חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לליל הסדר – לראות את הסדר האלוקי

דברים שנאמרו באזכרה של הלל ויגל יניב הי"ד

 

אנו נמצאים בעיצומן של ההכנות לקראת חג הפסח, מנקים את הבית ואת הלב, מחמץ, ומכינים את עצמנו לקלוט את האורות הגדולים של ליל הסדר בפרט ושל הפסח בכלל.

אשתף בדברים שאמרתי באזכרה של הקדושים הלל ויגל יניב הי"ד.

ליל הסדר עניינו לגלות שבעולם יש סדר, יציאת מצרים חשפה, שכל מהלכי ההיסטוריה מכוונים, שכל הטבע מכוון, שיש בורא, מכוון, משגיח ומנהיג לעולם.

שגם הגנות, הקשיים הגדולים שאנו עוברים, מטרתה להגיע לשבח, לעליות הגדולות, ויותר מכך שהגנות מובילה לשבח, שהקשיים מזככים, מרוממים ומעלים.

שמסתכלים כך במציאות, מבינים שהקב"ה מדבר איתנו דרך המציאות, דרך החיים, דרך כל מה שקורה לנו.

כדברי הרב קוק באורות הקודש:

מקשיבים את קול שיח הקודש ממרומים. קולטים את הרשמים, המתגלים, המתנוצצים כברקים. ממרומי הנשמה ושרשיה. כל חזון אשר יגלה קול קורא הוא ממרומים, ממקור הדעת, מאוצר החיים אשר בנשמת חי העולמים,

או כלשונו המיוחדת של ר"נ מברסלב:

צָרִיךְ הָאָדָם לְהִסְתַּכֵּל מְאֹד עַל דְּרָכָיו וּלְהִסְתַּכֵּל וּלְהִתְבּוֹנֵן הֵיטֵב עַל כָּל הַסִּבּוֹת וְהָעִנְיָנִים שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַזְמִין לוֹ, וּמִתְגַּלְגֵּל עִמּוֹ בְּכָל יוֹם וָיוֹם, כִּי כָּל יוֹם וָיוֹם, יֵשׁ בּוֹ מַחֲשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה מְשֻׁנֶּה מֵחֲבֵרוֹ. וְצָרִיךְ שֶׁתֵּדַע שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְצַמְצֵם אֱלֹקוּתוֹ מֵאֵין סוֹף עַד אֵין תַּכְלִית עַד נְקֻדּוֹת הַמֶּרְכָּז שֶׁל עוֹלָם הַגַּשְׁמִי שֶׁהָאָדָם עוֹמֵד עָלָיו, וּמַזְמִין לוֹ לְכָל אָדָם מַחֲשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה לְפִי הַיּוֹם וּלְפִי הָאָדָם וּלְפִי הַמָּקוֹם, וּמַלְבִּישׁ לוֹ בָּהֶם רְמָזִים כְּדֵי לְקָרְבוֹ לַעֲבוֹדָתוֹ. בְּכֵן צָרִיךְ הָאָדָם לְהִסְתַּכֵּל עַל כָּל זֶה לְהַגְדִּיל דַּעְתּוֹ וְשִׂכְלוֹ לְהִסְתַּכֵּל וּלְהִתְבּוֹנֵן עַל כָּל הַמַּחֲשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַזְמִין לוֹ בְּכָל יוֹם וָיוֹם, לְהָבִין מֵהֶם הָרְמָזִים שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְרַמֵּז לוֹ בָּהֶם לְהִתְקָרֵב אֵלָיו בְּכָל פַּעַם מִכָּל מָקוֹם שֶׁהוּא. כִּי בְּכָל הָעִנְיָנִים וּבְכָל הַמַּשָּׂא וּמַתָּן וּבְכָל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַזְמִין לָאָדָם בְּכָל יוֹם וָיוֹם, בְּכֻלָּם יֵשׁ בָּהֶם רְמָזִים פְּרָטִיִּים שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ מְרַמֵּז לוֹ לָאָדָם בְּכָל פַּעַם לְהִתְקָרֵב אֵלָיו. וְצָרִיךְ לְהַגְדִּיל דַּעְתּוֹ וּלְהִסְתַּכֵּל עַל זֶה הֵיטֵב.

והאמירה האלוקית אלינו היא לא רק אמירה כללית, אלא כל פרט ופרט מכוון, שהרי הקב"ה אין לו הגבלה, הוא לא 'עובד במגבלות המציאות', לכן ברור שכל פרט ופרט מכוון לגמרי, כפי שכתב הרב קוק:

…הוא יתברך הוא סבת כל הסבות, וכיון שאין צד הכרח, מבואר שאין שום צד מקרה בעולם שלא יהיה מכוון לתכלית הטוב. שהרי שלימות כל הנהגה טובה היה ראוי שלא יעזב בה אפילו דבר קטן במקרה, אלא שלפעמים קוצר היכולת מונע שאי אפשר להתכוון על כל הפרטים שיהיו מכוונים אל תכלית נעלה. אבל כשהיכולת אין לה גבול, המדה כך נותנת, שאין שום דבר קטן נופל במקרה כלל.

ליל הסדר, צריך להזכיר לנו את האמת הפשוטה הזאת, צריך לא רק לחיות את החיים אלא להתבונן בהם, להתבונן במה שהקב"ה מזמן לנו.

כלשונו המיוחדת של ר"נ מברסלב:

צריך האדם להאמין באמונה שלמה, שכל מה שעובר עליו בכל יום ובכל עת ובכל שעה מיום היוולדו עד יום מותו, הכל הוא רק סיבובים מאיתו יתברך, כדי שיזכה להשגות אלוקות לדעת ולהכיר אותו יתברך, כי רק בשביל זה נברא, ואין שום תכלית אחר חוץ מזה.

לפני 30 יום, הקב"ה הפנה את הזרקור האלוקי, למסכת הר ברכה – גב ההר, לפרק משפחת יניב ולדפי הלל ויגל, וקורא לנו ללמוד מהם, להתקרב לקב"ה ולצמוח כתוצאה מהמפגש הכאוב והמטלטל הזה.

ולפני שאנסה במילים קצרות לפתוח קצת את ההתבוננות הזאת, אוסיף עוד משפט כללי על ליל הסדר, בליל הסדר צריך לא רק לדבר על יציאת מצרים שהייתה לפני כ-3335 שנים, אלא לראות איך הקב"ה הולך ומנהיג את המציאות כולה, את ההיסטוריה כולה עד לימינו אלו.

ולנסות להבין בתוך כל ההתרחשויות, בתוך ההנהגה האלוקית של המציאות, מה התפקיד שלנו?

ומכאן נתבונן מעט, במסכת הר ברכה-גב ההר, פרק משפחת יניב ודפי הלל ויגל.

מסכת הר ברכה, היא מסכת רחבה, שאפשר להגדיר את הנקודה המרכזית שלה, כישוב הארץ במובן הרחב, ליישב את מרחבי הארץ במובן הפשוט, אך גם ליישב את הארץ על ידי שותפות בבניין המדינה, בצבא, בכלכלה, בחינוך, ברווחה ועוד, כל אחד ואחד לתרום את מיטב כוחותיו, לבניין המדינה, והשיא ליישב את הארץ, בהורדת התורה לארץ, על ידי הבאת התורה בבהירותה ובגדולתה, החל מהרעיונות, הערכים והאידאליים עד דרך היישום שלהם הלכה למעשה, על ידי הפרט והכלל.

הבנת דבר ה' שמתגלה במציאות מחייב אותנו להבין מה התפקיד המרכזי שצריך להשקיע בו, וכך מגלה לנו הרב חרל"פ:

בכל תקופה ותקופה ישנה נקודה מיוחדת שדרך הנקודה ההיא מאיר כל הטוב ומתוכה מתנוצצים כל קיומי התורה והמצוות שבתקופה ההיא, שיודעים הם (אוייבנו) שאם יעכבו בעד הפרחתה של הנקודה ההיא ימנעו בזה כל השפעת האורה והקדושה שבאה דרך הצינור הלזה… ובעיקבתא דמשיחא הנקודה העיקרית היא ארץ ישראל וממנה נובע הכול ומבלעדי ההתאחזות בה אין שום השפעה של קדושה בעולם, ואין פלא אם כל העמים רוצים לעכב בעד ביאתם של ישראל בארץ הקודש והתקשרותם בה, וכל כובד ההתנגדות שלהם היא בעיקר על הנקודה הזאת.

ומתוך המסכת הזאת, הצביע הקב"ה על פרק משפחת יניב, פרק מדהים, של משפחה שכולה עשייה של חסד, משפחה שיש לה ארבעה גמחי"ם, גמ"ח תרופות קשב וריכוז, גמ"ח כלי עבודה וגינון, גמ"ח אירועים, מכולה מליאה בדברים לעיצוב אירועים, הכול כד שכל אירוע יהיה מקושט ומיוחד וגמ"ח תחפושות – שכל היישוב, מאות משפחות, אלפי ילדים נהנים ממנו כל שנה, באים בוחרים תחפושת ממבחר עצום, ותמורת כמה שקלים מחפשים את כל המשפחה, מישהו יכול לשער כמה שמחה, כמה חסכון, כל זמן – חוסכים הגמחי"ם האלו, במשך השנים, בל ישוער!

ואם תגידו טוב, זה חסד שיכול לכלכל כמה וכמה משפחות, אך אצל היניבים זו רק ההתחלה…

ביתם פתוח שנים רבות לנוער, מובילים את נוער בנים, את הסניף, כל בחירת קומנרים ומדריכים, כל הכיוון החינוכי, אבל גם כל נער שצריך חיבוק, שצריך חיזוק, מוצא בביתם אהבה והדרכה, בהכלה אין סופית, במסירות גדולה, ללא גבולות, ללא שעות, עם לב ענק.

ולא אמרנו הכול…החיבוק לחיילי צה"ל, בכל פיגוע ואירוע (שלצערנו לא נדיר), כולם יודעים נוהל מרק של משפחת יניב, באים עושים סיר גדול של מרק ונוסעים לחזק, לחבק ולתמוך, כי יודעים מי נושא בנטל הביטחון, יודעים להכיר טובה!

ומידי פעם כדי לתרום קצת…שבתות מחנות צה"ל, ואפילו ליל הסדר האחרון, למרות המשפחה הגדולה והמאוחדת, היניבים חגגו בבסיס צה"ל.

ובתוך הפרק המופלא הזה, הקב"ה אומר לנו תעיינו בדפי הלל ויגל

דף הלל הוא דף של ראש גדול, של אחריות, של נשיאה בעול, להיות הקומונר הראשון מהנוער שמרים את הסניף ובונה אותו, לא להיכנע לפציעה ולהילחם לשרת בקרבי ולהגיע לפיקוד, פיקוד כזה שמוביל את כולם, אבל לא מתעלם מכל אחד ואחד, דואג לכל חייל שיש לו קושי, והכול ענווה ובחיוך.

דף יגל הוא דף של חסד, להיות אדם שהמילה 'לא', לא קיימת שמבקשים עזרה, של זרימת חיים, להצליח ברגע להיות חבר של כולם, להתחבר לכל כך הרבה אנשים, כל כך מהר, להיות כל הזמן מאיר פנים, להיות בעל אומץ והעזה, לא להיכנע למוסכמות ולחיות בעוצמה, להיות חבר טוב ברמות נדירות, במסירות ובאיכפתיות, לא לוותר על החיבור לתורה, למרות שלימוד זה לא התחום שלך.

ובאמת אם אתם חושבים שהארכתי, לא אמרתי אפילו חצי, הקב"ה הפנה את מבטינו ללמוד את הלימוד הזה, לצמוח ולגדול ממנו, תתבוננו.

והלימוד הגדול שאנו צריכים ללמוד מהפגישה הכואבת הזאת עם המוות, עם האובדן, הוא שאין אובדן, הרב קוק כותב:

יש תביעה פנימית בלבו של אדם, שכל גילויי חייו צריכים שיהיה להם אופי נצחי, באופן שלא ייראו כלל מפני כל תמורה, ומכל כליון ואיבוד, והוא צועד בזה למעלה מעצמות הזמן. אמנם אי אפשר שתתגשם תביעה זו, כי אם בדרך הקודש העליון של השקיעה המוחלטת בהאור האלוקי, הנותן בכוח רזי עולם שלו, תפקיד עולמי לכל תנועה רוחנית וגשמית, ומורה דרך לכל דבר קטן שבקטנים, איך להתעלות למרומי הגודל.

כלומר, המוות-הכיליון-האובדן, הם רק לדברים שלא מחוברים לקב"ה, אך שהאדם חי לשם שמיים, אין אובדן, יש עשייה שנרשמת בנצח.

וכפי שכותב הרב קוק:

עצם ההדרכה להסרת יראת המוות צריכה לבוא על ידי ההתרגלות של אהבת החיים בערכם האמיתי.

יהי רצון שיהיה לנו ליל סדר, שנראה את הסדר האלוקי, נלמד אותו, ונדריך את חיינו על פיו.

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן