חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פתח הצוואר בהלכה
שלום הרב, רציתי לשאול מה ההלכה לגבי פתח הצוואר בבגדים? האם יש דעות שאפשר לגלות מעבר לעצמות הבריח? אני מנסה להקפיד בזה אבל זה מאד קשה ואין הרבה בגדים בחנויות שפתח הצוואר שלהם סגור ברמה הזאת.. אשמח לדעת אם אפשר להקל בנושא הזה במידה מסוימת. תודה רבה
אפשר להקל בזה כל עוד לא מדובר על פתח שנחשב לא צנוע. איך קובעים מה נחשב לא צנוע, כלומר מה הגבול ? מסתכלים איך נוהגות נשים צנועות ייראות שמיים. כל עוד הולכים עם פתח שגם חלק מהנשים הללו הולכות כך, זה בסדר. כך הדין גם לגבי בגד צמוד.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-28 19:31:58
שבת
ראיתי שיש שינוי קטן בספר שבת ב' פרק י"ז בפניני הלכה באחד כתוב אסור ליהנות מהחשמל עד צאת השבת. ובשני אסור להנות עד כשעה אחר שבת. רציתי לדעת מה הנכון?
הנכון הוא שאסור ליהנות עד צאת השבת, שכן מעשה שבת של יהודי מותר מיד בצאת השבת, ומעשה שבת של גוי מותר במוצאי שבת רק לאחר זמן שהיה אפשר לעשות את פעולת האיסור. וכפי שכתוב בספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
שימוש בחשמל המיוצר בשבת
א. מותר להשתמש בחשמל המיוצר בשבת על ידי חברת החשמל. ואם אירעה תקלה באספקת החשמל במקום שיתכן שיש שם אדם שעלול להסתכן בלא החשמל, צריך לתקנה בשבת. וכיוון שמותר לתקנה, מותר לכל הגרים שם ליהנות מהחשמל שחודש בשבת. ורק אם התקלה אירעה במקום קטן שידוע בוודאות שאין בו צורך של פיקוח נפש, אסור לתקנה בשבת, ואם תקנו אותה יהודים, אסור ליהנות מהחשמל בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-28 14:56:34
טבילת כלים
אם קונים מכסה סיר חדש (ללא סיר) או רשת כיסוי ( שמניחים מעל מחבת כדי למנוע התזת שמן)- האם חובה לטבול? בברכה?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-28 13:32:26
הצמדת מכונת גילוח לפנים
האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.
הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-27 14:09:14
שידוך
בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?
מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.
שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-26 07:23:52
ברכת המזון ללא נעליים
שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?
אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
דרך אמירת ברכת המזון
יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-25 17:58:13
ברכות קריאת ק"ש
אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?
א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.
ב. אין עניין.
הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה
ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-25 16:59:30
עבודה בהפצה בחברת אנרגיה
היי, אני חוזר שוב על השאלה כדי לחדד את הנתונים, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת דלק? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק ביום חול לתחנות הדלק, הנהגים עצמם לא נוסעים בשבת, ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות דלק בשבת, ומי שלא שומר שבת מגיע למלא דלק בשבת ברכב הפרטי שלו כדי לנסוע בשבת, למרות שכמובן יש עוד תחנות דלק שפתוחות בשבת אבל יכול להיות מצב שאדם גר במושב מסויים ובגלל שאנחנו זולים יותר (בכמה אגורות לליטר) הוא יסע אלינו עוד 2 ק"מ כדי למלא אצלנו והוא נסע יותר בגללנו. האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.
זו שאלה לגמרי אחרת מהקודמת. אם הבנתי נכון, אין לך שום קשר, אפילו לא עקיף, לבנאדם שמגיע למלא דלק. כך שאינני מבין איך יכול להיות כאן לפני עיוור שקשור אליך בתור אחראי שיבוץ?
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-23 17:50:13
עבודה בהפצה בחברת אנרגיה
היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.
אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.
עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-23 16:34:17
ברכות ועוד
שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)
- אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
מתוך ספר הקיצור הלכה:
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
שינוי מקום
יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.
2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-22 23:54:07
שקית זבל שקופה תלויה במטבח – לעניין ברכות ותפילה
שלום וברכה, אצלנו בבית לפעמים תולים שקית של סופרמרקט על מתלה, ומשתמשים בה בתור שקית זבל. זורקים שם מה שצריך, וכשזה מתמלא זורקים את זה לפח בדר״כ באותו יום או יום אחרי. זו שקית בדר״כ שקופה. השאלה האם יש בעייה להתפלל/לברך/לומר דבר תורה ליד שקית זבל כזו. תודה
לשקית כזו קטנה אין ריח רע, שכן זורקים אותה כל יום או יומיים, לכן זה בסדר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-22 10:52:57
פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?
שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.
בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-21 23:02:42
לגבי צואה בפי הטבעת
יש לי שאלה לגבי ההלכות השייכים לדברים שבקדושה (תפילה וכד׳). לגבי העניין של הניקיון בשירותים, כלומר – חוץ מכבודכם – על "צואה בפי הטבעת" (שו"ע או"ח עו, ה). מה גדר הנקיון?
המינימום הוא קינוח חיצוני עם דחיקה קטנה. אם אפשר עדיף בממחטה לחה, תלוי ברמת הלכלוך. כפי הנראה כיום שאנו מקפידים יותר על נקיון ויש לנו אמצעים קלים כדי לנקות טוב, כך נכון לעשות, אך אין זה מעכב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-21 12:48:01
כשרות
האם צריך להכשיר מכסה סיר רותח שהנחתי בטעות על הכיריים? הייתי רוצה ללכת לפי הדעה המחמירה.
אין צורך להכשיר, שכן החצובות השחורות כשרות כל השנה אלא אם כן היה מקרה מיוחד, זאת משום שאש הגז שורפת ומכשירה אותם כל הזמן. מה שכמשירים לפסח זאת חומרה כפי שנוהגים לגבי הרבה דברים בפסח. וגם אם היה מקום להחמיר ולומר שהחצובות לא כשרות, במקרה הנכחי אין צורך להכשיר, שכן כלל הוא בהלכות בליעה, שהעברת טעמים נוצרת רק על ידי מאכל או נוזל, אבל כלי רותח שנגע בכלי רותח אחר – אין העברת טעמים ביניהם.
כל זה מבואר בפניני הלכה, וגם הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 16:24:53
קשירת ציצית בכוונה
שלום וברכה. כאשר אני רוצה לקשור ציצית- מה ההלכה מחייבת מבחינת הכוונה? דהיינו: האם עלי להתרכז ולכוון בכל עת שאני קושר ומלפף את הפתילים צריך לשמור על כוונה? האם יש הבדל בין קשירת הקשר הראשון לשני בקשרים שאחרי ה7,8,11,13. מתוך כך, האם מותר לי לשמוע שיעור או להאזין למוזיקה בזמן שאני קושר את הציצית?
הכוונה נצרכת בכל משך עשיית הציצית עם דגש מיוחד על שתי הקשרים הראשונים בכל צד, שכן לפי ההלכה די בקשר שלושה ליפופים וקשר נוסף. אפשר לשמוע תוך כדי שיעור או שירים, שכן הם אינם מבטלים את הכוונה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 15:00:18
איסור דאורייתא מול דרבנן
בפניני הלכה ברכות בפרק דרך ארץ כתוב שגדול כבוד הבריות שדוחה איסור לא תשקצו. מה המקור של זה? הרי למסקנת הגמרא כבוד הבריות דוחה רק איסורי דרבנן ובל תשקצו זה דאורייתא
כפי שמובא במקור שהביא הרב בסוף הפסקה מהמשנה ברורה צב, ז איסור בל תשקצו של התאפקות הוא מדרבנן.
משנה ברורה: "ואם הוא מלמד תורה לרבים או דורש ובאמצע נצטרך לנקביו אפילו גדולים מותר לו לשהות עצמו דבל תשקצו הוא רק איסורא דרבנן ומפני כבוד הבריות נדחה"
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 14:24:46
ברכות
אם בארוחה אני אוכלת מיני מזונות ומברכת שהכל על בשר-האם בסוף הארוחה עלי לברך שוב שהכל על שתיית מים ?
לא, הרי לא הופתעת מזה שהחלטת לשתות מים, נמצא שבברכת שהכל היתה לך מחשבה גם על המים. והטוב ביותר לכוון במפורש גם על המים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 11:31:57
חרקים ותולעים
ראיתי שיש מי שאומר שיש חרקים ותולעים במקלות קנמון, האם צריך לחשוש לזה?
הטוב ביותר הוא לחתוך אותם לאורך ולהתבונן אם יש חרקים. אם לא רוצים לפתוח צריך להתבונן בהם היטב ולדפוק אותם על גבי משטח לבן בצורה אנכית, ולהתבונן אם יש חרקים. אם יש – צריך לחתוך אותם לאורך ולשטוף היטב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 17:09:49
ברכת המזון בעמידה
שלום במהלך טיול בסוכות אכלנו בעמידה לחם בסוכת חבד שאין בה כסאות. התלבטנו מה עדיף ומה מותר לגבי ברכת המזון: האם ניתן לברך בעמידה כפי שאכלנו או שעדיף לברך בישיבה מחוץ לסוכה? לבסוף מצאנו מקום ישיבה מחוץ לסוכה שממנו רואים את מקום האכילה וברכנו שם. האם נהגנו נכון?
הכי טוב היה פשוט לשבת על הקרקע בסוכה ולברך. ואם הדבר לא שייך משום מה, לדעתי עדיף לברך בסוכה, שכן זהו המקום שבו אכלתם, והשוני בסוכות בין הסוכה למחוץ לסוכה יותר גדול משאר השנה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 16:19:29
קריאת ספרים בשבת
היי, רציתי לשאול האם מותר לקרוא בשבת ספרים שעוסקים באסטרטגיה, פסיכולוגיה, כוח והשפעה, תקשורת בין־אישית, פיתוח אישי ושינוי הרגלים. הספרים עוסקים בעיקר בהבנת בני אדם – כיצד לגשת אליהם, ליצור קשרים טובים, לנהל משא ומתן בצורה נכונה, ולהשפיע באופן חיובי הן בתחום החברתי והן בתחום העסקי.
מותר. הלכה זו מבוארת בפניני הלכה שבת. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (התשובה לשאלתך מובאת להלן בסעיף לב, אבל כבר אביא לך הכל):
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
המותר והאסור בקריאה
כט. אסור לקרוא בשבת בענייני חשבונות ועסקים, כגון שטרות הלוואה וקנייה, חשבונות בנק, חשמל ומים, ומחירי מוצרים שרשומים על מודעות ובחלון הראווה.
ל. אסור לקרוא פרסומות למוצרים שאולי יקנה בעתיד, ומותר אם הם צורכי מצווה, כגון ספרי קודש ובתים בהתנחלויות. וכאשר המחיר של צורכי המצווה זול ופרסומו יכול לעודד את הקוראים לעסוק במצווה, מותר לקרוא גם אותו.
לא. אסור לקרוא בדברי חול וסיפורים שאין בהם ערך. והמתענג בקריאתם, רשאי לקוראם מעט, ובלבד שאינם גורמים צער או דאגה. אבל סיפורים עצובים מתולדות ישראל ומחיי הצדיקים, מותר לקרוא, הואיל ויש בהם ערך, אך עדיף ללמוד בדברים משמחים המתאימים יותר לשבת (ועי' להלן, מא).
לב. מותר לקרוא בדברים שיש בהם צורך הגוף, כהדרכות על תזונה נכונה ומרכיבי המזון שמודפסים על האריזות. וכן מותר ללמוד חכמות ומדעים, ולקרוא מאמרי כלכלה כלליים שאינם עוסקים בהדרכה מעשית לעסקים והשקעות (ועי' בפרק ה, א שצריך ללמוד תורה לפחות שש שעות במשך השבת).
לג. אסור להגיה דפים כדי לראות היכן לתקן במוצאי שבת, אבל מותר ללמוד תורה מתוך דפים שמיועדים להגהה, ויקפיד שלא יהיו על שולחנו כלי כתיבה, כדי שלא יבוא בטעות לתקן.
לד. אסור לקרוא ברשימת המוזמנים לסעודת השבת, וברשימת המאכלים שעומדים להגיש בסעודה. אמנם אם הדבר נצרך מאוד לסעודה או כדי למנוע עלבון, מותר להיעזר ברשימה. וכאשר האחראי על הסעודה מתוח מאוד, נכון שיסתכל ברשימה יחד עם אדם נוסף, כדי שלא יבוא בטעות לכתוב.
לה. מותר לגבאי לקרוא את העולים לתורה מתוך כרטיסים או מתוך רשימה שהכינו לו בעלי שמחה. אבל אם ירצו בעלי השמחה לשנות את הרשימה, לא יסתכל בה בלא שיהיה איתו אדם נוסף, כדי שלא יבוא בטעות לכתוב.
לו. אסור לחייל האחראי על רשימת השמירה לקרוא בה בלא חבר שישמור עליו שלא יבוא בטעות לכתוב. ולאחרים, שאסור להם לשנות בה דבר, מותר לקרוא ברשימה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 15:58:41


