חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

מה התכלית של זה הכאב? – ד"ת לפרשת דברים ושבת תשעה באב

השנה חל תשעה באב בשבת, ועל שבת זו נאמר בגמרא במסכת תענית:

"תשעה באב שחל להיות בשבת וכן ערב תשעה באב שחל להיות בשבת אוכל ושותה כל צרכו ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בשעתו"

ויש להתבונן למה בחרה הגמרא לדמות דווקא לסעודת שלמה בשעתו, הרי שלמה המלך מייצג אצלנו את ימי השיא של האומה, ימים שבהם כל ישראל בארצם, בית המקדש בנוי בתפארתו, השכינה מתגלה בשלימות, ודווקא כעת ביום תשעה באב, יום האבל והחורבן, אנו נקראים לאכול כסעודת שלמה בשעתו?

בשם רבי מאיר שפירא מלובלין מובא הסבר מופלא לכך, שהכוונה בדברי הגמרא 'כשלמה בשעתו' היא על אותו הזמן ששלמה ירד ממלכותו (כפי שמבואר בגמרא במסכת גיטין סח, ב שהיה זמן שירד שלמה ממלכותו).

וביאר הרב מלובלין זצ"ל שהכוונה כסעודת שלמה בשעתו הוא לאותה השעה, ונרמז בזה מהות ענין האבלות על החורבן ובא לומר שכמו שמצינו אצל שלמה שהיה מלך בתחילה וגם בסוף ימיו חזר למלכותו ורק באמצע הייתה אצלו תקופה שירד ממלכותו, כמו כן נרמז לעם ישראל שאין להתייאש בשל מצב זה של החורבן, שהרי היה לנו בית המקדש ובקרוב נזכה לגאולה שיבנה לנו בית המקדש וכל המצב הזה של החורבן הוא איזה תקופה באמצע וכעין המצב שהיה אצל שלמה בשעתו.

ואם ננסה לבאר את העניין, יש שני סוגי צער, צער של אבלות, אדם קרוב נפטר, ואנו חווים צער של פרידה, צער על דבר שלא יחזור, צער כזה הוא מוגבל בזמן, יש קצבה כמה זמן יש להצטער על החיסרון והפרידה, וגזירה על המת שישתכח מן הלב.

אבל יש סוג אחר של צער, צער על כך שאדם או אומה לא נמצאים במקום הראוי להם, וכיוון שזה לא מקומם ולא טבעם ברור שיחזרו למקומם וטבעם, והצער הוא על המצב הזמני, שייתכן שייקח זמן עד שייצאו ממנו, אבל הוא מצב זמני, וממילא הצער הזה, טוב שיימשך עד שיחזור האדם והעם למקומו הראוי.

הצער הזה הוא צער מדרבן, הוא צער שדוחף קדימה, לחתור אל המצב שבו אנו צריכים להיות, כזה הוא הצער של תשעה באב.

כלומר, הצער על החורבן, הוא כי אנו יודעים בוודאות שזה לא המצב המתאים לנו, אנו יודעים שאנו שייכים למלכות שלמה, לגילוי שלם של הקב"ה בעולם, לכן אנו מתאבלים, ואת הידיעה הברורה הזאת אפשר לבטא בשני אופנים, האחד, על ידי צער ואבלות, והשני, על ידי סעודה כסעודת שלמה, לחוות כעת את המדריגה האמיתית שלנו,

בשניהם יש אמירה יסודית – מצב החורבן, מצב הריחוק מהקב"ה איננו המצב שבאמת מתאים לנו, אנו שייכים לגילוי שכינה, לקרבת ה', לעם זו יצרתי לי תהילתי יספרו, לאתם עדיי נאם ה' ואני אל, זו מהותנו האמיתית.

לכן החודש הזה נקרא אב, ולכאורה יש לתמוה, אנו יודעים שפירוש המילה 'אב' הינה יסוד ומקור, ויש לשאול האם חודש זה, חודש החורבן, הוא יסוד ומקור? ואם כן, למה?

והתשובה  היא כפי שאמרנו, שהצער והכאב, הם המולידים את התנועה, חודש אב הוא אכן היסוד והמקור לכל הצמיחה, כי בו מתגלה הצער והכאב שמתוכם ועל ידם מתפתחת הקומה הבאה בגאולת ישראל והעולם.

"משנכנס אב ממעטין בשמחה"- כי תחושת החיסרון והצער העמוק על מה שאיננו הוא הדחיפה הגדולה ביותר שקיימת בכדי להעמיק.

בימים אלה, ובייחוד בצום תשעה באב, שיחול ביום עשרה באב, עלינו לתת מקום לתחושות העמוקות של הכאב, הצער והאבלות. לא לדחוק אותם כפי שאנו רגילים, אלא לתת להם מקום בכדי שיסמנו לנו את המקומות בהם נדרשים צמיחה ובניין. כל מי שמרשה לעצמו ל"התאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה".

בתחילת פרשת השבוע משה רבנו מוכיח את ישראל, הביקורת והתוכחה גורמות לכאב וצער, אך מטרת הצער וכאב של התוכחה היא לקדם, לכן אחת מהמידות היסודיות שבהם קונה האדם את התורה היא – 'אוהב את התוכחות', שאדם כואב את המצב, תהיה לו דחיפה משמעותית לתיקון.

יהי רצון שמתוך שנרשה לעצמנו לחוש את הכאב והחוסר הציבורי והאישי, נזכה לצמיחה, התקדמות וקומה חדשה.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן