חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תחומים המותרים בהר הבית

שלום הרב מה התחום המותר לעלייה להר הבית בצד מערב? מותר ללכת עד למדרגות כפי שיש עולים שעושים? ובצד צפון, מותר ללכת בשביל המתקרב לכיפת הסלע? ובדרום האם צריך להקיף עיקוף גדול או שאפשר לעשות את המסלול הקצר?

מערב: מצד הדין מותר להגיע עד המדרגות בלי לעלות עליהן. אבל מי שמעוניין לחשוש לכל הדעות יש מקום להדר ולא להתקרב אליהן אלא ללכת במרכז השביל.

צפון: אפשר ללכת בשביל שמתקרב לכיוון כיפת הסלע, ולעמוד לקראת סופו. גם כאן, מי שרוצה לחשוש לכל הדעות, עדיף שיימנע מכך.

דרום: ישנה דעה בודדת, וגם קשה להסברה, הטוענת שקודש הקודשים היה במקום בו מצוי כיום המתחם הנקרא בערבית אל-כאס (הכוס), ולפי דעה זו צריך להיצמד כמה שיותר למסגד אל-אקצא בשביל לא להיכנס לאזור בעייתי. אבל כאמור זו דעה דחויה ואין צריך לחשוש לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-06-24 17:53:37

הכשרת תבנית מלוכלכת

שלום, אם אני רוצה להכשיר תבנית אפיה (כמו שכתוב בציטוט למטה), האם זה בסדר שהתבנית מלוכלכת? כי יש לכלוכים ושומנים דבוקים שגם אם משרים בסבון ומשפשפים חזק לא יורדים. תודה רבה תנור אפייה: מנקים את התנור משיירי מאכלים, מפעילים אותו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה, ובזה גוף התנור מוכשר. תבניות אין מכשירים, הואיל ולדעת רוב הפוסקים צריך להכשירן בליבון חמור, והוא עלול להזיק להן. במקום הפסד מרובה, כגון שאין דרך להשיג תבניות חדשות או שמחירן גבוה, ניתן להכשירן על ידי חימומן בתנור על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה (לעיל הלכה ז' והערה 8).

עקרונית בהכשרת ליבון קל של חום התנור צריך שהכלי יהיה נקי לגמרי, כי לא תמיד הוא שורף את שאריות המאכל. אבל למעשה, אם מנקים היטב ונשארים רק שאריות דבוקות, סביר שיישרפו בחום התנור, וכדאי במקרה כזה לשים יותר מחצי שעה כדי שבטוח יישרף.

הלכות כשרות המבוארות בפניני הלכה מסוכמות בקצרה הלכה למעשה, יחד עם שאר ההלכות המבוארות בפניני הלכה, בספר שהוצאנו כעת – 'קיצור הלכה' –  https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-06-21 10:04:20

הכשרת תנור

יש לנו תנור שלפני חצי שנה בערך בישלנו בו בשרי, ואנחנו רוצים להפוך אותו לפרווה, שיהיה אפשר לאכול עם החלות שנאפות בו חלבי, איך עושים את זה? אנחנו אשכנזים. תודה

להפעיל אותו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה.

כך מובא בפניני הלכה כשרות, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/), אביא לך את כל דיני תנור כפי שמופיעים בספר הקיצור:

תנור אפייה

כז. רבים נוהגים שלא להשתמש בתנור אחד לבשרי ולחלבי, אמנם הרוצה להשתמש בתנור אחד לשני המינים, רשאי, ובתנאי שתהיה תבנית לכל מין, ויקפיד להכשיר את התנור בין האפיות על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה מרגע הפעלתו, ונוהגים גם לנקותו לפני כן.

כח. לא הכשיר את התנור לפני האפייה של המין השני – המאכל כשר, והתנור צריך הכשרה. וגם אם בטעות אפה בשר על התבנית החלבית, אם היתה נקיה לגמרי – המאכל כשר, והתבנית צריכה הכשרה על ידי הפעלת התנור. וכן אם אפה בבת אחת מאכל בשרי ומאכל חלבי בתבניות שונות – המאכלים כשרים, והתנור והתבניות צריכים הכשרה.

כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-06-20 11:45:27

שמו"ת בשבת אחרי מנחה

האם מותר לי, אחרי הקריאה של הפרשה הבאה במנחה של שבת, לקרוא את כל השניים מקרא ואחד תרגום של כל הפרשה הבאה או שיש בעיה עם זה?

מותר, כפי שמופיע בפניני הלכה שבת, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

שניים מקרא ואחד תרגום

יב. תיקנו חכמים לגברים לקרוא בכל שבוע פעמיים את כל פסוקי הפרשה שיקראו בשבת הקרובה, ופעם אחת את פירוש הפסוקים על פי תרגום אונקלוס (אם מבין אותו), או על פי פירוש רש"י, ואת הפסוקים שאין עליהם פירוש רש"י, יקרא שלוש פעמים.

יג. אפשר להתחיל לקרוא שניים מקרא ואחד תרגום מזמן תפילת מנחה של שבת, שאז מתחילים לקרוא את פרשת השבוע הבא, ועד סעודת שחרית של השבת הבאה. ואם כבר אכל, ישלים את הקריאה עד תפילת מנחה של שבת. ואם לא הספיק, ישלים את הפרשה עד סוף יום שלישי. ואם גם את זה לא הספיק, יקפיד להשלימה עד סיום התורה בשמחת תורה.

יד. מעיקר הדין מותר לקרוא שניים מקרא ואחד תרגום בשעת הקריאה בתורה של אותה פרשה, אך לא ראוי לעשות זאת כיוון שמצווה לשמוע את בעל הקורא. אמנם מותר לכתחילה לקרוא בשקט מילה במילה עם בעל הקורא, ויעלה לו לפעם אחת מקרא. ואם יש חשש שקריאתו תפריע לשכנו, יסתפק בהקשבה לבעל הקורא, ותעלה לו שמיעתו כקריאה אחת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-06-20 11:56:51

אבטחת גוי בשבת

שלום הרב רציתי לשאול האם מותר לאבטח גוי חשוב (הכוונה לשר או נשיא גוי) בשבת, האבטחה נעשית כחלק מצוות של ישראלים כך שבמקרה של אירוע יש שמירה אחד על השני. תודה הרב

ההיתר לחלל שבת עבור גוי הוא רק במקום שאין שם גוי אחר שיעשה זאת.

עיין בדברים בפניני הלכה כאן: https://ph.yhb.org.il/01-27-03/#_te01ftn27_2

ובספר הקיצור לפניני הלכה מובא כך: "מחללים שבת עבור גוי, שהואיל ואנו רוצים שגויים יצילו יהודים, גם אנו צריכים להציל אותם. אבל כשיש שם גוי אחר עדיף שהוא יציל, ולכן בבתי חולים עדיף לקבוע בשבת תורנות לרופאים ואחיות גויים שיטפלו בגויים."

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-06-19 08:43:39

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת כי תצא – בין יפת תואר לעבדות

אחד מיסודות האמונה היהודית הוא תוקפה האלוקי של התורה והשפעתה על האדם. לימוד התורה מפגיש את האדם עם גילוייו של הקב"ה, וקיום המצוות יוצק תוכן רוחני למעשה הגשמי ומרוממו. הליכה בדרך זו אינה קלה, וההולך בה משול לאדם שעול משא מוטל על כתפיו. נטיות הטבעיות של האדם גולמיות הן, והתורה מנתבת את הוצאתן לפועל במסגרת ראויה ונכונה. דרישות הטבע ברוכות בשורשן, והמבקש לפגום בהן בשל 'הצדקה רוחנית', לוקה בחסר בתפיסת האמונה. הוויית האדם נבראה בחכמה על-ידי הבורא מחומר ורוח, לרבות יצריו היכולים להפיק יצירות טובות ויפות בעזרת הכוונת התורה.

ככל שהנטייה הגולמית בעלת פוטנציאל ליצירה גדולה וחשובה יותר – כך עידונה וריסונה יצריך התמודדויות קשות ורבות. המשך ההיסטוריה האנושית תלוי ועומד בהולדת דורות המשך. בשל כך, טבוע באדם יצר הדוחפו להקמת מסגרת זוגית של איש ואשה. התמודדות נכונה עם יצר המין מביא את האדם לדרגה רוחנית גבוהה, כפי שלמדו חכמים (רש"י, ויקרא יט): "קדושים תהיו – הוו פרושים מן העריות ומן העבירה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערווה אתה מוצא קדושה".

למרבה הפלא, בפרשתנו מופיעה הדרכה הסותרת – לכאורה – את יסוד התיקון של התורה את האדם. כאשר חייל ישראל יוצא למלחמה, ומבין שבוייו נמצאת אשה המושכת את עיניו ואת תאוותו ('וְחָשַׁקְתָּ בָהּ'), התורה מאפשרת לו להתייחד איתה (!), ולאחר תהליך ניוול האורך 30 יום, תינתן לו גם האפשרות לשאת אותה לאשה.

לאור זאת מתבקש לשאול:

  • כיצד הדרכה זו מתאימה עם מגמת התורה לתקן את טבע האדם?

הרי היינו מצפים שהתורה תצווה: "חייל, התקדש וכבוש את תאוותך!".

תיקון ולא ניתוק

לאחר קבלת התורה בהר סיני, מתחיל משה ללמד את ישראל חוקים ומצוות בפרשת משפטים. למרבה הפלא, המצוות הראשונות עוסקות בכללי מוסר במקרים קשים, כדוגמת אדם הנמכר לעבד, ואיש המוכר את בתו לאמה! גם בעניין זה, לא היינו מצפים מתורה אלוקית שתעסוק בדיוטות תחתונות, ולא היינו משערים שאומה שזה עתה חוותה מאורע רוחני נשגב יכולה להגיע למצבי קיצון המאפיינים עמים בעלי תרבות קלוקלת.

מכאן ניתן ללמוד הבנה חשובה לשני העניינים.

התורה המבקשת לרומם את האדם, אינה מתעלמת ממורכבות טבעו ומהאתגרים המזדמנים לפתחו חדשים לבקרים. חיי האדם מורכבים מעליות וממורדות, וגם בנקודה הנמוכה ביותר שהאדם יכול להגיע – כדוגמת מכירת בתו לאמה ותאוות חייל לאשה במלחמה – התורה תאיר את אורה ותדריכו כיצד להתנהל בשפל המוסרי והכלכלי.

תיקון שלם יכול להתבצע מתוך הבנת טבע האדם ולא במנותק ממנו. נתינת הדרכות המתעלמות ממוגבלות האדם יכולה להביאו לידי שבר כלי! התורה מלמדת כי היא מודעת לקיומם של מצבים בהם האדם שבוי בטבעו. כשם שלאדם שאחזה בו התקפת רעב חמורה היכולה להביא לידי מוות (בולמוס) הותר להאכילו דברים טמאים שיאירו את עיניו (יומא פג.), כך יציאת חייל ישראל לקרב היא יציאה המשדדת מערכות מוסר ועדינות, ויכולה להביא לידי תאווה מינית בלתי נשלטת במקרה אשת יפת תואר, כפי שדרשו חכמים (ספר החינוך): "שאם לא התירה הכתוב ישאנה באיסור לתוקף יצר לב האדם רע בעניין החשק". כמו כן, גם עוני רב יכול להביא את האדם לידי שבר מוסרי ולמכירת בתו לאמה.

באופן עמוק, עבדות ואשת יפת תואר מסמלים את מצב האדם בעולמו, כאשר רוחו משועבדת לטבעו החומרי היכול לכפות עליה שבי במצבי קיצון.

גם במחשכים העמוקים של העבדות והשבייה התורה מאירה ומתווה אמות מידה מוסריות לפי יכולותיו של האדם. בתחילה, הצד הרוחני של אדם לא היה דבוק בחומר וכפוף אליו, אולם חטא האדם הראשון חיבר את הרוח בחומר שהוריד את המיתה לעולם, כפי שלימד המהר"ל (תפארת ישראל מז): "אלמלא לא חטא האדם… והיה שכל האדם נבדל מן החומר לא נגזרה על האדם מיתה כלל… ולכך כאשר נטה אל התאווה החומרית אז נגזרה המיתה".

ניתן להקיש מלימודנו גם לימי הרחמים והסליחות. הכרה במורכבות האדם היא העומדת ביסוד התשובה, והיא המעניקה חיים פעם אחר פעם לאלו הנופלים בעפר החטא וקמים על מנת לשוב בתשובה, כפי שאמר החכם מכל אדם (משלי, כד טז): " כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם…". הצדיק הוא האדם שמכיר היטב את טבעו שמפילו שבע פעמים, אך יודע שכשם שקלקל, כך ביכולתו לתקן.

שבת שלום

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן