חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת וישב – שליחותו של יוסף

כבר דיברנו בעבר שכאשר מתבוננים בחייו של יוסף בולטת מאוד תודעת השליחות שלו שקובעת כי כל אדם הוא שליח ה' להביא אור וטוב לעולם. היום ננסה לברר מהי השליחות המיוחדת של יוסף.

בכדי לזהות את הנקודה היסודית של יוסף ננסה לעקוב אחר חייו מרגע לידתו. וכך מספרת התורה בפרשת ויצא "ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה. ויזכור אלוקים את רחל וישמע אליה אלוקים ויפתח את רחמה ותהר ותלד בן ותאמר אסף אלוקים את חרפתי ותקרא את שמו יוסף לאמר יוסף ה' לי בן אחר".

חז"ל (ברכות ס, ע"א) קושרים בין לידתה של דינה ללידתו של יוסף: "ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה'- מאי לאחר? אמר רב: לאחר שדן עליה דין בעצמה ואמרה לפני הקב"ה ריבונו של עולם י"ב שבטים עתידים לצאת מיעקב, שישה יצאו ממני וארבעה מן השפחות, הרי עשרה, אם זה זכר לא תהה אחותי רחל כאחת השפחות…". וכך מביא את הדברים תגרום יונתן בן עוזיאל: "ושמיע מן קדם ה' צלותא דלאה ואיתחלפו עוברייא במעיהן והוה יהיב יוסף במעהא דרחל ודינה במעהא דלאה".

מרגע עיבורו יוסף מעורר את האהבה והאחווה בין האחיות רחל ולאה. אחרי שאימו רחל, במסירות נפשה, הכניסה צרתה לביתה ומסרה את הסימנים לאחותה, אנו מוצאים שגם לאה מתעוררת למסור את הדבר היקר לה ביותר- הולדת אחד משבטי י-ה- לרחל.

במהלך זה יוסף הופך להיות איש השלום והאיחוד הגדול, שהרי, במידה מסוימת, הוא בן משותף לרחל ולאה. ואכן חז"ל אומרים שהזכות שגרמה ללידתו של יוסף היא זכות מסירות הנפש של רחל בשביל לאה "ויזכור אלוקים את רחל'- מה זכירה זכר לה? שתיקה ששתקה לאחותה בשעה שהיו נותנים לו (ליעקב) את לאה הייתה יודעת ושותקת" (מדרש רבה שם). המדרש אף ממשיך ואומר שזו הסיבה שמופיע כאן ה' אלוקים ("ויזכור אלוקים") שהוא שם של דין, שכן לרחל הגיע בן בדין- כלשון המדרש: "והדין נותן, שהכניסה צרתה לביתה".

לכן מובן מדוע מיד לאחר לידת יוסף מבקש יעקב לעזוב את חרן וללכת לארץ ישראל, "ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף ויאמר יעקב אל לבן שלחני ואלכה אל מקומי ולארצי". כדי להגיע לאחדות חייבים להגיע לארץ ישראל (כפי שכתבנו פעמים רבות את דברי הזוהר על המילים "גוי אחד בארץ"- שרק בארץ ישראל נקראים 'גוי אחד').

מן הרגע הראשון יוסף הופך להיות מנהיג. "אלה תולדות יעקב- יוסף". יוסף הוא ממשיכו של יעקב, הוא הגורם המאחד את כל השבטים. "היה רועה את אחיו בצאן"- תפקידו של הרועה, המנהיג, הוא לאחד את כל הגוונים סביבו. לכן כאשר יסוף רואה שבני הגבירות מתנכרים לבני השפחות, הוא עושה את המעשה ההפוך, "והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו"; "ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם"- יוסף מדווח לאביו שבני הגבירות קוראים לבני השפחות 'עבדים'. ודווקא מתוך כך יעקב אוהב את יוסף. הוא רואה בו, ובצדק, כמי שבכוחו לאחד את כל השבטים, ולכן עושה לו כותונת פסים. כותונת שמכילה את כל הגוונים יחד.

פעמים רבות דווקא במקום השליחות האדם נתקל בקשיים הכי גדולים, וכך גם אצל יוסף. יוסף מקפיד לשאול את אחיו לשלום אך הם, מקנאתם ושנאתם, לא מצליחים לענות לו, וכדברי המדרש "כשהיה בא ושואל בשלומם ולא היו משיבים אותו".

גם חלומות יוסף מעידים על היותו המאחד והמגבש. בחלומו הראשון יוסף רואה אנשים מאלמים אלומים- כלומר, הוא רואה את כל האחים עוסקים בלקיחת גבעולי החיטה הנפרדים ומחברים אותם זה לזה. ומי מאחד את כל האלומות? אלומתו של יוסף שניצבת במרכז המעגל, וכל האלומות מוכנות להתאחד סביבה ולקבל עליהן את הנהגתה. וכעין זה גם בחלום השני.

מתוך הבנה זו שולח יעקב את יוסף "לך נא ראה את שלום אחיך ואת שלום הצאן". כאשר יוסף פוגש את האיש בשכם, אומר יוסף לאיש "את אחיי אנוכי מבקש". אך למרות שיוסף מחפש את אחיו ומבקש את השלום, אחיו "נסעו מזה"- "הסיעו עצמם מן האחווה. 'זה' בגימטריה תריסר, כנגד י"ב שבטים" (רש"י בשם בראשית רבה).

למרות כל מה שמתרחש אח"כ. למרות הפרת האחווה באופן הבוטה והחריף ביותר מצד אחיו, יוסף לא מוותר על שליחותו. כל מעשיו של יוסף מכאן ואילך, וכל התעלולים שהוא עושה לאחיו, עניינם אחד- להביא את האחים חזרה לאחווה.

ויוסף אכן מצליח בשליחותו. בפסוקים האחרונים של ספר בראשית אומר יוסף לאחיו "פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותיי מזה". גם כאן חוזר ה"זה"- תעלו את עצמותיי יחד, כעם מאוחד- כפי שאכן קורה. זוהי תכונתו הגדולה של יוסף וזוהי שליחותו.

יהי רצון שבשבתות אלה שאנו לומדים על דמותו של יוסף, נידבק במידתו ונרבה שלום ואחווה ביננו. בעז"ה ה' נמשיך לעסוק בנושא זה בשבוע הבא.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן