חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

לא כך היה מעשה – לפרשת בשלח

היה רבי מאיר אומר: כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה.
זה אומר: אני יורד תחילה לים, וזה אומר אני יורד תחילה לים…

ר' יהודה אומר: לא כך היה מעשה.
אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים…

אמר על כך ר' יהושע מקוטנא: ר' מאיר ור' יהודה אינם חולקים ביניהם כלל.
רבי מאיר מספר איך כל אחד מבני ישראל היה מתפאר ואומר "אני יורד תחילה לים".
מוסיף על דבריו רבי יהודה ואומר, שאכן, אמת הדבר, כך אמר כל אחד מלכתחילה, אבל "לא כך היה מעשה" – כשהגיעו הדברים למעשה, וצריך היה כל אחד מהם לקפוץ לתוך הים, לפתע כולם נסוגו אחור. זה אמר "אין אני יורד תחילה לים" וזה אמר "אין אני יורד תחילה לים".

על פניו נחלקים ר' מאיר ור' יהודה בנכונות למסור את הנפש ולקדש את שם ה' בעת העמידה על שפת ים סוף. לדעת ר' מאיר כל אחד ואחד מבני ישראל הגיע לרמה אמונית כל כך גבוהה עד שהשתוקק להיות הראשון שמוסר את נפשו למען שמו יתברך. בוטח רבי מאיר בנכונות מסירות הנפש של בני ישראל. למול עיניו הוא רואה את עם ישראל כולו עומד ב"היכון", מוכן לקפוץ לתוככי ים סוף, והשאלה היא רק מי יהיה זה שיזדרז להקדים המצוה ויכנס ראשון. רבי יהודה, לעומת זאת, לא בטוח בכך כלל וכלל. מפקפק רבי יהודה ביכולתם של העבדים המשוחררים הטריים להבין לעומק את האמונה שזה עתה נחשפו לה ולמסור את נפשם למענה. הוא צופה במחזה הפוך לגמרי. לא נעים, אך הסיטואציה לדעתו כלל לא היתה לשבחם של ישראל. מחלוקתם של רבי יהודה ורבי מאיר נותרה אקוטואלית לא פחות גם בדור שלהם, דור המתבונן ומנתח את שורשי מרד בר כוכבא ותוצאותיו.

ר' יהושע מקוטנא, שהשתוקק, יחד עם שאר מבשרי הציונות, לבנות את ארץ ישראל ולהקימה מעפרה, מסביר אחרת את דברי התנאים, ואף הוא ממשיך בדרוש אקטואלי. לדעתו לא מדובר כלל במחלוקת. בני ישראל כולם, בפנימיותם, אידיאליסטים גדולים הם. לכל יהודי מישראל ברור וודאי שאם רק צריך, בשעת הצורך, הוא הראשון שימסור את נפשו למען שם ה'.

אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד, ובמבחן התוצאה – "לא כך היה מעשה". דיבורים לא עולים במאמץ וכסף. להיפך, בכח הנואם נאומים חוצבי להבות לצבור נקודות רבות ברייטינג מציאת החן באזני שומעיו, אך לכשיגיע לשלב בו עליו להוכיח את דבריו בפועל, או אז, הוא כבר ימצא את הדרך להשתמט. הוא יוכל לתרץ את אי עשייתו בתירוץ טכני מזדמן, או לחילופין לפלפל ולמצוא את החילוק המבריק שבין דבריו והתחייבויותיו לבין המציאות העכשווית. ר' יהודה דורש גם עשיה ולא רק דיבורים – וכאן, הוא יודע, הפער גדול מאד.

ר' יהושע מקוטנא מכיר היטב את נפש עמו. ברור לו שכולם רוצים משיח, וכולם משתוקקים לארץ ישראל וכולם מתפללים שלוש פעמים ביום על בניית ירושלים. ובכל זאת, על אף הנכונות הבסיסית של כל יהודי לעבוד את ה' בצורה שלימה, בפועל, כשמגיעים אל המעשה, נשמטים כולם אחד אחד.

מאז ומעולם, מדגיש ר' יהושע מקוטנא, ישנו פער בין האדם שבקלות יתרה יכול להתפאר בעצמו וביכולותיו לבין מה שבפועל, בעת צרה, יהיה מוכן לעשות. ועל כך כבר אמרו חז"ל "דבר מעט ועשה הרבה".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן