חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

פרשת חקת – על מוות וחיוניות

טומאת המת

פרשת חקת פותחת בפרשיית פרה אדומה שעניינה לטהר את טומאת המת. טומאת המת היא הטומאה החמורה ביותר, היא מתפשטת לא רק לאדם הנוגע במת אלא "זאת התורה אדם כי ימות באהל, כל הבא אל האהל וכל אשר באהל יטמא שבעת ימים…"- גם הנוגע בדבר שנגע במת נטמא. והמת עצמו מכונה 'אבי אבות הטומאה'.

ניתן לומר שגם המשך הפרשה עוסק בכך, כיוון שמיד לאחר העיסוק בפרה אדומה מוזכרת מיתתה של מרים – מיתה הגוררת אחריה את חסרון המים. כלומר, מיתת מרים מחסרת מהחיוניות של העם, דבר שמתבטא בחיסרון הממשי של מים-חיים.

בעקבות חסרון המים וצימאון העם מתבקשים משה ואהרון לדבר אל הסלע, כלומר ללמד את העם באיזה אופן אפשר גם מן הסלע הדומם והיבש להוציא מים. אלא שמשה ואהרון נכשלים במשימתם זו ובמקום לדבר אל הסלע הם מכים אותו ובעקבות כך נגזרת הגזירה "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם".

בעקבות כך אנו שומעים על מותו הקרב של אהרון בהר ההר, דבר שגורר אחריו גם מצוקה בליווי תלונות של העם שטוענים "למה העליתנו ממצרים למות במדבר, כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלוקל". וכתגובה "וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים וינשכו את העם וימת עם רב מישראל".

ניתן לסכם ולומר שהפרשה שלנו עוסקת ברובה בטומאת המוות ובתוצאות הנוראות המתרחשות בעקבותיו. וכפי שבארנו, שאי כניסת משה ואהרון לארץ הינה תוצאה ישירה למות מרים.

טהרת טמא המת

מנגד, התורה גם מציינת את הדרכים כיצד להיטהר מטומאת המת ולתקן את הנגרם בעקבותיה.

בכלליות ניתן לומר כי הבעיה המרכזית במוות היא שהפגישה עמו גורמת לחוסר שמחה וחיוניות. הפגישה עם המוות מדגישה את הארעיות של האדם, כשאדם הנפגש עם המוות נדמה לו כי בני האדם ופועלם אינם נצחיים. הפחד מהמוות גורם לאדם קושי במסירות הנפש כפשוטה, כיון שנראה לו שקיומו תלוי בגוף, וההיפך הוא הנכון החיוניות והשמחה, העוצמה והעוז תלויים ביכולתנו להיאחז ברוח הפנימית ובאש הקודש 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'.

התיקון לכך הוא הזכרת העובדה היסודית שעיקר האדם איננו בגופו אלא בנשמתו ושווה למסור את החיים בכדי לשרת את הקודש. כך אולי גם ניתן להסביר את העובדה שהכהן לוקח פרה אדומה, (שהיא כידוע סוג של שלמות נדירה, וכפי שמוזכר בגמרא הפרה האדומה הייתה שווה דמים רבים. פרה זו שלמה ואין בה מום, ועדיין לא נעשה בה שום שימוש, כפי שכתוב "ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום, אשר לא עלה עליה עול"). ואת הפרה הזו שוחטים ואת דמה, דהיינו את החיוניות שבה, מזים אל נוכח פני אהל מועד.

וכדי לא להיתפס לגוף המוטל לפנינו אנו שורפים את הפרה. והתורה מדגישה "ושרף את הפרה לעיניו"- כלומר, הכהן צריך לראות את השריפה, לראות כיצד הגוף חסר הערך מתכלה, ואף על פי כן, כיוון שנזרק מדמה אל אהל מועד וחיוניותה ניתנה לקודש- יש בה כוח טהרה.

כ"ה בסיון

השבוע חל כ"ה בסיוון, שעליו כותב השולחן ערוך (תקפ,א-ב) "אלו הימים שאירעו בהם צרות לאבותינו וראוי להתענות בהם… בכ"ה בו (בסיוון) נהרג רבן שמעון בן גמליאל ורבי ישמעאל ורבי חנינא סגן הכהנים…". כלומר, ביום זה נהרגו שלושה מעשרת הרוגי המלכות- הרוגי המלכות שעליהם נאמר שאין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם, הרוגי המלכות שאמנם נהרגו, אך כיוון שנהרגו על קידוש ה' אין חי מהם.

יום זה הינו גם יום פטירתו של מורנו ורבנו הרב הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל, שגם הוא מייצג חיוניות של תורה, עוצמה של תורה, עוז וגבורה של תורה ומסירות נפש על כבוד התורה ויישוב ארץ ישראל.

כל השומע את שיחותיו של הרב אליהו וכל הרואה את תנועותיו חש עוצמה וגבורה. בוודאי שלחלק מעוצמתו זכה בזכות המוכנות שלו להיאבק ולזעוק על חילול ה' והפגיעה בקודש, עד כדי מוכנות לשבת בכלא על מאבקיו. (כידוע, הרב אליהו זצ"ל זרק רימון בכנסת הריקה במחאה על הפגיעה בקודש על ידי מדינת ישראל, ועוצמתו ומסירותו לא פסקו מאז אלא רק פנו לאפיקים פנימיים ומשפיעים יותר).

עוד באותו תאריך, כ"ה בסיוון, נתבשרנו על חילול ה' ופגיעה בכבוד התורה, העם והארץ. בתאריך זה התבצע השבוע מעצרו הנפשע של אחד מגדולי הדור, מורנו ורבנו הרב דוב ליאור שליט"א- המייצג את גבורתה ועוצמתה של התורה ואת מסירות הנפש לקיומה והנחלתה.

חי כשכואב לו – צועק

וכפי שאמרנו, צריך להיזהר מאוד מהמוות, להיזהר מאוד מחוסר החיוניות והקיבעון. וראוי לכל איש חי וער לכאוב, לזעוק ולמחות על רמיסת כבוד התורה, על חוסר ההבנה שזהו דבר הכרחי לתת לרבנים לומר את דעתם, דעת תורה ללא כפייה ומורא – כפי שהיה שואג הרב אליהו על הפגיעה בקודש ובארץ ישראל.

מי שחי- כשדוקרים אותו הוא צועק, ומי שמת- קולו לא נשמע (אולי כי הוא אומר בליבו שלא יעזור לצעוק…).

נקווה שדברינו אלה יהיו חלק מהזעקה הגדולה והמרה שיביע עם ישראל כנגד מעצרו של מורנו ורבנו הרב דוב ליאור שליט"א, ומתוך כך נזכה לחיים של תורה וקדושה.

ונסיים בדבריו של הרב אליהו זצ"ל שמהפסוק מירמיה "..ה' ממרום ישאג וממעון קדשו יתן קולו שאוג ישאג על נווהו…"- שממנו לומדת הגמרא שהקב"ה שואג כארי על החורבן שלוש פעמים בכל לילה, בתחילת כל משמר ומשמר, לומדים אנו שגם אנחנו צריכים לשאוג כארי. וכפי שאומר רבי נתן לתלמידיו: 'ב"ה אתם אנשים כשרים אך לא לזו הייתה כוונתי, רציתי שתהיו כחיות הנוהמות ביער לילות שלמים'.

וכן נפסקה להלכה (שו"ע שא,א) מימרתו של יהושע בן לוי בגמרא בברכות ש"לעולם ירוץ אדם לדבר הלכה ואפילו בשבת שנא' (הושע יא) אחרי ה' ילכו כאריה ישאג…". וכן פוסק השו"ע ע"פ הגמרא שם ש"מצווה לרוץ כשהולך לבית הכנסת וכן לכל דבר מצווה…".

וכל הדברים הללו הינם ביטויים לחיוניות של התורה, להתרחקות מטומאת המוות והחידלון. ויהי רצון שנזכה להתמלא באש קודש, בחיוניות של תורה, ולהתרחק מן המוות וטומאתו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן