מה בין חנוכה לפורים?
הנקודה המרכזית של חג החנוכה, היא העובדה המופלאה שבמאורעות החנוכה
פרשת וישב וחנוכה – כוחה של המשפחה
חג חנוכה הוא חג שאנו נדרשים לקחת יוזמה ולפעול, ללא
דבר תורה לפרשת מקץ וחנוכה – באנו חושך לגרש
ישנה שאלה מהותית האם לחושך יש הגדרה עצמית או שמא
ממשיכים להתמודד בחצרות קדשך
הצהרת טראמפ אינה חידוש, אך ההתנגדות אליה מעידה על חשיבותה • בדומה להצהרת בלפור, דווקא הנציגים היהודים בממשלה הזרה אינם מסייעים להצהרה • הרפורמים ניסו לחבל בהכרה בירושלים, כפי שמחקו את ירושלים מהתפילה, ובמקביל באים בדרישות לשנות את המקובל בכותל • מה שנשאר מניצחון החשמונאים הוא שחרור הרוח היהודית מכבליה • גם היום, ההתמודדות מול ממשיכתה של יוון – התרבות הליברלית החילונית – מתרכזת סביב מקום המקדש • האתגר גדול דווקא מפני שאיפתנו לקבל מהעמים ולהשפיע עליהם • דיני חנוכה למתארחים בשבת "כמו אז התרבות המנשבת מבחוץ בעלת עוצמה, מאות מיליוני אנשים מוכשרים עוסקים בפיתוחה, מיליארדי אנשים צורכים אותה, ואף רבים מאחינו בית ישראל נגררים אחריה ואינם מבינים את משמעות קדושת המקדש ומקומו. אולם המקדש הוא היסוד לכול. "ושכנתי בתוכם", בתוך המציאות הממשית של ישראל"
דבר תורה לפרשת מקץ וחנוכה – בין פרעה לנבוכדנצר
חכמים לימדנו שנושא החלומות הוא מורכב. מצד אחד "חלומות שווא
פרשת מקץ ושבת חנוכה – דרכי הפעולה האלוקית | הרב גור גלון
כשאנו מתבוננים בדרכי הפעולה האלוקית בעולם אנו מוצאים שלוש דרכים
הסיפור המורכב של חנוכה
יפור החשמונאים היה ארוך ומפותל הרבה יותר ממה שמספרים בחנוכה • העוצמה שהתפתחה ביוון הובילה אותה לכיבושים רחבים, מדינית ותרבותית • האלילות היוונית הכילה אלים רבים, וכך בלעה את כל התרבויות הדתיות שכבשה • היווניות התפשטה בארץ ובפרט בקרב העשירים והכהנים • רבים קידשו את השם, אבל רק מתתיהו יצא למרד • החשמונאים השיגו שלטון וטיהרו את המקדש – לארבע שנים • אחר כך באו שנים של קרבות, הסכמים ודיפלומטיה • המורשת לדורות: מסירות נפש לצד פשרות, וכוחה של עצמאות יהודית ציטוט: "מצד אחד היו מתתיהו ובניו מוכנים למסור את נפשם למען העם והתורה, ומנגד, כשלא הייתה ברירה הסכימו לערוך הסכמי פשרה משפילים (על שטחי ארץ ישראל וריבונות), תוך חתירה מתמדת אל המטרה הגדולה: גאולת ישראל ביישוב הארץ וקיום התורה והמצוות"
דבר תורה לפרשת וישב – היזמים בפרשה ובחנוכה
אחד הדברים המופלאים שאנו מוצאים אצל יעקב אבינו, הוא רצונו