חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

סולם מוצב ארצה – דבר תורה לפרשת ויצא

בפרשתנו יוצא יעקב לשליחותו הגדולה: הקמת עם ישראל והעמדת י"ב שבטי י-ה. לקראת שליחות אדירה זו חולם יעקב חלום בו יש הדרכות עמוקות ויסודיות לקראת הבאות. וננסה להתבונן מעט ולראות את הלימודים היסודיים שלומד יעקב אבינו מן החלום.

וכך מספרת לנו התורה: "ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו" – יעקב רואה סולם שמוצב בתחתיות הארץ, אבל ראשו נעוץ בשמי השמים.

חז"ל מוסרים לנו שהמלאכים חשו מבוכה ובלבול. הם יורדים למטה ועל האבן הם רואים את יעקב אבינו, ועולים למעלה וגם שם רואים את יעקב אבינו, וכפי שמפרש ר' חיים מוולוז'ין בספרו 'נפש החיים', שמלאכי האלוקים עולים ויורדים בו, הכוונה היא שהם עלו וירדו בנשמת החיים של יעקב אבינו, וכדברי הזוהר: "סולם וודאי איהו נשמת חיים" (=סולם בוודאי הוא נשמת חיים).

לפני יעקב אבינו מתגלה מחזה מופלא מאד, מתגלה לו מהי עוצמת השפעתו ואיך דרך מעשיו והליכותיו, איך דרך העם שהוא עתיד להקים, הולכת כל המציאות להתעלות- 'עולים'. ולאחר מכן 'ויורדים בו'- שפע גדול הולך להופיע בארץ הגשמית.

(המדרש מוסיף עוד נדבך בהבנת העניין וכותב: "סולם דא סיני" (סלם וסיני בגימטרייה שניהם 130), ורצה המדרש ללמדנו שהיכולת לרומם את המציאות ולהוריד אליה שפע, קדושה וברכה, נמסרה לנו באופן שלם, עם נתינת התורה, מאז באופן שלם לא בשמיים היא, ויש לנו את כלי אומנתו של הקב"ה בו נבראו שמיים וארץ וכפי התקשרותנו אל התורה נצליח להעלות ולהוריד").

אלא שכאן נשאלת השאלה מהו הדבר המרכזי- האם העיקר הוא להעלות את הארץ לשמים, או שמא העיקר הוא להוריד את השמים לארץ?

התורה מלמדת אותנו:

"והנה ה' ניצב עליו, ויאמר אני ה' אלוקי אברהם אביך ואלוקי יצחק הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך, והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה וצפנה ונגבה ונברכו בך כל משפחות האדמה ובזרעך, והנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשבותיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך".

יעקב רואה בדברי ה' אלו הכרעה שהעיקר והחידוש המרכזי של העם הזה – אותו הוא הולך להקים – הינו היכולת להוריד את השמים לארץ, לקדש את החומר, להביא למצב ש'ה' ניצב עליו'. ולכן הדגש הוא על הפעולה בארץ, על כיבושה של הארץ, על העמדת העם המופלא בארצו והשפעתו על כל העמים, ואז "וייקץ יעקב משנתו, ויאמר אכן יש ה' במקום הזה ואנוכי לא ידעתי, ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית אלוקים וזה שער השמים"- יעקב אומר "יש ה' במקום הזה", זהו החידוש, ולכן יעקב גם קורא למקום הזה בשתי שמות: האחד, 'בית אלוקים', שמבטא את היכולת ליצור גילוי שכינה בארץ, והשני 'שער השמים', שמבטא את היכולת לעלות לשמיים – אלא שאת הכוח הזה יעקב מזכיר כטפל לכוח המרכזי שהוא 'בית אלוקים'.

ואכן כשיעקב קם משנתו הוא מחליט לכנות את המקום רק בשם אחד: "וישכם יעקב בבקר וייקח את האבן אשר שם מראשותיו וישם אתה מצבה ויצוק שמן על ראשה, ויקרא את שם המקום ההוא בית אל…", וההבטחה שלו היא להעמיד את בית האלוקים "וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלוקים עמדי, ושמרני בדרך הזה אשר אנוכי הולך ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש, ושבתי בשלום אל בית אבי והיה ה' לי לאלוקים, והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלוקים וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך" – יעקב מדגיש בהבטחתו שכאן יוקם 'בית אלוקים', שתהיה כביכול שותפות אלקית בדרך קידוש החומר. אלוקים יהיה עמדי, ולא אני עימו, הקב"ה ישפיע לי לחם לאכול – כלומר, שהמאכל יהיה מבורך ויחשוף את הקודש שבחומר. ו'בגד ללבוש' – היכולת לבטא את כל הרעיונות בלבושים של עולם הזה. ואז ה' שם ה' הנשגב והעליון יהיה לי לאלוקים, ששווה בגימטרייה 'הטבע', המתגלה בכל הכוחות כולם.

יעקב מתבשר על החידוש האדיר שעתיד העם הזה לעשות בעולם: להפוך את הארץ ל"ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה", להצליח לקדש את עולם העשייה.

אם יורשה לי להגיד בזהירות ומורא אומר כי לענ"ד הייתה ליעקב טעות אחת. אמנם קידוש עולם המעשה הינו האידאל הגדול, וזו המטרה לשמה נוצר העם ישראל הקרוי על שמו, ואכן, כפי שמבשר הנביא ישעיה, לעתיד לבוא : "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגויים, והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים, ושפט בין הגויים והוכיח לעמים רבים וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה, בית יעקב לכו ונלכה באור ה'".

אך יחד עם זאת חשוב להשים לב לנקודה נוספת, שבשלב הראשון מלאכי אלוקים עולים, ורק אח"כ יורדים.

טעותו הלכאורית של יעקב אבינו מתבטאת בסיבוכים שבין רחל ללאה. רחל, על פי המבואר במדרש הינה צדיקה נגלית העוסקת ב"עלמא דאתגליא" (=עולם הנגלה), כשהביטוי לכך בתורה הוא שרחל מצוינת ביופייה, יפת תואר ויפת מראה. לעומת זאת, לאה היא צדיקה נסתרת העוסקת ב"עלמא דאתכסיא"(=עולם הנסתר), כשהביטוי לכך בתורה הוא שלאה מצוינת בעיניה, "ועיני לאה רכות"- העיניים הם המבטאות את פנימיות הנפש, חלונות הנשמה.

ההבדל שבין הצדיק הנגלה לצדיק הנסתר, כפי שמבאר מרן הרב זצ"ל בכמה וכמה מקומות, שהצדיק הנסתר עוסק בבניין העולם הפנימי, הנשמתי, לעומתו הצדיק הנגלה עוסק בקידוש החומר.

יעקב אבינו, על פי בחירתו והבנתו את החלום, רוצה לשאת לאישה את רחל, אך בפועל הקב"ה מחליט, באמצעות לבן כשליחו, שלאה תהיה האישה הראשונה של יעקב. יתר על כן, רוב מניינו ובניינו של עם ישראל יוצא מלאה.

ייתכן שאילו יעקב היה יודע שקודם כל, כשלב ראשון, צריך לעלות, ורק לאחר מכן, בשלב השני, לרדת, היה יעקב בוחר בלאה ורק לאחריה גם ברחל.

אלא שבאמת יעקב אבינו לא טעה, שכן את לאה צריך לקחת רק מתוך ההבנה שהמגמה היא רחל. אם אנחנו מבינים היטב שהמגמה היא לתקן את המציאות אזי ניתן להיכנס לישיבות ולעסוק בתלמוד הקודם למעשה.

אבל אם לא מבינים שהמגמה היא תיקון המציאות, עלולים להיכנס לעולם הרוח, להישאב לתוכו, ולהימנע מתיקון המציאות ובניין העולם.

לכן, גם במרחק של שנים רבות אומר שמואל (מגילת רות ד) בברכה שמברכים כל העם את בועז בעת נישואיו עם רות: "יתן ה' את האישה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל". וכפי שמדייקים חז"ל, שמואל הקדים את רחל ללאה לומר לנו שרחל היא עיקר הבית.

יהי רצון שנזכה, אחרי דורות רבים של חוסר יכולת לעסוק בתיקון רחל עקב היותנו בגלות, לחזור ולהבין את תפקידנו בעומק ובגודל, שמתוך עולם הרוח והתורה חייבת להופיע הדרכה מעשית מתוקנת למציאות ולחיים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן