חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

חינוך

שיקום סמכות המחנכים

מדוע איני נוהג להביע תמיכה פוליטית במפלגה ספציפית ● הבעיה החינוכית הקשה של כרסום סמכות ההורים והמורים בתקופתנו ● בעבר נשענה סמכות הזקנים על הידע שצברו, אך בימינו גם לצעירים יש ידע.

השומר שבת הבן עם הבת

שאלה: כיצד יש לנהוג עם בן שמעשן בשבת? ● תשובה: בשום אופן אין להוציא אותו מן הבית, אבל יש לתבוע ממנו להפסיק את חילול השבת ● להסביר לבן את ערכה של השבת ושמירתה בדרכים שונות.

בהכשר הבג"ץ

מצוקה תקציבית במוסדות חינוך יהודיים בפריפריה שעד כה נהנו מתמריצים ● בג"ץ אוסר על המדינה היהודית לתמרץ התיישבות יהודים באזורי ספר ● אחריותם של חברי הכנסת לבלום את עיוותי בג"ץ.

צניעות ולימודי מקצוע

לימודים ועבודה בסביבה שיש בה נשים לבושות שלא בצניעות * כשיש רק דרך אחת ובה נשים שאינן לבושות בצניעות, מותר לעבור בה ● מי שעלול להיכשל, אסור לו להכניס את עצמו לניסיון.

בדרכי נועם

מדוע אין לכפות על ההורים לאיזה חינוך לשלוח את ילדיהם ● תקנת החינוך של יהושע בן גמלא ● מצוות החינוך מוטלת קודם כל על ההורים ורק אח"כ על הציבור ● מידת האמון של ההורים בבית הספר חשובה להצלחת החינוך.

חינוך ביחד ולחוד

עדיף לבנות מסגרת חינוכית אחת, גם אם חלק מהתלמידים פחות מדקדקים במצוות ● יתרונות המסגרת המאוחדת: הפריה הדדית בין השכבות השונות, עלויות נמוכות, ואפשרות למגוון רחב של שיעורים ומגמות.

מחנך על פי דרכו

המלאכותיות בקורסים לחינוך עלולה לגרום לכישלון ● מי שהוא קפדן באופיו יחנך את ילדיו באופן הטבעי לו ● המרצים בקורסים לחינוך לא מגלים את כל האמת ● קפדנותו של שמאי איננה פסולה, ואף משלימה את ותרנותו של הלל

ארבעה בנים, ארבע תשובות

סיפור יציאת מצרים לארבעת הבנים שבהגדה – דוגמה להתאמת המסר החינוכי לכישרונותיו ותכונותיו של הילד ● התשובה לבן החכם מציגה את החזון השלם של עם ישראל ● העובדה שהבן הרשע בא לטעון מוכיחה שעוד יש לו תקווה.

החינוך היהודי – חינוך ייחודי

איך נדע לחנך בלי ללמוד? ● ביהדות החינוך מוטל על ההורים, ולכן לא ייתכן חינוך אחיד ● קורסים טוב בחינוך אמורים להפרות את המחשבה, לא להכתיב טכניקה ● בתחום המידות יש עקרונות וכללים אבל לא הוראות מדויקות.

חינוך בלי פטנטים

מדוע נרתעתי מלהעביר שיעורים על חינוך ילדים ● תופעה חוזרת: בעקבות אמירת תוכחה לציבור, המוכיח נכשל בעצמו ● גדולי המוסר נהגו להוכיח בקול את עצמם ● מעשה בהרצאה על התמודדות עם חרדה שבוטלה בגלל חרדות המרצה.

שו"ת עמונה

הזדהות עם מקדשי שם שמיים בעמונה ● בעד פשרות עם הרשויות, נגד תיאום אופי המאבק ● נגד הגינויים ● יש להשתתף בהפגנות גם במחיר פגיעה בשירות הצבאי

"התחברות לטובים בלא התנתקות"

האם מגורים בסביבה דתית מבטיחים הצלחה בחינוך הילדים? ● גם מי שגר בסביבה טובה אינו פטור מלהשקיע בחינוך ילדיו

דילוג לתוכן