חיפוש
לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

התרת נדרים – מועיל למנהג טוב שלא הייתה עליו מודעה?

שלום וברכה לכבוד הרב. בפניני הלכה ימים נוראים (ה',י"א) נכתב לגבי התרת נדרים של ערב ראש השנה ו"כל נדרי": "התרה זו מועילה לנדרים שאדם שכח שנדר. וכן מועילה למנהגים טובים שנהג שלוש פעמים בלא לציין שהוא מקיימם בלי נדר. וכן מועילה לדברי מצווה שאדם קיבל על עצמו בלא שציין שקבלתו בלי נדר." האם לדעת הרב, התרה זו מועילה לבטל מנהגים טובים וקבלות טובות שאדם התחיל לפני שמסר מודעה בפעם הראשונה? (דבר מצוי מאוד, שילדים יתחילו מנהגים טובים אחרי יום הולדת 12 ולפני שמסרו מודעה) ואם לא, מה בעצם החידוש כאן? הרי מודעה מועילה בכל מקרה שמנהגים טובים וקבלות טובות לא יחשבו כנדר?! תודה רבה.

בנוסח יש גם התרה על העבר וגם מסירת מודעה על העתיד, כך שגם מי שזו הפעם הראשונה שהוא אומר אותה, כמו למשל חוזרים בתשובה, היא מועילה. אלא שבגלל שמדובר על נוסח כללי אינו לכתחילה כפי שכתוב בכמה מקומות אחרים בפניני הלכה כאשר הרב מדבר על נושאים ספציפיים, שכן לכתחילה נכון למי שנהג בדבר מסויים ורוצה להפסיקו, לעשות התרה רגילה גם אם הוא אמר את הנוסח הזה בתחילת השנה. הנוסח בא לפתור את אלו שאינם רוצים לעשות התרה ספציפית או את אלו שלא זוכרים אם עשו דבר שצריך התרה, זאת כדי שכולם יכנסו לשנה החדשה נקיים כמה שיותר.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-08 19:33:09

הבדלה

שלום, אני אשכנזי והולך על פי הרב מלמד, האם אפשר לעשות הבדלה על מיץ ענבים 100% ענבים (תירוש)? תודה רבה.

כן. אפשר גם על מיץ ענבים שאינו 100%, שיש עליו הכשר של הרבנות או שכתוב עליו שהוא גם לדעת הבית יוסף או שכתוב שהוא גם למנהג הספרדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-08 13:53:45

שביתת מורים

בס"ד לרב שלום . כבר מספר שנים אני מתלבט בשאלה עקרונית וכעת זה מחריף .קיים ארגון יציג למורים – שהכריז על שביתה . בשנים עברו החמ"ד אמר שהוא מלמד לימודי קודש . וכעת החמד כבר מלמד את כל המקצועות . ההתלבטות שלי : 1. בכל השג שישיג הארגון יהנו גם מורי חמ"ד – מאידך אחרים לא מקבלים משכורת . האם זה הוגן? 2. יש התמרמרות גדולה אצל המורים ששובתים ויש כאן אלמנט של חילול השם . האם זה לא שיקול ? 3. אם משרד החינוך יודע כי מורים מלמדים אפילו מקצועות קודש – אזי המעביד יכול לרמוס את שכרם ?וגם אז הם יהיו מחויבים לעבוד ? 4. האם לארגון עובדים יש סמכות לכפות החלטות על חברי הארגון? בברכת התורה יהודה בנימין קליין.

צודקים לגמרי החמ"ד שלא משתתפים בשביתה המיותרת והמוגזמת הנכחית. ברור שבשום אופן אין להשתתף בשביתה, וקל וחומר המורים, שהרי הם אחראים על חינוכם של ילדי ישראל.

כדאי לך לעיין בעניין שביתה בפניני הלכה כאן – https://ph.yhb.org.il/06-06-14/

אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

שביתה

יא. הדרך הנכונה ליישוב סכסוכי עבודה היא על ידי בתי הדין, אמנם מצד ההלכה השביתה מותרת כמנהג המדינה, ולדעת רוב הפוסקים צריך לקבל לכך אישור מרב מוסמך. אמנם למורים ומורות המלמדים תורה, וכן לרופאים ואחיות – אסור לשבות, אלא אם כן המעסיק אינו מוכן לבוא לבית הדין, ובלא שישבתו ייגרם נזק למערכת החינוך או לרפואה הציבורית. במקרה כזה מותרים לשבות לאחר קבלת היתר מבית הדין או הרבנות המקומית. ונראה שבבית ספר שבו לימודי הקודש הם העיקר, גם לימודי החול עולים מדרגה ואסור להשביתם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-08 07:32:52

שבת

האם מותר בשבת לנגב ידים במגבת שמונחת על המיחם, ונשארת על המיחם?

אם שמים אותה באופן שאינה יכולה להגיע לחום שהיד סולדת בו, מותר. אני חושב שאם היא לא מאוד רטובה ושמים אותה על גבי צלחת הפוכה או סיר הפוך שמונחים על המיחם, אין בעיה.

דין זה מובא בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)

ייבוש בגד:

טז. אסור להניח בגד או מגבת רטובים ליד תנור או על סיר שמתחמם על הפלטה, באופן שהמים יגיעו לחום שהיד סולדת בו (45 מעלות), שעל ידי כך גורם גם לבישול הנוזלים וגם לניקוי הבגד.

ייבוש בגד:

טז. אסור להניח בגד או מגבת רטובים ליד תנור או על סיר שמתחמם על הפלטה, באופן שהמים יגיעו לחום שהיד סולדת בו (45 מעלות), שעל ידי כך גורם גם לבישול הנוזלים וגם לניקוי הבגד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-08 05:19:01

בישול ביום טוב

שלום הרב, ביום השני של ראש השנה אנו מעוניינים לבשל באמצעות כיריים קרמיות הפועלות על חשמל, ומחוברות לשעון שבת. שתי שאלות: 1. האם מותר מלכתחילה בערב ראש השנה להרים רק זיז אחד בשעון השבת, וביום השני (יום הבישול) להרים עוד זיזים כדי להאריך את זמן פעולת הכיריים הקרמיות? 2. האם ביום טוב, כאשר בזמן שהכיריים החשמליות פועלות והטרמוסטט הפנימי של הכיריים מגיע למעלות חום מקסימליות ומכבה זמנית את הכיריים (עד שטמפרטורת החום יורדת והטרמוסטט שב ומדליק את הכיריים מחדש), מותר להזיז את כפתור המעלות של הכיריים ולהנמיך את דרגת החום? הורדת הטמפרטורה תעכב את הדלקת הכיריים מחדש, ותאפשר את המשך הבישול על חום נמוך יותר? תודה רבה, ובשורות טובות!

  1. התשובה לשאלתך היא – מותר. ויש להוסיף שאם תשכח להרים זיז אחד, או תשכח להאריכו בזמן, תוכל לעשות זאת ביום טוב עצמו, שכן במקום הצורך ניתן לעשות פעולת הבערה בגרמא ביום טוב, כפי שמובא בפניני הלכה מועדים. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)
    הבערה וכיבוי בגרמא

    ז. אף שבשבת השימוש ב'גרמא' מותר רק במקום מצווה או צורך גדול (שבת ט, ג), ביום טוב מותר במקום הצורך להבעיר ולכבות בגרמא. לכן אף שבשבת מותר רק להמשיך את המצב הקיים של שעון השבת, ביום טוב מותר במקום הצורך אף לשנות את זמן ההדלקה או הכיבוי בדרך של 'גרמא'.

    לדוגמה: אם כעת השעה שמונה בבוקר, והפלטה, התנור, מדיח הכלים, המזגן או האור מכובים, וצריכים להידלק בשעה עשר – מותר להקדים את שעת הדלקתם לתשע. אמנם מכשיר חשמלי העובד על תרמוסטט, דינו כשבת, שמותר רק להמשיך את המצב הקיים של התרמוסטט (עי' בהלכות שבת יז, ז-ט).

  2.  

    מותר. גם עניין זה מובא בספר הקיצור כפי שמובא בסוף הדין הקודם:
    תרמוסטט (הלכות שבת ויום טוב זהים)

    ט. גם במכשירים חשמליים העובדים על פי תרמוסטט, מותר להמשיך את המצב הקיים. לכן כאשר התרמוסטט הפסיק את פעולת החימום של הרדיאטור, מותר לסובב את כפתור הוויסות לרמה נמוכה יותר, כך שהפסקת החימום תארך יותר זמן. וכאשר הרדיאטור עובד, מותר לסובב את הכפתור לרמה גבוהה יותר, כך שימשיך לעבוד יותר זמן.

    וכן דין מקרר שיש לו כפתור לוויסות החום ללא כתיבת המעלות על צג: בשעה שמנוע הקירור עובד, מותר לסובב את הכפתור לטמפרטורה קרה יותר, כך שימשיך לעבוד יותר זמן. ובשעה שהמנוע מפסיק לקרר, מותר לסובב את הכפתור לטמפרטורה חמה יותר, כך שיעבוד פחות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-07 18:59:22

יש לך שאלה?

פרשת נח – יראת השמיים של הרן ולוט

בפרשת נח ישנם עניינים רבים וחשובים ובהם חורבן העולם וסיבתו, הדרך בה נחרב העולם, עניינו של נח, עניינה של התיבה ועוד, אך הפעם נדבר על עניין קטן שניתן ללמוד ממנו לקח גדול וחשוב.

התורה בסוף פרשת נח מספרת לנו על השתלשלות הדורות מנח עד אברהם, "…ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם את נחור ואת הרן… וימת הרן על פני תרח אביו בארץ מולדתו באור כשדים…"

הרן ולוט

הרן הינו בנו של תרח, אחיו של אברם, וכפי שמספרת לנו התורה, הוא גם אביו של לוט – העתיד ללכת עם תרח לארץ כנען, ואחרי מותו של תרח בחרן הוא עתיד להמשיך את המסע יחד עם אברם. וכפי שמעידה התורה, לוט גם מתעשר בזכות הליכתו עם אברהם, ואז נפרדות דרכיהם.

"וגם ללוט ההולך את אברם היה צאן ובקר ואהלים, ולא נשא אותם הארץ לשבת יחדו כי היה רכושם רב ולא יכלו לשבת יחדו, ויהי ריב בין רועי מקנה אברם ובין רועי מקנה לוט והכנעני והפריזי אז יושב בארץ, ויאמר אברם אל לוט אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רועי ובין רועיך כי אנשים אחים אנחנו, הלא כל הארץ לפניך היפרד נא מעלי אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמאילה".

ולוט בוחר במקום ההפוך לגמרי מאוהלו של אברם- סדום.

ננסה אפוא לעמוד מעט על דמותו של הרן, ולראות כיצד גם אצל הרן ולוט מתקיים "מעשה אבות סימן לבנים".

סופו של הרן בכבשן האש

באופן פשוט הרן זוכה בזכיות רבות: הוא אחיו של אברהם, הוא אביה של שרה, ובכך גם יש לו חלק גדול וחשוב ביצירתם של ישראל. אלא שמנגד התורה מגלה שהוא מת בטרם עת, עוד בחיי אביו, דבר המלמד אותנו על מיתה שאיננה טבעית, על מיתה שמקורה בחטא.

ואכן רש"י מביא את דברי חז"ל ואומר: "ומדרש אגדה אומר שעל ידי אביו מת, שקבל תרח על אברם בנו לפני נמרוד על שכיתת את צלמיו, והשליכוהו לכבשן האש, והרן יושב ואומר בלבו אם אברם נוצח אני משלו ואם נמרוד נוצח אני משלו. וכשניצל אברם אמרו לו להרן, משל מי אתה? אמר להם הרן משל אברם אני, השליכוהו לכבשן האש ונשרף".

במדרש זה מתגלה הרן כאדם אינטרסנט ותועלתני. הוא אמנם בוחר בדרכו של אברהם אבל אין זה מלמד על אהבתו את הטוב והאמת, אלא על אהבתו את עצמו, את חייו ואת טובתו. לכן הוא יושב ומחכה לראות מיהו המנצח, מיהו בעל הכוח, עם מי 'שווה' להיות.

ולכאורה באופן חיצוני הוא דומה מאוד לאברהם, אחיו הוא. ועד כדי כך גדולתו רבה עד שהוא מוכן לומר שהוא הולך בדרכו של אברהם, אפילו שיודע שישליכוהו לכבשן האש (כשאפילו אברהם לא עשה את מעשיו מתוך ידיעה שישליכוהו לכבשן האש).

אלא שכל זה הוא רק חיצוני. באמת יש בין אברהם להרן הפרש עצום. אברהם עושה את מעשהו מתוך אמונה בה', אהבת ה' ויראתו, ואילו הרן עושה זאת כתוצאה מרצון לחבור למנצח ולהשיג טובות הנאה.

אחריתו של לוט בסדום

נקודה זו בולטת מאוד גם בבנו, בלוט, שכל זמן שהליכתו עם אברהם מגדילה את ממונו, את טובתו והנאותיו, הוא הולך עם אברהם, ואפילו נראה שהוא תלמידו. אבל ברגע שלוט מרגיש שישנו מישהו עשיר יותר, שישנו מקום שבו ממונו יוכל להתרבות יותר, הוא עוזב את אברהם, וכפי שחז"ל מעידים, הוא עוזב גם את האמונה שכה האמין בה, "השיא עצמו מקדמונו של עולם, אמר אי אפשי לא באברהם ולא באלוהיו", ועובר להפך הגמור, לסדום – בה יש אנשים "רעים וחטאים לה' מאוד". ומדוע הוא עושה זאת? כיוון ש"וישא לוט את עיניו וירא את כל כיכר הירדן כי כולה משקה לפני שחת ה' את סדום ואת עמורה כגן ה' כארץ מצרים בואכה צוער".

חשיבות הכוונה

ישנו לימוד גדול מאוד מסופם של הרן ולוט. לא די במעשה הנכון, גם הכוונה חשובה מאוד מאוד. ההשתייכות לחברה דתית, ההליכה לשיעורי תורה וקיום המצוות, ואפילו במסירות גדולה עד כדי מוכנות להיכנס לכבשן האש, לא מבטיחה דבר, שהרי הרן נכנס ונשרף.

בכדי שלאמונה ולתורה יהיה כוח אמיתי להשפיע ולתקן את העולם, צריך האדם לדבוק בתורה ולקיים את המצוות מתוך אמונה גדולה שזוהי האמת וזהו הטוב, ולא מתוך השתייכות חברתית חיצונית ותועלתנית.

אנשים רבים מידי בוחרים בתורה ובמצוות בגלל נוחות, חברה טובה וחינוך מסודר, במקום לבחור בתורה מתוך אהבת ה' ויראתו.

על פי מה אתה מודד את עצמך?

שאלה זו נבחנת כאשר ישנה התנגשות בין הנאותיו של האדם וטובתו האישית, לבין ההליכה אחר ציווי ה'. האם האדם מוכן לסכן את מעמדו, משרתו ופרנסתו, בכדי לקיים את דבר ה'? האם האדם מוכן לסכן את כבודו ואת שמו הטוב ולקיים את מאמר חז"ל שמוטב להיקרא שוטה כל חייו מאשר להיקרא שוטה רגע אחד לפני המקום? האם האדם הולך על פי הנורמות המקובלות בחברה הדתית או משתדל ומתאמץ כל הזמן ללמוד ולבדוק מהו באמת רצונו של מקום?

כל השאלות הללו הינם מבחנים לאדם, לבדוק מהו המניע האמיתי לכל מעשיו. ובאופן ציורי יש לומר שהבדל זה יוצר את ההבדל בין אדם 'שרוף' לאדם חי.

סיפור נוסף על מותו של הרן

בתרגום יונתן מובא מדרש זה אבל באופן שונה מקצת (ונביא כאן את התרגום ע"פ ספר יין הטוב).

"ויהי כאשר הפיל נמרוד את אברם לכבשן האש על שלא עבד לצלמו ולא היה רשות לאש לשרפו ובכן חלק לבו של הרן לאמר אם נוצח נמרוד אהיה מחבורתו, ואם אברם ינצח אהיה מחבורתו, וכאשר ראו כל הגויים שהו שם כי אין האש שולטת באברם אמרו בלבם הלא הרן אחיו של אברם מלא קסמים וכשפים והוא לחש על האש שלא תשרוף את אחיו מיד נפלה אש משמי מרום ותשרפנו…".

כאן מתגלה נקודה נוספת. לעיתים נראה שדווקא מי שמשפיע, מי שבאמת מניע דברים ומתקן את המציאות אלו אנשים כמו הרן- ריאלים, הבודקים היטב את צעדיהם, הנוקטים בעמדה המאוזנת, אלה שלא מוסרים את נפשם ולא לוקחים סיכונים מיותרים, לא נכנסים לכבשן האש בטרם בודקים שאיננו שורף. נדמה כי אנשים אלו שיודעים 'ללחוש', שיודעים לסדר ולארגן, הבקיאים בפוליטיקה האנושית והאלוקית הם המשפיעים באמת, ואילו האנשים מלאי האמונה והמסירות ניצלים אך בזכות הראשונים. וגם השקר הזה התגלה במלוא מערומיו במותו בטרם עת של הרן.

שאלה למחשבה

ונסיים בשאלה למחשבה: התורה מספרת לנו שהרן הוא "אבי מלכה ואבי יסכה", ומביא רש"י בשם הגמרא (מגילה יד.) ש"יסכה זו שרה – על שם שסוכה ברוח הקודש, ושהכל סוכין ביופיה", ומעניין לראות מדוע בכל זאת זכו הרן ולוט שבנותיהן יהוו נדבך חשוב ויסודי בבניין עם ישראל – יסכה, ביתו של הרן, רות המואבית ונעמה העמונית מזרעו של לוט?

יהי רצון שנזכה ללכת בדרך האמת כי היא אמת, ובדרך הטוב כי הוא הטוב ולעשות מעשים ישרים לפני ה' ורק מתוך כך גם בעיני אדם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן