חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת תולדות – על מידת התמימות

 

התורה נותנת בפרשתנו הגדרה יסודית להבדל שבין עשו ליעקב: "ויגדלו הנערים ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה, ויעקב איש תם יושב אהלים". בדברנו היום נעיין במידת התמימות בה מעטרת התורה את יעקב – המידה עליה מצווה התורה את כולנו "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", המידה שחקוקה על כיסא הכבוד (כפי שאומרים חז"ל שצורתו של יעקב "איש תם" חקוקה על כיסא הכבוד).

רש"י מבאר שתם הוא אדם שליבו ופיו שווים, אדם שלם שהחיצוניות והפנימיות שלו מתפקדים בהרמוניה ושלמות. הרב קוק מבאר במספר מקומות שמידת התמימות היא היכולת של האדם להתמסר באופן שלם, עד כדי מסירות נפש, לאידיאלים וערכים. והמהר"ל מבאר שמידת התמימות היא: 'שהולך בדרך הישר בעצמו בלי שום התבוננות רק הולך בדרכו בתמימות'.

וננסה לבאר את דבריהם. על כל אידיאל וערך בעולם ניתן להקשות ולהסתפק. על כל קשר וחיבור בעולם יש מקום לפקפק. לדוגמא, ניתן לשאול על אדם שיושב והוגה בתורה, האם התורה שהוא לומד היא תורת האמת? הרי יש הרבה שיטות וזרמים בתורה…? יתר על כן, הרי יש דתות רבות- האם האדם בחן את כולם לעומק? מי אמר שהתורה שהוא לומד היא תורת האמת?! אם נבחן את הדברים בשכל, במבט אובייקטיבי-מדעי, לא נוכל להגיע לוודאות…

דוגמא נוספת, האם בת זוגו של אדם הנשוי באושר, היא הטובה והראויה ביותר שאיתה הוא יכול להתפתח, לצמוח ולהועיל לעולם באופן מיטבי. ניתן לכאורה לפקפק בדבר, הרי הוא לא מכיר את כל הנשים בעולם, ובוודאי לא הייתה לו מערכת זוגית עם כל אחד מהן. ואולי אישתו היא לא האשה האידיאלית? אולי הייתה יכולה להיות מישהי אחרת טובה הימנה.

התם מתחבר לדברים באופן הרבה יותר פנימי ושלם, באופן שאין בו פקפוק וספקות. התם חי את החיים ולא חוקר, מתבונן ומנתח אותם מבחוץ. זה לא שאין לו את היכולות לעשות זאת, אלא שהוא בוחר להתחבר ברובד הרבה יותר עמוק. כמו ילד שיודע להתמסר ולהיות נאמן ללא גבול, מתוך אמון ואמונה תמימים ופשוטים.

כדברי חז"ל (חולין ה ב), על הפסוק בירמיהו (לא כו): 'וזרעתי את בית ישראל ואת בית יהודה זרע אדם וזרע בהמה' – "אנשים ערומים בדעת ומשימים עצמם כבהמה".

לעומת יעקב התם, עשו הוא איש צד, שעניינו לנצל את תמימות התמימים – הן את בעלי החיים שברוב תמימותם רצים לפיתיון, והן את בני האדם (כפי שמביא רש"י במקום: "לצוד ולרמות את אביו בפיו, ושואלו: אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן? כסבור אביו שהוא מדקדק במצוות"). האונקלוס מתרגם את המילים "איש יודע ציד"- "גבר נחשירכן" (איש הפועל כנחש). הצייד הראשון שמופיע בתורה הוא הנחש, אשר מפתה את האישה לנסות לאכול מעץ הגן, שלא תהיה תמימה פתייה ומאמינה, שאולי אם תאכל יהיה יותר טוב.

לעומת זאת דרכו של התם היא שהוא לא מוכן ולא רוצה לנסות לראות מה יהיה אם יעבור על הציווי האלוקי. הוא רוצה את התום. הוא לא רוצה לדעת, להכיר וחוות את הרע, כי מי שחווה את הרע לעולם לא יהיה תמים.

יצחק אבינו הוא 'עולה תמימה', כולו קדושה, כולו תמימות מופלאה, שאת שיאה ראינו בהליכתו התמימה והשלימה אחרי אביו לעקידה, ללא פקפוק, ספיקות או הטלת דופי.

יצחק לא מבין את הרמאות והשקר של עשו, איש הציד כדי לזכות בברכות נאלץ יעקב אבינו, האיש התם, לאחוז במידתו של עשו, בהדרכת רבקה אימנו שמבינה ברמאים המתהדרים בלובנם, הוא לומד את הדבר הנורא והכואב –  "עם נבר תתברר ועם עיקש תתפתל", הוא חייב להראות גם ליצחק שיש אנשי ציד. חז"ל אומרים שיעקב עשה זאת בבכי ובצער, אלא לעיתים אין ברירה.

צריך ללמוד להגן על התמימות. בעולם שבו יש כל כך הרבה שקר, כל כך הרבה רמייה והונאה, צריך ללמוד להיות תמימים, ללמוד לתת אמון, לתת אהבה בלב שלם בלא פחד מאכזבות, לדעת להתמסר ולהיות נאמנים באמת, וזה מאד לא פשוט!

יהי רצון שנזכה ניצור בתים מלאים בנאמנות ואמון, זוגי ומשפחתי, נבנה קהילות בהם האמינות והנאמנות הם ערך על, שבהן יוכלו לצמוח אנשים תמימים. זוהי דרכו של יצחק אבינו, העולה התמימה, זוהי דרכו של יעקב אבינו, איש תם, וזוהי דרכם של ישראל. יהי רצון שנזכה לכך.

 

בהמשך לדברים, אני מצרף שיר נאה שכתב ד"ר שלומי מדליון, שיר שמזכיר לנו כמה נפלאה ואהובה היא התמימות הילדותית:

שלום לתמימות

מתי זה קרה? זאת לא אדע. אבל לילה אחד היא חמקה לה והלכה, ואני

אפילו לא שמתי לב. אולי עוד הייתי קטן מכדי להבין, אבל בהחלט

מספיק גדול כדי שתיעלם לה.

היא בטח התכוננה במשך איזה זמן, אבל לבסוף, תמימות הילדות שלי

הפליגה לדרכה.

היא קמה בלילה ומתחה אבריה, אחר התלבטה איזה בגד תלבש בלכתה,

וכמו שאהבה, בחרה את שמלת השמחה הפשוטה, הכתומה עם הפרחים,

שהרי אם יוצאים למרחקים, כדאי לקחת שמחה והרבה מצב-רוח.

כיון שעמדה לפני הליכה ארוכה, נעלה את סנדליי הקלילות התכולות,

עם האבזמים האדומים, שמה גומייה ורודה בשיער, והחלה לארוז לה

תיק.

מן המזווה, כתרופה לרעב, היא לקחה לה קופסא שעליה כתוב "סקרנות

בריאה", ובתוכה, כמו שורות חיילים, היו מסודרות המוני שאלות

"למה" ו"איך".

כדי לשתות, לקחה היא את בקבוק המבט, זה עם תשומת הלב לפרטים,

ובתוכו התעופפה לה להקת ציפורים ענקית, עץ השיר עליו ברוח,

ומטוס הנמיך טוס במרחק, והכל בשלל צבעים נהדר.

ואז, היא הביטה ימינה ושמאלה שאין איש רואה, נעמדה על קצות

אצבעותיה ושלחה את ידה אל המדף העליון, שם ישבה לה צנצנת

הביישנות הילדותית הטהורה מלאה לגמרי, יקרה מכדי שהמבוגרים

יהינו להשתמש בה. לבסוף הצליחה למשוך אותה אליה, והכניסה אותה

לתיק.

בתוך שק השינה גלגלה את סיפורי הילדות של לפני השינה, את קולה

של אימא שר שיר ערש, ויד מלטפת, כדי להירדם.

וממש ממש לפני שיצאה, נכנסה למטבח אט אט, בשקט בשקט, וכמו ילדה

מחונכת היטב החלישה למינימום את הגז, שעליו בערה אש האהבה

הפשוטה, ובמקום להבות בוערות בעוצמה, נותרו להם רק כמה אודים

מסתתרים, לוחשים.

ואז יצאה לה ובחיוך משובב סגרה את הדלת.

ובבוקר כשבאתי אותה להעיר, ממש כמו שהילדים אוהבים, היא סידרה

כריות מתחת לשמיכה, כדי שיחשבו שהיא שם, ובמקומה שם מצאתי כרית

דאגות, וכרית מלאה נוצות של צביעות, ושמיכה חדשה שאותה לא

הכרתי, שמיכה שאיתה מכסים רגשות…

ואני נותרתי לי לבדי, בלי תמימות הילדות וללא פשטות השמחה

ואותה הקלילות הטבעית גם היא יחד איתן פרחה

וכבר לא שואלים "למה" כי כבר אין דברים חדשים

וממילא כבר לא שמים לב למיליוני פרטים רוחשים

ופחות נהנים למראה פרח פורח ונחל זורם

ולא רואים איך הפך חדר ילדותינו למדבר שמם

וכדי ליהנות מסיפור טוב, צריכים שיהיו בו טובים ורעים, רוצחים

ופושעים, ואי אפשר ליהנות מסתם סיפור על צבעים.

והכי כואב והכי מפחיד – ברז הגז לגמרי החליד

וכמה שניסיתי אותו לסובב – לא הצלחתי להגביר את האש שבלב…

ומתוך אותו עצב הורס, יצאתי לדרכי, אותה לחפש.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן