חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מחמם מים בגז בשבת

שלום יש לנו מחמם מים בגז שאנחנו מכבים לפני כניסת שבת מה קורה במקרה בו שוכחים לכבות אותו לפני שבת האם יהיה אסור שברז המים יהיה על מצב אחר מלבד קרים לגמרי? מה קורה אם הברז פתוח על חמים, ואז נזכרים שהמחמם לא כבוי. האם מותר לסגור את ברז המים (אני מניח שזה גורם לכיבוי להבה במחמם)

אם בכל פתיחה של מים חמים המחמם מתחיל לעבוד – מותר לפתוח רק קרים. אם פתחו את חמים – מותר לסגור בשינוי (פסיק רישא בתרי דרבנן).

אם אין כיבויו חשמלי אלא בעזרת ברזי גז, מותר לסוגרם בשבת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 17:23:52

ברכות

שלום וברכה! האם יש לברך 'על המחיה' אחרי אכילת חטיף כמו 'כיף-כף'? מדובר בחטיף של 18.5 גרם, אבל נראה שהוא כן בנפח חצי ביצה. על גב החטיף מצוין ש75% זה שוקולד בלבד ו25% זה וופל שוקולד. כיצד ניתן לדעת האם אחוזי הדגן מתוך אותם 25% מגיעים לשמינית סה"כ מתוך המוצר? (והאם החישוב שעשיתי נכון בכלל?)

מכיוון שהשוקולד לא מעורב בתוך הקמח, אינו מצרף לשיעור כזית, ולכן רק אם אכל מהמזונות בלבד שיעור כזית יברך 'על המחיה', ואם לא אכל מהמזונות שיעור כזית, אבל מכלל החטיף אכל כזית יחד עם המזונות – יברך בורא נפשות.

כך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

שיעור ברכה אחרונה בעוגה ופשטידה

טז. עוגה בחושה שכמות הקמח מחמשת מיני דגן שבעיסה לפחות שמינית, כמו ברוב העוגות והעוגיות, כל המרכיבים שנבללים בעיסה מצטרפים לקמח, והאוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'על המחיה'. ואם שיעור הקמח פחות משמינית, האוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'בורא נפשות'. אמנם לפני אכילתה צריך כמעט תמיד לברך 'מזונות' (להלן יא, ה-ז).

יז. בפשטידה וקציצה שאר המינים לא נועדו רק להטעים את הקמח כבעוגה, אלא יש להם ערך עצמי, ולכן רק אם הקמח מחמשת מיני דגן הוא רוב התערובת, מברכים על אכילת 'כזית' מהפשטידה 'על המחיה'. אבל אם הדגן הוא מיעוט, אין שאר המינים מצטרפים אליו, ולכן רק אם אכל מהדגן עצמו כמות של 'כזית' בזמן של שבע דקות, יברך 'על המחיה', וכגון שאכל שיעור שלושה זיתים בשבע דקות מפשטידה שהקמח שבה הוא שליש מכלל המרכיבים. אבל אם לא אכל כמות כזו, כל שאכל מהפשטידה כמות של 'כזית', יברך 'בורא נפשות'.

יח. עוגה, עוגיות או פשטידה שיש בהן מילוי שאינו מעורב בתוך הקמח, אין הוא מצטרף לקמח. לכן אם אכל מהבצק על כל המרכיבים שבו 'כזית', יברך 'על המחיה' ויפטור את המילוי. ואם לא אכל מהבצק 'כזית', אבל יחד עם המילוי אכל 'כזית', יברך 'בורא נפשות'. לכן לדוגמה, האוכל שני וופלים קטנים יברך 'בורא נפשות', והאוכל ארבעה וופלים יברך 'על המחיה'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 20:59:29

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר בשבת לשטוף את הרצפה ולנגב בסוף עם סמרטוט ללא סחיטה אחכ? אשמח למקור לתשובה. תבורכו.

גם תשובה לשאלה זו מובאת בפניני הלכה פרק טו, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה.

אסור לשטוף במים רצפה (שו"ע שלז, ג; מ"ב ג). ואם נשפכו על הרצפה מים רבים, מותר לגורפם על ידי מגב (שש"כ כג, ז).

כאשר מקום מסוים ברצפה נתלכלך מאוד, כגון שנשפך עליו מיץ, מותר לשפוך עליו מעט מים, ולגורפם אח"כ במגב, או להספיגם בדבר שאין חשש שיבוא לסוחטו (רשז"א שש"כ כג, הערה ל; חזו"ע ח"ד עמ' מט). כאשר כל הרצפה התלכלכה מאוד, המיקל לשפוך על כולה מים ולגורפם, יש לו על מה לסמוך (אול"צ מג, ח).

כדי שלא יגיע אדם לידי סחיטה, אסרו חכמים לקחת בידו דבר שספוג במים והדרך לסוחטו, או להספיג מים רבים על ידי מגבת וכדומה, אלא יספיגם על ידי מספר מגבות שכל אחת תספוג מעט. כמו כן, יכול להספיגם על ידי דבר שאין רגילים לסוחטו מיד כשנספג בהרבה מים, כגון נייר סופג שרגילים לזורקו. ואם אין אפשרות אחרת, ניתן לבצע את פעולת ההספגה על ידי שני אנשים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:15:03

הלכות שבת

האם מותר לרכב בשבת על סקטבורד, או רולרבלייד? בכל גיל?

התשובה לשאלתך מובאת בפניני הלכה שבת סוף פרק כד סעיף י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וכעת אפשר לרכוש גם את ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור.

אופניים קורקינט וסקטים

אסור לרכוב על אופניים רגילים שיש להם שני גלגלים, משום 'עובדין דחול' (לעיל כב, ח). גם כאשר יש להם גלגלי עזר, אסור לרכוב עליהם. אבל מותר לילדים קטנים לרכוב על תלת אופן, מפני שתלת אופן הם אופניים של ילדים קטנים בלבד, ויש הבדל גדול בינם לבין אופניים רגילים, ולכן אין במשחק בהם משום 'עובדין דחול' (שם, 4).

יש מתירים לילדים לנסוע על קורקינט וסקטים בשבת, שכן לדעתם כשם שמותר לילדים לרוץ בשבת, כך מותר להם לרכוב על קורקינט או סקטים בשבת. מנגד, יש שאוסרים לנסוע עליהם, משום שכל מה שהתירו חכמים לרוץ להנאה הוא דווקא ברגליים, אבל לא על ידי מכשירים, שהופכים את הריצה למהירה ומקצועית יותר, והרי זה מעשה של חול.

ואף שבדיעבד יש למקילים על מה לסמוך, נכון להחמיר, משום שדעת המחמירים נראית יותר, וכשם שנהגו ישראל לאסור רכיבה על אופניים משום 'עובדין דחול', שהנסיעה בהם מנוגדת לצביון השבת, כך נכון שלא לרכוב על קורקינט וסקטים. בנוסף, על ידי הגבלת הילדים למשחקים פשוטים יותר, יתחנכו הילדים הגדולים להקדיש את השבת לתורה ומנוחה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:16:35

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

צבא

מעשר כספים בלי תירוצים

מכתב תודה ממשפחה שהחליטה לתת מעשר כספים , ניכוי הוצאות המעון מההכנסה החייבת במעשר כספים , אדם שהכנסתו ממוצעת לא יממן את חינוך ילדיו מכספי המעשר.

ראשית המאבק על זכויות הדתיים בצה"ל

תלאות החיילים הדתיים בצה"ל עם הקמתו , הרבנים הראשיים יוזמים רבנות צבאית בראשות הרב גורן , חיילים שסירבו לבשל בשבת נענשו בחומרה, והלוחמים הדתיים פתחו בשביתת רעב.

במעלות קדושים וטהורים

הקדוש מאיר חי הי"ד, איש של אהבה ואמונה, מסירות וחביבות ,אלמנתו אלישבע, מחנכת שמפליאה לרומם את תלמידותיה , הסרת המחסומים שהביאה לאסון * בשבחם של מחסלי המחבלים , הרס מאחזים – אכיפת חוק או ביטול מצווה?

מתוך התחשבות ולא מתוך אינטרס

לא אשנה דעה תורנית בגלל לחצי שר הביטחון ,שיניתי מעט את דעתי בעניין הפגנות בצבא מתוך התחשבות בדעת ראשי הישיבות , ההחלטה מנותקת מאינטרס כלכלי של הישיבה, ואני עצמי אינני מקבל משכורת מהישיבה.

לעמוד באומץ על אמיתה של תורה

סתירה בין תורה לצבא נוצרת רק בגלל פקודות שאינן ביטחוניות , מי שמפורר את לכידות הצבא הוא שר הביטחון, שמפעיל את החיילים נגד בני עמם ובניגוד להלכה.

תורת הסירוב של מייסד הרבנות הצבאית

הרב גורן: גאון בתורה, לוחם ומייסד הרבנות הצבאית, נשיא ישיבת הר ברכה בשנותיה הראשונות , נסיעותיו לישיבה ברכב ללא מיגון , סירוב פקודה כחלק משיעורי ההכנה לצבא.

מי פוגע במוראל החיילים

שיקולים של פגיעה במוראל הלוחמים מטים נגד עסקת שליט ולא בעדה , אבדה חכמת הגנרלים ושיקול דעתם הושחת , ערכים תורניים שנשמרים טוב יותר דווקא במערכת הממ"ד

מי מכניס פוליטיקה לצבא

מצוקת חיילי שמשון שהולידה את המחאה , בניגוד לפרסומים בתשקורת, לא ידעתי על הכוונה למחות , אילו נשאלתי הייתי מניא אותם; בדיעבד – אני מכבד את מעשיהם ומכיר בתועלת שבכך .

לתקן ולא להרוס

האם להצטרף למאבק של ארגון 'קולך' למען מסורבות הגט. 'קולך' לוחם בבתי הדין ותומך בבית המשפט החילוני. החובה ההלכתית לדון בדין תורה והאיסור לדון בבתי משפט, שדינם כערכאות של גויים.

מאבק לצורך בניין

הבחירות וחשיבותן. כל בניין חיובי דורש מאבק, "סור מרע ועשה טוב", ורק אח"כ "בקש שלום ורודפהו". על המפלגות המכירות בערכי הקודש ללמוד להיאבק בממסדים הבעייתיים במדינה.

מוסר המלחמה היהודי

המצווה לרשת את הארץ. לפני שפותחים במלחמה מצווה לקרוא לשלום. מדוע במלחמות שבימי קדם נצטווינו להרוג כל זכר. גם בימינו, שאין הורגים כל זכר, חובה להשיג ניצחון שיש בו הרתעה וענישה צודקת.

חיילים טובים, מדינאים גרועים

כצפוי, המדינאים הכושלים בזבזו את גבורת החיילים והצלחתם. עם שיש לו חיילים כאלה זכאי לקוות למנהיגות ראויה. הפעם צה"ל נמנע מלסכן את חייליו כדי לשמור על אזרחי האויב מפגיעה.

דילוג לתוכן