חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

לאן אתה הולך? – לפרשת בלק

אחד המסרים היסודיים שעולים מפרשת בלק היא שבדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו, חז"ל ראו חשיבות עליונה בעקרון יסוד זה, שהרי חז"ל אומרים (מכות י:) :" אמר רבה בר רב הונא אמר רב הונא, ואמרי לה אמר רב הונא א"ר אלעזר: מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים, בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו. מן התורה, דכתיב (במדבר, כ"ב, יב) "לא תלך עמהם", וכתיב (שם, כ) "קום לך אתם”. מן הנביאים, דכתיב (ישעיהו, מ"ח, יז) "אני ה' אלוקיך מלמדך להועיל מדריכך בדרך תלך". מן הכתובים, דכתיב (משלי, ג', לד) "אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן".

כל פעם שחז"ל אומרים את הביטוי "מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים…", זה אומר שיש כאן עקרון יסודי ובסיסי, וצריך ממילא להבין מה כל כך חשוב בעקרון זה? מדוע הוא מהווה כלל כל כך חשוב שלא יכול להיות צד בתורה שהוא לא יופיע בו?

ואענה על כך שתי תשובות:

התשובה האחת היא, עלול אדם לחשוב שהצלחתו מהווה ראייה לדרכו הנכונה, או באופן כולל יותר, הצלחת קבוצה, מפלגה, אידיאולוגיה מהווה ראייה לנכונותה, הדבר הרי ידוע ומוכר שיש לנו כאנשים נטייה להצטרף לחזק, למצליח, לשולט וכיו"ב.

באים חז"ל ואומרים, זה שנותנים לאדם ללכת בדרך בה הוא בוחר לא מהווה מדד לאמיתות הדרך, נכונותה או צדקתה.

מישור אחד של התמודדות עם שאלה זו מצוי בתורה של ר' צדוק הכהן מלובלין, בספרו "צדקת הצדיק" (אות סד):

"פעמים שרואה בבירור שהשם יתברך מסייעו ומסכים עם מעשיו, עם כל זה אינו ראיה כי מעשיו ישרים באמת. ועל זה נאמר "מדריכך בדרך תלך", ודרשו חז"ל "בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו". ואמר בדרך דרצה לומר בספר משלי דרך התורה כמו שכתבתי … כי אין השם יתברך מסייע אלא כשהוא על פי דעתו הולך בדרך התורה. ומה שלמדו מבלעם גם לפי דעתו של בלעם כפי סיטרא דיליה היה דרך זה ישר לו כפי מה שהוא…".

כלומר, זה שמצליח לך, עוד לא אומר שאתה מכוון לרצון ה', יתכן שאתה מצליח רק משום ש"בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו", רבי צדוק מוסיף דבר פלא, שיש לדון עליו, שרק אדם שבטוח שהוא עושה לשם שמיים יזכה להצלחה אך אדם שיודע בתוכו שאיננו עושה לשם שמיים, שבתוכו מקננת הדעה הפנימית שאיננו עושה את המעשה הרצוי לא יהיה לו עזר  ומעשיו לא יצליחו.

זהו לקח חשוב מאד, האדם צריך להשען על מחשבותיו, דעותיו והגיונותיו, ולא ללכת דווקא עם מי שמצליח…

התשובה השנייה היא, ולדעתי הענייה היא המרכז, זה כוח הרצון האדיר של האדם, אם תרצה יוליכו אותך, עליך מוטל לרצות, לשאוף לחלום, 'כל שתבקש לו יהי' – אבל תבקש!

זה יסודה של התפילה, תבקש, תרצה, כפי שכותב רבי נחמן מברסלב (שיחות הר"ן סב):

"דע שיש בבני אדם סגולות גדולות, כי יכולין לפעול על ידי מחשבתם מה שהם חושבים… כי כשהמחשבה היא כולה אחוזה ודבוקה בדבר אחד שיהיה כן… וחושבים שיהיה כן בלי בלבול ונטייה למחשבה אחרת על ידי זה הם פועלים שבהכרח יהיה כן כמו שהם חושבים, למשל שיחשוב במחשבתו שיזכה ללמוד ולגמור כל הד' פוסקים כולם עם כל הפירושים הגדולים. ויחשוב ויצייר בדעתו באיזה אופן ילמד אותם ובכמה זמן כגון למשל: שיזכה ללמוד ה' דפין ביום א' עד שיזכה לגמור כולם בשנה אחת ויכניס מחשבתו בזה  היטב היטב בתוקף גדול מאוד שתהיה המחשבה תקיפה ואחוזה בזה מאוד… ויכסוף וישתוקק ויחשוב בזה הרבה בתוקף גדול אזי יזכה שיהיה כן".

הדבר נכון גם ברמה הריאלית – פסיכולוגית, וגם ברמה הסגולית, ברמה הריאלית, כשאדם מאוד רוצה משהו והוא חי בתודעה של הדבר, כשאדם אחוז במחשבתו, ובאמת עסוק ומאמין במבוקשו הוא מוצא את הדרכים אליו, יתר על כן, האדם משדר לעולם, לסובבים אותו מה הוא רוצה והסביבה היא שיקוף של מה שהוא משדר:

 "אנחנו יכולים לקבוע את הגישה שלנו בכל בוקר כשאנחנו מתחילים את היום, למעשה אנחנו עושים את זה בדיוק- גם אם אנחנו לא שמים לזה לב – והאנשים במשפחתנו, כל האנשים בעולמנו, ישקפו לנו חזרה את הגישה שאנחנו מציגים להם.

אם כך, זו הגישה שלנו לחיים שקובעת את היחס של החיים אלינו. סיבה ומסובב. כל דבר שאנו אומרים או עושים יגרור תגובה הולמת. אם אנחנו במצב רוח טוב, שמחים, נהנים מהחיים האחרים ישקפו את מצב הרוח הטוב חזרה אלינו. אנחנו סוג האנשים שאחרים אוהבים לבלות בחברתם.

אתה, את ואני, אחראים לחיים שלנו. אתה, את ואני יוצרים נסיבות לאורך כל היום בכל יום מימי חיינו. הסביבה יכולה רק להחזיר אלינו את התגובה המתאימה, ההולמת, לכן, אני אומר שכל אחד מאיתנו קובע את האיכות והתוצאות של חייו. אנחנו מקבלים בחזרה את מה שאנחנו נותנים". (מתוך מילת הקסם, ארל נייטינגייל)

וברמה האלוקית, שאנו מכינים את הכלים האור האלוקי יכול לחול עלינו.

יהי רצון שנרצה בכל ליבנו טוב וחסד, אור ואהבה, שלום ואחווה, למען קידוש שמו יתברך.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן