חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

ישראל, הקב"ה והתורה חד הם – פרשת בהעלותך

שבעת החומשים

באמצעה של פרשת בהעלותך מופיעים שני פסוקים המוקפים בשתי "נ" הפוכות, וחז"ל מוסרים לנו ששני פסוקים אלו מהווים ספר תורה בפני עצמו. וכדברי המדרש: "חוכמות בנתה ביתה' – בר קפרא פתר קריה בתורה וכו', 'חצבה עמודיה שבעה' אלו שבעה ספרי תורה. ולא חמישה הן? בר קפרא עביד מרישיה ד'וידבר' עד 'ויהי בנסוע הארון' חד, מן 'ויהי' עד 'ובנחה' חד, ועד סיפיה חד, הרי שבעה".

ודבר זה נפסק בגמרא (שבת קטו:): "בעא מיניה רב הונא בר חלוב מרב נחמן, ספר תורה שאין בו ללקט (שנשארת כאן תיבה ובמקום אחר תיבה) שמונים וחמש אותיות (זהו שיעור לספר תורה שנמחק או בלה להיות עומד בקדושתו) כגון פרשת 'ויהי בנסוע הארון' (שהוא ספר לעצמו ויש בה פ"ה אותיות) מצילין אותה (בשבת) מפני הדליקה או אין מצילין?.. אמר ליה אין מצילין". וכן פסק להלכה הרמב"ם (הלכות שבת פכ"ג הכ"ח) שכל ספר תורה שאין בו שמונים וחמש אותיות אין מצילין אותו מפני הדליקה.

שני פסוקים הם חומש?

ויש להבין מדוע פסוקים אלו כה מרכזיים עד שהם מהווים ספר תורה בפני עצמו? איזה יסוד מופיע בשני פסוקים אלו עד שהתורה רצתה להדגיש ולציין אותם באופן כל כך מיוחד? (ונציין בקשר זה שחז"ל, מתוך הבנה על חשיבותם של פסוקים אלו, תיקנו לאומרם בהוצאתו ובהכנסתו של ספר התורה לארון הקודש).

וזה לשון הפסוקים: "ויהי בנסוע הארון ויאמר משה קומה ה' ויפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך. ובנוחו יאמר שובה ה' רבבות אלפי ישראל".

ישראל, הקב"ה והתורה חד הם

ונראה לומר שהיסוד המרכזי שמתגלה בפסוקים אלו הוא שישראל, הקב"ה והתורה חד הם. ונסביר: עם ישראל בחייו, בתנועותיו, בהיסטוריה שלו, בעלייתו ובירידתו, מגלה את הופעת הקב"ה בעולם, וזאת על ידי שעם ישראל חי את התורה – שהיא רצונו של הקב"ה, וכל הופעה והופעה של התורה מהווה הופעה של הקב"ה בעולם. וננסה לראות את הדברים בתוך הפסוקים.

"ויהי בנסוע הארון" – וכי לתורה יש רגליים או גלגלים? באיזה אופן היא נוסעת? אלא כמובן, באופן פשוט, הכוונה היא שעם ישראל החל את מסעו. וכאשר עם ישראל נוסע, כשעם ישראל מתקדם, זוהי התקדמות של התורה, וממילא גם הארון נוסע.

"ויאמר משה קומה ה' " – משה מודיע ומעורר על כך שכאשר התורה מתקדמת, ע"י התקדמותו של עם ישראל, הרי ששמו של הקב"ה מתקומם ומתגדל.

"ויפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך" – וכי יש אויבים לקב"ה? וכי יש משנאים לקב"ה? על כך מבאר רש"י במקום ש"משנאיך' – אלו שונאי ישראל, שכל השונא את ישראל שונא את מי שאמר והיה העולם, שנאמר 'ומשנאיך נשאו ראש' ומי הם? 'על עמך יערימו סוד'".

רש"י מפרש את המילים 'קומה ה' ש"לפי שהיה מקדים לפניהם מהלך שלושת ימים, היה משה אומר עמוד והמתן לנו ואל תתרחק יותר"- כלומר 'קומה' מלשון עמידה ועצירה.- גם על פי פירוש זה המילים 'קומה ה" עניינם לומר שהשכינה והתורה צריכות להיות דבוקים ומחוברים בישראל ולא רחוקים מהם.

"ובנוחו יאמר שובה ה' " – כשעם ישראל במנוחה ובנחת אז ה' שב לעולם ומתגלה בו, והשכינה שורה. ובאיזה אופן מתגלית השכינה? על ידי…

"רבבות אלפי ישראל" – שעם ישראל זוכים לריבוי, למנוחה, להקמת מדינתם וליישוב ארצם, אז השכינה שבה ומתגלה בעולם.

היסודות הללו הינם יסודות חיינו ויסודות עבודתנו, הם כל שאיפתנו ומגמת חיינו, ולכן הם ראויים להיות ספר תורה בפני עצמו. ספר תורה שכל אחד ואחד מישראל צריך לחזור ולשנן אותו כל פעם שהוא נפגש עם התורה.

ואם נזכה מתוך כך להתקדם ולבנות את כל המערכות בשלמות אז נזכה שהתורה תופיע בשלמות, ובאופן פנימי- ה' יופיע באופן עליון בתוך העולם.

וכפי שכותב מרן הרב זצ"ל (אורות התורה א, ג) שכדי שהתורה תתגלה בשלמות "צריכה ארץ ישראל להיות בנויה וכל ישראל יושבים עליה מסודרים בכל סדריהם, מקדש ומלכות, כהונה ונבואה, שופטים ושוטרים וכל תכסיסיהם, אז חיה היא תורה שבעל פה בכל זיו תפארתה…"

יהי רצון שנזכה להוביל את השראת השכינה בארץ, את גילוי אורם של ישראל ואת הגדלת התורה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן