חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת במדבר ויום ירושלים – הפלאים שמתגלים ביום ירושלים

השבוע בערב שבת, ביום שישי, אנו חוגגים בשמחה גדולה את יום ירושלים, במלחמת ששת הימים התקיים בנו באופן ממשי הפסוק:

"כי רגע באפו, חיים ברצונו, בערב ילין בכי ולבוקר רינה"

כפי שמסביר המלב"ים:

'כי רגע באפו' – שזמן האף לא נמשך הרבה רק רגע, וזאת שנית שגם בעת האף 'חיים ברצונו' – היה רצונו שאחיה, שלא היה האף כדי להמיתני רק כדי שעל ידו ימחול עוונותיי על ידי הייסורים וישוב יחייני, עד שקצב את הזמן שרק 'בערב ילין בכי', 'ולבוקר' יבא 'רנה' שהיה זמנם רק מערב עד בוקר.

ממש לפני המלחמה בייחוד מיום העצמאות, עת נכנסו הכוחות המצריים לחצי האי סיני, אחז פחד ויראה גדולה אפפה את כל יושבי ארץ ישראל ואת כל יהודי העולם, אך הפחד הנורא לא שיתק, אלא המשיך חיים ברצון ה', חיים שהולידו תושייה ויוזמה, אומץ והעזה, הפחד הוליד את 'מבצע מוקד', המבצע ששינה את פני ההיסטוריה, שהפך את הקערה על פיה, והביא יחד עם גבורת לוחמינו בכל מקום ומקום, יחד עם מסירות הנפש המדהימה, את הניצחון הגדול.

המהפך האדיר שחווינו הבליט שני דברים, שהם דבר אחד.

הדבר הראשון, עם ישראל ניצח ללא עזרת אומות העולם, כאשר הוקמה מדינת ישראל בתש"ח, היא הוקמה בסיוע מסוים של אומות העולם, שניסו לכפר על עמידתם מנגד בתקופה הנוראה של השואה, הסיוע שקיבלנו מן האומות יצר עימות ביננו לבינם בשאלה לזכות מי נזקפת הקמת המדינה, עימות שפגע בעצמאותינו.

במלחמת ששת הימים לא היה לאיש ספק, שהנצחון הושג בכוחו של עם ישראל, לא הייתה מדינה שהסכימה לסייע, כל המדינות, ובראשם ארה"ב הפרו את ההסכמים והערבויות עליהם חתמו, אחרי מבצע קדש, ועל כך מאירה לנו באור חדש נבואת ישעיהו:

פּוּרָה דָּרַכְתִּי לְבַדִּי וּמֵעַמִּים אֵין אִישׁ אִתִּי…וְאַבִּיט וְאֵין עֹזֵר וְאֶשְׁתּוֹמֵם וְאֵין סוֹמֵךְ וַתּוֹשַׁע לִי זְרֹעִי וַחֲמָתִי הִיא סְמָכָתְנִי…חַסְדֵי ה' אַזְכִּיר תְּהִלֹּת ה' כְּעַל כֹּל אֲשֶׁר גְּמָלָנוּ ה' וְרַב טוּב לְבֵית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר גְּמָלָם כְּרַחֲמָיו וּכְרֹב חֲסָדָיו.

כאן אולי המקום להזכיר את הדברים הנפלאים של הרב נריה, ששאל מדוע לא זיכנו ה' בתש"ח לשוב לירושלים, אז התשובה הראשונה היא שירושלים צריכה להגיע מכוחם של ישראל בלבד, אבל הרב נריה הוסיף עוד תשובה, בתש"ח, עוד לא היה צבא ההגנה המאוחד לישראל, היו תנועות שונות, ההגנה, הלח"י והאצ"ל, וממילא אם היו כובשים את ירושלים היה דיון מי כבש את ירושלים, והרי ירושלים היא מעל ומעבר לזה, ירושלים לא נתחלקה לשבטים, לכן המתין הקב"ה עם כיבוש ירושלים עד שצה"ל ששייך לאומה כולה יקום ואז ירושלים משוחררת על ידינו.

ואם נוסיף לדבריו הנפלאים, אפשר לומר שמה שהביא את הנס הגדול של ניצחון עם ישראל על אוייביו במלחמת ששת הימים, הוא הרצון העז שלנו להתאחד ולהתלכד. רצון שהתבטא בכך שהוקמה לראשונה בתולדות המדינה, ממשלת אחדות לאומית. למרות שכל המעצמות הזהירו את ישראל באזהרה חמורה לבל תצא למלחמה, יצאנו למלחמה, וניצחנו כשאנו מאוחדים ומלוכדים.

ובאמת גם בתנ"ך אנו רואים שרק בתקופת דוד, שיש מלך, מלך שמאחד ומגבש את כל האומה ירושלים נכבשת על ידו.

יְרוּשָׁלַ‍ִים הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו, שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'

רק שכל שבטי ישראל מחוברים אפשר להגיע לירושלים.

הדבר השני, ראו את יד ה', בשחרור ירושלים, ממש ראו את יד ה', הרי אנו התחננו למלך ירדן שלא יצטרף למלחמה, אנו לא תכננו ולא רצינו, אבל ה' רצה, לא היו מפות, לא היו תוכניות מטכ"ל, והקב"ה הביא אותנו לירושלים

אבל גם במבצע המרכזי מבצע מוקד, ראינו את יד ה' גלויה ומופלאה.

למרות כושרם, מסירותם וגבורתם של הטייסים ואנשי חיל האויר, הם לא היו יכולים להצליח במבצע 'מוקד' להשמדת חילות האויר הערביים. חיל האויר הישראלי היה קטן, ומנה כמאתיים מטוסי מיראז' ומטוסי ווטור וסופר-מיסטר צרפתיים מיושנים. מולו מספר מטוסי המיג של חילות האוויר הערביים היה גדול פי שלושה וממיטב תעשיית המטוסים הרוסית.

הניצחון על חילות האויר הערביים הושג בזכות הניסים הגלויים כמעט כל מטוסי חיל האויר הישראלי יצאו להתקפה על חיל האויר המצרי ושדות התעופה שלו. במתקפה זו לא התגלה אפילו מטוס אחד בדרכו אל היעד. לא זאת בלבד, אלא שלמרות שמערך הנ"מ המצרי פעל בגל השני של המתקפה במלוא עוצמתו, כמעט כל המטוסים הישראלים יצאו ללא פגע לאחר ביצוע כל המשימות.

איך הנס הגדול הזה התרחש? שר המלחמה המצרי יצא לסיור אווירי עם המטכ"ל שלו והורה לכל יחידות הנ"מ לנצור את האש באופן מוחלט בין השעות 07:00 ל -8:00 בבוקר. בדיוק השעה בה טסו מטוסי חיל האוויר ליעדם. עובדה שלא הייתה ידועה למודיעין הישראלי לא בזמן התכנון ולא בזמן הביצוע.

לא זאת בלבד, אלא שסיור אווירי של 4 מטוסי מיג 21 חדישים, שהיה אמור לצאת בשעה 07:30 התעכב עקב השכמה מאוחרת של מפקדו אל דגידי, לאחר נשף לילי שערך מפקד חיל האויר המצרי, סידקי מחמוד, לטייסים המצריים. האיחור הזה מנע מחיל האויר המצרי לגלות מבעוד מועד התקפה אווירית ישראלית. איחור זה לא היה ניתן לחיזוי על-ידי המודיעין הישראלי.

הנס נעשה עוד יותר גלוי ומופלא, כאשר התגלה כי תחנת מכ"ם ירדנית חדישה זיהתה את ההתקפה הישראלית, והעבירה למטכ"ל המצרי את ההתראה בזמן, אך המודיעין המצרי לא הבין אותה. זאת מכיוון שבדיוק ביום המתקפה הישראלית הוחלפה מילת הקוד המצרי להתראה על מתקפה ישראלית.

מפקד חיל האויר, האלוף מוטי הוד, כתב בפקודת הקרב למבצע 'מוקד': "רוחם של גיבורי ישראל בכל הדורות תלווה אותנו בקרב. גבורתם בת האלמוות של לוחמי יהושע בן-נון, גיבורי דוד המלך, המכבים, ולוחמי מלחמת הקוממיות וסיני תשמש לנו מקור ממנו נשאב כוח ותעצומות רוח להלום באויב המאיים על בטחוננו, עצמאותנו ועתידנו. במיגורו המוחץ, נבטיח שלום וביטחון לנו, לבנינו ולדורות הבאים. טוסו, עוטו על האויב, הכו בו עד חרמה, השמידו מלתעותיו, הפיצוהו במדבר לכל עבר למען ישכון עם ישראל לבטח בארצו לדור ודור", שזו הרוח, שיש חיבור לעם ישראל בכל הדורות הקב"ה מסייע בגלוי.

אלוף פיקוד הדרום, ישעיהו גביש, חתם את פקודת הקרב שלו: "ויהי ה' עמכם", ואכן כל מי שמסתכל באופן ישר רואה את ה' עימנו, במלחמת ששת הימים, כי שנוגעים בירושלים הלא רציונאלי הוא המציאות שמופיעה לנגד עיננו.

התקיימו בנו דברי ישעיהו הנביא, שכנראה שראה ממש את הימים האלו ואמר:

לָכֵן יֵדַע עַמִּי שְׁמִי לָכֵן בַּיּוֹם הַהוּא כִּי אֲנִי הוּא הַמְדַבֵּר הִנֵּנִי. מַה נָּאווּ עַל הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם מְבַשֵּׂר טוֹב מַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה אֹמֵר לְצִיּוֹן מָלַךְ אֱלֹהָיִךְ, קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב יה' צִיּוֹן, פִּצְחוּ רַנְּנוּ יַחְדָּו חָרְבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם כִּי נִחַם ה' עַמּוֹ גָּאַל יְרוּשָׁלָ‍ִם, חָשַׂף ה' אֶת זְרוֹעַ קָדְשׁוֹ לְעֵינֵי כָּל הַגּוֹיִם וְרָאוּ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ.

יום ירושלים הוא תמיד סמוך לפרשת במדבר, כי הדבר המרכזי שבולט בסידור מחנה ישראל במדבר הוא שהקודש במרכז, שמחנה שכינה הוא ליבם של ישראל, ירושלים היא הלב של ישראל, היא המחברת אותנו, ועושה את כל ישראל חברים, והיא המחברת אותנו לקב"ה. יהי רצון שנזכה לראות בהמשך חזרת השכינה לירושלים, מתוך אחדות וחיבור.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן