חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת בראשית – שתי דרכים לעבודת ה'

ברוך ה', אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו, ואנו זוכים בשמחה גדולה להתחיל מבראשית, הפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית שבה האדם עובד את ה', מסתיימת במפח נפש גדול, מי שיוזם את עניין, שהוא קין, הקב"ה לא מעוניין במנחתו, ואחיו, הבל, שהולך בעקבותיו ושמנחתו מתקבלת ברצון, נרצח עקב כך, על ידי אחיו, שיזם את כל העניין.

וכך מספרת התורה:

"ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה', והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן. וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, ואל קין ואל מנחתו לא שעה, וייחר לקין מאד, ויפלו פניו… ויאמר קין אל הבל אחיו, ויהי בהיותם בשדה, ויקום קין על הבל אחיו ויהרגהו".

ובאמת יש לשאול, מדוע לא מקבל ה' את מנחתו של קין, הרי הוא זה שיזם את ההודיה לקב"ה, לכאורה תסכולו של קין מוצדק מאד, מדוע שעה ה' לקרבנו של אחיו ודחה את הקרבן שלו?

רש"י על פי דברי חז"ל כותב: "מפרי האדמה – מן הגרוע", ומבאר השפתי חכמים: "דקשה לרש"י דהיה לו לכתוב מראשית פרי האדמה, כמ"ש אצל הבל מבכורות צאנו ומחלביהן", כלומר קין הביא מן הגרוע ואילו הבל טרח להביא את הטוב ביותר.

אלא שדווקא דברים אלו, מעוררים שאלה עצומה, מדוע קין מביא מן הגרוע? הרי כמו שאמרנו ומפורש בפסוקים הוא היוזם, ומדוע יביא מן הגרוע? ועוד יש לשאול, נניח שהוא חשב משום מה שטוב להביא מן הגרוע, מה האכזבה הכל כך גדולה מכך שה' לא מקבל את קורבנו, אם היה טורח להביא מהטוב ביותר והקב"ה לא מקבלו, התיסכול, הצער והכעס מובנים, אך שאתה מביא מן הגרוע למה יש להצטער ולכעוס כל כך?

ויותר מכך, הקב"ה מנחמו ומדריכו:

"ויאמר ה' אל קין למה חרה לך ולמה נפלו פניך? – הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו"

כלומר, אומר ה' לקין, נכון טעית, ולא נבחרת, אבל אתה יכול לתקן, אם תיטיב את מעשיך ותנהג כראוי, גם אתה תהיה אהוב, רצוי ומקובל, ואם לא תיטיב, דע לך שיש בעולם, כוחות שליליים, הכוחות האלו, אם לא שולטים בהם יכולים להביא את האדם לחטא, אך באמת כוונת הכוחות האלו, שאתה האדם תשלוט בהם ותשתמש בהם לעשות טוב ולהביא ברכה, ויש ביכולתך לשלוט בכוחות האלו.

ולמרות הכול קין לא מקבל ולא מתנחם, וצריך לנסות להעמיק ולראות מה מחשבתו של קין.

הציור השטחי של קין, כמנוול שלא איכפת לו מעבודת ה' וודאי איננו נכון, ראשית, הוא יזם את הבאת המנחה, שנית, הקב"ה מדבר איתו מנחם אותו, כך שהוא וודאי ראוי ליחס, ושלישית, עצם העובדה שקין כל כך מתוסכל מן הדחייה של הקב"ה יש בה כדי ללמד לכאורה על אדם החפץ בקרבת ה'. הוא אינו מזלזל בדחייה הזאת, היא כואבת לו עד מאד!

הרב קוק (אורות ישראל ותחייתו, פסקה טו), מבאר את הדברים בעומק נפלא, קין רוצה להתקרב לה', אבל שתי דרכים יש כדי להתחיל במסע האינסופי להתקרב לה',

הדרך האחת היא, להוריד את ה' אלינו, לומר שה' איתנו למרות כל הקילקולים, למרות כל התאוות והתועבות, ה' איתנו בכל מקרה, הוא אוהב אותנו כפי שאנחנו, הוא מקבל אותנו באהבה ללא גבול וללא סייג, עלינו רק להכיר בגדולתו ובמלכותו רבת החסד והאהבה, והוא יאהב אותנו כפי שאנחנו.

סוג עבודת ה' הזאת, באה ומבקשת מה' לרדות אלינו, לקבל אותנו, אנו לא רוצים ואולי לתפיסה זו גם לא מסוגלים להשתנות, אז שהקב"ה שהוא כל יכול, יוותר וירד אלינו.

הדרך השנייה היא שאנחנו נתאמץ להתעלות ולדבוק עד כמה שאפשר במידות האלוקיות, לא שה' ילך אחרינו, אלא שאנו נלך אחרי ה', אמנם כבר שאלו חז"ל איך יכול האדם ללכת אחרי ה', אך ענו:

"ואמר רבי חמא ברבי חנינא, מאי דכתיב: אחרי ה' אלהיכם תלכו? וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה? והלא כבר נאמר: כי ה' אלוקיך אש אוכלה הוא! אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה, מה הוא מלביש ערומים, דכתיב: ויעש ה' אלוקים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם, אף אתה הלבש ערומים; הקב"ה ביקר חולים, דכתיב: וירא אליו ה' באלוני ממרא, אף אתה בקר חולים; הקב"ה ניחם אבלים, דכתיב: ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו, אף אתה נחם אבלים; הקב"ה קבר מתים, דכתיב: ויקבר אותו בגיא, אף אתה קבור מתים".

דרך זו, דורשת מאמץ עצום, עמל גדול, דרך זו דורשת אמון באדם, שהוא יכול להתעלות, שיש לו כוחות עצומים, שיש בתוכו 'חלק אלוה ממעל', נשמה שניתנה בו שהיא טהורה, ויש בכוחו בעבודה גדולה לחשוף את הנשמה הזאת.

קין בחר בדרך הראשונה, הדרך הקלה, שלצערנו רבים בוחרים בה.

זו הייתה תקוותו של קין. הוא ביקש ליצור קרבה, אבל קרבה כזו שאינה תובעת ממנו להשתנות. הוא ביקש מהקב"ה לקבל אותו כפי שהוא, ללא שינוי, ללא עמל וללא עבודה, עם כל רע והרשע, עם הקנאה, התאווה והכבוד, עם הגאווה והרשע.

ושהקב"ה לא שועה אל מנחתו, הוא מגלה שכך אי אפשר להתקרב לה', וזה כואב לו וחורה לו מאד, ואילו הדברים שהקב"ה אומר לו, אתה יכול להשתנות, אתה יכול להיות טוב, אתה יכול לשלוט בכוחות השלילים – 'ואתה תמשול בו'!

אך קין לא מאמין ביכולת להשתנות, ולא רוצה לעשות את המאמצים הנדרשים לכך!

בפשט הכתובים לא התבאר כיצד ידע קין כי קרבנו נדחה, רש"י מתאר כי אש ירדה מן השמים וליחכה את מנחתו של הבל, אך הרב קוק מפרש את הדברים באופן אחר, הוא טוען שקין יודע בעומק ליבו כי הקב"ה לעולם לא יקבל אותו כמות שהוא, אין צורך באש אלוהית שתכריע בין הקרבנות, בליבו פנימה יודע הרשע כי אין קרבנו רצוי לפני ה' – "כה סובבת והולכת היא הקינות הרשעה, החפצה שתיטב בעיני ה', שה' ישעה אליה ואל מנחתה, ובחובה יודעת היא היטב כי מאס ה' בה ופניה נופלים וחרה לה מאד וכעסה אגור בתוכה…".

הרב חרל"פ, בפירושו לפרקי אבות (פרק ראשון משנה ז), מגדיר את ההבדל היסודי שבין יהדות לנצרות. תמצית דבריו היא כי היהדות מבקשת מן האדם להיות יותר אלוקי ובכך להידבק בה', בעוד הנצרות ביקשה מה' להיות יותר אנושי, ובכך הניחה לאדם מכל התביעות המוסריות – גם ה' הוא בן אנוש, גם הוא בעל חולשות. זהו גם סוד ההבדל ביחס לאדם החוטא. הנצרות מסתפקת בווידוי, משעה שאדם יודע כי הינו רק בן אדם ומוגבל הרי כבר נמחל לו, שהרי אין ציפייה אמתית ממנו להתעלות, אך התורה אינה מסתפקת בווידוי, היא תובעת קבלה לעתיד ותשובה – רק מעת שיכריע האדם לנוע כלפי מעלה יהא קרוב באמת לבוראו.

אנו נמצאים בתחילת המסע השנתי, אחרי ימים רבים של הכנה רוחנית, אך בסופו של דבר המסע יוכרע בבחירה יום יומית להתאמץ, לעמול ולהתקדם, לשאוף בכל הכוח למעלה, להאמין שאפשר לתקן, שניתן להתקדם, שאפשר להיות יותר קרובים לה', על ידי תיקון המידות, המחשבות והמעשים.

זהו הלימוד הכל כך חשוב שאנו למדים מיד בתחילת התורה, כי הלימוד הזה הוא היסוד לכל מה שנעשה כיחידים וכציבור.

שנזכה לבחור שוב ושוב בדרך הטובה, ולא בדרך הקלה, ונקדם את העולם ואת עצמנו עוד צעד אחד, לתיקון במלכות שדי!

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן