חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

כיצד הופכת קנאות לכהונת שלום? – דבר תורה לפרשת פנחס

פרשתנו ממשיכה את הסיפור שהחל בפרשה שעברה, בו עם ישראל חטא עם בנות מואב, וקם פנחס והרג את נשיא שבט שמעון שזנה עם כזבי בת המלך צור.

הסיפור הזה מצריך התבוננות בכל שלביו:

  • תחילה – מדוע עם ישראל חטא עם בנות מואב? הרי במצרים עם ישראל שמר על עצמו. לשאלה זו ענינו בשבת שעברה…
  • אמצע – חז"ל מבארים כי נתעלמה ממשה הלכה "הבועל ארמית קנאין פוגעים בו', ולכן פנחס עשה מעשה. הלכה זו קשה מאד. כיצד ניתן להפקיר את החוטא לידי קנאים? אם הוא אכן חייב מיתה יש להענישו בבית דין ע"פ סדרי דין ודיני ראיות? ואם לא מגיע לו למות- אז מדוע מתירים את דמו? יתרה מזו, יכול החוטא לעמוד על נפשו ולהרוג את הקנאי- ולא להתחייב בהריגה, כי הוא הציל עצמו מדין רודף!
  • סוף – אם הפרשה ממשיכה את הסיפור משבת שעברה, אז מדוע התורה מחלקת אותו לשתי פרשיות?

ניתן להרחיב על כל שלב, וננסה לתמצת.

אכן, מדינה מתוקנת חייבת להתבסס על מערך חוקים איתן ויציב. אסור לנו להתיר את דמם של הנאשמים הפוטנציאליים בטרם עת. כפי שחז"ל שלימדו במשנה במכות: "סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת חובלנית רבי אליעזר בן עזריה אומר אחד לשבעים שנה רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם רשב"ג אומר אף הן מרבין שופכי דמים בישראל".

לכן, הגמרא בירושלמי (סנהדרין פ"ט ה"ז) אומרת: "פנחס שלא ברצון חכמים עשה", יש במעשה שלו עקירת הסדר הרצוי במלכות ישראל.

אולם, לעיתים בשעות חירום ישנה הדרכה "עת לעשות לה' הפרו תורתך- ועל כך נאמר במשנה (ברכות ט, ה) "רבי נתן אומר הפרו תורתך (משום) עת לעשות לה'".

המקרים בהם ניתן לחרוג מהסדר מופיעים במשנה בסנהדרין (ט,ו): "והַגּוֹנֵב אֶת הַקַּסְוָה וְהַמְקַלֵּל בַּקּוֹסֵם וְהַבּוֹעֵל אֲרַמִּית, קַנָּאִין פּוֹגְעִין בּוֹ {כג}. כֹּהֵן שֶׁשִּׁמֵּשׁ בְּטֻמְאָה, אֵין אֶחָיו הַכֹּהֲנִים מְבִיאִין אוֹתוֹ לְבֵית דִּין {כו}, אֶלָּא פִרְחֵי כְהֻנָּה מוֹצִיאִין אוֹתוֹ חוּץ לָעֲזָרָה {כז} וּמַפְצִיעִין אֶת מוֹחוֹ בִּגְזִירִין".

ניתן להבין כי המכנה המשותף לכל המקרים הוא חילול הקודש וה'. גם במדינה שדוגלת בסדרי השלטון יש תקנת חירום המאפשרת לממשלה לבצע פעולות לא ע"פ הסדר הראוי, ותוך רמיסת זכויות הפרט. ההיתר להרוג את החוטא הוא לא ע"פ בית הדין הוא בגדר 'הלכה ואין מורין כן'! משהו ביניים, תחום אפור.  אם הוא בא להיוועץ עם בית הדין האם מותר לו להרוג אז אסור להם להתיר לו. הוא מעצמו צריך להיות נאמן לקנאותו הגמורה – והתורה רק תחפה עליו, אך לא תורה לו לכתחילה. וגם חלון ההזדמנויות לפעול בבעילת ארמית הוא מצומצם: צריך להיות בפני עשרה ובשעת מעשה.

מתברר, כי התורה מעידה כי היא מודעת לאפשרות שבמקרים מסוימים לבו הטהור של היהודי יבער בו  נוכח  חילול ה'- והיא תגבה אותו לאחר מעשה, כי הוא באמת לא שלט בקנאות הטהרה שדחפה אותו לזה.

קנאות וכהונה

אם נשאל:

  • האם היו אנשים במהלך ההיסטוריה שעשו כמעשה פנחס?
  • האם מישהו יכול להעיד על עצמו שיש לו קנאות טהורה לשם שמיים?

נגלה שיש אחד שנפשו הייתה מכוח של פנחס – אליהו הנביא.

הקנאות היא תכונה הרואה את העולם במידה אחת – מידת הדין. בשני גוונים: שחור ולבן. בשני מושגים: כשר וטמא. כך היו רשב"י, כך היה פנחס, אליהו וגם יונה הנביא שמכוחם.

יש משהו חיובי בקנאות שזוהי התמסורת גמורה ומוחלטת, החיסרון הוא שהיא לא מתחשבת בנסיבות בעולם. לכן, היא מצויינת, אך אינה להלכה למעשה.

הפרדת הפרשיות באה להפריד בין המעשה שנבע מהתמסרות גמורה לבין תהליך הגאולה. לעתיד לבוא הקנאות,מידת הדין הופכת לשלמות, לשלום, להרמוניה בין המרכיבים השונים שבבריאה- לכהונה!!

כפי שמתבטא בחז"ל: " אמר רבי בן פזי ביקשו לנדותו אילולי שקפצה עליו רוח הקודש ואמרה "והייתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונה עולם". התורה מעידה כי הקנאות לדבר ה' הופכת לכהונה.  (ירושלמי)

ובמקום אחר משלים את הנקודה (בבלי זבחים קא): "אמר רבי חנינא לא נתכהן פינחס עד שהרגו לזמרי דכתיב (במדבר כה, יג) והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם רב אשי אמר עד ששם שלום בין השבטים שנאמר (יהושע כב, ל) וישמע פינחס הכהן ונשיאי העדה וראשי אלפי ישראל וגו'". ומסביר רש"י: ששם שלום בין השבטים – בימי יהושע בשבט בני גד ובני ראובן שבנו את המזבח בעבר הירדן ובקשו שאר שבטים לעלות עליהם לצבא ושלחו את פנחס לדבר עמהם:

כלומר, מתי קיבל את הכהונה לפי רב אשי? שהצליח למנף את הקנאות ליצירת שלום.

ועל כך חותם הרב קוק (אורות הקודש ג):

"האהבה האלהית, כשהיא באה למדרגתה העליונה, מתהפכת היא לתכונה של קנאת ד', במדתה הטהורה. מדת הקנאה האלהית שרויה היא בכנסת ישראל בכלל, אל קנא שמו ואין עמו אל נכר. ומתוך כך החיים הנצחיים הם טבועים בכנסת ישראל. מדת האהבה העליונה המהותית הפועלת היא מדת החיים, וכל מאן דקני לקוב"ה לא יכיל סטרא דמותא לשלטאה ביה. באישיות הפרטית היא מדת אליהו. ולפי אותה גבורת האהבה ועומק שכלה, עוצם חילה וקדושתה, כך היא מדת גילוי אליהו האישי. ופנחס זה אליהו, צביוני הקנאה, ראש פסגת האהבה הפועלת. ובכללות כנסת ישראל שרויה היא נפשו של אליהו ואומץ חילו דפינחס קנאה, שהיא השלילה הגדולה, שהאומה שוללת כל עירוב זר, ואליהו הוא מלאך הברית"

שבת שלום

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן