שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אבקת חלב נכרי

האם אפשר לאכול מוצרי חלב עכו"ם עם כשרות ?

אפשר להחליט להקל לגבי מוצר ישראלי שיש בו אבקת חלב נכרי, כפי שכתוב בפניני הלכה כשרות. לגבי מוצרים מחו"ל שיש עליהם כשרות של חו"ל, יש יותר מקום להחמיר למרות שהם כשרים, במיוחד בחלב עכו"ם ממש ולא רק אבקת חלב, וגם בזה, אם יש כשרות מוכרת, מעיקר הדין מותר.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

איסור חלב נוכרים

ה. כאשר אין שום חשש שהגוי יערב חלב טמא בטהור, החלב כשר אף בלא פיקוח ישראל. לכן חלב נוכרי של חברות אמינות ומפוקחות במדינות מתוקנות שבהן אסור לערב חלב אחר בחלב הפרה – החלב כשר.

בפועל גופי הכשרות בארץ ישראל מהדרים שלא לצרוך חלב נוכרי שלא היה עליו פיקוח ישיר של ישראל, אלא רק אבקת חלב נוכרי, מפני שיש לגביה טעם נוסף להקל. ובכשרות מהדרין חוששים לדעות המחמירות, ומקפידים שיהיה על החליבה פיקוח של ישראל, ומקפידים לא לקחת חלב מפרות שעברו ניתוחים שיש אומרים שמטריפים את הבהמה, ומקפידים לקחת חלב רק ממחלבות שומרות שבת (להלן, ט).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-09 12:09:29

שהחיינו בשלושת השבועות

הזמנתי מחשב חדש לפני שלושת השבועות דרך האינטרנט ולא בטוח שהוא יגיע לפני י"ז בתמוז(ניסיתי להזמין מספיק זמן לפני אבל יש עיכוב) א. אם הוא יגיע פיזית לביתי לפני י"ז בתמוז ואני אגיע אליו בעצמי רק אחרי- האם מותר לי להתחיל להשתמש בו ברגע שאני מגיע אליו והאם צריך לברך שהחיינו? ב. אם הוא מגיע בפועל לביתי אחרי י"ז בתמוז- האם עלי לחכות עד אחרי תשעה באב בשביל להתחיל להשתמש בו?

אין זה משנה מתי הוא מגיע לבית, שכן הבעיה היא ברכת שהחיינו, אותה מברכים בשימוש הראשון או כשאתה נפגש איתו בפעם הראשונה.

אם הוא שייך לעוד מישהו, כגון לאשתך, ברכתו 'הטוב והמטיב' ומותר להתחיל להשתמש בו עד ראש חודש אב. ואם הוא רק שלך, תסדר עד אחרי תשעה באב כמו שהסתדרת עד שהמחשב הגיע אליך, אלא אם כן מדובר על צורך גדול שאתה צריך דווקא את המחשב הזה לצרכים חשובים.

https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-08 13:41:11

שבת

האם מותר לנפח עם משאבה רגלית(מכנית) בריכת ילדים בשבת?

שימוש בברכת ילדים אסור בשבת מפני כבוד השבת ('עובדין דחול') ועוד כמה בעיות נוספות.

אם היה השימוש בבריכה מותר, היה מותר לנפח אותה אם זה לא הניפוח הראשון.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-07 15:57:34

שאלה כללית

שלום. על פי מי הפסיקה?

הפסיקה באתר הזה היא על פי הרב אליעזר מלמד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-06 14:19:09

יש לך שאלה?

פרשת תולדות

השבוע רציתי לכתוב על נושא שאמנם הוא שולי בפרשה, אבל מאידך תופס מקום רב בחיינו, והוא עניין הכסף.

האבן עזרא מנסה לברר מדוע ביזה עשיו את הבכורה, ומבאר ש"בעבור שראה שאין לאביו עושר. ורבים יתמהו כי עזב לו אברהם ממון רב, וכאילו לא ראו בימיהם עשיר גדול בנעוריו ובא לידי עוני בזקוניו. והעד שהיה יצחק אביו אוהב את עשיו בעבור צורכו. ואילו היה הלחם רב בבית אביו והא נכבד בעיניו לא מכר בכורתו בעבור נזיד. ואם היה אביו אוכל בכל יום מטעמים, מה טעם אמר הביאה לי ציד. ולמה לא היו ליעקב בגדים חמודות, ולמה לא נתנה לא נתנה לו אימו כסף וזהב בדרך, שהוא אומר ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש. ולמה לא שלחה אליו הון והיא אוהבת אותו, כי הוצרך לשמור על הצאן. והפסוק שאמר "ויגדל האיש"- קודם זקנותו. ועיוורי לב יחשבו כי העושר מעלה גדולה לצדיקים, והנה אליהו יוכיח (שהרי היה עני מרוד בזמן שברח מאחאב, והביאו לו העורבים אוכל)…"

כלומר, למדנו מדברי האבן עזרא, שהעושר איננו מעלה לצדיקים, ונראה שלתפיסתו הצדיקים, מעלתם היא ברוחניות, ואין זה לא מעלה ולא מוריד אם יש להם עושר חומרי.

אולם, הרמב"ן חולק בחריפות על האבן עזרא, וזה לשונו: "ואני תמה מי עור עיני שכלו בזה…" ודוחה שם את כל ראיותיו של האבן עזרא (והרוצה יעיין שם כה,לד). ונלע"ד שמלבד חולשת הראיות של האבן עזרא, הרמב"ן חולק באופן עקרוני, וסובר שהמצב בטבעי לצדיקים הוא עשירות, ובייחוד, צדיקים שעניינם להנהיג את העולם, צריכים לבטא את המדרגה השלמה, כפי שחז"ל התבטאו על רבי, מנהיג הדור, מסדר המשנה וכותב התושב"ע לדורות, שזכה לשני שולחנות והיו בו תורה וגדולה בשולחן אחד. הרי שחז"ל מכנים את העשירות בשם "גדולה" וכן כותב הרמב"ן "ואם יש צדיקים שמגיע להם כמעשה הרשעים בעניין העושר אין זה באותם שנתברכו מפי הקב"ה, כי ברכת ה' היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה. אבל היו האבות כולם כמלכים, ומלכי גויים באים לפניהם וכורתים עימהם ברית…"

ואכן מצינו בחז"ל שאחד התנאים לנבואה, שהיא שיא השלמות הרוחנית, הוא עושר, כמו שכתוב ש"אין הנבואה שורה אלא על חכם, גיבור ועשיר". וכן כותבת הגמרא, שאדם שהיה מתמנה להיות ראש ישיבה או כהן גדול, היו מעשירים אותו.

ונראה להסביר את הדבר בשני רבדים. ברובד הפשוט: התורה עניינה להדריך ולתקן את החיים, בכל מרחביהם, בגשמיות וברוחניות, ולכן ראוי לתלמיד חכם שיהיה גם בעל ממון. וברובד העמוק יותר רואים שלא די לתלמיד חכם בסידור החיים, באופן טכני, שיהיה מסודר מבחינה כלכלית, אלא דרשו חז"ל שיהיה עשיר, וזאת יש להסביר, שהכסף הוא הצד העליון שבחומר, שהרי הכסף אינו שווה דבר מצד עצמו, שהרי בעצם זו חתיכת נייר חסרת חשיבות, וכל שוויו נובע מהחשיבות והערך שנותן לו העולם. ובעצם, כל עניין הכסף הוא לבטא את החשיבות והערך של דברים. ככל שדבר שווה יותר בעיני העולם, כך שוויו עולה. כך שהיכולת להתעשר, היא היכולת לעשות דברים בעלי ערך וחשיבות, שכדי "לעשות כסף" האדם צריך לעשות דברים בעלי חשיבות ושהחברה תכיר בערכם. ולכן הדבר חשוב כל כך.

יש נטייה להרבה אנשים לראות את הכסף כדבר טמא, כדבר לא נקי. אולם, מתוך דברי חז"ל רואים שהכסף הוא דבר חשוב, אלא שכמו כל דבר, ניתן להשתמש בו לטוב או לרע.

ויהי רצון שבזכות הבנת הדברים, יזכו דווקא האנשים האידיאליסטים והתורניים לא לפחד מכסף, לא לברוח מכסף, לא לפחד לדרוש אותו, כדי לבטא את ערכינו וחשיבותינו, ובכך להעלות את הערך והחשיבות של פעולתנו בעולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן