חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת יתרו – המציאות מלמדת אותנו

מידה כנגד מידה

בפרשתנו אנו פוגשים את יתרו, חותן משה, שמגיע למחנה ישראל. כבר דיברנו בעבר על המשמעות והחשיבות של ביאתו של יתרו ועל עניין הקדמת דרך ארץ לתורה. היום נציג מבט נוסף של פרשיה זו הנוגע לתפקידם של ישראל כ'אור לגויים'.

יתרו שמייצג את הגויים המתוקנים, מחפשי האמת, רודפי הצדק, מגיע לעם ישראל סמוך לקבלתם את התורה (על פי פשוטו של מקרא , ולא כדברי רבי אלעזר המודעי במדרש שכותב שיתרו בא לאחר מתן תורה), ללמדם שהתורה שניתנת להם איננה הדרכה פרטית, אישית, או לאומית, אלא היא תיקון העולם כולו, תקוות האנושות וחזון היקום.

בואו של יתרו, שמייצג את האדם שלמד את כל החוכמה האנושית (כפי שאומרים חז"ל על הפסוק "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוהים'- מלמד שהיה מכיר בכל עבדות כוכבים שבעולם, שלא הניח עבודת כוכבים שלא עבדה"), מראה לישראל שהאנושות, עם כל חכמתה ותבונתה, עם כל פיתוחיה ומחקריה, חשה את החיסרון העמוק שנמצא בה, מצפה לקשר עם העניין האלוקי וחשה בתוך תוכה שרק עם ישראל הוא המקור לקשר זה.

כאשר יתרו רוצה לבאר מה הביא אותו להבנה שהעניין האלוקי באמת נמצא בישראל הוא אומר "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוהים כי בדבר אשר זדו עליהם". פשט הפסוק הוא שסופם של המצרים שרצו להטביע את ישראל ביאור וגזרו "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו…" הינו שהם טבעו בים סוף. בדבר אשר חשבו להזיק ולהשמיד- בו ניזוקו והושמדו.

ויש להבין מדוע עניין זה של מידה כנגד מידה הוא כל כך גדול ומשמעותי שעל ידו חש יתרו את גדולת ה' על כל האלוהים.

ההסבר הפשוט הוא שיסודה של העבודה זרה הוא שכל כוח וכוח פועל בנפרד. יש כוחות של רע וכוחות של טוב, כוחות של אור וכוחות של חושך. ישנם הרבה אלוהים, כלומר הרבה כוחות ששולטים, וכל כוח וכוח שולט בצד מסוים או בכוח מסוים במציאות.

תפיסה זו הופכת את העולם לעולם חסר הרמוניה, שבו כל כוח פועל לחזק את עצמו ולמוטט את חברו, ובצורה זו העולם מתקדם. אולם כאשר ראה יתרו שאותו הכוח, כוח המים, פגע מצד אחד בישראל, ומאידך פגע במצרים, הוא הבין שיש כוח עליון השולט על כל הכוחות כולם. ואותו כוח עליון משתמש במים לעיתים נגד ישראל ולעיתים נגד מצרים. וכן הבין שאין שום כוח או ממשלה, שיכולים לפעול בפני עצמם.

חז"ל קבעו שבברכת המאורות שאנו מזכירים בברכות קריאת שמע בוקר וערב, נדגיש את היסוד הזה, שאין שתי רשויות חלילה, אלא יש רק רשות אחת. ולכן אנו מזכירים מידת יום בלילה ומידת לילה ביום: "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא את הכל"; "ומעביר יום ומביא לילה" וכו'.

יסוד זה מאפשר לאדם להסתכל על כל הקורה אותו, הן על הטוב והן על הרע כיצירה אלוקית וכהשגחה אלוקית על האדם, וממילא להבין שגם הטוב וגם הרע הם שליחים אלוקיים לקדם, להעלות ולהצמיח את האדם.

הבנת רצון ה'

כמדומה שניתן לראות מכאן עוד דבר חשוב מאוד. בכך שהקב"ה פועל בצורה של מידה כנגד מידה יש אפשרות לאנושות להבין את רצון ה', לדעת מה הקב"ה רוצה לדבר עמנו בכל מה שקורה במציאות.

יתרו התפעל מאוד מכך שהקב"ה לא רק ברא את העולם, מחייה אותו ופועל בו, אלא שהקב"ה גם מסביר לאדם כביכול את דרכיו ופעולותיו- דבר המאפשר לאדם לתקן את מעשיו ודרכיו להתאימם לרצון ה'.

בכל העבודה זרה שבעולם אין הדרכה אלוקית לאדם כיצד לנהוג בכל מצבי החיים, מה המידות הנכונות, מהם האידיאלים והמחשבות הישרות. זו הייתה התפעלותו העצומה של יתרו, וזוהי הקדמה למתן תורה.

חידושה העצום של תורת ישראל הוא שהקב"ה מדריך את האדם כיצד לנהוג בעולם הזה. אנו לא עובדים לאיזשהו כוח עליון בכדי לקבל ממנו טובות הנאה כאלה ואחרות, אלא להיפך, אנו מכוונים את חיינו לדרכי ה'.

אחרי שיתרו הבין את כל החוכמה האנושית, הוא חש שחסרה לו הדרכה אלוקית. זוהי גדולתו של יתרו, שהוא לא מסתכל על המציאות מבחוץ אלא מבין שהמציאות מדברת אליו. כפי שכותב רש"י בתחילת הפרשה על הפסוק "וישמע יתרו כהן מדין… ויקח יתרו… ויבוא יתרו חותן משה ובניו ואשתו אל משה אל המדבר…"- "מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק".

מסתמא הרבה שמעו. אולי אפשר לומר שכולם שמעו. גדולתו של יתרו הייתה שהוא שמע ובא, שמע והבין את המציאות המדברת אליו, שמע וחשב מה השמועה הזו מחייבת אותו לפעול ולעשות.

יהי רצון שנזכה להיות מהשומעים ובאים, מהמקשיבים לקול ה' המדבר אלינו דרך התורה ודרך המציאות ודרך כל מאורעות החיים כולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן