חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אוכל לחתולים בפסח

שלום, האם אוכל לחתולים צריך הכשר לפסח או לא?

דין זה מובא בפניני הלכה פסח פרק ב, ובספר הקיצור לכל ספרי פניני הלכה שיצא כעת –

"חמץ שכבר מתחילה לא היה ראוי למאכל אדם כלל, אף שראוי למאכל כלב, לא חל עליו איסור חמץ. אמנם חמץ המצוי במאכלים שמכינים לכלבים וחתולים, ראוי מתחילתו למאכל אדם בשעת הדחק, ולכן חובה לבערם לפני פסח."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-15 08:20:22

אורז בפסח

שלום, יש לי חבילת אורז סגורה מלפני פסח, שלא רשום עליה כשל"פ, האם מותר לבשל ולאכול אותה בפסח?

מותר על ידי ברירה טובה. אבל כיוון שאורז זה דבר שנשמר היטב, עדיף להתרגל לקנות לפסח רק דברים שכתוב עליהם שהם כשרים לפסח, כדי לא להסתבך, כי סביר שהמפעל מקפיד יותר בייצור לפסח מכל חשש חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-15 08:16:18

שתיית 4 כוסות

לאשתי יש ריפלוקס, ומיץ ענבים חריף לה. שנה שעברה שתתה בקושי את מיץ הענבים בליל הסדר. האם יש עליה חובה לשתות מיץ ענבים בליל הסדר? תודה!

מה רע ביין יבש ובריא? אפשר כמובן להוסיף לו מים כדי שלא יהיה חזק, ולשתות את המינימום הנדרש, כלומר 50 מ"ל.

ואם גם זה לא עוזר, אנו חוזרים לשאלה האם אדם שקשה לו מאוד לשתות יין, או אדם שהיין גורם לו לתחושה לא טובה, פטור מארבע כוסות בליל הסדר ?

תשובה – פניני הלכה פסח טז, ז (ובספר הקיצור לפניני הלכה – טז, לה) – גם מי שהיין לא טעים לו או ששתייתו גורמת לו לכאבי ראש, חייב לשתות ארבע כוסות. וכן מסופר על רבי יהודה בר' אלעאי, שהיה צריך לכרוך סוּדר על ראשו מפסח עד חג השבועות, מחמת כאב הראש שנגרם לו משתיית ארבע כוסות. ורק מי שהיין יגרום לו לחלות וליפול למשכב, פטור מהמצווה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-14 16:34:16

אכילה בין בשר לחלב

שלום הרב. אני כרגע משרת בצבא. ושומר בין בשר לחלב 6 שעות. אבל בבסיס שלי אין הפרש של 6 שעות בין ארוחות בשר וחלב . רציתי לדעת האם אני יכול לעשות התרת נדרים ולשמור 3 שעות בין בשר לחלב. 5 שעות בין בשר לחלב לא עוזר לי תודה.

ממש לא תקין שבצבא ישראל אין הפרש של יותר מחמש שעות בין ארוחה בשרית לחלבית. צריך לפנות לרב הבסיס או לרבנות הצבאית. לגופה של שאלה – אין מקום להקל בזה, שכן בארוחות חלביות בצבא יש מספיק אוכל לא חלבי שאפשר לשבוע ממנו.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-14 15:33:01

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת מקץ וחנוכה – בין פרעה לנבוכדנצר

חכמים לימדנו שנושא החלומות הוא מורכב. מצד אחד "חלומות שווא ידברו", ואין בהם אמת. אולם מצד שני,  "חלום אחד משישים מנבואה", ויש בהם ניצוצות רוחניים. גישתנו לפתרון חלומות צריכה להתחשב בשתי הדרכות אלו.

אך אין צל של ספק, החלומות המופיעים בתנ"ך הן בעלות משמעות היסטוריות. ככל שדמות החולם היא יותר 'כללית' ובעלת תפקיד החולש על ציבורים גדולים – כך החלום בעל משמעות אסטרטגית.

בסקירה כללית, נמצא כי שני מלכים גדולים חלומו חלומות חשובים, פרעה ונבוכדנצר. ננסה לסקור את פשט החלומות ולעמוד על השווה והשונה ביניהם.

חלום פרעה – שבע ורעב בעולם

פרעה חולם על הפרות והשיבולים, וחרטומיו לא מצליחים לתת פתרון שמיישב את דעתו. ובזכות יוסף חלומות פרעה נפתרים בהסבר שיהיו שבע שנות שבע בעולם ואח"כ שנות שבע. בזכות פתרון החלומות יוסף מתמנה למשנה למלך, ומנהל את האימפריה ביד רמה. התמנותו מכינה את הקרקע לירידת משפחת יעקב ולתחילת התגשמות ברית בין הבתרים "גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום ועינום ארבע מאות שנה".

חלום נבוכדנצר- מהלך ההיסטוריה

בספר דניאל מסופר כי נבוכדנצר מלך בבל חלם חלום שמטריד את מנוחתו. הוא קרא לחרטומי בבל ומבקש מהם לפתור אותו. הם מבקשים ממנו לספר להם מה החלום, אולם הוא כבר שכח אותו ומצווה עליהם לנחש אותו בעצמם. החרטומים אינם היו מסוגלים לעשות זאת ונבוכדנצר פוקד להוציא אותם להורג.

דניאל מתפלל לה' שיתגלה לו הפתרון והוא אכן חולם אותו בלילה. למחרת, הוא ניגש אל אריוך הממונה על ההוצאה להורג ומבקש ממנו להיכנס אל המלך. נבוכדנצר מסכים לקבל אותו ומבקש לדעת מה חלם. דניאל מתאר בדיוק את חלומו של נבוכדנצר.

בחלום הוא רואה פסל ענק, ראשו עשוי זהב, זרועותיו כסף, בטנו וירכיו נחושת, שוקיו עשויים ברזל, וכפות רגליו חלקם חרס וחלקם ברזל. והנה לפתע סלע ענק מופיע מאליו ומרסק את הפסל לרסיסים שאותם מעיפה הרוח, והאבן הופכת להר גדול.

נבוכדנצר הנדהם מכריז שאכן זה היה חלומו. ומבקש לדעת את הפתרון דניאל מסביר לו שראש הזהב משול לממלכת בבל. וזרועות הכסף זו ממלכת פרס שתהיה פחותה מבבל. ולאחר מכן בטן הנחושת משולה לממלכת יוון. שוקי הברזל משולים למלכות אדום, וכפות הרגליים מרמזות על כך שחלקן יהיו חזקות וחלקן חלשות. האבן מסמלת את מלכות הא-לוהים שתשלוט לנצח.

נבוכדנצר נדהם, כורע על ברכיו לפני דניאל ומכיר באמיתות דתו. הוא נותן לדניאל מתנות וממנה אותו על כל החרטומים

'ותפעם' – 'ותתפעם'

הדמיון בין הסיפורים הוא דומה. שני מלכים חולמים חלום בעל משמעות גדולה שמטריד את מנוחתם, לבסוף חלומותיהם נפתרים ע"י איש עברי. אולם, מתוך המילים עולה הבדל מהותי, וכך אומר הזוהר:

"מאי ותפעם? רבי יוסי אמר הא אוקמוה בפרעה כתיב ותפעם, ובנבוכדנצר כתיב (דניאל ב') ותתפעם ואוקמוה דהא בפרעה כתיב ותפעם בגין דהוה ידע חלמא ופשרא לא הוה ידע אבל נבוכדנצר חמא חלמא וחמא פשרא ואתנשי כלא מניה"

(אצל פרעה כתוב המילה "ותפעם", ואילו אצל נבוכדנצר כתוב "ותתפעם".  פרעה ידע את החלום, אך לא ידע את פתרונו. ונבוכדנצר לא זכר את החלום שמטריד את מנוחתו וגם לא את פתרונו).

לאור זאת עולה השאלה: מה יכול ללמד אותנו ההבדל שמתבטא במילים "ותפעם- ותתפעם".

רוחו של משיח

ככל שתוכן החלום בעל משמעות לטווח של אלפי שנים הדבר נשגב מבן אנוש. זכירת פרעה את חלומו מצביעה שיש לו קשר כל שהוא לחלום, והוא יכול להיות שותף עם פתרון החלום. ואכן, כך הוא עשה כשמינה את יוסף לכלכל את מצרים בהתאם לחלום.

אולם נבוכדנצר חלם חלום העוסק במהלך העולם, ובאימפריות שיעלו וירדו לאורך ההיסטוריה האנושית עד בוא ימות המשיח. החלום מלמד, כי קיימים "זרמים תת קרקעיים" המובילים את העולם אל עבר ייעודו. אין לנבוכדנצר יכולת להשפיע על המהלך – ולכן, הוא לא יכול אפילו לזכור, כי אין לו יכולת להכיל את החלום.

בהקשר זה נציין, כי חכמים למדו מהפסוק הראשון של התורה (!) כי הוא מצביע על ארבע המלכויות שישלטו בעולם:

" "והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום" ואומרים חז"ל: אלו ארבעה מלכויות. "תוהו" – מלכות בבל, "בוהו"-  מלכות מדי, "חושך"- מלכות יוון, "שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן שהיתה אומרת להם כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל", "על פני תהום"- זוהי מלכות הרשעה שאין לה חקר כמו התהום.

חנוכה – נצח ישראל

המפגש בין חנוכה לפרשת מקץ, יכול ללמד גם על המפגש בין חלום נבוכדנצר לחלום פרעה. החזון של העולם מתגשם ויוצא אל הפועל בשביל ישראל.

מובטחים אנו, כשם שהמלכויות התגשמו עד כה במהלך ההיסטוריה, כך מלך המשיח עתיד למשול בעולם, ולגלות לאנושות כי צלם אלוקים בקרבה.

שבת שלום וחנוכה שמח

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן