חיפוש
לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר לתכנן איי רובוט ששואב ושוטף את הריצפה לפני שבת כדי שיפעל בשבת? תודה

לכתחילה אין זה מכבוד השבת שיפעל כשיש אנשים בסביבה. לכן אם מפעילים אותו בזמן שאין אנשים בבית, או באמצע הלילה כשכולם ישנים, או במקום צורך גדול – אפשר להקל בזה לכתחילה. והרוצה לסמוך ולהקל גם שלא במקום צורך גדול וכשיש אנשים בסביבה, רשאי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-06 12:51:20

שבת

שלום וברכה פנה"ל שבת ב,ד: "היינו שהבגדים העליונים יהיו מיוחדים לשבת וחגים, ואת הלבנים יחליף לקראת השבת בלבנים נקיים ומכובסים" 1.לבנים הכוונה לתחתונים? 2.ובפשטות הוא הדין לגופיה שמתחת לחולצה ולגרביים?

  1. כן. הם קרויים לבנים משום שבעבר לא היה עניין להשקיע בצבע שלהם, ולכן תמיד עשו אותם מצבע הבד הפשוט יותר שהוא לבן.
  2. אכן

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-05 06:28:11

שבע ברכות כשחתן וכלה מתארחים בסעודת בת מצווה

אנו עורכים מסיבת בת מצווה לבתנו, ואחד מזוגות המוזמנים הם חתן וכלה בשבעת ימי המשתה. האם אסור / רשות / חובה לברך שבע ברכות? תודה

עורכים שבע ברכות בסעודת בר מצוה, ויש להקפיד ששמחת החתן והכלה תהיה ניכרת, או בהוספת אורחים לכבודם (כגון ההורים או האחים של החתן/הכלה מהצד שאינו קשור לבר המצווה), או בהוספת שמחה לכבודם (כגון ריקודים עם שיר חתונה), או בהוספת דבר מאכל באופן שניכר שהוא לכבודם (שו”ת בצל החכמה ה, י).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-04 08:04:25

לפרך בפני אישה שלא מכנה את הזרוע או השוק

שלום קראתי בלימוד פניני הלכה של היום שאין לברך בפני אישה שהשוק או הזרוע שלה אינם מכוסים האם הכוונה שאסור לברך מעצם זה שהאישה בטווח ראייה שלי, אפילו במצב בו אני לא רואה את החלק החשוף בגופה?

נכון, כל עוד אתה מולה אסור לברך, אלא יש להפנות עצמך לכיוון אחר. ואם לא ניתן להסתובב, כגון אורחת שיושבת בשולחן השבת, אפשר להסתפק בהבטה בסידור או עצימת העיניים בעת ברכת המזון.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 20:09:58

קדושה עם הצבור

שלום רב. למדתי את פנני הלכה הלכות תפילה, ולא ראיתי שהרב מתייחס להלכה המובאת בשו"ע, שאם אדם לא התחיל את שמונה עשרה עם הש"ץ, מותר לו להתחיל להתפלל רק אם הוא יספיק לסיים את תפילתו עד שהחזן יגיע לקדושה. האם מורינו הרב אליעזר סובר כך גם או שיש טעם להקל בדין זה, כי באמת לכאורה מנהג העולם להקל בזה… (אגב, חבר הראה לי שהפסקי תשובות גם התייחס למנהג העולם וכתב שאולי סומכים על דעות שאומרות שאם התחיל עם החזן הודו זה מספיק, ואינו חייב לשים שמונה עשרה עד קדושה. האם אולי הרב מסכים לחידושו ?) ואם הרב מסכים לדין זה. האם אדם שבכל זאת התחיל ולא הספיק לסיים את שמונה עשרה עד שהש"ץ הגיע לקדושה, האם יש עליו חובה להפסיק ולכוון?(כי על אדם שהתחיל עם הש"ץ ראיתי שהרב כתב שאינו חייב להפסיק, אלא שלהלכה יוכל להפסיק ואין זה הפסק) תודה רבה רבה מראש!!!

כל עוד הציבור נמצא בשלושת הברכות הראשונות, יתחיל עמהם. ואם מתאחר יותר, אז רק אם יודע שיסיים עד 'יהיו לרצון' הראשון שלפני 'אלוקי נצור' כדי לענות לקדושה, רשאי להתחיל תפילתו, אלא שבמקרה זה לדעת רבים כבר לא נחשב כמתפלל במניין, ולכן עדיף שיתפלל עם חזרת הש"ץ. לכן הרב לא מצא לנכון לכתוב דין זה אלא רק את הדין שיקפיד להתחיל את תפילתו כל עוד הציבור בברכות הראשונות. עי' שו"ת בצל החכמה ד, ג. פסקי תשובות צ, הערה 174. אשי ישראל פרק ח הערה יז.

לכן גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת, לא הובא דין זה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopnXHGryywHV7Qh__yChuoPFl1e9RqVpwZTIGbHKuYRWCTVdA8k)

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 06:02:36

יש לך שאלה?

פרשת מסעי – יוצאים אל החיים

חשבון נפש

השבת אנו קוראים את פרשת מסעי וכפי שכתבנו שבוע שעבר, פרשות מטות ומסעי מהווים את החתימה לתקופת המדבר ואת ההכנה ליציאה ממנו והכניסה לארץ. וננסה לראות כיצד העניינים שבפרשתנו אכן מהווים הכנה לקראת הכניסה לארץ.

בתחילת הפרשה מונה משה רבנו את מסעות בני ישראל, את נקודת ההתחלה ונקודת הסיום של כל אחד ואחד מ 52 המסעות שנסעו ישראל במדבר. וכמובן שאין כאן סיפורים נוסטלגיים גרידא אלא רצון של משה להדגיש לעם ישראל את הדברים אותם קנו ורכשו במהלך מסעותיהם. מאין התחילו, איזה תהליך עברו ומה קנו בנפשם ובדעתם הפרטית והציבורית מתוך כל צעד וצעד שעברו.

והמהלך הזה הינו מהלך הכרחי ויסודי בסיומה של כל תקופה אצל האדם, שאז עליו לבדוק מה הוא לוקח איתו מאותה התקופה, איזה מטען אידיאליסטי, אלו כוחות חיים ואלו תובנות יסודיות הוא רוצה ובוחר לקחת איתו.

וכפי המשל שנתנו בשבוע שעבר, הבחור היוצא מן הישיבה ונכנס לחיי המעשה חייב לעשות התבוננות גדולה, יסודית ורצינית כדי לבחור מה הוא לוקח איתו מתקופתו בישיבה.

חזון לעתיד

יתרה מכך, חשוב מאוד לסמן את כיוון ההתקדמות שעבר הבחור עד לאותו הרגע וזאת בכדי שיוכל להציב יעד וכיוון לעתיד. אדם שמתבונן בשנותיו בישיבה ורואה מאין התחיל ולאן התקדם ועלה כל שנה ושנה, מסמן בכך כיוון של עליה. וממילא מתעורר בו הרצון להמשיך את אותו הכיוון ולהמשיך ולעלות ולהתגדל גם בשנותיו הבאות.

כך גם משה רבנו מראה לישראל את מסעיהם ואת עלייתם, שבסופו של התהליך, בסיום אותם המסעות, מתגלה כבוד ה' בעולם (דבר הנרמז במספר המסעות שהוא מספר אותיות של אחד השמות הידועים של הקב"ה, שם של מ"ב אותיות).

להתיישב בארץ

החלק השני בפרשה עוסק בציווי על ירושת הארץ ויחד עימו בחיוב לאבד את העבודה זרה ואת עובדיה ולא לכרות עימהם ברית. "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם כי אתם עוברים את הירדן אל ארץ כנען והורשתם את כל יושבי הארץ מפניכם ואיבדתם את כל משכיותם ואת כל צלמי מסכתם תאבדו… והורשתם את הארץ וישבתם בה… והתנחלתם את הארץ בגורל למשפחותיכם".

מכאן ניתן ללמוד חיוב לאדם יקבע לעצמו מקום של קבע, יקנה בית בארץ ישראל, יאחז בה וידאג שאותו המקום בו הוא קובע את ביתו יהיה מקום עם חברה טובה ומתוקנת, ללא ספיחים של עבודה זרה וללא אנשים מקולקלים.

דבר זה הינו הדרכה יסודית לכל אדם שרוצה לבנות את חייו כראוי. בכדי שאדם יוכל להשקיע בבניינו הרוחני הוא חייב להתקבע במקום מסוים ולא להיות נע ונד. הקביעות מאפשרת פניות נפשית לבנות את חייו הרוחניים וכן מאפשרת לאדם להיות שותף בתיקון של מקומו וקהילתו.

אלא שכאן באות אזהרות חריפות וחמורות, שאותו המקום שקובע האדם לישיבתו יהיה מקום מתוקן, עם חברה טובה ומפרה, ובשום אופן לא מקום בו שולטים מנהגים מקולקלים ואנשים לא ראויים.

רבים חשבו שעליהם החברה לא תשפיע והלכו לדור במקומות בהם לא התורה עומדת במרכז, אלא במקומות בהם רווחתם הכלכלית והחומרית של יושבי המקום היא העומדת במרכז חייהם, מתוך מחשבה שהנה, לאור העובדה שהם בחורי ישיבות שיודעים מה נכון ומה איננו נכון, מה עיקר ומה טפל, הם לא יפגעו מהחברה המקולקלת. אלא שלאחר זמן קצר ניכרת מאוד ההשפעה המזיקה של החברה הרעה.

ולכן מדגישה התורה מחד שחשוב לאדם להתקבע במקום, ומאידך היא מדגישה את הזהירות היתרה שצריכה להיות בבחירת המקום.

גבולות הארץ והחזון

המשך הפרשה עוסק בשרטוט גבולות הארץ. ניתן לומר שהדבר רומז לכך שכשהאדם יוצא מן הישיבה הוא צריך לראות לאן הוא הולך, לאן הוא רוצה להגיע, לאן הוא שואף לעלות. ומאידך עליו להציב גם מהם הקווים האדומים שלו, מהם המעשים שהוא לא מוכן לעשות כדי להצליח. אלו ואלו כלולים בגבולות.

אנו יודעים שעם ישראל עדיין לא זכה לכבוש את הארץ בכל גבולותיה, ואף על פי כן מציב הקב"ה את הגבולות השלמים של הארץ, בכדי שידעו מהי השאיפה, מהי המטרה, מהו החזון הגדול שלאורו ילכו ויכבשו כמה שביכולתם לכבוש.

יישום החזון במציאות

לאחר מכן מונה הפרשה את שמות מנחילי הארץ, וזאת כדי לומר לנו שלא די בתכנון חזון גדול ורחב אלא צריך גם לראות מי ממונה על יישומו והוצאתו אל הפועל.

כך בכלל וכך גם האדם הפרטי. לא די לאדם להציב מטרות ושאיפות גבוהות, אלא גם חשוב מאוד שיראה מהי הדרך ליישומם. לדוגמא, אם רצונו להמשיך ולשמור על ההלכה כולה ברצינות ובהקפדה- הוא חייב לקבוע עיתים חשובים ללימוד הלכה. וכן כאשר הוא בא להקים את ביתו הוא מחייב לקחת אישה כזו שרוצה בכך, אישה שתהיה 'עזר' להקפדה ולשמירה על ההלכה ולא 'כנגדו' חלילה.

עוד חשוב, כפי שאמרנו, שהאדם יחיה בחברה בה שמירת ההלכה היא הנורמה החברתית המוסכמת.

וכן על זה הדרך, לא דיי בשאיפה, אלא על האדם לקבוע סדרי חיים ממשיים.

לתת מקום חשוב לקודש

בהמשך הפרשה מופיע הציווי להפריש ערים ללווים. כלומר, האדם חייב לתת בחייו מקום לקודש, להפריש מקום ללווים, לתת זמן לתורה, לגור במקום תורה, לעשות לעצמו רב, ועוד עליו לקבוע לעצמו דרכים רבות כדי שהקודש יהיה דומיננטי בחייו. אסור בשום פנים ואופן שהקודש יהיה מרוכז אך ורק בשבתות וימים טובים, אלא עליו להיות מפוזר על פני כל היום, כל יום. (וכפי שאנו רואים מתקנת חז"ל, שאדם צריך לברך 100 ברכות בכל יום). וכך ערי הלווים פרוסות בכל הארץ, בכדי לתת מקום בקודש בכל מקום.

ראינו את חלקה של הפרשה וכיצד כל הדרכה והדרכה המופיעה בה מכוונת בבניית האדם ביציאתו לחיים ולמעשה.

ונסיים בכך שגם אותם אלה שיצאו מן הישיבה לפני שנים רבות ומרגישים שהתרחקו ונפלו, עדיין בכוחם ליישם את ההדרכות העולות מפרשות מטות ומסעי, ולחזור לאותה המעלה הרוחנית העליונה לה זכו בעודם בישיבה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן