בעיר בריסק פרצה מחלוקת ציבורית קשה, וכרגיל, התגבשו שתי קבוצות מרכזיות שנלחמו זו בזו. פנה רב העיר, רבי יושה בר, לכמה בעלי בתים חשובים ובעלי השפעה וביקש מהם שישוחחו עם בעלי המחלוקת וישימו קץ להתלקחותה. אך הללו טענו שאין הם רוצים להתערב בסכסוך ומעדיפים הם להשאר נייטרליים.
בדיוק כך, אמר רבי יושה בר, נהגו גם הכלבים במצרים. חז"ל אומרים (בבא קמא ס): "כלבים בוכים – מלאך המוות בא לעיר. כלבים משחקים – אליהו בא לעיר". מלאך המוות הגיע למצרים להכות בבכוריהם, ובאותה שעה ממש הגיע גם אליהו הנביא לגאול את ישראל. מפני כך לא ידעו הכלבים מה יעשו, אם לשחוק או לבכות. לפיכך – "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו". החליטו הכלבים להשאר נייטרליים, לא לפצות פה ולא להתערב…
הכי קל ונח שלא לקחת צד במחלוקת. יש בכך רווח כפול: אין צורך "להתלכלך" בבעיות ובסכסוכים קשים, וכתוצאה מכך אף שמו של הניטרלי נותר כצדיק ושואף שלום.
הנייטרליים לא רוצים לשייך עצמם לאחד מהצדדים מכמה סיבות.
הראשונה שבהם היא אינטרסנטית. כמו הרן בשעתו – שהחליט לשייך עצמו לאברהם אבינו רק כשנדמה שהמהלך משתלם לו ולאחר שהיה בטוח בניצחונו – כך גם ה"הרנים" החדשים מצפים לראות להיכן תנשב הרוח, לאיזה כיוון נוטה המחלוקת, מי ינצח בויכוח העכשווי, כך יוכלו להצטרף לצד המנצח ללא כל דם יזע ודמעות. אין להם סיבה לקחת חלק במחלוקת אם יש בכך סיכון לשמם הטוב, לממונם או לתפקידם.
הסיבה השניה לאי-נקיטת צד בויכוח היא אידיאולוגית יותר. מתוך לימוד מעמיק הנובע מתוככי בית מדרשו של הרב קוק, יודעים כולנו שלכל כח במציאות ולכל תופעה היסטורית יש נקודה טובה. בכל אמירה יש אמת מסוימת. אפילו לעמלק, שאף אם אין לו מקום מתחת לשמים, אבל מעל לשמים, יש לו מקום בטוח ושמור, שהלא סוף סוף הקב"ה הוא זה שיצר אותו. מתוך תפיסת עולם זו, אין צורך כלל בק"נ טעמים על מנת לטהר את השרץ ודי להתבונן על המציאות מנקודת המבט האלוקית האובייקטיבית – בה אין טוב ואין רע. נמצא, שדווקא מתוך לימוד אמוני מעמיק אפשר לקפוץ הישר לעידן הפוסטמודרני, בו גם אתה צודק וגם אתה צודק וגם את צודקת. והכל בשם האלוקות המאחדת את ההפכים.
אינני חולק על עצם הרעיון, אלא על ההתיישמות שלו בפועל בחיינו. נדמה, שחובה עלינו לחלק חילוק בסיסי בין לימוד אמוני-תיאולוגי פנים בית-מדרשי, לבין התנהלות אנשי המעשה בפועל. במציאות שלנו, כך פשט התורה כולה, יש טוב ויש רע, ועלינו לבחור בין השניים. גם אם אנו מבינים היטב את תפקיד הרע בעולם ומסוגלים להבין את האחר ואף יכולים לסנגר ולמצוא את הערכים הטובים שבזולת השונה ממני – עדיין אנו מתבקשים להכריע מהם סדרי העדיפות שלנו, ולשמור מכל משמר על התפיסות הערכיות שלנו.
הניטרליות נובעת מבלבול בין רעיונות מופשטים חשובים ועצומים לבין החובה לבחור כיוון החלטי וברור.
איננו מצפים מכלבי מצרים שיצליחו בחושיהם המפותחים להבחין מיהו הטוב ומיהו הרע מבחינה מוסרית, אך מבני אדם אנו מצפים גם מצפים.
קל ונח להסתתר תחת מעטה רוחני, המתיימר להבין את המציאות מנקודת מבט אובייקטיבית. כך אתה מיישם את תורת הרב קוק הלכה למעשה… "כולם אהובים, כולם ברורים, כולם גיבורים, כולם קדושים וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם" – זה נכון – אבל אצל המלאכים.