חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

פאת הראש

שלום האם מותר לגלח את השערות שכנגד מקום הפאות אבל לא במקום עיקר הפאה כגון שערות אחדות הגדלות על הלחי?

כן. מותר להתגלח במכונת גילוח בכל מקום בפנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-17 11:40:27

מדבקות לחצ'קונים בשבת

האם מותר להדביק מדבקות נגד חצ'קונים בשבת?

פניני הלכה שבת פרק כח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה)

ט – פלסטר, תחבושות וטיפול בפצעים

מותר להדביק פלסטר על הגוף, כדי להגן על פצע או מקום רגיש, שלא יתחכך בבגד או בחפצים אחרים. והיתר זה הוא גם כאשר מדובר במיחוש בלבד, הואיל והפלסטר אינו מרפא אלא רק מגן (שו"ע שכח, כג). ואף שאסור להדביק פלסטר על נייר וכיוצא בזה משום מלאכת 'תופר', בהדבקה על הגוף אין איסור, כי אין תפירה על גוף האדם, ובנוסף לכך ההדבקה לזמן קצר.

 

לידיעתך יצא כעת ספר קיצור לפניני הלכה, המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-18 18:37:11

חתונה אזרחית

שלום הרב, רציתי לשאול האם מותר לי להשתתף בטקס חתונה אזרחית? תודה רבה .

אסור להשתתף בטקס נישואין שמנוגד להלכה.

https://www.tzohar.org.il/wp-content/uploads/39_05.pdf

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-16 05:44:24

צעידת הצעדים אחורה של החזן

ערב טוב הרב: א. בשל הדין שבו חזן עושה את שלושת הצעדים אחורה שמכוונות לתפילתו בקדיש שלם- אמנם מותר לו לעקור רגליו לצורכי תפילה: האם הוא חייב לחזור ולעמוד בבימה של החזן?(לצורך העניין אחרי הולכת הספר תורה מהארון לבימה) האם הוא צריך להצמיד רגליו? ב. מה הדין אם החזנים מתחלפים באשרי(לחיוב או סתם החלפה)- האם הצעדים של החזן השני אחורה בקדיש עולים לחזן הראשון? האם החזן הראשון צריך להתכוון מראש בדרך כזאת או אחרת לצאת ידי חובת מישהו אחר?

א. הוא לא צריך לחזור למקום שהיה בתפילת עמידה, ורק לפני שמתחיל את הקדיש יצמיד רגליו.

ב. מכיוון שתפילת חזרת הש"ץ היא תפילה עבור הציבור, וכן הקדיש הוא עברו הציבור, יכול החזן השני, שגם הוא חלק מהציבור, לצעוד במקומו, והחזן הראשון לא צריך לכוון לכך. ויש חזנים שמדקדקים במקרה כזה לצעוד מיד בסוף תפילת חזרת הש"ץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 20:52:19

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת שלח לך – אי האמונה בצדקת הדרך

ספר במדבר מתאר את תקופת גיל ההתבגרות של בני ישראל. כשם שבדרך-כלל נער המצוי בגיל 'הטיפש-עשרה' מתחיל לבדוק גבולות ולערר על הדרכת הוריו, כך בני ישראל בודקים האם הייעוד שהוטל עליהם להיות 'מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ' אכן מקובל עליהם.

בשבת שעברה, האספסוף שבעם מרדו בהדרכת התורה לרסן את יצריהם, והם תוארו כי "הִתְאַוּ֖וּ תַּאֲוָ֑ה". בפרשתנו, מרידת בני ישראל היא ביעד ההליכה במדבר- "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב…". ושבת הבאה, קורח ועדתו ימרדו בהנהגה בטענת 'הון-שלטון'.

בעוד בחטאים האחרים העונש היה יחסית 'מצומצם', ונענשו אלו שחטאו והחטיאו. במאיסה בארץ ישראל העונש היה בהיקף עצום! כל מי שבן עשרים ומעלה לא יכנס לארץ ישראל, וימות במדבר במהלך הסיבובים שיתבצעו במשך 40 שנה.

נבקש להתבונן בסיפור.

כשהמרגלים חזרו מביקורם בארץ ישראל, הם סיפרו לקהל את אשר ראו עיניהם בביקורם לארץ. אכן ארץ ישראל 'זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ', ו'וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם'.

וצריך לשאול:

  • הרי הם דיברו אמת! אז מה בדיוק חטאם של המרגלים שהוציאו דיבת הארץ רעה?
  • האם היינו רוצים שהם ישקרו לעם?
  • האם העונש הוא לא חסר פרופורציות?

עובדות – אינן טענה

בעברי השתתפתי קצת במועדון 'דיבייט' של האוניברסיטה, שמפגיש סטודנטים המנהלים ויכוח על נושאים שנמצאים על סדר היום. אחד מעקרונות היסוד שנאמרו לנו הוא: "עובדות אינן טענה". כלומר, זה שאתה מציג עובדות ומנסה לשכנע את באמצעותן – טעות יסודית בידיך. עובדות יכולות לשמש כתמיכה לשני טענות הצדדים, הכל תלוי איך אתה מציג אותם.

ניתן משל: נגיד שאתם יושבים בארוחת ערב שקטה בבית. פתאום, מתפרץ השכן לביתכם מבלי לדפוק בדלת ודורש (!) מכם כוס סוכר בשביל הכנת העוגה שהוא נמצא באמצע הכנתה.

ניתן להתייחס אל השכן לפחות בשני כיוונים מנוגדים:

  • השכן – חוצפן, גס רוח וחושב שמגיע לו הכל! הרי, מה הוא העלה על דעתו שהתפרץ לבית מבלי לדפוק. ובכלל, מה זו הדרישה הזו? היה צריך לבקש בצורה מכובדת.
  • השכן – בעל ביטחון עצמי גבוה, דבקות במטרה וכריזמה! יש לו מטרה לאפות עוגה, והוא חפץ להשלים את משימתו בהצלחה. כניסתו לבית מבטאת יפה את הביטחון העצמי שלו, ודרישתו לכוס סוכר מציגה יפה את הכריזמה שהוא ניחן בה.

אי אמונה בצדקת הדרך

אכן, תיאור המרגלים את ארץ ישראל היה נכון עובדתי . אולם, אמירת לשון הרע היא גם על אמירת אמת! למשל, אם אדם הוא שמן, גם אם נאמר עליו את האמת שהוא שמן, הדבר ייחשב כלשון הרע. כי כל דבר בעל משמעות גנאי – על אף נכונותו – הוא לשון הרע.

מחלוקת יהושע וכלב לשאר המרגלים לא הייתה על העובדות שהוצגו לעם, אלא בפרשנות שלהם. וזאת, נגזרת מעולם ערכים ואמונות של האדם!! לא סתם, אדם דיכאוני מפרש את כל מה שמתרחש בחייו פן שלילי, וכן ההיפך….

המרגלים, לא האמינו בערכה של ישיבת ארץ ישראל! וממילא, העובדות שימשו לחזק את מסרם – 'אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא'!  הרי, ענקים שמתגוררים בארץ ופירות עצומים ממחישים יפה את המוזרות של ארץ ישראל.

מנגד, כלב ויהושע ראו בעובדות את הגודל המיוחד של ארץ ישראל. היא אינה רק פיסת קרקע, אלא  עושרה הרוחני מתבטא אצלה גם בצד הגשמי. וגם אנו, בני ישראל, התברכנו בעושר רוחני שצריך להתבטא בצד בגשמי, וזוהי אם כן ההתאמה הטובה ביותר – "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד".

כעומק החטא – כך עומק העונש

סוג העונש יכול לתת פן נוסף על מהות החטא.

גזרת המוות על כל דור המדבר מלמדת כי הבעיה היא שורשית, ולא ניתן לטפל בה מלבד עקירה! אי האמונה בערכה של ארץ ישראל לא יכול להיכנס בלבבותיהם של האנשים בגילאי עשרים ומעלה שנכוו מתרבות מצרים. דור חדש צריך להתפתח, ויוכל להיפגש עם מעלתה של ארץ ישראל.

אנו, שזכינו לחיות בדור התחייה הלאומי בארץ מולדתנו, נדרשים לכפר על חטא מאיסת הארץ, ולומר בראש כל חוצות – "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד".

שבת שלום

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן