חיפוש
לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לימוד כל התורה כולה

שלום רב, יש לי שאיפה להקיף את כל התורה כולה לפני גיל ה40 (אני בן 32). עשיתי את כל הבדיקות לפי הלו"ז היומי שלי (לקחתי הכל החשבון : תפילות, עבודה, ילדים, אשתי, קניות, ספורט, שינה וכו'), ואני יכול לקדש שעתיים ביום ללימוד, לא פחות ולא יותר. האם יש לכם תוכנית מסודרת כדי שאוכל לגמור את כל התורה – גם אם זה יהיה בבקיאות כמובן – תוך 8 שנים ? אני חשבתי לעשות 40 דקות של תנ"ך (כך אני מקיף כל התורה שבכתב), 40 דקות של משנה תורה (כך אני מקיף את כל התורה שבעל פה ההלכתית), ו40 דקות של ספרי מחשבה, מוסר, חסידות וקבלה יסודיים (כך אני מקיף את כל התורה שבעל פה הרעיונית. יש כ-30 כאלה בגדול לפי מה שראיתי : אמונות ודעות, כוזרי, מורה נבוכים, ספר העיקרים, ספרי רמח"ל המרכזיים, ספרי מהר"ל המרכזיים, מסילת ישרים, אורחות צדיקים, תניא, ליקטוי מוהר"ן, ספרי הרב קוק המרכזיים, ספרי הרב סולובייציק המרכזיים, ספרי מבוא לתורת הקבלה). התוכנית הזה יהיה מיום ראשון עד חמישי. בימי שישי חזרות, ובשבתות עמוד גמרא אחד, כדי לא לאבד את לימוד הגמרא בכל זאת. האם זה נראה לכם תכנית טוב או שלדעתכם אפשר לשפר את זה ? אני אשמח לקבל הערותיכם על זה בתודה רבה מראש כל טוב

קודם כל אין גבול לשמחה ששמחת אותי ברגע זה שאני רואה את השאלה. ירבו כמותך בישראל.

אומר כמה נקודות:

  1. באופן טבעי יש הבדל בין הרצוי למצוי. שעתיים ביום זה בהחלט יכול להיות מעשי, אבל תלוי מאוד מהי עבודתך ועבודת אשתך וכמה צריך אותך לעזרה בבית ולשמח את אשתך. לכן אם תראה ששעתיים זה לפעמים יותר מדי, לדעתי אפשר בהחלט ללמוד את יסודות כל התורה גם בשעה וחצי ביום במשך שמונה שנים. שכן מעבר לחשיבות העצומה של לימוד התורה, יש חשיבות עצומה לגדל בית טוב ושמח.
  2. לא הזכרת את שעות השבת החשובות והמרובות מאוד שאפשר ללמוד בהן הרבה מעבר לעמוד גמרא.
  3. לא הזכרת לימוד הלכה למעשה מספר בן דורנו. לדעתי זה הרבה יותר חשוב מלימוד רמב"ם, שכן אמנם הרמב"ם כתב על כל התורה, אבל זו רק דעת הרמב"ם, ועוד שבימינו נתרבו המקרים החדשים שאין ברמב"ם. לכן אני חושב שכדאי לך במקום רמב"ם ללמוד פניני הלכה. התועלת העצומה שתראה מלימוד ספרים אלו, אין לה שיעור. לידיעתך הוצאנו כעת ספר קיצור נפלא שמביא בספר אחד את כל הפסקים שיש ב 15 כרכים של פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopnXHGryywHV7Qh__yChuoPFl1e9RqVpwZTIGbHKuYRWCTVdA8k).
    אם תגיע לספרי זוגיות ומשפחה של פניני הלכה ועדיין לא יצא הקיצור על זה, אשלח לך בשמחה את הקובץ של קיצור משפחה, שמחת הבית וברכתו, טהרת המשפחה שאני כותב כעת.
    כשתסיים את כל ספרי פניני הלכה, נחשוב יחד אלו ספרים כדאי ללמוד כדי לדעת את יסודות דיני ממונות ושאר הדינים שתרם הובאו בפניני הלכה.
  4. לגבי ספרי מחשבה, אני חושב שכדאי להקדים את העיקרים שבהם: את הכוזרי ללמוד היטב (יצא כעת ספר מצוין של הישיבה שלנו עם הסבר של הרב זאב סולטנוביץ), וכן את שלושת הקדמות הרמב"ם הידועות, רמח"ל – דעת תבונות ודרך ה' ומסל"ש, ספרי הרב קוק. עד כאן לדעתי אלו היסודות. אחר כך או תוך כדי, אני רואה חשיבות גדולה לספרים של בני דורנו. אחד הטובים ביותר לדעתי הוא הסט של 'טללי חיים'. קראתי את כולו, הוא מעולה, ואפשר בהחלט להשתמש בו גם כספר מבוא לקבלה. היתרון הגדול שלו מלבד שהוא מסוגנן היטב בשפה בהירה, זה שהוא מחולק לנושאים ומביא הרבה מאוד את האר"י, הרחמ"ל ויחד איתם את הרב קוק, שזה שילוב מצוין.
  5. שוב יישר כח גדול ובהצלחה רבה.

    אתן לך טעימה הקשורה לנושא זה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

    ערך לימוד התורה

    א. המצווה החשובה ביותר היא מצוות תלמוד תורה, שעליה אמרו חכמים שהיא שקולה כנגד כל שאר המצוות (פאה א, א). שתי סיבות עיקריות לכך:

    ראשית, על ידי הלימוד ניתן להבין את הייעוד של הבריאה ולחיות על פי ערכי התורה המקודשים, לקיים את מצוות התורה ולתקן את המידות. וזהו שאמרו חכמים: "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה".

    שנית, על ידי לימוד התורה האלוקית אנו מתקשרים אל המימד הרוחני שהוא שורשו של העולם הזה הגשמי, ומתוך כך נמשכת ברכה לעולם. וזהו שאמרו חכמים שהתורה קדמה לעולם, והוסיפו ואמרו שאילו היה העולם בטל רגע אחד מתורה, מיד היה חוזר לתוהו ובוהו.

    מכיוון שכך, גם אדם שזכה לדעת את כל יסודות התורה (להלן, ה), צריך להוסיף ולהתעמק בה, כדי להמשיך אורה וברכה לעולם. שכן תכלית הלימוד אינה רק לדעת כיצד לנהוג וכיצד להתבונן בעולם, אלא הלימוד עצמו נחשב למצווה הנעלה ביותר, מפני שבלימוד התורה אנו עוסקים בדבר ה' שמופיע בעולם, ואין מצווה שמקשרת את האדם אל ה' יותר מאשר מצוות תלמוד תורה, שעל ידה דברי התורה האלוקית נספגים בשכלו של הלומד והופכים להיות חלק ממנו.

    חובת הלימוד

    ב. לרוב חשיבותה של מצוות תלמוד תורה, קיומה מבוסס על שלוש מצוות: ראשית, חובה על ההורים לדאוג לכך שילדיהם ידעו את יסודות התורה, שנאמר (דברים יא, יט): "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם". בנוסף לכך, חובה על חכמי ישראל ללמד את העם תורה, שנאמר (דברים ו, ז): "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ", וביארו חכמים שהכוונה לתלמידים, שגם הם קרויים בנים. בנוסף לכך, חובה אישית על כל אחד ללמוד בעצמו את התורה, שנאמר (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם".

    ג. נאמר על דברי התורה (דברים ו, ז): "וְדִבַּרְתָּ בָּם", ודרשו חכמים: "בם יש לך רשות לדבר, ולא בדברים אחרים". וכן נאמר (יהושע א, ח): "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". מכאן למדנו שמצוות לימוד תורה היא מצווה תמידית, ולכן אסור לאדם לאבד את זמנו לבטלה, ואם אינו עושה דבר בעל ערך חיובי – אסור לו להתבטל מלימוד תורה.

    אמנם גם העושה דברים בעלי ערך חיובי, כמו רוב האנשים העוסקים בפרנסה וביישובו של עולם, לא ימלא את כל יומו בהם, אלא עליו להקדיש בכל יום זמן ניכר עבור לימוד תורה, כל אחד לפי יכולתו. ובימים שבהם הוא טרוד מאוד, ילמד מעט בבוקר ומעט בערב, ובזה יצא ידי חובת "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". ובשבתות וחגים שנועדו ללימוד תורה (ירושלמי שבת טו, ג), צריך כל אחד להקדיש שעות רבות ללימוד (עי' בהלכות שבת ה, א).

    ד. חובה על כל אדם לחזור על תלמודו, כדי להיות כמה שיותר קשור לדברי התורה, וכדי לזכור את דברי התורה המדריכים את חייו, שנאמר "וְשִׁנַּנְתָּם", ולמדו חכמים – "שיהיו דברי תורה מחודדין בפיך, שאם ישאלך אדם דבר, אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד". ומי שמתרשל ואינו חוזר על תלמודו ושכחו, עובר על האיסור: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים" (דברים ד, ט).

    דברי תורה שכל אדם צריך עבור חייו השוטפים, הן בהלכה והן באמונה – חובה על כל אחד לזכור. ורבנים שהציבור שואל אותם שאלות – צריכים לזכור יותר, וצריכים לדעת למצוא תשובות בספרים ובמאגרי המידע המצויים.

    ידיעת יסודות התורה

    ה. במשך הדורות נכתבו ספרים רבים מאוד כדי לבאר את דברי התורה, עד שכיום נעשתה התורה מרובה ומפורטת מאוד, ולא ניתן לדעת את כל מה שכתוב בה. אמנם את יסודות התורה המבארים כיצד לנהוג ולהתייחס למאורעות החיים, ניתן לדעת.

    על כן חובה על כל אחד ללמוד את כל התנ"ך עם פירוש פשוט, ואת יסודות האמונה והמוסר המבוארים בספריהם של גדולי ישראל, וכן ללמוד את ההלכות הנצרכות לחייו בטעמיהן, בלא פירוט מדוקדק המחייב רק תלמידי חכמים. על גבי זה, יוסיף כל אחד להעמיק לפי זמנו, כישרונו ונטיית ליבו.

    ו. המקור לכך שיש להקדים את הלימוד הנוגע למעשה, מן הפסוק (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם", כלומר צריך ללמוד כדי לדעת לשמור ולעשות. וכן אמרו חכמים (קידושין מ, ב): "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה", משמע שהעיקר הוא ללמוד את הדברים המביאים לידי מעשה, וכך הדריכו רבים מגדולי ישראל (עי' בפניני הלכה ליקוטים א' פרק א הערה 2).

    לכן, נכון שבכל הישיבות ילמדו את המסכתות הנוגעות למעשה, עם שיטות הראשונים והאחרונים המרכזיות ועד ההלכה למעשה, מתוך מטרה להקיף בשנים המעטות של הלימוד בישיבה כמה שיותר סוגיות מעשיות, הן בהלכה והן בתנ"ך ואמונה, כך שכאשר הבחורים יסיימו את המסלול הישיבתי, יהיו מוכנים כראוי לחיי המעשה ולבניית ביתם.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-02 07:23:31

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר לתכנן איי רובוט ששואב ושוטף את הריצפה לפני שבת כדי שיפעל בשבת? תודה

לכתחילה אין זה מכבוד השבת שיפעל כשיש אנשים בסביבה. לכן אם מפעילים אותו בזמן שאין אנשים בבית, או באמצע הלילה כשכולם ישנים, או במקום צורך גדול – אפשר להקל בזה לכתחילה. והרוצה לסמוך ולהקל גם שלא במקום צורך גדול וכשיש אנשים בסביבה, רשאי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-06 12:51:20

שבת

שלום וברכה פנה"ל שבת ב,ד: "היינו שהבגדים העליונים יהיו מיוחדים לשבת וחגים, ואת הלבנים יחליף לקראת השבת בלבנים נקיים ומכובסים" 1.לבנים הכוונה לתחתונים? 2.ובפשטות הוא הדין לגופיה שמתחת לחולצה ולגרביים?

  1. כן. הם קרויים לבנים משום שבעבר לא היה עניין להשקיע בצבע שלהם, ולכן תמיד עשו אותם מצבע הבד הפשוט יותר שהוא לבן.
  2. אכן

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-05 06:28:11

שבע ברכות כשחתן וכלה מתארחים בסעודת בת מצווה

אנו עורכים מסיבת בת מצווה לבתנו, ואחד מזוגות המוזמנים הם חתן וכלה בשבעת ימי המשתה. האם אסור / רשות / חובה לברך שבע ברכות? תודה

עורכים שבע ברכות בסעודת בר מצוה, ויש להקפיד ששמחת החתן והכלה תהיה ניכרת, או בהוספת אורחים לכבודם (כגון ההורים או האחים של החתן/הכלה מהצד שאינו קשור לבר המצווה), או בהוספת שמחה לכבודם (כגון ריקודים עם שיר חתונה), או בהוספת דבר מאכל באופן שניכר שהוא לכבודם (שו”ת בצל החכמה ה, י).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-04 08:04:25

לפרך בפני אישה שלא מכנה את הזרוע או השוק

שלום קראתי בלימוד פניני הלכה של היום שאין לברך בפני אישה שהשוק או הזרוע שלה אינם מכוסים האם הכוונה שאסור לברך מעצם זה שהאישה בטווח ראייה שלי, אפילו במצב בו אני לא רואה את החלק החשוף בגופה?

נכון, כל עוד אתה מולה אסור לברך, אלא יש להפנות עצמך לכיוון אחר. ואם לא ניתן להסתובב, כגון אורחת שיושבת בשולחן השבת, אפשר להסתפק בהבטה בסידור או עצימת העיניים בעת ברכת המזון.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 20:09:58

יש לך שאלה?

פרשת בלק – עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה

תלמידי אברהם אבינו ותלמידי בלעם הרשע

חז"ל במסכת אבות עומדים על ההבדל בין בלעם הרשע לאברהם אבינו: "כל מי שיש בו שלושה דברים הללו הוא מתלמידיו של אברהם אבינו, ושלושה דברים אחרים הוא מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה- תלמידיו של אברהם אבינו. עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה- תלמידיו של בלעם הרשע…".

ראשית יש לשים לב לכינויים שזוכים שני האישים אליהם מתייחסת המשנה. אברהם מכונה 'אבינו' ואילו בלעם מכונה 'הרשע'. הביטוי 'אבינו' מלמד על היות אברהם היוצר והמחולל את היצירה הגדולה בהיסטוריה- יצירת עם ישראל. המילה 'אב' שמתחילה באחד ומסתיימת בשניים, מרמזת על היצירה והריבוי. "אבות מכלל דאיכא תולדות". לעומת זאת הביטוי 'רשע' בו כונה בלעם, הוא ההפך, שאמנם גם עניינו הוא ריבוי אלא שכאן מדובר בריבוי של דברים שהולכים לקראת כליונם. ולכן ה'אב' מופיע בראשית האותיות ואילו ה'רשע' בסופם.

לכן, גם לאברהם אבינו וגם לבלעם הרשע ישנם תלמידים, אלא שתלמידיו של אברהם אבינו צועדים אל עבר הבניין והנצחיות, ואילו תלמידיו של בלעם הרשע צועדים לאבדון.

וכפי שמופיע בסוף המשנה שלעיל "מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע? תלמידיו של אברהם אבינו אוכלין בעולם הזה ונוחלין העולם הבא, שנאמר 'להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם מלא', אבל תלמידיו של בלעם הרשע יורשין גיהנם ויורדין לבאר שחת, שנאמר 'ואתה אלוקים תורידם לבאר שחת, אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם, ואני אבטח בך".

וננסה להתבונן מעט בתכונות היסודיות שאחת מהן מובילה לבניין עולמי והשנייה מביאה לכיליון סופי,ונראה מהם המידות המיוחדות לאברהם אבינו ומהם המידות המיוחדות לבלעם הרשע.

עין טובה ועין רעה

המידה הראשונית והיסודית ביותר של אברהם אבינו היא העין הטובה. והראשונים פרשו בדבר כמה פירושים אך נראה שכולם עולים לעניין אחד. הרמב"ם פירש שעין טובה הכוונה היא למי שמסתפק במה שיש לו, רש"י פירש שהכוונה למי ששמח בתורת חברו ורבינו יונה פירש שהכוונה למי שיש בו את מידת הנדיבות.

וכאמור, כולם עולים לעניין אחד- שאדם ששמח ומרוצה בחלקו ממילא לא מקנא באחרים, ולא עוד, אלא שהוא גם מוכן לתת משלו לאחרים. וכך מצינו אצל אברהם אבינו, שכאשר מלך סדום רוצה לתת לו את שלל המלחמה בה ניצח אברהם, אומר לו אברהם "אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך"- כלומר, אברהם איננו רוצה לקבל שום דבר מבחוץ, ולהפך, הוא מוכן להשאיר את השלל שמגיע לו לאחרים. ובאבות דרבי נתן הביאו את הפסוק "ואל הבקר רץ אברהם" להראות על נדיבותו ושמחתו בנתינה. ועוד הביאו את הפסוק "וייתן לו (למלכי צדק מלך שלם) מעשר מכל"- וכפי שכותב המגן אבות "שהיה אברהם שמח בטובתם של בריות ומהנה אותם מנכסיו".

וניתן לומר שיסוד הכל הוא שהאדם רואה את הטוב בכל דבר, מכיר בחסד האלוקי שבכל דבר, וממילא הוא גם מלא בשמחה ועונג ורוצה להפיץ את השמחה והעונג בעולם כולו.

לעומת העין הטובה, העין הרעה- שהיא מקבילה למידת הקנאה (ארברבנאל ועוד)- עניינה שהאדם רואה את הרע בכל מקום. זה מתחיל בכך שהאדם מרגיש שלו עצמו רע ושהוא עצמו חסר, ומתוך כך הוא מרגיש שלאחרים יש יותר ממנו – דבר שמביא אותו לקנא בהם. ואין צריך לומר שהוא אינו מוכן לתת משלו לאחרים.

רוח נמוכה ונפש שפלה

המידות הבאות שנביא משתלשלות מתוך המידות של עין הטובה ועין הרעה.

מידת הרוח הנמוכה, שהיא מידתו של אברהם, עניינה הוא שהאדם הנו עניו וצנוע, שמתוך שרואה הוא את חסדי ה' וטובתו, מתמלא האדם צניעות וענווה כלפי החסד האלוקי העליון. ומתוך כך זוכה האדם לנפש שפלה ומתרחק ופורש מן התאוות- וכל זאת מפני שכולו מלא ברצון האלוקי מתוך הכרת הטובה הגדולה שזוכה לה.

ואילו מידותיו של בלעם הרשע הינם גאווה- כיוון שהאדם מרגיש שרק הוא יכול לדאוג לעצמו, שכן הוא אינו רואה את הטוב האלוקי שניתן לו. וממילא, כיוון שהדגיש את עצמו ואת הצרכים הרבים שזקוק להם הוא מתמלא בתאוות- וזוהי מידת הנפש הרחבה.

מה הקשר בין התלמידים?

רבי מאיר חדש בספרו 'אור מאיר' מנסה לענות על השאלה ששאלו רבים מן המפרשים, מה כוונת התנא בשאלתו 'מה בין תלמידי אברהם אבינו לתלמידי בלעם הרשע?', הרי לכאורה היה מקום לשאול, מה בכלל הקשר ביניהם, שהרי תלמידי בלעם הרשע הם גויים עוברי עברות ומלאים בעבירות, ואילו תלמידי אברהם אבינו הינם יהודים כשרים וצדיקים העוסקים בתורה ובמצוות?

ולכן מבאר רבי מאיר חדש שהתנא בא לחדש שגם בתוכנו, בתוך יושבי בית המדרש ישנם, הן מתלמידי אברהם והן מתלמידי בלעם. וכיוון שהדבר תלוי במידות, אלו אינם דברים חיצוניים שניתן לראותם אלא אלו הם דברים פנימיים שקשורים לשאיפות ולרצונות האמיתיים של האדם.

ייתכן כי שני אנשים המקיימים תורה ומצוות ויושבים באותו הספסל בבית הכנסת, האחד- תלמידו של אברהם- מלא בהודאה והכרת טובה, השמח בשמחת ובהצלחת חבריו ומלא ברצון לתת ולהעניק. והשני- תלמידו של בלעם הרשע- מלא באנחות ותלונות, ביקורת וקנאה, וכל רצונו הוא לקבל ולקחת.

לכן מחדד התנא ומלמד התנא מהן מידות שמתוכן זוכים להיות 'אב' ומהם המידות שמתוכן זוכים להיות 'רש'.

שלמה המלך מגלה לנו ש"טוב עין הוא יבורך", וחז"ל מבארים שהוא לא רק מבורך אלא גם יברך. היכולת של אדם לברך אחרים ושברכתו תתקיים היא בכך שמידותיו נקיות וממילא גם כל רצונו אינו פונה אלא לרצון ה' שהוא להיטיב לעולם, ולכן, כיוון שרצונו להיטיב הטבה שלמה, וזהו רצון ה'- וממילא רצונו מתקיים.

וכך כותב מרן הרב זצ"ל "ההתאחדות העליונה היא התאחדות שכל האדם ורצונו עם כל היקום, בכלליו ובפרטיו. ההתאחדות עם הענין האלוקי עושה פעולה זו במילואה, ואין כל פלא שהצדיקים הדברים בה', רצונם הוא פועל בהויה, ותפילתם עושה פירות".

יהי רצון שנזכה לראות בעין הטובה האלוקית המשקיפה עלינו, לראות את הטוב בכל מקום, לרצות את הטוב, לזכות בטוב ולהשפיע טוב.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן