חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

פרשת מסעי – יוצאים אל החיים

חשבון נפש

השבת אנו קוראים את פרשת מסעי וכפי שכתבנו שבוע שעבר, פרשות מטות ומסעי מהווים את החתימה לתקופת המדבר ואת ההכנה ליציאה ממנו והכניסה לארץ. וננסה לראות כיצד העניינים שבפרשתנו אכן מהווים הכנה לקראת הכניסה לארץ.

בתחילת הפרשה מונה משה רבנו את מסעות בני ישראל, את נקודת ההתחלה ונקודת הסיום של כל אחד ואחד מ 52 המסעות שנסעו ישראל במדבר. וכמובן שאין כאן סיפורים נוסטלגיים גרידא אלא רצון של משה להדגיש לעם ישראל את הדברים אותם קנו ורכשו במהלך מסעותיהם. מאין התחילו, איזה תהליך עברו ומה קנו בנפשם ובדעתם הפרטית והציבורית מתוך כל צעד וצעד שעברו.

והמהלך הזה הינו מהלך הכרחי ויסודי בסיומה של כל תקופה אצל האדם, שאז עליו לבדוק מה הוא לוקח איתו מאותה התקופה, איזה מטען אידיאליסטי, אלו כוחות חיים ואלו תובנות יסודיות הוא רוצה ובוחר לקחת איתו.

וכפי המשל שנתנו בשבוע שעבר, הבחור היוצא מן הישיבה ונכנס לחיי המעשה חייב לעשות התבוננות גדולה, יסודית ורצינית כדי לבחור מה הוא לוקח איתו מתקופתו בישיבה.

חזון לעתיד

יתרה מכך, חשוב מאוד לסמן את כיוון ההתקדמות שעבר הבחור עד לאותו הרגע וזאת בכדי שיוכל להציב יעד וכיוון לעתיד. אדם שמתבונן בשנותיו בישיבה ורואה מאין התחיל ולאן התקדם ועלה כל שנה ושנה, מסמן בכך כיוון של עליה. וממילא מתעורר בו הרצון להמשיך את אותו הכיוון ולהמשיך ולעלות ולהתגדל גם בשנותיו הבאות.

כך גם משה רבנו מראה לישראל את מסעיהם ואת עלייתם, שבסופו של התהליך, בסיום אותם המסעות, מתגלה כבוד ה' בעולם (דבר הנרמז במספר המסעות שהוא מספר אותיות של אחד השמות הידועים של הקב"ה, שם של מ"ב אותיות).

להתיישב בארץ

החלק השני בפרשה עוסק בציווי על ירושת הארץ ויחד עימו בחיוב לאבד את העבודה זרה ואת עובדיה ולא לכרות עימהם ברית. "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם כי אתם עוברים את הירדן אל ארץ כנען והורשתם את כל יושבי הארץ מפניכם ואיבדתם את כל משכיותם ואת כל צלמי מסכתם תאבדו… והורשתם את הארץ וישבתם בה… והתנחלתם את הארץ בגורל למשפחותיכם".

מכאן ניתן ללמוד חיוב לאדם יקבע לעצמו מקום של קבע, יקנה בית בארץ ישראל, יאחז בה וידאג שאותו המקום בו הוא קובע את ביתו יהיה מקום עם חברה טובה ומתוקנת, ללא ספיחים של עבודה זרה וללא אנשים מקולקלים.

דבר זה הינו הדרכה יסודית לכל אדם שרוצה לבנות את חייו כראוי. בכדי שאדם יוכל להשקיע בבניינו הרוחני הוא חייב להתקבע במקום מסוים ולא להיות נע ונד. הקביעות מאפשרת פניות נפשית לבנות את חייו הרוחניים וכן מאפשרת לאדם להיות שותף בתיקון של מקומו וקהילתו.

אלא שכאן באות אזהרות חריפות וחמורות, שאותו המקום שקובע האדם לישיבתו יהיה מקום מתוקן, עם חברה טובה ומפרה, ובשום אופן לא מקום בו שולטים מנהגים מקולקלים ואנשים לא ראויים.

רבים חשבו שעליהם החברה לא תשפיע והלכו לדור במקומות בהם לא התורה עומדת במרכז, אלא במקומות בהם רווחתם הכלכלית והחומרית של יושבי המקום היא העומדת במרכז חייהם, מתוך מחשבה שהנה, לאור העובדה שהם בחורי ישיבות שיודעים מה נכון ומה איננו נכון, מה עיקר ומה טפל, הם לא יפגעו מהחברה המקולקלת. אלא שלאחר זמן קצר ניכרת מאוד ההשפעה המזיקה של החברה הרעה.

ולכן מדגישה התורה מחד שחשוב לאדם להתקבע במקום, ומאידך היא מדגישה את הזהירות היתרה שצריכה להיות בבחירת המקום.

גבולות הארץ והחזון

המשך הפרשה עוסק בשרטוט גבולות הארץ. ניתן לומר שהדבר רומז לכך שכשהאדם יוצא מן הישיבה הוא צריך לראות לאן הוא הולך, לאן הוא רוצה להגיע, לאן הוא שואף לעלות. ומאידך עליו להציב גם מהם הקווים האדומים שלו, מהם המעשים שהוא לא מוכן לעשות כדי להצליח. אלו ואלו כלולים בגבולות.

אנו יודעים שעם ישראל עדיין לא זכה לכבוש את הארץ בכל גבולותיה, ואף על פי כן מציב הקב"ה את הגבולות השלמים של הארץ, בכדי שידעו מהי השאיפה, מהי המטרה, מהו החזון הגדול שלאורו ילכו ויכבשו כמה שביכולתם לכבוש.

יישום החזון במציאות

לאחר מכן מונה הפרשה את שמות מנחילי הארץ, וזאת כדי לומר לנו שלא די בתכנון חזון גדול ורחב אלא צריך גם לראות מי ממונה על יישומו והוצאתו אל הפועל.

כך בכלל וכך גם האדם הפרטי. לא די לאדם להציב מטרות ושאיפות גבוהות, אלא גם חשוב מאוד שיראה מהי הדרך ליישומם. לדוגמא, אם רצונו להמשיך ולשמור על ההלכה כולה ברצינות ובהקפדה- הוא חייב לקבוע עיתים חשובים ללימוד הלכה. וכן כאשר הוא בא להקים את ביתו הוא מחייב לקחת אישה כזו שרוצה בכך, אישה שתהיה 'עזר' להקפדה ולשמירה על ההלכה ולא 'כנגדו' חלילה.

עוד חשוב, כפי שאמרנו, שהאדם יחיה בחברה בה שמירת ההלכה היא הנורמה החברתית המוסכמת.

וכן על זה הדרך, לא דיי בשאיפה, אלא על האדם לקבוע סדרי חיים ממשיים.

לתת מקום חשוב לקודש

בהמשך הפרשה מופיע הציווי להפריש ערים ללווים. כלומר, האדם חייב לתת בחייו מקום לקודש, להפריש מקום ללווים, לתת זמן לתורה, לגור במקום תורה, לעשות לעצמו רב, ועוד עליו לקבוע לעצמו דרכים רבות כדי שהקודש יהיה דומיננטי בחייו. אסור בשום פנים ואופן שהקודש יהיה מרוכז אך ורק בשבתות וימים טובים, אלא עליו להיות מפוזר על פני כל היום, כל יום. (וכפי שאנו רואים מתקנת חז"ל, שאדם צריך לברך 100 ברכות בכל יום). וכך ערי הלווים פרוסות בכל הארץ, בכדי לתת מקום בקודש בכל מקום.

ראינו את חלקה של הפרשה וכיצד כל הדרכה והדרכה המופיעה בה מכוונת בבניית האדם ביציאתו לחיים ולמעשה.

ונסיים בכך שגם אותם אלה שיצאו מן הישיבה לפני שנים רבות ומרגישים שהתרחקו ונפלו, עדיין בכוחם ליישם את ההדרכות העולות מפרשות מטות ומסעי, ולחזור לאותה המעלה הרוחנית העליונה לה זכו בעודם בישיבה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן