חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

פאת הראש

שלום האם מותר לגלח את השערות שכנגד מקום הפאות אבל לא במקום עיקר הפאה כגון שערות אחדות הגדלות על הלחי?

כן. מותר להתגלח במכונת גילוח בכל מקום בפנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-17 11:40:27

מדבקות לחצ'קונים בשבת

האם מותר להדביק מדבקות נגד חצ'קונים בשבת?

פניני הלכה שבת פרק כח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה)

ט – פלסטר, תחבושות וטיפול בפצעים

מותר להדביק פלסטר על הגוף, כדי להגן על פצע או מקום רגיש, שלא יתחכך בבגד או בחפצים אחרים. והיתר זה הוא גם כאשר מדובר במיחוש בלבד, הואיל והפלסטר אינו מרפא אלא רק מגן (שו"ע שכח, כג). ואף שאסור להדביק פלסטר על נייר וכיוצא בזה משום מלאכת 'תופר', בהדבקה על הגוף אין איסור, כי אין תפירה על גוף האדם, ובנוסף לכך ההדבקה לזמן קצר.

 

לידיעתך יצא כעת ספר קיצור לפניני הלכה, המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-18 18:37:11

חתונה אזרחית

שלום הרב, רציתי לשאול האם מותר לי להשתתף בטקס חתונה אזרחית? תודה רבה .

אסור להשתתף בטקס נישואין שמנוגד להלכה.

https://www.tzohar.org.il/wp-content/uploads/39_05.pdf

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-16 05:44:24

צעידת הצעדים אחורה של החזן

ערב טוב הרב: א. בשל הדין שבו חזן עושה את שלושת הצעדים אחורה שמכוונות לתפילתו בקדיש שלם- אמנם מותר לו לעקור רגליו לצורכי תפילה: האם הוא חייב לחזור ולעמוד בבימה של החזן?(לצורך העניין אחרי הולכת הספר תורה מהארון לבימה) האם הוא צריך להצמיד רגליו? ב. מה הדין אם החזנים מתחלפים באשרי(לחיוב או סתם החלפה)- האם הצעדים של החזן השני אחורה בקדיש עולים לחזן הראשון? האם החזן הראשון צריך להתכוון מראש בדרך כזאת או אחרת לצאת ידי חובת מישהו אחר?

א. הוא לא צריך לחזור למקום שהיה בתפילת עמידה, ורק לפני שמתחיל את הקדיש יצמיד רגליו.

ב. מכיוון שתפילת חזרת הש"ץ היא תפילה עבור הציבור, וכן הקדיש הוא עברו הציבור, יכול החזן השני, שגם הוא חלק מהציבור, לצעוד במקומו, והחזן הראשון לא צריך לכוון לכך. ויש חזנים שמדקדקים במקרה כזה לצעוד מיד בסוף תפילת חזרת הש"ץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 20:52:19

יש לך שאלה?

פרשת בשלח – זוכים לראות ולשיר

פרשת בשלח- התודה והסדר האלוקי

מה שראתה שפחה על הים

בפרשתנו אנו נתקלים בגילוי העליון של קריעת ים סוף. חז"ל מגלים לנו כי "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי בנבואתו". אמירה זו קצת קשה להבנה- כיצד זכתה שפחה להתעלות למדרגות עליונות ונשגבות כל כך? הרי כדי לזכות לנבואה, ובוודאי לדרגות נבואה עליונות ונשגבות כיחזקאל שרואה את מעשה המרכבה, יש צורך בתיקון המידות, בזיכוך הדעת ברמה הגבוהה ביותר.. אם כן כיצד זכתה שפחה לראות את מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי?

המקור של חז"ל לגילוי העליון והנשגב בו זכו ההולכים בתוך הים הוא מהפסוק: 'זה אלי ואנווהו'  המצוי בתוך שירת הים, ויש להתבוננן מה בשירה מוביל את האדם להתעלות עליונה ומופלאה כל כך.

ההודיה והסדר

ונראה שניתן להסביר את הדברים בשתי רמות המתחברות זו לזו:

ההסבר הראשון הוא – שהכרת הטוב, ההודיה וראיית חסד ה' בעולם, הן המביאות את האדם לדרגות עליונות. אדם שמכיר שכל כוחו הוא רק מהקב"ה, וכל הטוב בחייו הוא מרבונו של עולם, מתמלא ברגשי תודה, שיוצאים בשיר הלל.

הראייה של הטוב האלוקי בחיינו, הראייה של החסד העצום של הקב"ה, היא המרוממת את האדם להבין ולחיות בהתאם למגמה האלוקית.

כפי שאומר דוד המלך בתהילים: "פתחו לי שערי צדק אבוא בם, אודה י-ה", פתיחת השערים תלוייה מאד ביכולת של ההודיה. 'בואו שעריו' – באיזה אופן – 'בתודה, חצרותיו בתהילה'.

ההסבר השני הוא – שמה שהתגלה בקריעת ים סוף, הוא שיש מנהיג לעולם, יש מלכות שמיים, יש סדר לכל מה שמתרחש. בקריעת ים סוף, נכנסנו לעמקי העומקים של המציאות החומרית, וגילנו את הסדר, את החוקים, ואז שרנו שירה.

השירה היא אמירה שמופיעה במקצבים, בסדרים, במבנים לוגיים עמוקים. בקריעת ים סוף התגלה שכל הקולות הנשמעים בעולם, יוצרים שירה אדירה ומאורגנת – "המעביר בניו בין גזרי ים סוף…ראו בנים גבורתו, שבחו והודו לשמו, ומלכותו ברצון קיבלו עליהם, משה ובני ישראל לך ענו שירה בשמחה רבה.."  – מלכות ה' מתגלה, הסדר האלוקי מתגלה ואין שמחה גדולה מזו, להבין ולראות שהכול מאורגן ומסודר.

ראיית הסדר האלוקי, המופיע במציאות היא הגילוי הגדול ביותר, זהו מעשה המרכבה האלוקי המגלה את מלכות ה', יחזקאל ראה זאת בחזון, וישראל על הים ראו זאת בעיניהם.

אנו מחוייבים לפתוח את עיננו לראות את הסדר האלוקי המתגלה הן בחיי העולם, הן בחיי האומה והן בחיי כל אחד ואחד, לחשוף את הסדר הזה, זה מתחיל על ידי הודיה על הטוב והחסד, וממשיך בראיית המהלכים, הסדרים, ההשגחה האלוקית.

שנזכה לראות את הטוב האלוקי, ולהודות עליו, ומתוך כך, להפתח עוד ועוד לראיית ההשגחה האלוקית העליונה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן