חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מחמם מים בגז בשבת

שלום יש לנו מחמם מים בגז שאנחנו מכבים לפני כניסת שבת מה קורה במקרה בו שוכחים לכבות אותו לפני שבת האם יהיה אסור שברז המים יהיה על מצב אחר מלבד קרים לגמרי? מה קורה אם הברז פתוח על חמים, ואז נזכרים שהמחמם לא כבוי. האם מותר לסגור את ברז המים (אני מניח שזה גורם לכיבוי להבה במחמם)

אם בכל פתיחה של מים חמים המחמם מתחיל לעבוד – מותר לפתוח רק קרים. אם פתחו את חמים – מותר לסגור בשינוי (פסיק רישא בתרי דרבנן).

אם אין כיבויו חשמלי אלא בעזרת ברזי גז, מותר לסוגרם בשבת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 17:23:52

ברכות

שלום וברכה! האם יש לברך 'על המחיה' אחרי אכילת חטיף כמו 'כיף-כף'? מדובר בחטיף של 18.5 גרם, אבל נראה שהוא כן בנפח חצי ביצה. על גב החטיף מצוין ש75% זה שוקולד בלבד ו25% זה וופל שוקולד. כיצד ניתן לדעת האם אחוזי הדגן מתוך אותם 25% מגיעים לשמינית סה"כ מתוך המוצר? (והאם החישוב שעשיתי נכון בכלל?)

מכיוון שהשוקולד לא מעורב בתוך הקמח, אינו מצרף לשיעור כזית, ולכן רק אם אכל מהמזונות בלבד שיעור כזית יברך 'על המחיה', ואם לא אכל מהמזונות שיעור כזית, אבל מכלל החטיף אכל כזית יחד עם המזונות – יברך בורא נפשות.

כך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

שיעור ברכה אחרונה בעוגה ופשטידה

טז. עוגה בחושה שכמות הקמח מחמשת מיני דגן שבעיסה לפחות שמינית, כמו ברוב העוגות והעוגיות, כל המרכיבים שנבללים בעיסה מצטרפים לקמח, והאוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'על המחיה'. ואם שיעור הקמח פחות משמינית, האוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'בורא נפשות'. אמנם לפני אכילתה צריך כמעט תמיד לברך 'מזונות' (להלן יא, ה-ז).

יז. בפשטידה וקציצה שאר המינים לא נועדו רק להטעים את הקמח כבעוגה, אלא יש להם ערך עצמי, ולכן רק אם הקמח מחמשת מיני דגן הוא רוב התערובת, מברכים על אכילת 'כזית' מהפשטידה 'על המחיה'. אבל אם הדגן הוא מיעוט, אין שאר המינים מצטרפים אליו, ולכן רק אם אכל מהדגן עצמו כמות של 'כזית' בזמן של שבע דקות, יברך 'על המחיה', וכגון שאכל שיעור שלושה זיתים בשבע דקות מפשטידה שהקמח שבה הוא שליש מכלל המרכיבים. אבל אם לא אכל כמות כזו, כל שאכל מהפשטידה כמות של 'כזית', יברך 'בורא נפשות'.

יח. עוגה, עוגיות או פשטידה שיש בהן מילוי שאינו מעורב בתוך הקמח, אין הוא מצטרף לקמח. לכן אם אכל מהבצק על כל המרכיבים שבו 'כזית', יברך 'על המחיה' ויפטור את המילוי. ואם לא אכל מהבצק 'כזית', אבל יחד עם המילוי אכל 'כזית', יברך 'בורא נפשות'. לכן לדוגמה, האוכל שני וופלים קטנים יברך 'בורא נפשות', והאוכל ארבעה וופלים יברך 'על המחיה'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 20:59:29

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר בשבת לשטוף את הרצפה ולנגב בסוף עם סמרטוט ללא סחיטה אחכ? אשמח למקור לתשובה. תבורכו.

גם תשובה לשאלה זו מובאת בפניני הלכה פרק טו, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה.

אסור לשטוף במים רצפה (שו"ע שלז, ג; מ"ב ג). ואם נשפכו על הרצפה מים רבים, מותר לגורפם על ידי מגב (שש"כ כג, ז).

כאשר מקום מסוים ברצפה נתלכלך מאוד, כגון שנשפך עליו מיץ, מותר לשפוך עליו מעט מים, ולגורפם אח"כ במגב, או להספיגם בדבר שאין חשש שיבוא לסוחטו (רשז"א שש"כ כג, הערה ל; חזו"ע ח"ד עמ' מט). כאשר כל הרצפה התלכלכה מאוד, המיקל לשפוך על כולה מים ולגורפם, יש לו על מה לסמוך (אול"צ מג, ח).

כדי שלא יגיע אדם לידי סחיטה, אסרו חכמים לקחת בידו דבר שספוג במים והדרך לסוחטו, או להספיג מים רבים על ידי מגבת וכדומה, אלא יספיגם על ידי מספר מגבות שכל אחת תספוג מעט. כמו כן, יכול להספיגם על ידי דבר שאין רגילים לסוחטו מיד כשנספג בהרבה מים, כגון נייר סופג שרגילים לזורקו. ואם אין אפשרות אחרת, ניתן לבצע את פעולת ההספגה על ידי שני אנשים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:15:03

הלכות שבת

האם מותר לרכב בשבת על סקטבורד, או רולרבלייד? בכל גיל?

התשובה לשאלתך מובאת בפניני הלכה שבת סוף פרק כד סעיף י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וכעת אפשר לרכוש גם את ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור.

אופניים קורקינט וסקטים

אסור לרכוב על אופניים רגילים שיש להם שני גלגלים, משום 'עובדין דחול' (לעיל כב, ח). גם כאשר יש להם גלגלי עזר, אסור לרכוב עליהם. אבל מותר לילדים קטנים לרכוב על תלת אופן, מפני שתלת אופן הם אופניים של ילדים קטנים בלבד, ויש הבדל גדול בינם לבין אופניים רגילים, ולכן אין במשחק בהם משום 'עובדין דחול' (שם, 4).

יש מתירים לילדים לנסוע על קורקינט וסקטים בשבת, שכן לדעתם כשם שמותר לילדים לרוץ בשבת, כך מותר להם לרכוב על קורקינט או סקטים בשבת. מנגד, יש שאוסרים לנסוע עליהם, משום שכל מה שהתירו חכמים לרוץ להנאה הוא דווקא ברגליים, אבל לא על ידי מכשירים, שהופכים את הריצה למהירה ומקצועית יותר, והרי זה מעשה של חול.

ואף שבדיעבד יש למקילים על מה לסמוך, נכון להחמיר, משום שדעת המחמירים נראית יותר, וכשם שנהגו ישראל לאסור רכיבה על אופניים משום 'עובדין דחול', שהנסיעה בהם מנוגדת לצביון השבת, כך נכון שלא לרכוב על קורקינט וסקטים. בנוסף, על ידי הגבלת הילדים למשחקים פשוטים יותר, יתחנכו הילדים הגדולים להקדיש את השבת לתורה ומנוחה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:16:35

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

גם אתה צודק – לפרשת בא

בעיר בריסק פרצה מחלוקת ציבורית קשה, וכרגיל, התגבשו שתי קבוצות מרכזיות שנלחמו זו בזו. פנה רב העיר, רבי יושה בר, לכמה בעלי בתים חשובים ובעלי השפעה וביקש מהם שישוחחו עם בעלי המחלוקת וישימו קץ להתלקחותה. אך הללו טענו שאין הם רוצים להתערב בסכסוך ומעדיפים הם להשאר נייטרליים.
בדיוק כך, אמר רבי יושה בר, נהגו גם הכלבים במצרים. חז"ל אומרים (בבא קמא ס): "כלבים בוכים – מלאך המוות בא לעיר. כלבים משחקים – אליהו בא לעיר". מלאך המוות הגיע למצרים להכות בבכוריהם, ובאותה שעה ממש הגיע גם אליהו הנביא לגאול את ישראל. מפני כך לא ידעו הכלבים מה יעשו, אם לשחוק או לבכות. לפיכך – "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו". החליטו הכלבים להשאר נייטרליים, לא לפצות פה ולא להתערב…

הכי קל ונח שלא לקחת צד במחלוקת. יש בכך רווח כפול: אין צורך "להתלכלך" בבעיות ובסכסוכים קשים, וכתוצאה מכך אף שמו של הניטרלי נותר כצדיק ושואף שלום.

הנייטרליים לא רוצים לשייך עצמם לאחד מהצדדים מכמה סיבות.

הראשונה שבהם היא אינטרסנטית. כמו הרן בשעתו – שהחליט לשייך עצמו לאברהם אבינו רק כשנדמה שהמהלך משתלם לו ולאחר שהיה בטוח בניצחונו – כך גם ה"הרנים" החדשים מצפים לראות להיכן תנשב הרוח, לאיזה כיוון נוטה המחלוקת, מי ינצח בויכוח העכשווי, כך יוכלו להצטרף לצד המנצח ללא כל דם יזע ודמעות. אין להם סיבה לקחת חלק במחלוקת אם יש בכך סיכון לשמם הטוב, לממונם או לתפקידם.

הסיבה השניה לאי-נקיטת צד בויכוח היא אידיאולוגית יותר. מתוך לימוד מעמיק הנובע מתוככי בית מדרשו של הרב קוק, יודעים כולנו שלכל כח במציאות ולכל תופעה היסטורית יש נקודה טובה. בכל אמירה יש אמת מסוימת. אפילו לעמלק, שאף אם אין לו מקום מתחת לשמים, אבל מעל לשמים, יש לו מקום בטוח ושמור, שהלא סוף סוף הקב"ה הוא זה שיצר אותו. מתוך תפיסת עולם זו, אין צורך כלל בק"נ טעמים על מנת לטהר את השרץ ודי להתבונן על המציאות מנקודת המבט האלוקית האובייקטיבית – בה אין טוב ואין רע. נמצא, שדווקא מתוך לימוד אמוני מעמיק אפשר לקפוץ הישר לעידן הפוסטמודרני, בו גם אתה צודק וגם אתה צודק וגם את צודקת. והכל בשם האלוקות המאחדת את ההפכים.

אינני חולק על עצם הרעיון, אלא על ההתיישמות שלו בפועל בחיינו. נדמה, שחובה עלינו לחלק חילוק בסיסי בין לימוד אמוני-תיאולוגי פנים בית-מדרשי, לבין התנהלות אנשי המעשה בפועל. במציאות שלנו, כך פשט התורה כולה, יש טוב ויש רע, ועלינו לבחור בין השניים. גם אם אנו מבינים היטב את תפקיד הרע בעולם ומסוגלים להבין את האחר ואף יכולים לסנגר ולמצוא את הערכים הטובים שבזולת השונה ממני – עדיין אנו מתבקשים להכריע מהם סדרי העדיפות שלנו, ולשמור מכל משמר על התפיסות הערכיות שלנו.

הניטרליות נובעת מבלבול בין רעיונות מופשטים חשובים ועצומים לבין החובה לבחור כיוון החלטי וברור.

איננו מצפים מכלבי מצרים שיצליחו בחושיהם המפותחים להבחין מיהו הטוב ומיהו הרע מבחינה מוסרית, אך מבני אדם אנו מצפים גם מצפים.

קל ונח להסתתר תחת מעטה רוחני, המתיימר להבין את המציאות מנקודת מבט אובייקטיבית. כך אתה מיישם את תורת הרב קוק הלכה למעשה… "כולם אהובים, כולם ברורים, כולם גיבורים, כולם קדושים וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם" – זה נכון – אבל אצל המלאכים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן