חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת וישב וחנוכה

חנוכה שאנו מחכים כל כך לבואו, שאנו שמחים ומתרגשים כל כך לקבלו אלינו, הוא חג חביב ואהוב במיוחד, כפי שכותב הרמב"ם: "מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד וצריך אדם להיזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל והודיה לו על הנסים שעשה לנו, אפילו אין לו מה יאכל אלא מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק" (הלכות מגילה וחנוכה ד, יב).

למה זכתה מצוות נר חנוכה לאמירה מופלאה ונדירה כל כך של הרמב"ם: "חביבה היא עד מאד"?

חז"ל אומרים בירושלמי (ברכות א, ד): "שמעון בר בא בשם רבי יוחנן דודים דברי סופרים לדברי תורה וחביבים יותר מדברי תורה כי טובים דדיך מיין" , ומוסיפים: "ר' חגיי בשם ר' שמואל בר נחמן נאמרו דברים בפה ונאמרו דברים בכתב ואין אנו יודעין איזה מהן חביבים אלא מן מה דכתיב: 'כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל' הדא אמרה אותן שבפה חביבין" (ירושלמי מגילה ד, ה"א).

מדוע חביבים דברי סופרים יותר מדברי תורה, הרי דאורייתא חמור וחשוב מדרבנן? אלא שיש בדברים שבעל פה, בתורה החיה בתוכנו, הקרובה אלינו, משהו יותר חביב. כעין מה שאמרו חז"ל: "אמר רב כהנא: אדם רוצה בקב שלו מתשעה קבים של חבירו" (בבא מציעא לח,א). התורה שאיננה כתובה בספר אלא כתובה בנשמתנו, היוצאת על ידי מאמצנו ומסירות נפשנו, חביבה עלינו יותר מהתורה הנתונה לנו מלמעלה וכתובה בספרים.

זה לא רק שחנוכה הוא חג דרבנן כי חכמים הם שתיקנו אותו, זה הרבה מעבר לכך. את מאורעות החג אנחנו יצרנו, אנחנו הרמנו את נס המרד, לחמנו, מסרנו את נפשנו, אנחנו טיהרנו את המקדש, החלטנו להדליק בפך השמן. אנחנו יצרנו את כל ההיסטוריה הזאת. כמובן שהכל בכוח האלוקי שניתן בנו, בחיי העולם בה' נטע בתוכנו, אך החיים והעוצמות האלו עוברים דרכנו, מצריכים את רצוננו, מאמצנו וגבורתנו.

לכן יש כאן חביבות עצומה. החג הזה מגלה כמה עוצמה יש בנו, איזה כוחות אדירים יש בתוכנו אם נעיז, נתמסר ונפעל.

אם נדע שיש לנו כוח להוסיף עוד מילה טובה, עוד לימוד קטן של כמה דקות ביום, עוד אהבה וחיבוק לאחד הילדים, להוסיף לאט לאט, בשיטת שקו"ף – שיפורים קטנים ובלתי פוסקים – זה יהיה זה לא יאומן. זה נס כמה אפשר להתקדם ולהתעלות, כמה טוב ואור אפשר להוסיף.

יש לנו כוח להוסיף מצוות וחגים. 'מוסיף והולך'. להוסיף זה להיות בהליכה, בהתקדמות, בחיים.

כדי להוסיף, צריך להיות מהדרים, כלומר להיות 'המחזרים על המצוות' (רש"י). חיזור נעשה מתוך אהבה, מתוך רצון לקשר. כשמחזרים אחר המצוות מחפשים מה עוד אפשר להוסיף, היכן אפשר להרבות אור, חום ואהבה.

אנו מתחילים השבוע את הפרשיות של יוסף. יוסף הוא מוסיף בכל מקום שהוא נמצא. אנחנו יודעים שלא תמיד אוהבים את המוסיפים: כל המוסיף גורע, כל המשנה ידו על התחתונה. אבל כזה הוא יוסף הוא לא יכול לא להוסיף.

יוסף קונה את כל החכמה מאביו. הוא מלא בכל גווני החכמה, הוא לא מצטמצם בחכמה אחת. יעקב עושה ליוסף כותנת פסים כי הוא יודע את תכונתו להוסיף: הוא רועה את אחיו בצאן, הוא מנסה להוביל אותם הלאה, הוא מעיר ומבקר כי הוא באמת רוצה לתקן, יש לו חלומות אדירים, יש לו שאיפות לתיקון עולם. זה מפחיד להיות ליד מישהו שאף פעם לא מסתפק, שכל הזמן רוצה עוד, זה קשה, אך בסופו של דבר יוסף אכן מוסיף אור, מוסיף חיים.

אין מקום שיוסף לא מוסיף: בבית פוטיפר וגם בבית האסורים – הוא כל הזמן בעשייה, כל הזמן בהוספה, כי הוא יודע את האור הגנוז בו, הוא יודע כמה עוצמות וכוחות יש בו, הוא מאמין בחלומות שלו, ומוכן להגשימם במסירות.

יהי רצון שנזכה לדעת את כוחנו, להוסיף עוד ועוד אור, ולזכות לקבוע עוד חגים של חנוכת המקדש, של הקמת הסנהדרין וכיוצ"ב.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן