חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לחג סוכות

אחר שזכינו בראש השנה להאיר דרכינו לכל השנה ולשבור את המחיצות והמסכים כדי לקלוט את האור ביום הכיפורים, אנו יכולים להיכנס ממש לסוכתו של הקב"ה.

המועדים של כל השנה בכלל ושל תשרי בפרט הינם עליה אחר עליה, ואולי צריך להגיד באופן כולל יותר שהמועדים של כל החיים הינם בסימן עליה. כל מועד וחג אליו אנו מגיעים הוא הגדול, העליון והנפלא ביותר. ויש בזה שני רבדים:

  • דבר בעיתו מה טוב- כלומר, בואו של חג בזמן מסוים מתאים לצרכיה המיוחדים של הנפש באותו הזמן. והדבר הזה מחבב את החג בעיננו עד שבאמת אי אפשר להשוות לחג זה שום חג אחר, כביאורו הידוע של הרב קוק במוסר אביך לפסוק "בכל דרכיך דעהו" ש"כיוון שהוא עוסק בעבודה זו הקב"ה כביכול שורה מצידו בזו העבודה דווקא ובה ימצאנה ולא במקום אחר… כשאדם פועל איזה דבר של שלמות, בין במחשבה בין במעשה, צריך לשמוח בחלקו ולא ירדוף אז אחרי דבר אחר כי כל העולם כולו מתקפל לפניו אז דווקא בפרט זה".
  • הרובד השני והעמוק יותר אומר שכל החיים שלנו הם עליה ספיראלית. כל חג הוא באמת עליון יותר מכל מה שהיה לפניו, ומי שזוכה לשמוע אל ליבו ולהרגיש את פעימותיו חש בכל חג שחג כזה עוד לא היה, שכיוון שאנו מתעלים בכל יום ועוד יותר בכל מועד וחג, ממילא הכלים שלנו לקלוט את האור האין סופי שמתגלה בכל חג גדלים.

בייחוד הדבר מופיע בסוכות, שהרי בסוכות, זמן שמחתנו, אנחנו מצליחים לחוש את העראיות. ואין מדובר בעראיות שהיא חוסר קביעות וחוסר חיבור ליסודות העמוקים שמעמידים ומקיימים את העולם, אלא העראיות הטובה. העראיות הטובה היא היכולת לא להיות מקובע, לא להיות תקוע בשום מקום, כי אחרי שטיהרנו עצמנו מכל חטא ועוון ביום הכיפורים ואנו יודעים על פי האור המאיר לנו מראש השנה מה הדרך בה אנחנו רוצים ללכת, נותר עוד מכשול אחד העומד בדרכנו- ההרגל, הקיבעון והקושי להשתנות. הדבר שהכי משעבד וכובל אותנו למקומנו ולא מאפשר לנו להתקדם ולהתעלות הוא ההרגל. וכך מבארים בחסידות את דברי אברהם אבינו לשלות שהמלאכים שנדמו לו לעובדי אלילים להם אמר 'רחצו רגליכם', שכוונתו הייתה לומר שתרחצו עצמיכם מההרגלים שלכם.

כשאנו יוצאים בסוכות מהקביעות, מהבית, לדירת העראי ונפתחים למקום אחר ושומעים דברים אחרים (בין השאר את השכנים שלך) ומצליחים לראות גבוהה עד הכוכבים, זה הזמן להשתחרר מהקבע שלך, מכל מה שקבוע ומקובע.

החידוש הוא שגם במצוות הקבועות, בתפילה אותה אנו אומרים שלוש פעמים ביום, בברכת המזון אותה אנו אומרים לפחות פעמיים ביום, בהנחת התפילין ובכל המצוות הקבועות, אנו צריכים להשתחרר מהקיבעון ולקיים את המצווה כל פעם כאילו זוהי הפעם הראשונה, שאם אדם מניח תפילין היום רק מפני שהוא הניח אותם גם אתמול זו בעיה קשה.

ומה גורם לאדם להצליח להתחדש בכל פעם מחדש? האהבה. האהבה שממילא גורמת גם שמחה עצומה במצווה. ומבאר הרב שלמה קרליבך במשל בו הוא שואל כיצד אדם יודע מיהי בת זוגו?

"אומר לכם, אם אתה פוגש מישהי בפעם הראשונה ואח"כ, בפעם השנייה, אתה פוגש אותה 'בפעם השנייה' אז אל תטרח להיפגש איתה בפעם השלישית כי בעצם בפעם השנייה נפגשת איתה רק מפני שאמרת לה שניפגש… כי כשאתה באמת אוהב מישהי הפעם השניה יותר מרגשת מהפעם הראשונה ואתה לא יכול לחכות לפגישה השניה. אין כאן ראשונה שניה ושלישית, כל פעם אתה מרגיש שעכשיו היא הפעם הראשונה… האהבה מחדשת, האהבה עושה שכל פעם היא הפעם הראשונה. בסוכות, אחרי שביום כיפור הלב נוקה, אהבה גדולה יורדת מן השמים- לקב"ה, לעם ישראל, לתורה, ואז אנחנו מתחילים לעשות את המצוות ממש בפעם הראשונה. הלב מלא מהקדושה של סוכה דירת עראי ואנחנו משתחררים מההרגל והקיבעון. בנטילת לולב אני מנענע אותו לכל ארבע הרוחות. מה זה אומר? זה אומר שאני לא מקובע לשום צד…"

ונסיים בדברי הרב קוק זצ"ל בעולת ראיה שאומר

"הסוכה היא שמחה עליונה מאוד, עד שאינה יכולה להיות קבועה כי אם דרך עראי, אבל היא עומדת במקום אחד מפני שגלי האור של השמחה שוטפים, ואחד מתעלה ומיד בלא שום הפסק השני החדש, שהוא יותר מאיר ויותר משמח, יורד ונשפע. על כן נראה כאילו הכל היא סוכה אחת, ובאמת בכל רגע ורגע ובכל חלק מחלקי הרגע יש סוכה חדשה ממש, ומפני שהשמחה היא התחדשות, וכאן ההתחדשות היא תמידית, על כן הוא זמן שמחתנו".

יהי רצון שנזכה להתחדש ולחדש את חיינו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן