כנסת שנמצא בתהליך בנייה, או ללכת סמוך לחשיכה למקום שייסעו משם לניחום אבלים.

וכן מותר לחשב את העלויות של סעודת חתונה, שכירת התזמורת והכנת בגדי הכלה, אבל אסור לסכם את העסקה בפועל. אסור לדבר על שכירת הצלם לחתונה ועל קניית בגדים להורים ולאחים, מפני שאינם מכלל צורכי המצווה.

כח. במקום הצורך מותר לערוך מגבית שבה מתחייבים לתת סכום לצדקה או לבית כנסת, או להכריז על אבדה גם אם היא מוקצה. וכן מותר לדבר על צורכי ציבור, כמו סלילת כביש וקביעת מיסים. וכן מותר להורים לחשב את הסכום הנדרש עבור חינוך ילדיהם לתורה, מדע ומקצוע.

וכן מותר במקום הצורך לעוסקים בחינוך לדון בתקציב בית הספר, ומותר למנהל לשאול מורה אם הוא מוכן ללמד אצלו, ואף לספר לו כמה יוכל להרוויח, בלא לסכם עמו את שכרו. וכן במקום שקשה למצוא מצות לפסח או ארבעה מינים לסוכות, מותר להודיע בשבת היכן ניתן לקנותם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 20:00:08

ברכת המזון

אני עובדת בגן ילדים בחופש ושם אוכלת את ארוחת הבוקר, מה עדיף, לאכול את הלחם ולברך ברכת המזון שלא לפי כללי ההלכה, כגון-בישיבה, מפאת טיפול בילדים, ואם לא זה,אז אני שוכחת לברך בישיבה…תודה!

כיוון שמדובר בסך הכל על שתיים שלוש דקות (אמירת 'הרחמנים' קלה יותר), צריך למצוא את הדרך לומר את ברכת המזון בכבוד הראוי, כגון לתאם עם אישה אחרת שעובדת איתך (אם יש כזו) שכל אחת תיתן לשנייה את כמה דקות לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 23:19:16

הדלקת נערות שבת

אישתי אחות בבית רפואה ולפעמים עובדת ליל שבת היא מדליקה נרות, שומעת קידוש ואוכלת בעבודה אם אני אוכל לבד בבית האם אני צריך להדליק נרות בברכה ? אם אני מוזמן לבית אחר לאכול האם אני צריך להדליק בברכה? במידה ואני אוכל בבית עם הבנים והכלות האם אני צריך להדליק ברכה? תודה

אם אתה אוכל בבית בין אם אתה לבד או אם אחרים, אתה צריך להדליק נרות בברכה. ואם אתה רוצה, אתה יכול לצאת ידי חובה בהדלקת כלותיך.

אם אתה מוזמן בסעודת הלילה לבית אחר, אתה יכול לעשות אחת משניים או לבקש מבעלת הבית שתוציא אותך בהדלקתה, או להדליק בביתך נרות שידלקו עד שתחזור לאחר הסעודה.

לנוחותך אביא לך את קיצור הלכות הדלקת נרות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ד – הדלקת נרות שבת

מצוות ההדלקה

א. מצווה מדברי חכמים להדליק נר לכבוד שבת, כדי שיהיה אפשר לענג את השבת כראוי. עיקר המצווה להדליק נרות במקום הסעודה, ולכן על נרות אלו מברכים "להדליק נר של שבת". אמנם מצווה שיהיה אור חשמל מסוים גם בשאר המקומות בבית שמשתמשים בהם בליל שבת.

ב. כל נר שאורו יציב כשר למצווה, כיוון שאין חשש שיבוא להיטיבו ויעבור באיסור מבעיר, ואמרו חכמים שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, שאורו צלול וזך. וכיום רוב הנשים מדליקות נרות פרפין שאורם חזק ויציב יותר.

ג. כאשר האישה אינה יכולה להדליק, ידליק האיש את הנרות בברכה, ואם ירצה יוכל לבקש מבתו הגדולה שתדליק במקומו.

מספר הנרות

ד. מצד הדין מספיק להדליק נר אחד, ונהגו להדליק שני נרות, ויש נוהגות להדליק יותר, אך כיום שמשתמשים באור חשמל, אין בזה כל כך הידור. ומכל מקום כאשר מתארחים בבית אחרים, המנהג להדליק שני נרות בלבד.

ה. נהגו שאישה ששכחה להדליק שבת אחת, תקנוס את עצמה ותדליק מכאן ואילך בכל השבתות נר אחד נוסף, ודווקא אם לא היה שם אור כלל, אבל אם היה אור חשמל לא צריכה לקנוס עצמה.

ברכת ההדלקה

ו. חלק מיוצאות ספרד נוהגות לברך לפני הדלקת הנרות, כשם שבכל המצוות מברכים לפני קיום המצווה (שו"ע), וכיוון שקיבלו שבת בהדלקה, יקפידו שלא לכבות את הגפרור, אלא יניחוהו שיכבה מאליו. ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (חיד"א, בא"ח) נוהגות לברך לאחר ההדלקה, וכדי שהברכה תחשב לפני המצווה, מכסות את עיניהן בעת הברכה, ולאחר הברכה נהנות מאור הנרות. ונכון לכל אישה לנהוג כמנהג משפחת אמה.

ז. כאשר גבר מדליק נרות, יברך לפני ההדלקה, ויכול לכבות את הגפרור, מפני שמנהג הגברים לקבל את השבת לאחר תפילת מנחה ולא בהדלקת הנרות.

האם אפשר לצאת בתאורה חשמלית

ח. בשעת הצורך אפשר לקיים את המצווה בברכה בהדלקת נורה חשמלית שיש לה חוט להט, שכן חוט המתכת הוא כפתילה, והחשמל כשמן. וכאשר אין לאישה נר או נורת להט, תברך על נורת ניאון או לד.

ט. כאשר מדליקים נרות רגילים, עדיף לכבות את תאורת החשמל לפני הדלקת הנרות ולהדליקה מחדש לשם שבת ומיד להדליק את הנרות, כדי שהברכה תחול גם על התאורה המרכזית של השבת.

דין הדלקת שתי משפחות שאוכלות יחד

י. רוב יוצאות ספרד נוהגות שכאשר משפחה מתארחת אצל חברתה והנשים מדליקות באותו מקום, רק בעלת הבית מדליקה בברכה (שו"ע). ולמנהג יוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (מרוקו), גם האורחת מברכת על הדלקת נרותיה. ויותר טוב שהאורחת תדליק במקום אחר בבית, וכך לכל המנהגים תדליק בברכה.

יא. כאשר סידרו דירה ריקה לאורחים, טוב שהאורחת תדליק נרות באותה דירה בברכה, וכדי שברכתה לא תהיה לבטלה, צריכה להקפיד ליהנות מאור הנרות, ולכן תדליק נרות גדולים שיישארו דולקים עד לאחר שיחזרו מסעודת ליל שבת, או שתישאר לידם עד שיתחיל להחשיך, או שאחד מבני המשפחה ילך לפני הסעודה לראותם.

יב. בבתי מלון מכינים שולחן בחדר האוכל לנרות של כל הנשים. רוב יוצאות ספרד לא מברכות אם יש שם כבר נרות דולקים, ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד מברכות. והרוצה להדר, תברך בחדר על נורת להט המתחברת לשעון שבת שיכבה אותה בשעה שירצו לישון.

גבר נשוי או רווק השובתים מחוץ לביתם

יג. הישן וסועד סעודת ליל שבת בחדר משלו, אפילו הוא נשוי או רווק שסמוך על שולחן הוריו, צריך להדליק שם נרות בברכה. וכן חיילים, בין נשואים בין רווקים, צריכים לדאוג שאחד מהם ידליק נרות בברכה בחדר האוכל עבור כולם, ושיהיה אור מסוים בחדרים שבהם הם ישנים. וכן דין חולים בבית חולים ובחורי ישיבה המתגוררים כל השבוע בפנימייה ואוכלים יחד בחדר האוכל.

יד. גבר נשוי או רווק שמתארח בסעודת ליל שבת אצל משפחה אחרת, יוצא בהדלקת בעלת הבית. ואם הקצו עבורו דירה שתהיה במשך השבת רק שלו, טוב שיבקש מבעלת הבית שאוכל אצלה שתכוון להוציאו. ואם הרווק רגיל בכל שבת להדליק נרות בדירתו, אזי כאשר הוא מתארח והקצו עבורו דירה, לכתחילה ידליק שם נרות בברכה.

אישה נשואה או רווקה השובתת מחוץ לביתה

טו. אישה נשואה או רווקה שרגילה להדליק נרות בכל שבת, גם כאשר היא מתארחת המנהג שמכוונת לא לצאת בהדלקת בעלת הבית כדי שתוכל לקיים את המצווה בעצמה. וכן בפנימייה של בנות, בנוסף לנרות שאחת מהן צריכה להדליק בחדר האוכל עבור כולן, רשאיות שאר הבנות להדליק נרות בחדרים בברכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 18:38:45

שמיעת שירים בשלושת השבועות

שלום וברכה, לאחרונה גדלה התופעה של יצירת שירים ע"י בינה מלאכותית (הכל קורה על ידה – המילים,המנגינה והשירה). שאלתי היא האם אפשר להקשיב לשיר שנוצר ע"י בינה מלאכותית בשלושת השבועות וספירת העומר.

אין זה משנה איך נוצר השיר. אם הוא שיר שמח אסור לשמוע אותו בימים אלו. אביא לך את ההלכה בזה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 07:46:03

בין חמה לצל

שלום הרב, לפי מו"ר הרב מלמד, האם יש לחשוש בימינו לדין של לא לעמוד בין חמה לצל בשלושת השבועות ?

אם היתה בזה בעיה זה היה כתוב בפנה"ל כשרות בפרק לו העוסק בסכנות. עיי"ש שאין צורך לחשוש לכל הדברים הללו, וכמנהג העולם שלא לחשוש לעניין זה כלל. ובאמת גם לחוששים, כמעט ואין זה מעשי – 1. מדובר דווקא על הליכה בשביל שהוא בין חמה לצל. כמו כן כתב ערוך השולחן שעניין זה מתייחס רק להליכה מחוץ לישוב ולא בתוך העיר, וכפי שכתב הא"א (בסי' הנ"ל) שדברי המחבר אינם שייכים במקום שמצוייים אנשים ובמקום ישוב, והוסיף שנראה שהוא הדין לעיבורה של עיר. וכן דעת החזו"א (דינים והנהגות כ' ה').

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-24 15:46:23

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת פנחס – קנאות טהורה

שכר קנאתו של פנחס
שכרו וגודל מעלתו של פנחס, על שמו נקראת הפרשה, הם הפותחים את פרשתנו, וכך אומר הקב"ה למשה בנבואה מיוחדת על עניין זה:

פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם, ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי. לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום, והייתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם תחת אשר קינא לאלוקיו ויכפר על בני ישראל.
כלומר, הקב"ה אומר למשה שבשל הקנאה שהתעוררה על ידי פנחס מלמטה – נעצרה הקנאה האלוקית מלמעלה.
תמיד התקשתי בשאלה מדוע מעשהו של פנחס ושכרו מופרדים, לשתי פרשיות? מדוע המעשה מופיע בפרשת בלק, ואילו השכר בפרשתנו? – שביניהם פרשה פתוחה?
ונראה לבאר בשני אופנים, שמתחברים לרעיון אחד יסודי ביותר בכל עניין הקנאות:

הדבר הראשון הוא, לעולם אין ממהרים לשלם לקנאי, אף כאשר קינא לאלוקיו, כל מעשה קנאות צריך בדיקה, יש לבדוק את המניעים למעשיו, שכן אם מעורבת בקנאות איזושהי נגיעה אישית או רצון אישי-אגואיסטי, בקשת כבוד או מעמד, אזי הקנאות הופכת ממעשה עליון ונשגב לחטא ופשע. ולכן, צריך בדיקה יסודית ומעמיקה של הכוונות והפניות במעשה.

הדבר השני הוא שהתורה רוצה להדגיש שהקנאי לא עושה את מה שעושה עבור השכר אלוקי לו הוא צפוי לזכות, אלא לשם שמים בלבד.

קנאותם של שמעון ולוי
וכדי להתבונן בדבר זה ננסה להסתכל מעט במעשה הקנאות הראשון שמוזכר בתורה, מעשה הקנאות של שמעון ולוי.
יעקב אבינו רואה במעשיהם של שמעון ולוי (שאחר שדינה אחותם נאנסה על ידי שכם בן חמור הם מבצעים חיסול לא ממוקד ביושבי שכם) – מעשה שגוי. וכך הוא אומר להם:

עכרתם אותי להבאישני ביושב הארץ… ואני מתי מספר ונאספו עליי והיכוני ונשמדתי אני וביתי.
נראה מדברי הפסוק שליעקב אבינו אין שום טענה אידיאולוגית או טענה מוסרית נגד שמעון ולוי אלא רק טענה טכנית, מציאותית, שכעת בית ישראל נתון בסכנה.
לעומת זאת בפרשת ויחי, שם מברך יעקב את השבטים, הוא מתבטא בחריפות גדולה כנגד שמעון ולוי ונמנע מלברך אותם. שמעון ולוי אחים כלי חמס מכרותיהם, בסודם אל תבוא נפשי, בקהלם אל תחד כבודי, כי באפם הרגו איש וברצונם עקרו שור, ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה. אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל.

כאן כבר נשמעת טענה יסודית על עצם המעשה, על כעסם ואפם, על עצם הפעולה של ההרג, כפי שמפרש רש"י, שהם חמסו את אמנתו של עשיו שהיא ה'חרב'. ויש לשאול מדוע יעקב שינה את התייחסותו למעשם של שמעון ולוי?
קנאה טהורה

אפשר לפרש באופן פשוט שאחר עבור זמן מאותו מעשה התגלה שלא הייתה כוונתם של שמעון ולוי לשם שמים בלבד, והראיה לכך היא שקנאה זו באה לידי ביטוי לא רק כלפי אנשי שכם אלא גם כנגד יוסף אחיהם – מה שמעיד שזוהי גם תכונה קשה ולא רק קנאות לשם שמים.
עוד אפשר לומר כי יעקב ראה זאת גם בתשובה השיבו לו שמעון ולוי על טענתו שמעשיהם גרמו סכנה לכל בית ישראל, שכן הם עונים ליעקב:

ויאמרו הכזונה יעשה את אחותנו.

אין ספק כי באמירה זו מתגלה כי הדברים נעשו גם בשל מניעים אישיים, שהרי אם מעשה הזנות הינו מעשה שלא תואם את רצון ה' ואת המוסר האלוקי שצריך להופיע בארץ אזי אין זה משנה אם זו אחותם או אישה אחרת. וממילא נחשף בדבריהם שיש למעשיהם גם מניעים פרטיים ואישיים.
יסודה של הקנאות הטובה הוא בטהרתה, שהרי עניינה של הקנאות היא פעולה מליבו ומרגשותיו של האדם. ולכן גם זוהי פעולה שאין מורים עליה, אין דנים לפניה, אלא אדם מליבו, ולא משכלו, נדחף לקנא.
זאת אולי גם הסיבה בגינה משה רבנו לא עשה את מעשה הקנאה, שכן זמרי תקף את משה באופן אישי על המדיינית שמשה נשא, ולכן משה חש שהוא איננו טהור מכל סיג של נגיעה אישית.
קנאה היא תולדה של אהבה
הקנאה, כפי שכותב המסילת ישרים, היא תולדה של אהבה: "וזה פשוט כי מי שאוהב את חברו אי אפשר לו לסבול שיראה מכים את חברו או מחרפים אותו, ובודאי שיצא לעזרתו. גם מי שאוהב שמו יתברך, לא יוכל לסבול ולראות שיחללו אותו חס וחלילה ושיעברו על מצוותיו".
קנאה זו, כיוון שהיא באה מן הרגש והלב הרי שהיא מחייבת טהרה ונקיות מוחלטת. כאשר הדברים מגיעים מן השכל ניתן לדון עליהם, לנקות את הסיגים, ואין אדם דן יחידי. אך כאשר הדבר מגיע מהלב אזי אין סינון ובקרה ולכן הדבר מחויב לבוא מלב שאין לו אלא רצונו יתברך.
כאשר ישראל נותנים לקב"ה את ליבם, כאשר השמירה על כבוד ה' הופכת להיות הרגש הטבעי והבריא של ישראל, אין הקב"ה צריך לקנא לכבודו, שהרי ישראל עושים זאת, ולכן המגפה נעצרת.
קנאתו של רב אדא
בכוחו של לב טהור הדבק באלוקיו לעצור מגיפות ולחולל פלאות גדולות בעולם. וכך אנו למשל מוצאים במעשה הידוע שמובא בגמרא בברכות כדוגמא למסירות נפש שבזכותה זכו התנאים הראשונים שהקב"ה יעשה להם ניסים, בו מסופר על רב אדא בר אהבה שהלך בשוק וראה אישה הלבושה בבגד אדום המושך את עין הבריות (ועל כן איננו בגד צנוע ואיננו ראוי לבת ישראל) וקרע ממנה בגדה בקנאתו. אלא שלאחר מכן התברר שאישה זו הינה גויה ולכן נאלץ רב אדא לשלם לה ארבע מאות זוז.
ולכאורה, מעשה זה, כפי שאומר רב אדא בר אהבה על עצמו, הוא מעשה פזיז, ולו היה מתון היה מברר ושואל בטרם מתפרץ בקנאה כלפי אותה אישה.
אלא ששוב, כפי שאמרנו, כדי לזכות לדברים שהם מעל לשכל ומעל לטבע, האדם צריך לפעול מהלב ולא רק מהשכל, ופעולה זו הייתה פעולה מתוך ליבו של רב אדא שיסודו מתוך אהבה, כשמו – בר אהבה.
יהי רצון שנזכה לטהר את ליבנו לעובדו באמת ונזכה לקיים את דברי הפסוק "תנה בני ליבך לי" ומתוך שנמסור את נפשנו רק לה' לבדו נזכה לגילוי אהבה אלוקית העליונה, ולגילוי כבודו יתברך בעולם.

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן