שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מעשר משובר

אני משתתף בתוכנית "הערב נא" של הישיבה ורציתי לשאול אם צריך לתת מעשר מהשובר שמקבלים על עשיית המבחנים. תודה רבה

רק מכסף שאפשר לעשות איתו מה שרוצים צריך לתת מעשר, אבל על שובר שאפשר לקנות איתו רק ספרים או רק משהו אחר, לא צריך, משום שהוא לא נחשב כסף אלא נחשב ספר ועל מתנה של ספר או כל מוצר אחר לא צריך לתת משוויה מעשר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-18 13:42:38

שחייה מעורבת

רציתי לשאול מה האיסור בשחייה מעורבת. מאיפה הוא נובע ומה הגדרים. האם יש הבדל בין ים בריכה או מעיין? האם מותר להיכנס עם משפחה: אחות, אמא, בת דודה, גיסה, סבתא וכו' והאם זה משנה אם לבושות בצניעות או לא. האם מותר ללכת למעיינות ו"לקחת סיכון שאולי יהיו שם נשים? האם זה משנה אם המעיין גדול?

האיסור הוא כפול: 1. להימצא במקום שנמצאות בו נשים שאינן לבושות בצניעות באופן בולט מאוד. 2. להביט בהן.

איסור זה מבואר היטב בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

אין הבדל בין ים, בריכה או מעיין. במעיין לפעמים יש נשים שאינן נכנסות למים ואינן לבושות בבגד ים, ואזי אם תופסים איזו פינה אפשר להקל.

להכנס עם משפחה שנשותיה לבושות בצניעות – מותר, ובלבד שנוח להם שאתה שם.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-18 10:31:11

לימוד ועיסוק בתכנים רוחניים שמקורם מהמזרח

אני כרגע משתתפת בקורס רפלקסולוגיה שמשלב מפות פנים, שידוע ששורשן בתרבויות של עבודה זרה. האם מותר לפי ההלכה ללמוד את המפות הללו, להשתמש בהן עם מטופלים ולקבל טיפול באמצעות המפות הללו—אם מקורן במערכת רוחנית זרה? מה עלולים להיות הפקטורים שלפיהם אני יכולה להבהיר אם מפות הפנים פשוט באות מתרבות של עבודה זרה או אם הן עצמן כוללות מרכיבים בעייתיים הלכתית? מה הם עקרונות מנחים הלכתיים וקוים אדומים שאני צריכה להיות מודעת אליהם בנוגע להכשרה הרפלקסולוגית על מנת לוודא שאני לא נקלעת חלילה לתוך שטח רוחני אסור.

דברים אלו מבוארים בפניני הלכה אמונה ומצוותיה.

מותר ללמוד את הקורס המשלב מפות פנים, שכן מדובר על טיפול שהעוסקים בו רואים בו תועלת ממשית והגיונית על ידי לחיצות בפנים הגורמות להרגעת הגוף וזרימה טובה יותר של הדם והחמצן בגוף, ואין בו שום קשר לעבודה זרה. אין זה משנה האם מי שגילה את הריפוי הוא עובד עבודה זרה או מישהו אחר, אנו דנים לפי המציאות שמולנו – אם אין צד של עבודה זרה והמדע מצא על פי ההגיון והמחקר שהטיפול יעיל – מותר לעשות זאת לכתחילה כל עוד אין איזכור של אלילים וכד', והמטרה רפואית ולא רוחנית, היינו למצוא מזור לתחלואי הגוף השונים ולא להעצמה או הדרכה רוחנית.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-17 18:40:34

3 השבועות

האם אני יכול לקנות טלפון ב3 השבועות

לקנות – מותר עד ראש חודש אב. להשתמש – אסור עד אחרי תשעה באב, משום שצריך לברך על פלאפון חדש 'שהחיינו', ולא מתאים לברך שהחיינו בשלושת השבועות, כפי שמובא בפניני הלכה זמנים פרק ח. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

שהחיינו

יג. אין לקנות בכל שלושת השבועות דברים שצריך לברך עליהם 'שהחיינו', משום שלא מתאים בימים אלו לברך ברכה זו. אבל דברים שלא מברכים עליהם 'שהחיינו' מותר לקנות עד סוף חודש תמוז, כגון גרביים וגופיות (עי' בהלכות ברכות יז, ב-ה). גם הנוהג לברך על בגד חדש בזמן הלבישה ולא בזמן הקנייה (כפי המנהג הרווח), מותר לקנותו בלא ללובשו. וכן מותר לבני זוג לקנות רהיט, שהואיל והם שותפים בו, ברכתו 'הטוב והמטיב'. ומשנכנס אב ממעטים במשא ומתן משמח, ולכן גם כשלא מברכים על הקנייה 'שהחיינו', יש להימנע ממנה (להלן, טז-כ).

משא ומתן

טז. ממעטים בתשעת הימים במשא ומתן של שמחה. כלומר, אין קונים דברי מותרות משמחים, כגון תכשיטים, בגדים ורהיטים, גם באופן שאין מברכים עליהם 'שהחיינו'.

יט. אדם שנפלה לידו הזדמנות לקנות דבר משמח במחיר מיוחד, ויש חשש סביר שאם ימתין עד לאחר תשעה באב יפסיד אותו, רשאי לקנותו בתשעת הימים, וטוב שיתחיל להשתמש בו לאחר תשעה באב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-17 14:42:40

יש לך שאלה?

פרשת וילך ויום הכיפורים – לקחת אחריות!

בפרשת השבוע אנו מתבוננים ביומו האחרון של משה רבנו, שכל תיאור שננסה לצרף אל שמו רק יקטין את גדולתו והשפעתו העצומה על עם ישראל והעולם כולו. די לנו לומר שהוא האיש שמוזכר הכי הרבה פעמים בתורה (616 פעמים).

בתחילת יצירתו של משה אנו מוצאים את המילה 'וילך': "וילך איש מבית לוי וייקח את בת לוי", וגם ביומו האחרון אנו מוצאים את אותה המילה: "וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל". בהמשך הפרשה הקצרה הזאת מופיע שוב פעם אותו הפועל: "ויאמר ה' אל משה הן קרבו ימיך למות קרא את יהושע והתייצבו באהל מועד ואצוונו וילך משה ויהושע וייתיצבו באהל מועד".

המפרשים דנים על המילה 'וילך' – להיכן הלך משה?

הספורנו כותב: "וילך – התעורר לזה, כמו 'וילך איש מבית לוי'". כלומר המילה וילך עניינה ליזום ולפעול, אותה פעולה אדירה שהחלה באחריות של עמרם אביו של משה, שמחליט בעצת ביתו להמשיך להוליד ילדים, להמשיך לקיים את האומה. למרות הגזירות הנוראות, העינוי, השיעבוד, זריקת הילדים ליאור. פעולה זו נמשכת כל חיי משה רבנו באחריות אדירה על עם ישראל, במסירת התורה לאומה, ונמשכת עד יומו האחרון בו הולך משה רבנו ומחזק את עם ישראל להמשיך את ירושת הארץ ושמירת התורה. זה חלק ממורשתו האדירה של משה רבנו.

מתוך כך עלינו ללמוד על חובתנו ליזום ולהתעורר ולקחת אחריות: לקחת אחריות על חיינו, על משפחתנו ועל עמנו, לקחת אחריות על הופעת התורה בעולם ועל מלכות ה' בעולם – אלו עניינם של הימים הללו, עשרת ימי תשובה, ימים של לקיחת אחריות גדולה, ומחויבות שלנו להמשיך ללכת, להמשיך לקדם את גאולת ישראל והעולם, להמשיך ליזום ולפעול, לתקן, לחדש ולהעמיק.

אנו עומדים לקראת יום הכיפורים בו נחזור שוב ושוב על הווידוי שתמציתו הוא לקיחת אחריות על חיינו ומעשינו, כפי שכותב הרב קוק (אורות התשובה טז, א*):

"אחד מהיסודות של התשובה, במחשבתו של האדם, הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו, שבא מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם. וזהו גם כן תוכן הווידוי המחובר עם מצות התשובה שמודה האדם שאין שום ענין אחד, שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו, כי-אם אותו בעצמו. ובזה הוא מברר לעצמו את חופש רצונו ועוצם יכולתו על סדרי חייו ומעשיו, ומתוך כך הוא מפנה לפניו את הדרך לשוב אל ד', לחדש את חייו בסדר הטוב. אשר יכיר שהוא מוצלח בעדו כאשר ישאב ממקור הדעת, המתחבר אל קדושת אור התורה, המשיבת נפש".

כשהאדם מתייצב ומוכן לקחת אחריות יש סייעתא דשמיא, כרמז הנודע לאלול: 'אני לדודי ודודי לי', אבל בואו נשים לב, זה מתחיל מאיתנו – אני לדודי.

יהי רצון שנזכה להתעורר ולקחת אחריות על חיינו, על עם ישראל, ומתוך שאנו ניקח אחריות, הקב"ה יסייע בעדנו להצליח ולקדש את שמו בעולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן