חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

פרשת מטות – מתכוננים לעולם האמתי

פרשות מטות ומסעי – סוף הדרך

השבת נקרא אי"ה את פרשת מטות. זוג הפרשיות מטות ומסעי, שפעמים רבות נקראות יחד וחותמות את ספר במדבר, הינם בעצם פרשיות של סיום הדרך (או בלשון ימינו: סוף הדרך..).

המדבר והנדודים בו מוגדרים בכמה מקומות אצל חז"ל כ'תקופת הישיבה' של עם ישראל. כלומר, כפי שהאדם הפרטי בטרם יציאתו ל'חיים': לבניין המשפחה, לבניין הארץ והכלכלה, לחיי המעשה והיצירה- ראוי לו ליישב כמה וכמה שנים באוהלה של תורה, בישיבה, בכדי לקלוט את התורה בתנאי חממה, ללא יצרים קשים והתמודדויות עם העולם החומרי.

וכך גם עם ישראל, שעומד על רגליו אחר יציאת מצרים, מקבל את התורה במדבר, במקום בו אין לו עמל וניסיונות גשמיים. 'לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן'. במקום בו הוא זוכה לגילוי אלוקי ברור ובהיר של עמוד הענן ועמוד האש, של המן ובארה של מרים, להנהגתו העל טבעית של משה תוך ראיית הסדר הנכון בתוך כלל ישראל, 'איש על מחנהו ואיש על דגלו', וההבנה שאין שום תזוזה אלא על פי ההשגחה האלוקית, 'על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו'- שם ישראל מקבלים את התורה.

מחד, מאפשר מהלך זה לעם ישראל לקלוט ולהפנים את יסודות התורה, את ההשגחה האלוקית, את הסדרים המתוקנים בישראל, ועוד יסודות רבים וחשובים. אלא שמאידך יש בו גם קושי גדול, שהרי אין זה מצבו הטבעי של העם (כפי שהישיבה והלימוד יום שלם איננו המצב הטבעי לרוב בחורי הישיבות). ועוד קושי חמור מזה ישנו והוא החשש לנפילה הגדולה, ואפילו להתרסקות, שעלולה לבוא בכניסה לארץ, ביציאה אל החיים, כאשר האדם יוצא אל תפקידו המרכזי והעיקרי.

ניתן לומר שפרשיות מטות ומסעי הינם סיום הדרך בהיותם מסיימות את שלב המדבר שעיקר עניינו הוא ההכנה וההתכוננות לקראת השלב הבא, השלב המרכזי והעיקרי והוא שלב חיי התורה בארץ.

הירידה בסוף תקופת הישיבה

אכן גם בימינו אנו עדים לתופעה מצערת של ירידה רוחנית החדה שעוברת על בחורי הישיבות בהיותם יוצאים לחיי המעשה: ללימודים האקדמיים ולעולם העבודה.

יש שיטות שמתמודדות עם אתגר זה על ידי ניסיון להשאיר כמה שיותר אנשים בבית המדרש, הן על ידי דחיפתם להמשך לימוד תורה שנים רבות והן על ידי דחיפתם לחינוך והוראה- מה שמשאיר את האנשים בתוך העולם התורני-לימודי.

ניסיון זה מצליח בחלקו בלבד, הן מפני שאינו מקיף את רוב הציבור והן מפני שהוא גורם לכך שכישרונות רבים בתחומי הכלכלה והמדע לא יוצאים לפועל. וממילא גם יוצא שרבים מהעוסקים בחינוך מתוך דחיפה חיצונית (ולא מתוך הרגשה וידיעה כי זהו כישרונם וייעודם) חשים ממורמרים ו'מבוזבזים' (ויש לכך כמובן גם השפעות על הצלחתם בעבודת הקודש העליונה של חינוך ילדי ישראל).

גם בכניסתם של ישראל לארץ אנו מוצאים ירידה רוחנית גדולה- דבר שבולט מאוד בכל תקופת השופטים. ומשה רבנו, כידוע, צופה את הדברים ומנבא על התרחשותם, אלא שלא בשל כך נמנע הקב"ה מלהצעיד את ישראל לארץ, שהרי הבריחה מעיקר תפקידנו- קידוש החומר והקמת ממלכה המקושרת לקב"ה ולתורה- איננה אפשרית. אלא יש צורך במחשבות עמוקות והכנות גדולות בכדי להצליח לעבור מן המדבר לארץ.

להתכונן ליציאה מהמדבר לעולם המעשה

וכאמור, ניתן לראות בפרשיות אלו הכנות לאותו המעבר, כשספר דברים כולו הינו המשך של אותה הכנה.

וננסה להדגים את הדבר בנושא הראשון שמופיע בפרשתנו, ובעזרת ה' נמשיך ונראה זאת בעניינים נוספים בשבוע הבא.

"וידבר משה אל ראשי המטות לבני ישראל לאמר זה הדבר אשר צוה ה', איש כי ידור נדר לה' או הישבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה". הדבר הראשון שבולט בפרשייה זו הוא שלעומת רוב הפרשיות בתורה שמתחילות ב"וידבר ה' אל משה לאמר" כאן פותחים הדברים ב"וידבר משה".

ואמנם חז"ל מציינים שאפילו במקרה זה שונה דיבורו של משה מכל הנביאים שכן הוא לא מתבטא ב"כה אמר ה"' אלא ב"זה הדבר אשר צוה ה"'- דהיינו דיבור מבורר ובהיר יותר. ואף על פי כן מהשוואת משה רבנו לשאר הנביאים אנו לומדים שכאן יש דרגה של הופעת תורה מפי משה (כעין ההבדל שעושים חז"ל בין ארבעת הספרים הראשונים בתורה לבין ספר דברים אותו אמר משה מפי עצמו. (וחס ושלום אין כאן אמירה שאין הדברים אלוקיים, אלא הכוונה היא שהדברים האלוקיים עברו דרך הצינור הרחב והכולל של משה).

דבר נוסף שבולט מיד בתחילת הפרשה הוא הציווי אל ראשי המטות, ולכאורה כלל לא ברור מדוע דבר זה נאמר לראשי המטות, הרי זהו (עניין השבועות והנדרים) ציווי לכל יחיד ויחיד? אלא שחז"ל דורשים מכאן בכוחם של חכמי ישראל להתיר נדרים בתנאים מסוימים.

שתי הערות אלה, הן האמירה מפי משה, והן המעבר של דברי התורה דרך ראשי המטות והכוח שניתן בידם מראה איך הקב"ה רוצה לתת כוח להנהגה. עד עכשיו "על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו', ועכשיו, כפי שכתוב בפרשת פינחס "יפקוד ה' אלוהי הרוחות לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם".

ההנהגה עוברת מה' (בסגנון 'ה' הוא המלך') למנהיגות שפועלת על פי רצון ה'. ולא די בכך אלא יש גם צורך בראשי המטות, במנהיגות שבטית ואזורית שתנהיג כל שבט ושבט וכל קהילה וקהילה על פי אופייה ודרכה בכדי לקדש שם שמים בעולם.

כוח זה מתפשט מההנהגה אל כל יחיד ויחיד שיכול בדיבורו לקבוע לו מצוות עשה או לא תעשה על ידי נדר או שבועה. והאדם צריך להתחיל להיות מודע לגודל שבו ולהיזהר שלא לחלל דברו- לא להפוך את דבריו לחולין.

שני יסודות לקראת היציאה

כלומר, למדנו מכאן שני יסודות לקראת יציאתו של האדם לחיי המעשה:

'עשה לך רב', קבל על עצמך מנהיגות תורנית-רוחנית שתנהיג אותך ואת קהילתך (ראשי המטות). השתייך לקהילה שיש בה הנהגה שמובילה ומדריכה.

דע את הכוח הגדול שמצוי בידך בכלל ובדיבורך בפרט. ולכן עליך לשמור על איכותו וקדושתו של הדיבור. תרבה בדיבורים אידיאליסטיים ובונים, ובכל עניין ועניין שתבוא לדבר בו- חשוב היטב עליו ואילו דיבורים בעלי ערך ותוכן אתה יכול לדבר בו.

יהי רצון שנזכה להנהגה מתוקנת בכל קהילה וקהילה ובכלל ישראל, ושמתוך כך יוכל גם כל יחיד ויחיד לבוא לידי ביטויו השלם. 'ובכן תן כבוד לעמך תהילה ליראיך, תקווה לדורשיך פתחון פה למייחלים לך'.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן