חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

גדולי ישראל

לא לעקוף את התורה

האם ההתנגדות לשביתת המורים גורמת לעושק שלא כדין?● אילו הובאה השאלה לפני בית דין, יתכן בהחלט שהיה מורה למורים לשבות ● המורים הדתיים לא צריכים ללכת כפתאים אחרי מנהיגות חילונית.

מאורחותיו ופסקיו של ה'ציץ אליעזר'

שנה לפטירת הרב ולדנברג, מחבר שו"ת 'ציץ אליעזר' ומהפוסקים החשובים שבדור ● "אינך יודע מיהו 'הרב'? זה הרב קוק!" ● דבריו על מצוות יישוב הארץ בזמן הזה ● דברי ה'חתם סופר' על מצוות עבודת הקרקע בארץ ישראל.

גמישות רבנית, נוקשות רפואית

הצורך הרפואי החיוני בהשתלת אברים ● מחלוקת גדולי הדור בדין לקיחת אברים לאחר מות המוח בעוד הלב פועם ● מו"ר הרב שפירא זצ"ל ועמיתיו נכנסו לעובי הקורה והכריעו להקל.

הרב שפירא – זהיר ותקיף

הרב שפירא דבק בדרך האמת ללא שיקולים צדדיים ● הרב שפירא נענה להפצרות ונבחר לרב ראשי ● ירא הוראה, אך פוסק ומכריע בעת הצורך ● פסק ההלכה לסרב לפקודת עקירת יישובים

נשבה ארון האלוקים

החובה ללוות ולהספיד תלמיד חכם שנפטר ● הלווית הרב שפירא זצ"ל בערב שבת, כהלווית רבי יהודה הנשיא בשעתו ● הסתלקותו של תלמיד חכם מורגשת בקרב בני הדור כולו.

מורה הדור

בין גדולי ישראל בדורות האחרונים לא היה כמו מרן הראי"ה זצ"ל ● גאונותו העצומה בכל מקצועות התורה ● צדקותו, חסידותו ואופיו הנעים והמקובל על הבריות.

בית רוז'ין וארץ ישראל

הקשר לארץ ישראל מתוך הנהגת המלכות של בית רוז'ין ● התקשרות לארץ כדי להחזיר את כבודם של ישראל ● בית הכנסת 'תפארת ישראל' בירושלים ע"ש רבי ישראל מרוז'ין.

אורו של הבית היהודי

התמודדות מול שחיקת ערך המשפחה בחברה המערבית ● איך לא לחנך על ערך המשפחה היהודית ● נערות מקבלות שיעור מפחיד כיצד לזהות בעל מכה פוטנציאלי ● האם אפשר לבחור בן זוג בסיוע רשימות ותרשימים?

מבית המדרש הצה"לי

'הלכה כסדרה' – פסקי הלכה מבית הרבנות הצבאית ● איסור צחצוח נעליים בשבת ● ההיתר למחוק כתובות הסתה ונאצה דרוש רמטכ"ל שמאמין כי ניתן לנצח את הטרור.

הרב קוק ובית בריסק

הרב קוק בהשפעת רבו מסתייג מסברות מחודשות ● הרב קוק על הרב סולובייצ'יק: דרך חשיבתו דומה לסבו הגדול, ר' חיים מבריסק ● בנו של הגרי"ז על הרב קוק: הוא גדול ● מה שחסר בספרים החדשים על תולדות הרב מבריסק.

הרב חרל"פ ורבו הגדול

עוד על סילופיהם של מחברי ספרים שמונעים טוב מישראל ● להקביל פני רבו צריך יציאה מיוחדת ● חזון הראי"ה על 'החוזה מלובלין' ● הרב חרל"פ מסביר את גדלותו המיוחדת של הרב קוק.

דילוג לתוכן